وقتی دولت هم پول می دهد هم چوب می خورد!

گروه اقتصادی الف،   3990721093 ۳۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

وقتی دولت هم پول می دهد هم چوب می خورد!

موضوع نحوه عرضه ارز ۴۲۰۰ تومانی از ۲۰ فروردین ۹۷ تاکنون یکی از عوامل موثر در وضعیت اقتصادی کشور بوده است. پس از گذشت بیش از ۲سال و نیم از اجرای این سیاست، شکست آن بدیهی به نظر می‌رسد اما در وضعیتی عجیب دولت همچنان اصرار به ادامه آن دارد.

هدف دولت از عرضه دلار ۴۲۰۰ تومانی مقدس است و می‌خواهد به کمک این ارز ارزان‌قیمت، قیمت کالاهای اساسی را کنترل کند و اجازه ندهد قیمت‌ها برای اقشار ضعیف جامعه بالا رود. در حالی‌که تجربه دو سال و نیم اخیر نشان می‌دهد ارز ۴۲۰۰ تومانی هیچ کمکی به پایین‌ماندن قیمت کالاهای اساسی نمی‌کند.

مثلا قیمت مرغ در مدت عرضه ارز ۴۲۰۰ تومانی تقریبا سه‌برابر شده است و به حدود قیمت ۲۰ هزار توامن رسیده است. در حالی که نهاده‌های دام از موارد مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی است و مطابق گزارش بانک مرکزی از ابتدای امسال برای خوراک دام و طیور دلار ۴۲۰۰ تومانی تخصیص پیدا کرده است.

یعنی عملا عرضه ارز ۴۲۰۰ تومانی در کم‌کردن قیمت نهایی کالاها تاثیری ندارد و کالای نهایی متناسب با قیمت‌ دلار بازار آزاد به دست مردم می‌رسد.

اما عرضه ارز ۴۲۰۰ تومانی از وجهی دیگر بر تورم تاثیر می‌گذارد. مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی ذیل اظهارنظر کارشناسی درباره یکی از طرح‌های مجلس، درباره اجرای این سیاست در سال جاری نوشته است: «یکی از سياستهایی كه از ابتداي سال ۱۳۹۷ با هدف تأمين كالاهاي اساسی مورد نياز مردم با قيمت مناسب توسط دولت اتخاذ شد، سياست تخصيص ارز ترجيحی به واردات كالاها و نهاده‌هاي اساسی بود كه تأثير زیادي در كيفيت مدیریت منابع و مصارف دولت در بودجه داشت.

در رابطه با ارز ترجيحی،در ۵ماهه اول سال ۱۳۹۹حدود ۴ميليارد دلار با نرخ ترجيحی، كالا وارد كشور شده است. این درحالی است كه درآمد ارزي دولت از محل صادرات نفت براساس آمار اعلام شده توسط بانک مركزي ۷۰۰ميليون دلار بوده و به بيان دیگر به نظر می‌رسد حدود۳/۳ميليارد دلار از ارز ترجيحی (۴۲۰۰تومانی) از محل ذخایر بانک مركزي تأمين شده است .

در صورتی كه بانک مركزي براي تأمين ذخایر ارزي خود اقدام به تأمين ارز از دست رفته بکند، براي تأمين این ارز مجبور به خرید ارز از بازار نيما و درنتيجه افزایش ۱۵درصدي پایه پولی به ميزان حدود ۵۰هزار ميليارد تومان می‌باشد .

به بیان صریحتر، سیاستی كه با هدف تثبیت قیمت كالاهاي اساسی اجرا میشود، صرف‌نظر از میزان تحقق اهداف، منجر به افزایش قابل توجه پایه پولی، نقدینگی و درنهایت تورم شده است. در این راستا پیشنهاد می‌شود هرگونه برداشت از ذخایر بانک مركزي در جهت تأمین ارز ترجیحی ممنوع شود.»

به بیان ساده، دولت به‌دلیل آنکه به میزان کافی ارز برای عرضه به قیمت ۴۲۰۰ تومان ندارد از ذخایر بانک مرکزی برداشت کرده و این برداشت از ذخایر بانک مرکزی منجر به افزایش پایه پولی شده که به‌تبع آن تورم در پی داشته است.

از سویی دیگر اجرای این سیاست باعث توزیع رانت شده است. نیم‌نگاهی به قیمت دلار در روزهای اخیر نشان می‌دهد به ازای هر دلار حداقل ۲۰هزار تومان رانت بین واردکنندگان این کالاها توزیع شده است. مطابق آنچه دبیر ستاد تنظیم بازار گفته است قرار است در سال جاری ۹میلیارد دلار، ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص یابد که تاکنون حدود ۵/۲ میلیارد آن توسط بانک مرکزی تامین شده است.

با یک حساب ساده سرانگشتی متوجه می‌شویم حدود ۱۰۰هزار میلیارد تومان از ابتدای امسال تاکنون برای اجرای این سیاست هزینه شده است. دولت در شرایطی متحمل چنین هزینه‌ای شده است که کسری بودجه امسال با کسری بودجه شدیدی مواجه است.

اگر دولت بناست برای کمک به آحاد مردم خزینه کند بهتر است با روش‌های دیگری کمک کند تا مصرف‌کننده نهایی بتواند از آن استفاده کند. مثلا با حذف این هزینه، منبع آن را در خدمت طرح کالابرگ الکترونیک قرار دهد تا کمکی واقعی به معیشت مردم انجام شود.

از یک‌طرف دولت علی‌رغم کسری بودجه ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌دهد و متحمل هزینه می‌شود. از طرف دیگر این کمک دولت در نهایت به دست مردم نمی‌رسد و مردم بی‌نوا همچنان با موج افزایش قیمت‌ها روبه‌رو هستند. در این میان چه فرد یا افرادی سود می‌برند؟

طبیعتا عرضه دلار با قیمت ۴۲۰۰ تومان در حالی‌که دلار در بازار آزاد با قیمت حدود ۳۰هزار تومان خرید و فروش می‌شود رانت بسیار بزرگی به واردکنندگان و افرادی می‌دهد که این دلار را تحویل می‌گیرند. از ابتدا هم اجرای این سیاست با فساد همراه بود.

فقط در سال ۹۷ به روایت بانک مرکزی ۱/۵ میلیارد دلار  ارز به واردکنندگان تحویل شد که به‌ازای آن کالایی وارد کشور نشد. دقت کنیم که این رقم صرفا برای سال ۹۷ است و آمار سال ۹۸ و ۹۹ هنوز اعلام نشده است. در چنین شرایطی و با توجه به این نکته که تخصیص ارز ۴۲۰۰ توامنی تاثیری در قیمت نهایی برای مردم ندارد آیا ادامه این سیاست عقلانی است؟

دیدگاه کاربران

معلم۱۶۴۰۹۱۳۰۷:۱۲:۱۴ ۱۳۹۹/۷/۲۲
دولت اینده با ارز ازاد کالا های اساسی را وارد خواهد کرد و قبمت ها را خواهیم دید.
ناشناس۱۶۴۱۱۱۶۰۹:۳۰:۴۲ ۱۳۹۹/۷/۲۲
مگر الان فرقی کرد؟ دلار4200 تومانی ارزانی نیاورد برعکس گرانی آورد چون درآمد رانتی اش شد غول نقدینگی و افتاد به جان دلار و مسکن و خودرو و بورس و...
ناشناس۱۶۴۱۱۱۸۰۹:۳۱:۳۶ ۱۳۹۹/۷/۲۲
علت اصلی گران شدن دلار و تورم فراینده در ۳ سال گذشته نجات بانک های زیان ده و پوشش کسری دولت با سر شکن کردن زیان بر روی مردم الان ۳ سال است بانک ها با تجدید ارزیابی دا ایی های خود و تسعیر نرخ ارز زیان های خود را پنهان میکنند
ناشناس۱۶۴۱۳۷۶۱۱:۴۰:۱۱ ۱۳۹۹/۷/۲۲
سود رانت ارز 4200 تومانی در جیب واردکنندگان (آقازاده ها) می رود اما هیچ تاثیری در کاهش قیمت ها ندارد.
ناشناس۱۶۴۱۸۹۳۱۵:۱۸:۰۹ ۱۳۹۹/۷/۲۲
با این حراج هایی که بانک مرکزی به ذخایر ارزی میزند دولت آینده دیگر ارزی نخواهد داشت. آزاد یا غیر آزاد.
ناشناس۱۶۴۰۹۷۰۰۷:۵۷:۲۳ ۱۳۹۹/۷/۲۲
دولت نباید چوب بخورد دولت باید فلک شود باید آویزان شود
ناشناس۱۶۴۱۱۳۷۰۹:۳۸:۴۸ ۱۳۹۹/۷/۲۲
ببخشید این مردم هستند که هم پولشان بر باد میرود و هم پیاز را
ناشناس۱۶۴۱۱۴۰۰۹:۴۱:۳۳ ۱۳۹۹/۷/۲۲
و در آخر چوق در آستین مسولان فاسدکرد
محمد۱۶۴۰۹۹۶۰۸:۱۵:۴۳ ۱۳۹۹/۷/۲۲
سلام معلومه که اصلا سرت توی حساب و کتاب نیست. مرغ 10 هزار تومانی شده بیست هزار تومان. من مهندسم و در بازار دفتر دارم. ما اینورتری را که 250 هزار تومان میفروختیم الان 3 میلیون تومان شده است. اگر ارز دولتی برداشته شود مرغ باید 100 هزار تومان شود و تخم مرغ 5 هزار تومان قیمت خواهد داشت. لطفا چرت و پرت نگید تو را به خدا اگر منطق اقتصادی ندارید در این زمینه مقاله نتویسید
ناشناس۱۶۴۱۴۱۳۱۱:۵۲:۲۶ ۱۳۹۹/۷/۲۲
ارز دولتی برای کدوم کالا میره؟! چقدرش صرف میشه چقدرش برمیگرده؟ چقدرش کالا میاد با ارز 30 تومنی فروخته میشه؟!
ناشناس۱۶۴۱۵۰۷۱۲:۴۹:۳۷ ۱۳۹۹/۷/۲۲
خخخه عزیزم نهاده ها گران بشود قرار نیست به همان اندازه قیمت مرغ گران بشود
ناشناس۱۶۴۰۹۹۷۰۸:۱۵:۵۰ ۱۳۹۹/۷/۲۲
پای یکی از کمیسیون های اقتصادی و یا برنامه و بودجه دهم هم در مورد فساد عدم اجرای طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی با وجود اینکه این طرح در صحن مجلس هم تصویب شد ولی نگذاشتند اجرایی شود
ناشناس۱۶۴۱۰۰۹۰۸:۲۰:۵۷ ۱۳۹۹/۷/۲۲
دادگاه رییس کل سابق بانک مرکزی و معاون نطارتیش و معاون ارزیش که بیش از ۱۸ میلیارد دلار ارز و ذخایر زیادی از طلای بانک مرکزی را بر باد دادند چرا اینقدر طولانی شده است یکی از علل روز افزون فساد همین تاخیر در تشکیل دادگاه ها و عدم مجازات لازم برای متخلفین است
ناشناس۱۶۴۱۱۰۲۰۹:۲۲:۴۸ ۱۳۹۹/۷/۲۲
اگه قرار به محاکمه است مال دوره احمدی نژاد و اصولگراها هم باید محاکمه بشه اون بیشتر ارز هدر داده
ناشناس۱۶۴۱۲۵۸۱۰:۴۳:۵۱ ۱۳۹۹/۷/۲۲
بسه دیگه تو کتمون نمیره
ناشناس۱۶۴۱۳۶۴۱۱:۳۷:۲۶ ۱۳۹۹/۷/۲۲
در دوران احمدی نژاد نرخ دلار 3 برابر شد اما حالا 10 برابر گران شد و این از نتایج تدبیر است !
حبیب۱۶۴۱۷۷۰۱۴:۳۲:۵۹ ۱۳۹۹/۷/۲۲
دولت 8 ساله احمدی نژاد 800 میلیارد دلار درامد نفتی داشت!
ناشناس۱۶۴۱۳۸۲۱۱:۴۲:۰۰ ۱۳۹۹/۷/۲۲
دولت دهم 600 تن طلا و مقادیر زیادی ارز در بانک مرکزی ذخیره کرد اما این دولت همه منابع ارزی را هدر داد.
ناشناس۱۶۴۱۴۱۵۱۱:۵۲:۴۷ ۱۳۹۹/۷/۲۲
حرف نزن بابا. زمان احمدی نژاد مشکلات بود ولی کار داشتیم، خونه زندگی درست و حسابی داشتیم،سالی دوبار سفر خارجی و چهار پنج بار سفر داخلی میرفتیم. با تفکرات پوچ و تکرار کردنتون ملت رو بیچاره کردید. باز هم زبونتون درازه
ناشناس۱۶۴۱۰۲۲۰۸:۲۹:۵۳ ۱۳۹۹/۷/۲۲
دلار موسوم به دلار جهانگیری فاجعه ای برای کشور رقم زد که به این زودی ها قابل اصلاح نیست
ناشناس۱۶۴۱۰۳۸۰۸:۴۷:۴۰ ۱۳۹۹/۷/۲۲
تنها راه نجات اقتصاد کشور و ریشه کردن فساد در کشور ملی کردن تمامی دارایی ها و مالکیت ها می باشد و سپس ساختن اقتصاد با زیر بنا و فونداسیون محکمی مبتنی بر کار و تلاش و تولید
ناشناس۱۶۴۱۰۴۱۰۸:۴۸:۳۷ ۱۳۹۹/۷/۲۲
چرا مجلس جدید که 3-4 ماهی است تشکیل شده، کارها را سر و سامان نمی دهد؟ اگر دولت بد است و ناتوان است، مجلس چرا اینطور است؟
ناشناس۱۶۴۱۴۴۴۱۲:۰۹:۳۸ ۱۳۹۹/۷/۲۲
مجلس دهم که بیشتر وقت خود را در قضیه ورود زنان به ورزشگاه ها و عکس حقارت بار با موگرینی تلف کرد چرا به این موضوع نپرداخت ؟!
ناشناس۱۶۴۱۰۴۵۰۸:۵۰:۰۱ ۱۳۹۹/۷/۲۲
نشسته اید دور گود، می گویید لنگش کن؟ هر روز به دولت می تازید. اما خودتان هم همچین آش دهن سوزی نیستید!!!
ناشناس۱۶۴۱۱۲۰۰۹:۳۲:۱۸ ۱۳۹۹/۷/۲۲
مثلا بانک مرکزی یا صندوق ذخیره یا وزارت خانه های دست مردمه؟ انتقاد هم نکنن! چه ژن خوب لوسی هستی شما
ناشناس۱۶۴۱۰۶۰۰۹:۰۰:۱۱ ۱۳۹۹/۷/۲۲
دراین‌مورد‌شماقیمت‌مرغ‌راباارزچهارهزارو‌دویست‌تومانی‌مثال‌زدید‌که‌بااین‌شرایط‌مصرف‌کننده‌مرغ را‌بیست‌هزارتومان‌دریافت‌میکند‌اگر‌ارز‌۴۲۰۰تومانی‌را‌برداریم‌وارز‌نیمایی‌به‌نهاده‌های‌دامی‌بدهیم‌مسلم بدانیدقیمت‌مرغ‌به‌چهل‌هزارتومان‌خواهد‌رسید/این‌گوی‌این‌هم‌میدان/مشکل‌جای‌دیگری‌است
ناشناس۱۶۴۱۰۶۶۰۹:۰۵:۱۲ ۱۳۹۹/۷/۲۲
دلار4200 تدبیری است برای امید ژن خوبها
نون آجر نکن۱۶۴۱۰۷۱۰۹:۰۸:۱۱ ۱۳۹۹/۷/۲۲
همان گونه که قیمت محصولات کشاورزی تولید داخل تا رسیدن به مصرف کننده پنج برابر میشود. الف جان نون بعضی ها را آجر می کنی؟
ناشناس۱۶۴۱۱۰۷۰۹:۲۵:۳۸ ۱۳۹۹/۷/۲۲
باید مشکل تحریم نظام بانکی حل بشه . نظام بانکی نقش رگ تو بدن را داره . نمیشه رگ بدن کسی را قطع کنی بگی نرمال زندگی کن و اینکار تنها از طریق مذاکره با آمریکا ممکنه هیچ راه دیگه ای هم نداره
ناشناس۱۶۴۱۱۳۰۰۹:۳۵:۳۲ ۱۳۹۹/۷/۲۲
چند ماهه دیگه روحانی رفت بعدش میخواین بدبختی رو گردن کی بیاندازید
ناشناس۱۶۴۱۶۵۹۱۳:۵۰:۰۱ ۱۳۹۹/۷/۲۲
تا چهار سال اول گردن روحانی چهار سال بعد خود رییس جمهور جدیده الی اخر
محمد۱۶۴۱۱۹۸۱۰:۱۰:۵۷ ۱۳۹۹/۷/۲۲
تردید نکنید درصورت حذف ارز 4200 تومانی برای تأمین کالاهای اساسی، اولین منتقد آن همین سایت الف و سپس روزنامه کیهان و سایر رسانه های اصولگرا خواهند بود و دولت را متهم به بی توجهی به معیشت و نان مردم خواهند کرد. این خط و این هم نشان.
ناشناس۱۶۴۱۴۲۳۱۱:۵۶:۴۹ ۱۳۹۹/۷/۲۲
استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: امروز بازار آزاد مختل‌شده ارز ایران ، بازار مناسبی برای کشف نرخ ارز در کشور نیست. اما متأسفانه سیاست‌گذار ، بازاری را که نمی‌تواند و نباید نرخ ارز در آن تعیین شود به‌رسمیت شناخته و مبنای عمل در تعیین نرخ ارز قرار داده است، این درحالی است که با توجه به شرایط تحریمی کشور، بایستی غیرمعتبر و غیرقانونی بودن بازار آزاد ارز اعلام شود.
ناشناس۱۶۴۱۴۴۶۱۲:۱۰:۲۳ ۱۳۹۹/۷/۲۲
قیمت تمام شده کالا فقط یک قسمت از آن را مواد اولیه ونرخ دلار تشکیل می دهد بیشتر دستمزدهای بالا مشکل افزایش قیمت هست
ناشناس۱۶۴۱۴۸۸۱۲:۴۴:۲۱ ۱۳۹۹/۷/۲۲
به فرض که دولت اشتباه می کند ، بقیه مقامات چرا ساکت هستند ، آدرس غلط ندهید، وقتی برای موضوع ساده ای مانند افزایش قیمت بنزین ، سران سه قوه ، با هم تصمیم می گیرند ، چطور چنین موضوع مهمی رها شده است ،
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. وحدت ملی با وعده صادق

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  16. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  17. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  18. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  21. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  22. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  23. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  24. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  25. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

آخرین عناوین