زمانه شناس باشیم !

گروه فرهنگی الف،   3990724089 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
زمانه شناس باشیم !

امروز روز وفات پیامبر گرامی اسلام است.

 پیامبری که اگرچه سرشار از عطوفت و رحمت به خلق خدا بود اما قرن هاست که هم عامدانه ( از سوی برخی مستشرقین مغرض) و هم ناخواسته به دلیل کردار و گفتار جاهلانی با جهل مرکب که خود را در زمره مدعیان پیروی از  ایشان می دانند چهره ای سراسر نادرست از این رسول مهربانی در اذهان برخی بیخبران ترسیم شده است. 

شخصیت و حیات پیامبر اسلام از زوایای مختلفی قابل بررسی است و بی گمان هر کدام از این ابعاد نیز مستند به رفتار و گفتار ایشان است. 

 از فضایل فردی که محمد (ص) از پیش از بعثت به آن مشهور بود تا فضایل اجتماعی که پس از توفیق یافتن به تشکیل اولین اجتماع مدنی  اسلام در مدینه از ایشان مشاهده شده ، از جهاد و جنگ با کفاری که عرصه را بر ایشان تنگ کرده بودند و پس از ناامیدی از تمکین ایشان به خواسته های آن ها به چیزی جز از  میان برداشتن ایشان راضی نبودند تا اعلام بخشش در فتح مکه و حتی امان دادن به بزرگان مکه که او را کم آزار و اذیت نکرده بودند، جملگی، بعدی از ابعاد شخصیتی و حیات آخرین فرستاده الهی را شکل می دهند. از این موضوع باید نتیجه گرفت که نمی توان کلیت حیات ایشان را با فقط با یکی از این ویژگی ها توضیح داد و جامعیت شخصیت ایشان را به یکی از این فضایل فروکاست. 

 محمد (ص) به همان اندازه که مرد میدان جنگ و سیاست بود مرد صلح و زندگی نیز بود. به همان اندازه که در برابر دشمنان قسم خورده دین الهی سخت و استوار بود در منزل و مدینه و در میان مومنان مهربان و فروتن بود. این افتادگی و فروتنی رسول مهربانی تا جایی بود که نقل شده است تازه واردان به شهر قادر به تشخیص او نبوده اند چرا که در  ظاهر او و رفتار و گفتارش چیزی که مایه تکبر و امتیاز او از دیگران باشد مشاهده نمی شد. 

با این همه همانقدر که فروکاستن جامعیت شخصیت ایشان به یک ویژگی نادرست است در عرصه تبلیغ ، یکسان دیدن آن ها نیز  نادرست است و لازم است که بسته به زمانه و زمینه بر برخی از این ابعاد شخصیتی بیشتر از دیگر ابعاد تاکید شود. چنین کاری با فروکاستن ابعاد شخصیتی ایشان به یک جنبه فرق می کند و برخاسته از نوعی ضرورت تبلیغی است. 

تشخیص اینکه در هر زمانه و عصری بر کدام بعد از شخصیت ایشان در عرصه تبلیغ باید تاکید بیشتری کرد چندان دشوار نیست. اما همین امر نه چندان دشوار گاه به طرز عجیبی از سوی ما مدعیان پیروی و تبلیغ ایشان نادیده گرفته شده است.  شخصیت و حیات پیامبر اسلام نه تک بعدی بود و نه جامعیت حیات ایشان را می توان به یکی از فضایلش فروکاست اما بسته به زمینه عصری و آمادگی روانی و ذهنی مردمان هر روزگار باید فضایل متناسب با این بستر روحی را در عرصه تبلیغی پیش چشم داشت. 

همچنین است زندگی و حیات سایر امامان معصوم. بی گمان فروکاستن تمامیت زندگی امام حسن ( ع) به صلح و سازش به همان اندازه خطاست که در عرصه تبلیغی همه وجوه شخصیتی ایشان را به یک چشم دیدن. از جامعیت شخصیت امام حسن (ع) فقط صلح با معاویه در ذهن غالب شیعیان نقش بسته و در عرصه های تبلیغی نیز کمتر به ابعاد دیگر زندگی ایشان، متناسب با زمانه پرداخته شده است . 

درباره زندگی امام هشتم حضرت رضا (ع) نیز در عرصه تبلیغی به اندازه کافی به بعد عقلانی و علمی شخصیت ایشان در مناظرات فکری با مخالفان و به خصوص آداب پسندیده ایشان در این مناظره ها و مباحثه ها که بسیار مطلوب و متناسب با حرف زمانه است پرداخته نشده است. 

شناخت زمانه و مردمانش در معرفی فضایل این بزرگان نقش مهمی دارد که آن چنان که باید در عرصه های تبلیغی مورد توجه قرار نگرفته است. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۴۵۹۶۸۰۰:۲۳:۰۲ ۱۳۹۹/۷/۲۵
زمانه شناس باشيم !! -------------- عرض مي كنم كه حالا كه صحبت از زمانه و زمانه شناسي به ميان آمده ، سخني هم كتابت كنم از جناب برتراند راسل فيلسوف معروف --- حالا كاري هم نداريم كه جناب راسل چه طور آدمي بوده ، به سخنش كار داريم كه سخن درستي است ، كه گفته اند به گوينده سخن كاري نداشته باش ، ببين خود سخن چيست !! ايشان مي گويد : " مرگ تمدن ها زماني فرا مي رسد كه بزرگان يك قوم و ملت به پرسش هاي جديد مردم ،پاسخ هاي كهنه بدهند " !! بله ، اين هم سخن جناب راسل !! تيتر درسته گفته ، زمانه شناس باشيم !!
ناشناس۱۶۴۵۹۸۴۰۰:۵۱:۴۷ ۱۳۹۹/۷/۲۵
يادش بخير ، زماني كه كلاس اول يا دوم راهنمايي بوديم ، در كتاب فارسي مان ، درسي بود با عنوان : " دانشمندي كه پانصد سال جلوتر از زمان خود مي انديشيد " !! اين درس شرح حال يكي از دانشمندان خارجي بود ، اسمش يادم نيست ، از درس هم چيزي يادم نمانده است ، فقط عنوان درس هنوز در ذهنم هست : دانشمندي كه پانصد سال جلوتر از زمان خود مي انديشيد !! خيلي جالبه !! پس با اين حساب افراد را مي توانيم به سه گروه تقسيم كنيم : ١-- آنهايي زمانه شناس نيستند و در حال و هواي زمانه هاي قديم اند !! به عبارت ديگر قديمي فكر مي كنند !! خدا رحمت كنه همه اموات شما ، مرحومه والده ، هميشه عطسه را نشانه صبر مي دانست ، آن مرحومه مغفوره ، اگر در شروع كاري ، كسي عطسه مي كرد مي گفت : " صبر آمد " ، پس شروع كار را به وقتي ديگر موكول مي كرد ،!!! ويا زماني كه ما محصل ابتدايي بوديم شب كه در منزل در حين مشق نوشتن پاهايمان را در پشت سر تكان مي داديم ، آن مرحومه تشر ميزد كه نكنيد كه دعوا ميشه !! ٢-- آنهايي كه زمانه شناسند و در زمانه زندگي مي كنند !! ٣-- آنهايي كه جلوتر از زمان خود مي انديشند و گويي در آينده زندگي مي كنند !! خدا انشاءالله توفيق دهد كه همه ما فرزندان بابا آدم و ننه حوا كه هر كجاي اين كره خاكي زندگي مي كنيم ، در زمانه خود زندگي كنيم ، بلكه پنجاه ، صد سال ، جلوتر از زمانه خود بينديشيم !! آمين !!
ناشناس۱۶۴۶۰۱۸۰۴:۲۸:۳۶ ۱۳۹۹/۷/۲۵
بعضیا نه زمانه میشناسن و نه مصالح رو فقط زور و پول و قدرت
ناشناس۱۶۴۶۰۲۰۰۴:۳۳:۰۰ ۱۳۹۹/۷/۲۵
اشخاص خودرای .. زمانه شناس نیستند و مصلحت را تشخیص نمیدهند . چون غرق در امکانات هستند
ناشناس۱۶۴۶۰۴۸۰۶:۲۹:۰۴ ۱۳۹۹/۷/۲۵
آقایون مسئول فعلی نه زمانه شناس هستند و نه مصلحت شناس . فقط بلدن خوب قایم شن از ترس ویروس
ناشناس۱۶۴۶۰۷۲۱۷:۵۷:۰۸ ۱۳۹۹/۷/۲۵
فایده ای نداره اظهار نظری بشه بیان هر نکته.. ممکنه باعث دردسر بشه .
ناشناس۱۶۴۶۲۱۵۲۰:۰۶:۵۴ ۱۳۹۹/۷/۲۵
به نظر من باید اسلام شناسان و کسانی که در این زمینه مطالع دارندبا کسانی که در این مورد اختلاف نظر دارند بیاید مناظره کنند و هر کدام سند و دلیل خودشان را بیاورند و مردم خود قضاوت کنند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین