به یاد استاد/شنبه‌ای که نیامد

دکتر مینو خانی،   3990723072 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
به یاد استاد/شنبه‌ای که نیامد

داشتم در خیابان انقلاب پشت یک فروشگاه لوازم تزیینی سنتی-مدرن دنبال یک هدیه کوچک برای دوستی می‌گشتم که صدای تلفنم بلند شد و یک آقای خوش صدا در پاسخ بله بفرمایید، گفت: «سلام استاد بزرگوار، بنده اکبر عالمی هستم...». خشکم زد. اکبر عالمی! می‌دانستم به زودی افتخار آشنایی با ایشان را پیدا خواهم کرد، ولی انتظار تماس‌ نداشتم. به ناهار دعوت شدم تا راجع به پروژه پایان‌نامه یکی از دانشجویانم که قرار بود با همکاری ایشان انجام شود، صحبت کنیم.

بهانه دوستی و مراوده من و دکتر، پایان‌نامه امیرتیمور سرایی‌مقدم بود. آن روز ناهار و گپ و گفت با استاد، در ذهن من گشایش دری به وسعت جهان بود، جهانی از چشمان و نگاه استاد، لذت بی‌پایانی که هنوز مزه مزه‌اش می‌کنم؛ هر چند بارها و بارها تکرار شد. شاید از معدود افراد خوش‌شانس بودم که در این بحبوحه کرونا که همه پیام‌های دوستان استاد حاکی از «روزی، قراری با استاد» است، موفق به دیدار و هم صحبتی با استاد شدم.

پایاننامه‌ تمام شد، اما بهانه ادامه آن دوستی و مراوده طی سه سال گذشته، محبت بی‌دریغ استاد بود. دکتر عالمی استاد سینما بود ولی بیشتر از آن، استاد معرفت و دوستی بود، استاد مهربانی بود. ده‌ها پیام محبت‌آمیزی که از ایشان دریافت کردم، ده‌ها پیامی که تذکر و احتیاطی در بطن داشت، ده‌ها حس خوبی که منتقل می‌کردند، آنچنان لذت‌بخش بود که تا آخر عمر با من خواهد بود.

هر بار دیدار ما آنقدر پر از آموختن بود، آنقدر پر از انتقال تجربه بود که حیفم آمد اینها را افراد محدودی بدانند. از برنامه «هنر هفتم» می‌گفتند و من فکر می‌کردم همه آنچه می‌گویند، درس است برای کسانی که می‌خواهند در تلویزیون کار کنند، نکته‌سنجی‌هایشان درباره مجریان تلویزیون اینقدر زیاد بود که فکر کردم این حرفها و تجربیات، کلاس درسی خواهد بود برای مشتاقان مجری‌گری.

برای همین حدود یک سال پیش پیشنهاد ثبت خاطرات‌شان را دادم، آهسته و زیر لب از فیلمبرداری هم صحبت کردم. امیر گفته بود که استاد تن به چنین مطرح‌شدنهایی نمی‌دهد و پیشنهادهای بسیاری را رد کرده است. قرار شد بعد از برگشت از سفر برای دیدار فرزندانشان هماهنگ کنیم. بعد از برگشت، کرونا محدودمان کرد.

دیدار آخر یک سه‌شنبه‌ای همین نزدیکی‌ها بود، شاید دو، سه هفته پیش. با امیر قرار گذاشته بودیم که جدی مساله را مطرح کنیم. قرار بود امیر تهیه‌کننده شود و من مثلا کارگردان و مصاحبه‌کننده. قرار بود کتاب گفتگویی با استاد داشته باشیم، و این گفتگو‌ها تصویری هم ضبط شود.

بالاخره موافقت کردند: «خانم دکتر من فقط جلوی دوربین شما می نشینم و بس». البته استاد اصولا من را «استاد بزرگوارم» صدا می‌زد.
با این خطاب کردن، من بزرگ و بزرگوار نمی‌شدم، استادی که 44 سال دانشجو تربیت کرده بود، دانشجویانی که امروز هنرمندان به‌نام این خاک هستند، بزرگی‌اش را به معلم تازه‌کاری مثل من یاد می‌داد و حسی از اعتماد در دل من ایجاد می‌کرد که قوه محرکه راهها و کارهای دیگر بود، استادی که نه فقط در کلاس درس و دانشگاه، که در هر جایی بود، استاد بود.

خلاصه قرار شد شنبه هفته بعد قرار را هماهنگ کنیم. سفرهای کاری پیش آمد و قرار به تعویق افتاد. منِ خام، منتظر تمام شدن کارهایشان و رسیدن شنبه‌ای بودم که استاد اجازه شروع کار بدهند؛ شنبه‌ای که هرگز نیامد و حسرت شد به دل من و همه کسانی که می‌توانستند از آن همه تجربه بهره ببرند.
منبع: سینما سینما

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۴۳۲۷۲۱۲:۴۹:۱۶ ۱۳۹۹/۷/۲۳
چقدر مجریان این روزها نیازمند ادب و تواضع و دانش همچو او هستند. پروردگار روحش را قرین رحمت خویش گرداند. ان شاالله
ناشناس۱۶۴۳۳۰۵۱۲:۵۹:۴۴ ۱۳۹۹/۷/۲۳
زنده است آن که نامش را به نکویی می برند ، روحش شاد .
ناشناس۱۶۴۳۷۸۵۱۵:۱۰:۰۵ ۱۳۹۹/۷/۲۳
روحش شاد و یادش گرامی باد از کمالات خداوندی براستی هیچ چیز کم نداشت خوش سیما خوش کلام و خوش سیرت همه و همه در وجود گرانقدرش بود افسوس که از دستش دادیم
ناشناس۱۶۴۳۸۰۴۱۵:۱۵:۱۵ ۱۳۹۹/۷/۲۳
یاد هزار توی شمشادی بخیر
سیدمحمد چلنگر۱۶۴۳۹۷۱۱۶:۰۸:۰۸ ۱۳۹۹/۷/۲۳
خدا رحمتش کنه سالهای 1337 تا 39 دردبیرستان فردوسی دامغان همکلاس بودیم همان موقع هم در سنین نوجوانی بسیار محبوب وبا شخصیت بودند.روحش شاد وتسلیت بهمه دوستداران وخانواده محترمشان
محمد منفرد۱۶۴۴۱۹۸۱۸:۳۵:۰۷ ۱۳۹۹/۷/۲۳
چقدر حیف شد که جامعه ما یک چنین استادی را از دست داد. ایشان تمام عمر خود صرف اعتلای هنر و اخلاق جامعه کرد و برای تهیه مستندی درباره بیماری کرونا و تلاشهای کادر درمان راهی بیمارستان شد که خود در آنجا به این بیماری منحوس مبتلا گشت و دارفانی را وداع گفت. روحش شاد و راهش ادامه باد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین