اینکه بگوییم روابط کاری دختر و پسر، عاطفی نمی‌شود شعار است

گروه فرهنگی الف،   3990724084 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

اینکه گاهی به جوان می‌گوییم شما رابطه کاری داشته باش اما مواظب باش رابطه عاطفی نداشته باشی، این مواظب باش شعار است، رابطه بین دختر و پسر مرز معینی ندارد و رابطه‌ای نیست که در عمل خیلی قابل تفکیک باشد.

به گزارش  فارس «امیرحسین بانکی‌پور» استاد دانشگاه و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در برنامه «بدون توقف» که ۲۳ مهرماه از شبکه سه سیما پخش شد، با اشاره به اینکه گاهی به جوان می‌گوئیم شما رابطه کاری داشته باش اما مواظب باش رابطه عاطفی نداشته باشی، یادآور شد: این مواظب باش شعار است، رابطه بین دختر و پسر مرز معینی ندارد، مواظب باشید خام نشوید، این رابطه‌ای نیست که در عمل خیلی قابل تفکیک باشد.

ضمیر ناخودآگاه سبب ایجاد روابط عاطفی دختر و پسر هنگام کار و یا تحصیل می‌شود

بانکی‌پور در پاسخ به این سؤال که «روابط علمی دختر و پسر در دانشگاه چطور ممکن است به روابط عاطفی منجر شود» اظهار کرد: به این سادگی هم نیست، انسان موجود بسیار پیچیده‌ای است، ما یک ضمیر خودآگاه و یک ضمیر ناخودآگاه داریم، بخشی از روابط اجتماعی روزانه ما به ضمیر خودآگاه ما برمی‌گردد، اما ناخودآگاه انسان هم در این کنار هست اما ما به آن توجهی نداریم و مهم‌تر اینکه روی آن قضاوتی هم نداریم، دختر و پسر در دانشگاه بحث علمی می‌کنند و یا در تشکلی وارد می‌شوند خودآگاه قضیه موضوع مورد بحث است اما ناخودآگاهش این است که بدون اینکه خودشان متوجه شوند غافل از اینکه رابطه عاطفی برقرار می‌شود بدون اینکه متوجه شوند وابستگی شکل می‌گیرد و این را زمانی متوجه می‌شوند که طرف مقابل دو، سه روز دانشگاه نیاید، یعنی در این زمان ارتباط تحصیلی می‌تواند باعث رابطه عاطفی شود.

روان ناخودآگاه قابل کنترل و تشخیص نیست

وی ادامه داد: روابط بین انسان‌ها خیلی هم قابل تفکیک نیست که شما بگوئید ما رابطه کاری داریم و مواظبیم که این رابطه به بخش عاطفی وارد نشود چون در ناخودآگاه وارد می‌شود و وقتی متوجه می‌شوید که این رابطه آن قدر شدید است که شما متوجه می‌شوید روزی که او را نمی‌بینید روز سختی است، آن موقع متوجه می‌شوید که وابسته شدم، روان ناخودآگاه خصوصیتش این است که زمانی که شروع می‌شود شما آگاهی ندارید، زمانی آگاه می‌شوید که اختیاری ندارید و نمی‌توانید آن را مدیریت کنید و به شدت وابسته شدید.

ساده‌انگاری است که فکر کنیم می‌شود روابط کاری و عاطفی را تفکیک کرد

این استاد دانشگاه درخصوص اینکه آیا می‌شود این روابط را تفکیک کرد، گفت: این ساده‌انگاری است که فکر کنیم می‌شود این روابط را تفکیک کرد به ویژه برای جوانی که نیازهای عاطفی‌اش پاسخ کافی نگرفته و زمینه این رابطه در ناخودآگاهش خیلی فراهم است و اتفاقا جوانانی که فکر می‌کنند ما خیلی خودمان را مدیریت می‌کنیم وقتی این مسئله فاش می‌شود از دست خودشان خیلی عصبانی می‌شوند چون احساس می‌کنند که هنوز خودشان را نشناخته‌اند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم با اشاره به اینکه شما نمی‌توانید مرز قطعی برای رابطه تعیین کنید و بگوئید این رابطه تنها رابطه کاری است، عنوان کرد: گاهی اوقات به جوان حقیقت را نمی‌گوئیم، به او می‌گوئیم شما رابطه کاری داشته باش اما مواظب باش رابطه عاطفی نداشته باشی، من می‌خواهم بگویم این مواظب باش شعار است، رابطه بین دختر و پسر مرز معینی ندارد، مواظب باشید خام نشوید، این رابطه‌ای نیست که در عمل خیلی قابل تفکیک باشد، وقتی در رابطه قرار بگیرید این رابطه خودش را تشدید می‌کند و آرام آرام مرزهایی که برای خودتان تعریف کرده بودید یکی پس از دیگری از بین رفته و همین‌طور که تو به آن نزدیک می‌شوی از تو دور ‌شده و همین‌طور حریم و مرز تو جابه‌جا می‌شود.

افراد متأهل هم ممکن است در روابط کاری دچار روابط عاطفی شوند

این کارشناس خانواده در پاسخ به این سؤال که «این اتفاق می‌تواند برای افراد متأهل هم بیفتد» بیان کرد: همان‌طور که رابطه دو جوان با رابطه دو نوجوان فرق دارد، رابطه مجرد و متأهل هم فرق دارد، چون رشد عقلانی که آنها‌ پیدا کردند باعث می‌شود خیلی راحت وارد حریم‌های هم نشوند، وقتی که آدم مجرد است با وقتی که متأهل است فرق دارد نمی‌خواهم بگویم متأهلان از این رابطه‌ها مصونیت دارند اما مصونیت‌شان بیشتر است، چون بخشی از نیازهای‌شان پاسخ گرفته شده، انتخاب‌شان را کردند، تکلیف‌شان روشن است و تعهد دارند. در نظام ارتباطی باز که هر پسر و دختری می‌توانند با یکدیگر ارتباط عاطفی عمیقی داشته باشند یا باید بپذیرند که دچار شکست عاطفی شده و در این رابطه تحت آسیب بدنی، آبرویی، روانی و حتی جنایت قرار بگیرند و در عین حال لذتش را هم ببرند یا باید کلا از روابط عاطفی چشم‌پوشی کنند.

دین ما می‌گوید: روابط جنسی و عاطفی باید در قالب ازدواج و تعهد باشد

بانکی‌پور همچنین تصریح کرد: اما این‌جور نیست، چرا باید جامعه را جوری تعریف کنیم که میزان هزینه‌ها را بیشتر از میزان بهره‌مندی قرار دهیم، آیا نمی‌شود بهره‌مندی حداکثری و هزینه‌ها حداقلی باشد، فرهنگ دینی ما می‌گوید روابط جنسی و روابط عاطفی عمیق فقط باید در قالب ازدواج و تعهد باشد، نه فقط در دین ما بلکه در همه فرهنگ‌های جهانی هم پذیرفته شده برای همین هم در فرهنگ جهانی چیزی داریم به عنوان فرزند نامشروع، یعنی این فرزند در قالب رابطه رسمی آن کشور ایجاد نشده پس همه دنیا این را قبول دارند.

وی در پاسخ به این مطلب که «در حال حاضر ما استادان و دستیاران بسیاری داریم که به صورت مستمر سال‌ها با یکدیگر فقط رابطه علمی دارند» یادآور شد: روابط این طور نیست که بتوانید از هم جدای‌شان کنید نمی‌توانید بگوئید رابطه علمی ربطی به رابطه عاطفی ندارد، یک‌جور رابطه‌هایی هست که با وجود رابطه علمی حریم حفظ می‌شود تا آنجا که حتی همسر فرد هم می‌داند همسرش حریم دارد، اما یک وقت می‌بینیم که این حریم لااقل از طرف یکی حفظ نمی‌شود، قرار است واقعیت‌ها را بگوئیم، اینکه دستیار یا همکاری از جنس مکمل بگیریم غلط است ولو اینکه بگوئیم من یک انسان وارسته‌ام، مگر به من شک دارید؟ به تو شک نداریم، اما دو جنسی هستید که رابطه مداوم و در خلوت برای شما آسیب‌زاست.

اگر یک درصد احتمال خطا در رابطه وجود داشته باشد نباید سمت آن رفت

این استاد دانشگاه در پایان اظهار کرد: چند پزشک را نشان دهیم که با اینکه همسران خوبی داشتند با همکارشان رابطه داشتند از آن طرف هم صدها پزشک داریم که خانم‌هایی در دفترشان کار می‌کنند و ذره‌ای هم احتمال خطا نمی‌دهیم، یک وقتی می‌گوئید حضور شما در این جلسه باعث تلف شدن وقت‌تان می‌شود، می‌گویم اشکال ندارد، اما یک وقت می‌گوئید حضور شما در این جلسه ‌یک دهم درصد احتمال از هم پاشیده شدن خانواده‌تان را دارد، پایم را در این جلسه نمی‌گذارم، وقتی می‌گویند در حریم‌های شرعی خلوت زن و مرد اشکال دارد، یعنی اگر یک درصد هم احتمال می‌دهید که مشکلی پیش آید نباید این کار را بکنید، با اینکه می‌گوئیم بارها تجریه کردیم و مشکلی پیش نیامده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۴۵۶۴۸۱۹:۰۱:۱۱ ۱۳۹۹/۷/۲۴
خوب بشود مگه من فضولم
ناشناس۱۶۴۵۶۸۷۱۹:۳۸:۱۴ ۱۳۹۹/۷/۲۴
چه عجب یکی پیدا شد و حرف درستی زد و دنبال حاشیه ها نرفت
ناشناس۱۶۴۵۷۰۰۱۹:۴۵:۴۲ ۱۳۹۹/۷/۲۴
کسانی که مخالف این نظریات هستند, یک سر به صفحات حوادث بزنند ببینند چند درصد ریشه در این لاابالی گری ها دارد.
ناشناس۱۶۴۵۷۲۴۱۹:۵۳:۳۷ ۱۳۹۹/۷/۲۴
رابطه که بد نیست. بیشتر اوقات با عشق و ازدواج و فرزندان خوب و سالم منجر می شه. بهتره وضعیت اقتصادی و محیط جامعه رو بهتر کنن که جوانان بتونن بعد از ایجاد رابطه عاطفی ازدواج کنن و شاد باشن.
رضا۱۶۴۵۷۴۲۲۰:۰۲:۲۹ ۱۳۹۹/۷/۲۴
استاد کدوم دانشگاه هستند ایشان ؟ حداقل به نام دانشگاه اشاره می کردید.
ناشناس۱۶۴۵۷۸۶۲۰:۵۸:۱۴ ۱۳۹۹/۷/۲۴
کاملا با ایشون مخالفم بسیاری از خانم ها و آقایون در کمال سلامت و نجابت در کنار هم کار می کنند ادعای ایشون تهمت به تمام زنان و مردان متمدن و پاکدامن است
ناشناس۱۶۴۵۸۷۹۲۳:۰۰:۰۷ ۱۳۹۹/۷/۲۴
پس تکلیف افرادی که هرگز نمیتونن ازدواج کنن چیه؟ من پسر ۳۸ ساله ای هستم که به خاطر بیماری پوستی هرگز نمیتونم ازدواج کنم. فشار .. هم من تبدیل به یک آدم عقده ای و جامعه ستیز کرده
ناشناس۱۶۴۵۸۸۵۲۳:۰۹:۱۷ ۱۳۹۹/۷/۲۴
در ایران روابط از روی زمین برداشته شده است و به زیر زمین منتقل شده است
ناشناس۱۶۴۵۸۸۸۲۳:۱۳:۱۵ ۱۳۹۹/۷/۲۴
اندر خم یک کوچه ای عزیز
مصطفی۱۶۴۵۹۴۳۲۳:۵۲:۳۶ ۱۳۹۹/۷/۲۴
انسان موجودی است که بدون عاطفه و احساس با چوب خشک فرقی ندارد. اینقدر موضوع روابط عاطفی رو که برای هر انسانی مثل خون در رگ میماند وحشتناک جلوه ندهید. به همه یاد دهید که روابط عاطفی خوب است و درگیر شدن لازم است نه فرار کردن . داشته باشید اما همراه با احترام و اخلاق
ناشناس۱۶۴۶۰۱۳۰۲:۳۵:۳۳ ۱۳۹۹/۷/۲۵
حتی یک در صد احتمال میدهید که برای خانواده تان مشکل پیش بیاید!در آن مجلس نمیروید! البته ۹۹ در صد هم احتمال دارد که مشکلی پیش نیاید و اگر به احتمال یک درصد مشکلی پیش آید مقصر شمایید یا که مجلسی به آن رفته اید؟
فلانی۱۶۴۶۲۲۸۲۰:۱۴:۵۱ ۱۳۹۹/۷/۲۵
اصلا «فرضا» بشود. شما چه کاره اید که بگوید نباید یا باید بشود؟ مردم خودشان عقل و شعور دارند و زندگی‌شان را به هر سمتی بخواهند میبرند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین