بیش از ۲.۵ میلیون خانوار بیش از یک واحد مسکونی دارند!

گروه اقتصادی الف،   3990722044 ۳۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

معاون مسكن وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اطلاعاتی که پس از راه‌اندازی سامانه اسکان و املاک به دست آمده گفت: بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار خانوار بیش از یک واحد مسکونی داشتند.

بیش از ۲.۵ میلیون خانوار بیش از یک واحد مسکونی دارند!

به گزارش الف، محمود محمودزاده با اشاره به افزایش قیمت مسکن، گفت: موضوع مسکن تک بعدی نیست که بخواهیم بگوییم با یک فعالیت قابل کنترل است. ذات مسکن چند بعدی است و ابعاد اجتماعی‌اش بعضا قوی‌تر از ابعاد اقتصادی است.

او که با برنامه «صبح و گفتگو» رادیو گفت‌وگو مصاحبه می‌کرد، با اظهار به اینکه در دوره جدید وزارت راه و شهرسازی، سیاست‌های متعددی در خصوص این موضوع طرحی شده است، عنوان کرد: یکی از موضوعات تدوین استراتژی جداسازی، سرمایه گذاری و سفته بازی با بازار مصرف است. در این رابطه اقداماتی را انجام دادیم که اولا روی میزان دارایی شفاف سازی شود و کسی که دارد در این بازار سرمایه گذاری می‌کند، شفاف و شناسنامه دار شود.

معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی افزود: سامانه اسکان و املاک راه‌اندازی شد، با اعتمادی که مجلس به سامانه کرد، بعد از چند بار قانون جدید اصلاحیه ماده ۵۴ که الان دارد مراحل پایانی ابلاغش را می‌گذراند، تمام مردم را مکلف کردند تا اطلاعات سکونتی‌شان را در این سامانه ثبت کنند.

وی متذکر شد: تا امروز متاسفانه هیچ نوع اطلاعات دقیقی در کشور راجع به اسکان و محل سکونت تک تک خانوارها وجود ندارد تا بتوانیم ما به ازایش واحدهای مازاد یا مورد نیازمان را طراحی کنیم. این اتفاق در راستای ورود واحدهای بلااستفاده به بازار انجام شد. همچنین افزایش نرخ مالیات برای خانه‌های خالی یکی از این اهداف را دنبال می‌کرد تا این واحدها زودتر وارد بازار شود.

محمودزاده به اطلاعاتی که پس از راه اندازی سامانه اسکان و املاک به دست آمده، اشاره کرد و گفت: ما حدود ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد را در مرحله اول شناسایی کردیم. حدود ۵۰ درصد از واحدهای کل کشور شناسنامه دار و مالکینشان شناسایی شدند. بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار خانوار بیش از یک واحد مسکونی داشتند و بعضا تعداد بیشتر از این هم هست.

* کمتر از ۶۰ هزار واحد مسکن مهر باقی مانده است

وی در رابطه با تکمیل واحدهای مسکن مهر از باقی ماندن کمتر از ۶۰ هزار واحد خبر داد و بیان کرد: در ابتدای دوره جدید مدیریتی ۵۰۰ هزار واحد باقی مانده بود. از این تعداد حدود ۱۰۰ هزار واحد مشکلات حقوقی دارند و نمی‌توان کار کرد تا حکم صادر شود و بتوان ادامه داد. از واحدهایی که بلااشکال هستند تا الان اکثرا یا تحویل شدند یا آماده تحویلند و نزدیک ۶۰ هزار واحد مانده است.

معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی با اظهار به اینکه به دلیل بازپرداخت طولانی مدت تسهیلات مسکن معمولا بانک‌ها رغبتی به پرداخت تسهیلات در حوزه مسکن ندارند، در عین حال گفت: با توجه به جلسات مکرری که گذاشته شده و وضعیت مسکن برای مدیران و اعضای هیئت مدیره بانک‌ها با محوریت بانک مرکزی توضیح داده شده، اکنون رغبت بیشتر شده است و در این زمینه مشکلی نداریم. ما به تمام استان‌ها ابلاغ کردیم هرکسی توانمندی ساخت دارد و به آن‌ها اطمینان دارند، می‌توان پروژه واگذار کنند.

وی یادآور شد: کل پروژه‌هایی که در دوران قبل از دولت نهم و دهم کل تعریف شده در کشور ۷۷ هزار واحد بود. در دوران مسکن مهر باید در نظر گرفت شرایط مالی دولت به گونه‌ای بود که ابتدای پروژه ۵۰ هزار میلیارد تومان با دلار حدود هزار تومان منابع مالی در اختیار پروژه بود. الان در شرایط ویژه اقتصادی هستیم.

محمودزاده با تاکید بر اینکه در گرانی مسکن نباید تنها دولت را محکوم کرد، اظهار کرد: در دو سال گذشته بیشترین افزایش نرخ فروش مسکن را داشتیم ولی کدام سازنده‌ای واحدی را ساخته بود با قیمت گذشته فروخت، نباید فقط دولت را محکوم کرد. دولت در حوزه ساخت و ساز زمین و تسهیلات را تامین می‌کند.

وی با اشاره به اینکه قیمت‌ها در پروژه‌های مسکن ملی بر اساس فهرست بهای سازمان برنامه تعیین شده‌اند، گفت: ما یک نظام فنی در کشور داریم که ملاک عمل همه است و ما بر اساس فهرست بها با تعدیل‌های سه ماهه دوم، متری ۲ میلیون و ۷۰۰ با پنج درصد افزایش ماکسیمم یا ۱۰ درصد مینیمم به استان‌ها داده‌ایم تا محاسبه می‌کنند و این به عنوان تراز است. بر اساس فهرست بها که ملاک پروژه‌های عمرانی کشور است چگونه ۴ میلیون و ۶ میلیون و هفت میلیون در می‌آید.

* سخنان دولت تنها به درد تیترهای روزنامه‌ها می‌خورد

در ادامه برنامه «صبح و گفتگو»، مجتبی بیگدلی با انتقاد از عملکرد دولت در حوزه مسکن بیان کرد: متاسفانه ما در این دولت مواجه هستیم با سخنانی که فقط تیترهای روزنامه‌ها را زیبا می‌کند. حرف‌های زیبا زدن مشکل مردم را حل نمی‌کند. نباید به خاطر تیتر و مقام ترسید و باید برای مردم کار انجام داد.

وی اظهار کرد: مگر می‌شود بانک توان پرداخت تسهیلات نداشته باشد در حالی که به راحتی به فولاد ساز و خودروساز هزاران میلیارد وام می‌دهد. مسئولین حوزه مسکن باید در هیئت دولت فریاد بزنند و از حق مردم دفاع کنند اگر قبول نکردند به خاطر مردم استعفا دهند.

رئیس انجمن انبوه‌سازان متذکر شد: به جای اینکه تولید را رقم بزنید صحبت از خانه‌های خالی می‌کنید. کدام خانه‌های خالی؟ چه کسانی خانه‌های خالی را درست کرده‌اند؟ مگر خانه خالی در حل مشکل مسکن چند درصد تاثیر دارد؟ ما محکوم به تولید هستیم. به جای اینکه تفاهم نامه با انبوه سازان انجام شود دولت رفته است مشکلات کارمندان دولت را حل می‌کند. ما تجربه مسکن مهر ۴ میلیون و اندی را داریم و قادر به ساخت انبوه مسکن هستیم.

وی به طرح اقدام ملی دولت اشاره کرد و گفت: رقم ساخت مسکن در اقدام ملی بین ۲ و نیم تا سه میلیون تومان تعیین شده است. حتی تکاپوی ساخت صفر سازه را نمی‌دهند. کارشناسان دادگستری رقم اتمام مسکن را نزدیک به هفت میلیون تومان تعیین کردند. بعد می‌گویند چرا انبوه‌سازان نمی‌سازند بعد رقمی را تعیین می‌کنید که هر کسی می‌آید به این رقم اعتراض دارد و از آن طرف سیستم بانکی فشل است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۴۱۴۰۰۱۱:۴۷:۱۷ ۱۳۹۹/۷/۲۲
یارو دو تا خونه داره که گناه نکرده گناه اونی کرده که تورم را کنترل نمی کند و جبران ان را از جیب مردم انجام می دهد
ناشناس۱۶۴۲۰۶۲۱۶:۳۰:۱۶ ۱۳۹۹/۷/۲۲
مسئولان اگه ۱۰۰۰ تا خونه خالی نوساز داشته باشن ، با یه تماس تلفنی معاف میشن از مالیات خونه های خالی
حسن۱۶۴۱۴۳۳۱۲:۰۰:۴۷ ۱۳۹۹/۷/۲۲
يعني مسؤلان دوپايه ي دولتي هم ياد گرفته اند با مطرح كردن مسايل فرعي اصل مطلب كه همانا بي عملي دولت در ساخت مسكن مناسب براي مردم است را بدست فراموشي بسپارد دولتي كه وزيرش با افتخار تاسف باري اعلام ميكرد من افتخار ميكنم در اين دولت يك مسكن نساخته ام و مسكن مهر را افتتاح نكرده ام يعني تا الان ٧ ميليون از ساخت مسكن طبق برنامه عقب مانده ايد و اين عدم عرضه ي مناسب باعث اين بلبشو گرديده مثل خودرو و دلار و دلار را هم كه دولت مالكش است را تا الان ٩ برابر كرده است و مملكت را قفل كرده است لطفا پشت تحريمها حداقل شماها قايم نشويد
ناشناس۱۶۴۱۴۴۹۱۲:۱۲:۲۸ ۱۳۹۹/۷/۲۲
ایکها خانواده مسئولین و دور بریهاشون هستن که بیش از دو خانه دارن
ناشناس۱۶۴۱۴۵۲۱۲:۱۴:۲۱ ۱۳۹۹/۷/۲۲
من نمی دانم این روزها چرا اینقدر یاد کارتون " رابین هود " می افتم .
ناشناس۱۶۴۱۴۵۵۱۲:۱۶:۳۲ ۱۳۹۹/۷/۲۲
خوب به شما چی ؟ مال بچه هاشون هستند . مگه مملکت کمونیستی که برای مردم حد مشخص میکنید ؟؟
عجایب شهر۱۶۴۲۵۴۸۲۲:۴۱:۵۲ ۱۳۹۹/۷/۲۲
کسی کاری نداره. خالی نگه ندارند مشکلی نیست. اگه دوست داشتند خالی نگه دارند تا بچه بزرگ بشه مالیاتشم بدن
ناشناس۱۶۴۱۴۵۷۱۲:۱۶:۳۵ ۱۳۹۹/۷/۲۲
نه بابا .ملت باید می نشستند از دولت برای خرید خونه اشون از دولت اجازه می‌گرفتند ؟!!!دولتی که وامش دیگر نه تنها به خرید خونه نمیرسد بلکه برای اجاره هم باید صحت سنجی کنند !!!!ناکارآمدی دولت ها در همین آمار مشهود هست که دولت ها همه ضعیف بوده اند .
ناشناس۱۶۴۱۴۶۳۱۲:۲۰:۵۸ ۱۳۹۹/۷/۲۲
این پیام و حد مشخص کردن ها فقط باعث خروج سرمایه از کشور خرید ملک در ترکیه و امارات میشه !ساخت و ساز هم به زودی راکت میشه و کمبود مسکن بیشتر !
ناشناس۱۶۴۱۴۷۰۱۲:۲۷:۵۴ ۱۳۹۹/۷/۲۲
اطلاعات دولت در مورد خانه های خالی اکثرا غلط است . دولت از روش چشمی استفاده کند .
ناشناس۱۶۴۲۳۷۸۲۰:۳۰:۵۷ ۱۳۹۹/۷/۲۲
من توی خونه ام دارم زندگی میکنم ، پیامک بهم زده خونه ات خالیه یا بیا توی سایت اطلاعات بده یا مشمول مالیات بر خونه های خالی میشی ! خنده دار نیست کارای دولت با تدبیر ؟!!!!
ناشناس۱۶۴۱۵۱۸۱۲:۵۲:۵۸ ۱۳۹۹/۷/۲۲
خیلی بیشتر از این حرفا هستند
ناشناس۱۶۴۱۶۱۱۱۳:۲۶:۲۸ ۱۳۹۹/۷/۲۲
دوستم ۴ تا آپارتمان قولنامه ای توی کرج داره ، انگار نه انگار بنده یک آپارتمان سنددار دارم توش نشستم دولت ۱۸ بار پیامک زده الا و بلا خونه ات خالیه و باید مالیات بر خانه های خالی بدی ! خخخخخ دولت میخواد درآمداش رو به زور از جیب مردم در بیاره
ناشناس۱۶۴۲۰۲۷۱۶:۱۶:۵۵ ۱۳۹۹/۷/۲۲
به من هم ۷ تا sms زده وزارت راه و شهر سازی اصرار داره که خونه مردم خالیست !!! بنده یک آپارتمان دارم که توش ساکن هستم و یک خونه کوچیک توی روستاهای شمال که هر چند ماه ، چند روزی میریم اونجا حالا الان ۳ هفته است که دولت ما رو کچل کرده و هر روز داره پیامک میده که اطلاعات به ما بده و الا خونه ات خالیه و باید مالیات بر خونه خالی بدی !!!! خوب پاشو بیا ببین خالیه یا پره !!!!
ناشناس۱۶۴۱۷۰۶۱۴:۰۸:۱۸ ۱۳۹۹/۷/۲۲
سلام من سرپرست دوتابچه هستم بعدازفوت همسرم ازبس به این خانه وآن خانه نقل مکان کردم که دیگه واقعاخسته شدم چقدرمستاجری چقدرکرایه خانه چقدرکرایه باربخداباحقوق مستمری که ماداریم خرج خوراک وپوشاک نداریم چه برسه به اینکه صاحب یه خونه نقلی کوچیک بشیم دولت هم که حمایت نمیکنه هرکاری هم پول میخوادکه مانداریم آخه این دولت چرانمیتونه ازماحمایت کنه چرابعضی هاچندتاچندتاخونه دارندولی مایکیش روهم نداریم خداروخوش میاد
NO ONE۱۶۴۱۷۴۱۱۴:۲۰:۵۹ ۱۳۹۹/۷/۲۲
خوب آمار املاکیها دستم اومد
ناشناس۱۶۴۱۸۹۷۱۵:۲۰:۳۳ ۱۳۹۹/۷/۲۲
و همواره مردم گناهکار هستند و مسئولین بیگناه...
علیرضا۱۶۴۱۹۶۲۱۵:۴۹:۵۲ ۱۳۹۹/۷/۲۲
اگر مالیات بگیرید .حتما می فروشند .و مسکن هم ارزان می شود .بعضی ها سه تا ماشین دارند به یکی بنزین بدهید حتما می فروشند . با کد ملی مشخص است .ارزانی در جامعه می آید
ناشناس۱۶۴۱۹۸۹۱۶:۰۰:۵۰ ۱۳۹۹/۷/۲۲
انداختن همه چیز گردن مردم دیگه جواب نمیده !
ناشناس۱۶۴۲۰۵۵۱۶:۲۷:۴۹ ۱۳۹۹/۷/۲۲
من توی آپارتمانم ساکن هستم وقتی میرم توی سایت ، خودشون زدن خانه خالیست ! مسخره نیست ؟
ناشناس۱۶۴۲۰۷۲۱۶:۳۶:۱۹ ۱۳۹۹/۷/۲۲
یه سایت طراحی کردن با ۱۰۰ تا سئوال شناسه قبض آب و برق و گاز و تلفن و حوزه و بخش و پلاک اصلی و فرعی و سن بنا و کدپستی و وزن بنا و عرصه و اعیان و سال ساخت و تاریخی که توش نشستی و .. اونم چی ؛ برای خانه ای که توش سکنه هست !!! تهدیدم میکنن اگه جواب ندی ، خونه ات خالی محسوب میشه د و باید مالیات بدی از من سئوال کن که خونه ات خالی است یا خیر ؟ همین تا من بهت جواب بدم . شک هم داری ، از روی صندلی ات بلند شو و پاشو بیا ببین از نزدیک
ناشناس۱۶۴۲۰۸۱۱۶:۴۰:۳۶ ۱۳۹۹/۷/۲۲
توی این مملکت اگه شفاف باشی ، ضرر میکنی ظاهرا نباید سند رسمی داشته باشید رفیق ما ۷-۸ تا خونه قولنامه ای داره که همشو مستاجر داده و یارانه معیشتی هم شامل ش شده
ناشناس۱۶۴۲۱۰۵۱۶:۵۹:۱۱ ۱۳۹۹/۷/۲۲
الان ترکیه جشن میگیره. سرمایه ها به پیش برای خرید ملک تو ترکیه.
حسین۱۶۴۲۱۲۴۱۷:۱۰:۴۳ ۱۳۹۹/۷/۲۲
جنگ بین‌مردم‌فقیر پولدار انگار کورس گذاشتن
ناشناس۱۶۴۲۲۱۶۱۸:۲۴:۵۸ ۱۳۹۹/۷/۲۲
این کارها فقط باعث میشه مردم بیشتر برن سراغ قولنامه و بازار غیر رسمی. دولت بجای این کارها مالیات را اصلاح کند. قانون از کجا آورده ای از طریق قوه قضاییه به جد پیگیری شود و هر چه سریعتر تمامی دلایل افزایش نقدینگی توسط تمامی دست اندرکاران شناسایی و از بین برود.اگر پول چاپ نشود تمامی این مشکلات خود بخود حل میشوند
خانه دار۱۶۴۲۲۵۰۱۸:۵۶:۳۳ ۱۳۹۹/۷/۲۲
دارندگی برای مسئولین برازندگی هست ، داداش از راه حلال خیلی سخته که بتونی خونه دار بشی ، یه جرعه از ایمانت بزن ، دروغ بگو ، اختلاس کن ، بیت المال رو به غارت ببر چرا که خونه دار نشی قول میدم یکی که هیچ صاحب صدها خونه بشی به شرطها و شروطها
حسین۱۶۴۲۲۵۴۱۸:۵۷:۳۶ ۱۳۹۹/۷/۲۲
مردم‌فقیر شدن
ناشناس۱۶۴۲۳۳۰۱۹:۵۳:۴۹ ۱۳۹۹/۷/۲۲
دلیلش تفاوت فاحش درآمد هاست. حتی درآمد کارمندان دولت در ادارات مختلف هم بعضا تفاوت فاحش دارند.
ناشناس۱۶۴۲۳۷۲۲۰:۲۵:۴۴ ۱۳۹۹/۷/۲۲
شکر خدا اکثر برنامه ها و قول های مسئولین در چند دهه اخیر محقق شده است
و۱۶۴۲۳۷۶۲۰:۲۹:۱۶ ۱۳۹۹/۷/۲۲
.. چرا نگفتید مثلا فلان تعداد مسئول ورئیس تو کشور داریم که در کاخها وخانه های لاکچری چند صد میلیاردی زندگی می کنند ؟ انتظار دارید مگر مردم خونه معمولی بچه شون یا خانمشون را بنام دولت بزنند؟؟
ناشناس۱۶۴۲۴۰۱۲۰:۵۰:۰۷ ۱۳۹۹/۷/۲۲
خب از این به بعد بگویید کسی خانه اضافه نخرد و ممنوع نمایید زمین دولتی بدهید مصالح را ارزان کنید خب گیرم فردای روزگار زن و شوهری طلاق گرفتند تکلیف کسی که خانه ندارد چه می شود برود خیابان چون شما سر پناه را بر حسب خانوار حساب می نمایید وقتی خانه ارزان می دهید می شود گفت به هر خانوار یک سر پناه ولی کسی که با پول خودش خریده دیگر چه در این طرح منظور از سفته بازی کجای طرح است مثلا گفته نشده زیاد نخرید
ناشناس۱۶۴۲۴۰۶۲۰:۵۳:۱۰ ۱۳۹۹/۷/۲۲
شورای نگهبان مستقل است و هنوز نظری اعلام نکرده است
ناشناس۱۶۴۲۴۷۳۲۱:۳۴:۰۵ ۱۳۹۹/۷/۲۲
تعداد معدودی دو خانه یا بیشتر دارند این کارشناس محترم آمده خانه فرزندان و همسر که ممکنه ارث بهش رسیده محاسبه کرده ،بنابراین اشتباهه ولی بنده نمیدانم بانکها چرا از سیستم اروپا برای وام دادن که ۸۵ درصد قیمت خانه میباشد و با سود کم استفاده نمیکنند.
ناشناس۱۶۴۲۵۰۳۲۱:۵۷:۰۷ ۱۳۹۹/۷/۲۲
لطفا در این طرح خانه ای که اجاره نمی رود تکلیف اش چه است را مشخص نمایید که این گونه مالکین که املاکی ها خانه را اجاره نمی دهند به چه مرجعی برای اجاره ملک مراجعه کنند
ناشناس۱۶۴۲۵۰۸۲۱:۵۹:۳۰ ۱۳۹۹/۷/۲۲
اگر خانه ای اجاره نمی رود را چگونه و به چه مرجعی مراجعه و اعلام نمایند تا آن مرجع اجاره بدهد ممنون از شما
حسن۱۶۴۲۵۱۴۲۲:۰۲:۱۸ ۱۳۹۹/۷/۲۲
اگر تورم را کنترل نمایید همه می توانند خانه دار شوند و کسی خانه اضافه نمی گیرد در کشور سوئد تورم آنچنانی نیست و دولت با وام کامل خانه در اختیار می گذارد
ناشناس۱۶۴۲۵۴۶۲۲:۳۹:۱۶ ۱۳۹۹/۷/۲۲
هر سال اعلام نمایید چه کسانی از دولت تسهیلات مسکن می خواهند و آنهارا بررسی نمایید و سالانه امکانات بدهید و برای وزارت خانه هم برنامه ریزی نمایید موردی که تا حال مالیات نداشته و خریدش مشکلی نداشته مالیات ببندید و اندوخته دیگری نداشته باشد چه کسی در پیری کرامت و عزت نفس این شخص را تضمین می کند آن موقع فرزندان متاهل می گویند به ما چه خود دولت می گوید دیگر ما خانواده تو نیستیم
ناشناس۱۶۴۲۵۸۴۲۳:۳۸:۳۳ ۱۳۹۹/۷/۲۲
حتما اونیکه ویلای چند صد میلیاردی تو لواسان داره را یک خانه حساب کردید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین