افزایش چاقی بعد از همه‌گیری کرونا

گروه سلامت الف،   3990722072

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در شرایط کرونایی سوء تغذیه در کشور رشدی نداشته است اما چاقی به دلیل اینکه مردم مواد نشاسته ای بیشتری می خورند و تحرک بدنی ندارند، رو به افزایش است.

افزایش چاقی بعد از همه‌گیری کرونا

به گزارش ایرنا، زهرا عبداللهی روز سه شنبه در نشست خبری آنلاین به مناسبت روز جهانی غذا در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: ناامنی غذایی در کشور به طور میانگین کمتر از پنج درصد است و در مناطق محروم و کم برخوردار حدود ۱۰ درصد است.گرسنگی و سوء تغذیه ناامنی غذایی است و ما در کشور گرسنگی نداریم اما در زمینه سوءتغذیه مشکل وجود دارد و بسیاری از افراد انرژی و پروتئین را دریافت نمی کنند و کمبودهای تغذیه ای دارند.

وی اظهار داشت: شیر و لبنیات از غذاهای اصلی برای تغذیه مناسب است. سرانه مصرف این مواد غذایی در کشور کم بوده و طی ۱۰ ساله اخیر شیر و لبنیات کمتر از مقدار توصیه شده مصرف می شود و به نوعی مردم عادت ندارند شیر بخورند و با توجه به اینکه روزانه قیمت این گروه غذایی افزایش می یابد اقشار آسیب پذیر و کم درآمد نیز کمتر استفاده از آن را در سبد خانوار قرار می دهند.

عبداللهی تاکید کرد: برای این اقشار باید یارانه مصرف شیر و لبنیات در نظر گرفته شود البته وزارت بهداشت در قالب برنامه حمایت از تغذیه مادران و نوزادان، شیر و لبنیات را در سبد غذایی آنها که از طریق وزارت رفاه انجام می شود، گنجانده است و در نظر داریم اقشار کم درآمد و آسیب پذیر نیز این مواد غذایی را دریافت کنند.

وی خاطرنشان کرد: پیشنهادی نیز برای دولت داریم تا بخشی از یارانه روغن و شکر را به شیر و لبنیات اختصاص دهد زیرا شیوع بیماریهای غیرواگیر از جمله قلبی و عروقی، فشارخون بالا و غیره رو به افزایش است و باید برای دهک های درآمد پایین بخشی از یارانه را به سمت این مواد غذایی و گوشت و تخم مرغ هدایت کرد.

عبداللهی افزود: از سوی دیگر مصرف شیر و لبنیات نیز به فرهنگ سازی و آموزش دارد افرادی که توان مالی دارند، کمتر این مواد غذایی را استفاده می کنند، مصرف مردم به سمت نوشابه و نوشیدنی های غیر سالم رو به افزایش است. بسیاری از کودکان نیز شیر نمی خورند و اصلاح این رفتار به آموزش از طریق رسانه ها و صدا و سیما نیاز دارد.

وی ادامه داد: سوء تغذیه امری بسیار مهم است و اکنون چهاردرصد کودکان دچار کم وزنی و لاغری هستند، ۲۲ درصد کودکان چاق بوده و در شرایط کرونایی چاقی کودکان زیر پنج سال و نوجوانان رشد ۱۰ درصدی داشته است . مشکلات اقتصادی، افزایش بیکاری و قیمت بالای مواد غذایی بر روند سوء تغذیه تاثیر زیادی می گذارد.

عبداللهی در مورد مصرف مکمل های ورزشی اظهار داشت: متاسفانه موارد تقلبی مکمل های ورزشی در بازار وجود دارد و این مکمل ها خودسرانه مصرف میشوند. هر کسی مجاز به تجویز این مواد نیست و باید زیر نظر کارشناس و متخصص تغذیه تجویز شود.

وی گفت: لیست مکمل های مجاز در سایت سازمان غذا و دارو در دسترس است، و افراد می توانند با مراجعه به این سایت از کیفیت مکمل های ورزشی مطلع شوند.

عبداللهی تصریح کرد:آمادگی داریم نیازهای کشور در جهت اینکه تولید صنایع غذایی مفید چیست و چه نوع محصولاتی را تولید کنند، به نهادهای مربوطه اعلام کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در این شرایط بحران کرونا علاوه بر تمام تلاشهایی که انجام می شود؛ مردم باید پروتکل ها ی بهداشتی را رعایت کنند فرهنگ سازی تغذیه نیز مهم است اگر مردم پیام های ساده تغذیه را مورد توجه قرار دهند و الگوی غذایی درستی داشته باشند، این امر در کاهش ابتلا به کرونا نیز موثر است. اگر به تغذیه درست توجه نشود فرد دچار سوء تغذیه و کمبود ریزمغذیها می شود و  زودتر به کووید۱۹مبتلا  و شدت بیماری او نیز زیاد می شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین