نگاهی به بازار انرژی / چشم اندازی شکننده

دکتر عباس ملکی گروه اقتصادی الف،   3990726074

دکتر عباس ملکی دانشیار سیاستگذاری انرژی - دانشگاه صنعتی شریف آخرین وضعیت بازار نفت و انرژی را با نگاهی به جنگ دو کشور آذربایجان و ارمنستان تشریح کرد .

نگاهی به بازار انرژی / چشم اندازی شکننده

پایش بازار

 

 

پویایی های بازار

  1. قیمت نفت برنت در آخر هفته دودرصد پایین آمده و به 42 دلار و 83 سنت هر بشکه رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز روندی نزولی داشته و به 40 دلار و 71 سنت رسید. قیمت گاز در هنری هاب نیز پس از افزایش در ماه های اخیر به 2 دلار و 68 سنت هر میلیون بی تی یو رسید. تاکنون تشدید تلفات ناشی از بیماری کووید 19 در کشورهای مختلف باعث کم شدن امید به دوباره زنده شدن اقتصاد در نقاط مختلف و نهایتا مصرف بیشتر نفت و گاز شده است. همچنین در آمریکا امید برای رسیدن به بیشنیه تولید داخلی و دوباره تولید کردن 2 میلیون بشکه در روز نفت خامی که در بعد از بیماری کووید 19 از مدار خارج شده، کمتر شده است.

تفسیر هفته

  1. نگاهی دوباره به چین نشان می دهد که تا امروز این کشور دومین اقتصاد بزرگ جهانی از لحاظ حجم و اندازه و اولین کشور بلحاظ وارد کننده و مصرف کننده انرژی در جهان، و بزرگترین انتشار دهنده گازهای گلخانه ایست. رئیس جمهور چین چند روز پیش متعهد شد که چین تا 2060 بلحاظ تولید گازهای گلخانه ای به صفر برسد. اعلام چنین سیاستی و دست یافتن به چنین هدفی بر مسئله تغییرات اقلیمی و افزایش دمای زمین تاثیر عمده ای خواهد داشت. رفتار چین از یک لحاظ مانند یک ابرقدرت است.

    مجموعه پروژه های جاه طلبانه ابتکار کمربند و جاده نشان دهنده بازیگری جاه طلبانه یک ابرقدرت است. اما از سوی دیگر فقر انرژی در داخل شهرهای کوچک و روستاها و درآمد سرانه نشان می دهد که چین در گروه کشورهای در حال توسعه ارزیابی می گردد.

    نخست وزیر چین از مردمش خواست تا تلاش بیشتری برای توسعه کارآفرینی و نوآوری داشته باشند تا تاب آوری اقتصاد چین را بیشتر کرده تا به رشد اقتصادی مطلوب مجددا برسند. فهم درست تناقض ابرقدرت یا در حال توسعه بودن چین، توقعات سیاست ورزان ایرانی را از چین مشخص می سازد. در سفر اخیر وزیر امور خارجه ایران بنظر می رسد که در زمینه همکاری در بازار انرژی تبادل نظر صورت نگرفته است. اگر انرژی را از دستور کار ایران و چین حذف کنیم، چه دلیلی یا دلایلی برای ایجاد روابط مستحکم بر پایه توافق 25 ساله باقی می ماند؟



  2. 3- جنگ در قفقاز جنوبی وارد مرحله جدیدی شده است. جمهوری آذربایجان بخشی از مناطقی که قبلا توسط ارامنه اشغال شده بود، بازپس گرفته، اما بنظر می رسد که این مناطق بیرون از منطقه قره باغ کوهستانی، اما درون مرزهای جمهوری آذربایجان است. آتش بس ایجادشده با وساطت روسیه چندان دوام نیاورد. این جنگ در میانه توجه جهانیان به بیماری کووید 19، انتخابات آمریکا، و تحولات بلاروس در حال انجام است. در همین مدت کوتاه گفته می شود 1500 نفر از نظامیان و غیرنظامیان دو طرف کشته شده اند.                

    ترکیه از کمک های بیشتر به آذربایجان سخن می گوید و روسیه رزمایش جدیدی در دریای خزر در نزدیکی آبهای جمهوری آذربایجان را شروع نموده است. سلاح های بکار برده شده در این جنگ، مدرن و دارای اثر تخریبی فراوان می باشد. در مورد تاثیر این منازعه بر بازارهای انرژی باید گفت که این تاثیر چندان عمیق نیست. خطوط لوله نفت خام باکو-تفلیس-جیهان و باکو-سوپسا از نزدیکی محل مخاصمه می گذرند. و همچنین خط لوله گاز طبیعی باکو-تفلیس-ارزروم نیز همینطور.

    در آمریکا سناتورهای دمکرات در پس از شناخته شدن قتل عام ارمنیان در 1915 توسط امپراتوری عثمانی بعنوان پاکسازی قومی از کتابخانه کنگره خواستند که در مکاتبات این مسئله را لحاظ کنند. موضوع جنگ قره باغ در اجلاس سران اتحادیه اروپا در بروکسل نیز روز جمعه مطرح شد. پمپیو وزیر خارجه آمریکا صراحتا علیه ترکیه و کمک این کشور به آذربایجان موضع گرفت.
  3. به گزارش آژانس بین المللی انرژی، گرچه بازار نفت در سه ماه اخیر از لحاظ قیمتی باثبات است، اما بنظر می رسد چشم انداز آینده تا اندازه ای شکننده است. افزایش تلفات ناشی از بیماری کووید 19 در اکثر نقاط جهان، بهبود وضعیت اقتصادی در نقاط مختلف جهان را زیر سئوال برده است. این امر تاثیر عمده بر مقدار مصرف نفت خام و گاز طبیعی دارد.

  4. قرار است که ائتلاف اوپک و برخی از کشورهای تولید کننده نفت خام غیراوپک در 30 نوامبر و اول دسامبر در جلسه ای بازار نفت را مجددا بررسی نموده و سیاست های سال آینده را مورد بررسی قرار دهند. به گفته دبیرکل اوپک، تقاضا آن طور که انتظار می رفت بالا نرفته و بازار بهبود چشمگیری نشان نمی دهد. بنظر می رسد که ازدیاد تولید توسط اوپک پلاس فعلا منتفی باشد. قرار است که از ابتدای ژانویه 2021 برنامه کاهش تولید اوپک از 7.7 میلیون بشکه در روز به 2 میلیون بشکه در روز محدود شود.

  5. شاخص خرده فروشی در آمریکا بعد از ماه ها در سپتامبر رشد کمی به اندازه 1.9 درصد داشت. این به معنای آن است که مصرف کنندگان نسبت به بهبود اقتصاد آمریکا اعتماد پیدا کرده و برای خرید به فروشگاه ها مجددا مراجعه کرده اند.


در همین حال رویترز گزارش می دهد که دو شرکت معظم نفتی آمریکا شورون و اگزان موبیل مبلغ اهدایی خود به ستاد نامزد حزب دمکرات جو بایدن را افزایش دادند. در حالیکه بایدن درابتدای شروع رقابت های تبلیغاتی مخالفت خود را با ادامه تولید نفت و گاز شیل بدلیل مخاطرات زیست محیطی ابراز داشته بود. هر چند بعدا گفت که با تولید به روش معدنی (فراکینگ) و نفت و گاز شیل مخالفتی ندارد. 85 درصد کمک شرکت های نفت و گاز به ستاد کاندیدای حزب جمهوری خواه پرداخت شده است. دو شرکت یاد شده احساس می کنند که احتمال پیروزی بایدن بیشتر است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  21. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  22. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  23. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  24. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  25. اسراییل چه باید بکند؟ 

آخرین عناوین