کاظم جلالی: برای همکاری نظامی با روسیه برنامه‌ تهیه کرده‌ایم

گروه سیاسی الف،   3990726037
کاظم جلالی: برای همکاری نظامی با روسیه برنامه‌ تهیه کرده‌ایم

سفیر ایران در مسکو، گفت: بطور قطع با کشورهای علاقمند در حوزه همکاری های فنی- نظامی و در مسئله خرید تجهیزات لازم برای ایران، همکاری خواهیم کرد.

به گزارش ایسنا، کاظم جلالی در مصاحبه با خبرگزاری «اینترفاکس» روسیه اظهار کرد: ما روابط خیلی خوبی با مسکو داریم و روسیه کمک زیادی به ما کرده و با قطعنامه آمریکایی ها مقابله کرد و به آن رای منفی داد و ما رایزنی های بسیار نزدیکی را در این مسئله انجام می دهیم. در خصوص همکاری های نظامی باید بگویم که البته ما برنامه ای در این رابطه تهیه کرده ایم و انشاالله این برنامه ها با گذشت زمان اجرا خواهند شد.

متن مصاحبه سفیر ایران در روسیه با این خبرگزاری روس به شرح زیر است:

سوال: 18 اکتبر تاریخ اعتبار تحریم تسلیحاتی در رابطه با ایران به پایان می رسد و همانطوری که بارها در مسکو اعلام کرده اند، محدودیتها در حوزه همکاری های فنی- نظامی روسیه و ایران به پایان می رسند. اهمیت کاربردی این امر برای ایران چه خواهد بود؟ آیا ایران تصمیم دارد که دست به خرید کلی تسلیحات در خارج از کشور بزند و از چه کشورهایی قصد دارد خرید کند؟ آیا توافقات مشخصی در این مسئله با روسیه وجود دارد؟

پاسخ: در قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد بصورت واضح و روشن گفته شده است که از تاریخ 18 اکتبر تحریم های تسلیحاتی بر علیه جمهوری اسلامی ایران رفع می شوند. امریکایی ها تلاش بسیار زیادی کردند تا این قطعنامه را خنثی کنند، اما خوشبختانه در این مسئله در منزوی ماندند. جامعه جهانی توانست در این مسئله با امریکایی مقابله کند و روسیه و چین تلاشهای زیادی از خود نشان دادند. طی دهه های گذشته و از زمان جنگ تحمیلی از جانب صدام حسین، در آن زمان بسیاری از کشورها از او حمایت می کردند و ما در دریافت تسلیحات تجهیزات جنگی محرومیت های زیادی را تحمل کردیم. آن زمان برای ما روشن شد که لازم است که خودمان در این صنعت سرمایه گذاری کنیم و در زمینه دفاعی آماده باشیم. به همین دلیل توانایی خودمان در زمینه تولید تسلیحات نظامی و تجهیزات جنگی در داخل کشور را افزایش دادیم و ما کاملا در بسیاری از صنایع خودکفا می باشیم. اما البته که ما بطور قطع با کشورهای علاقمند در حوزه همکاری های فنی- نظامی و در مسئله خرید تجهیزات لازم برای ما، همکاری خواهیم کرد. برای ما محدودیتی وجود نخواهد داشت و ما با تدبیر از این مسئله استفاده خواهیم کرد.

سوال: آیا در حال حاضر چیز مشخصی در حوزه همکاری های فنی- نظامی بین مسکو و تهران وجود دارد؟

پاسخ: ما روابط خیلی خوبی با مسکو داریم و روسیه کمک زیادی به ما کرد و با قطعنامه امریکایی ها مقابله کرد و به آن رای منفی داد و ما رایزنی های بسیار نزدیکی را در این مسئله انجام می دهیم. در خصوص همکاری های نظامی باید بگویم که البته ما برنامه ای در این رابطه تهیه کرده ایم و انشاالله این برنامه ها با گذشت زمان اجرا خواهند شد.

سوال: تا چه اندازه وضعیت مالی در ایران در شرایط تحریم های بی سابقه به تهران اجازه خرید تسلیحات را می دهد؟ و آیا الان در مجموع با احتساب اینکه واضح است که ایران تولیدات خود را در این حوزه دارد، چنین ضرورتی وجود دارد ؟

پاسخ: در بسیاری از حوزه های تامین تجهیزات نظامی توانسته ایم به سطح بالایی دست یابیم. علاوه بر آن پتانسیل صادرات تجهیزات نظامی خودمان را نیز داریم. با احتساب رفع محدودیتها ما خواهیم توانست تسلیحات خود را صادر کنیم، می توانیم آنها را بفروشیم و سود خود را از آن کسب کنیم. اگر نیازی به خرید برخی تسلیحات داشته باشیم، هیچ محدودیتی برای ما وجود نخواهد داشت و ما آماده خواهیم بود که در این حوزه کار کنیم.

سوال: در اواخر ماه سپتامبر شما اعلام کردید که ایران و روسیه می توانند به زودی موافقتنامه تولید مشترک واکسن کرونا را امضا کنند. آیا پیشرفت و تاریخ های مشخصی در خصوص این مسئله وجود دارد؟

پاسخ: گفتگو در این مورد بین ایران و روسیه در جریان می باشد و طبیعتا در تماس تلفنی چندی پیش روسای جمهور نیز به این موضوع اشاره شد. من خیلی امیدوارم که ما بتوانیم قدمهای موثری را با هم در این زمینه برداریم.

سوال: موضع ایران در خصوص مسئله حل و فصل قره باغ چه می باشد؟ آیا شما واقعا آماده میانجیگری بصورت مشترک با روسیه و ترکیه هستید؟ و آیا این واقعیت دارد که ایران از کار گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا ناراضی است؟

پاسخ: قبل از هر چیز باید بگویم ما خواهان صلح بین دو کشور همسایه می باشیم و معتقدیم این جنگ می تواند به ضرر مردم دو کشور و مردم کل منطقه باشد. به این دلیل جمهوری اسلامی ایران با حفظ موضع بیطرف در این مسئله، به شکل فعالانه ای با مقامات مسئول این دو کشور همسایه کار می کند. ما تلاشهای لازم را به کار می گیریم و آنها را به خویشتنداری فرا می خوانیم. نکته دوم ما از آن ابتکاراتی که منجر به مصالحه بین دو کشور می شود، استقبال می کنیم، از جمله از ابتکاری که روسیه با میانجیگری رئیس جمهور پوتین انجام داد و وزرای خارجه آذربایجان و ارمنستان به مسکو آمدند و مذاکره کردند. نکته سوم این است که ما از سایر ابتکاراتی که به هر شکل می توانند منجر به صلح شوند، استقبال می کنیم. گزینه های مختلفی وجود دارند: برخی می گویند فرمت میانجیگری ایران، روسیه و ترکیه به عنوان کشورهای ضامن بر اساس مدل فرمت آستانه یا مدلهای دیگر- بعنوان مثال یک مدل مشترک بین گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا و ایران و ترکیه- و سایر ابتکارات. این ابتکارات هم می بایست بررسی شوند. فکر می کنیم این ابتکارات می بایست موثر باشند و در نهایت موجب صلح بین آذربایجان و ارمنستان شوند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین