فروش خودرو در بورس، راه حلی برای کم شدن التهاب بازار

گروه اقتصادی الف،   3990721087 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
فروش خودرو در بورس، راه حلی برای کم شدن التهاب بازار

قیمت خودرو در بازار آزاد از نیمه سال 97 شیب صعودی به خود گرفت، این افزایش قیمت تا جایی ادامه داشته که در حال حاضر قیمت خودروها در بازار آزاد تا 2 برابر قیمت مصوب شورای رقابت معامله می‌شود. این اختلاف قیم ایجاد شده بین قیمت مصوب کارخانه و بازار آزاد، انگیزه‌ای برای صف کشیدن دلالان و مردم برای خرید خودرو از کارخانه شده است.

زمانی طولانی است که واسطه‌گران کلان خودرو با پرداخت هزینه‌ای به افراد، کد ملی آن‌ها را برای ثبت‌نام خودرو صفر از کارخانه خریداری می‌کنند و با این کار به راحتی قانون را به سخره می‌گیرند. با توجه به حضور گسترده این واسطه‌گران در صف خرید خودرو، عملا شانسی برای رسیدن خودرو به مصرف‌کننده واقعی وجود ندارد. به طور مثال در قرعه‌کشی پیش فروش خردادماه امسال، بالغ بر 7 میلیون نفر شرکت کردند در حالی که در کل 25هزار خودرو توسط ایران خودرو و سایپا در فرآیند قرعه کشی وارد شد.

سود هنگفت دلالان و واسطه‌گران، نتیجه سرکوب کردن قیمت خودرو

دلالان خودرو با جمع کردن خودروهای صفر کارخانه و فروش آن در بازار آزاد، به سودی هنگفت دست می‌یابند، این در حالی است که مصرف کننده واقعی برای تهیه یک خودرو مجبور است با قیمتی بسیار بالا و غیرمنطقی، اقدام به خرید کند که قسمت اعظمی از آن نصیب دلال می‌شود. طبق آمار، مجموع این مبالغ به عدد شگفت آور 450 هزار میلیارد ریال می‌رسد.
به دلیل آسیب‌های بی‌شمار این اختلاف قیمتی، پیشنهادی برای عرضه خودرو در بورس کالا مطرح شده‌است و طبق آن، اختلاف قیمت کشف‌شده در بورس کالا و قیمت مصوب شورای رقابت، به عنوان مالیات اخذ می‌گردد. این مالیات در جهت افزایش تولید خودرو و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی  استفاده شده که نهایتا منافع آن به مردم خواهد رسید.

نوسازی ناوگان حمل و نقل با استفاده از منابع حاصل از اختلاف قیمت مصوب و قیمت کشف شده در بورس

در پایان سال نود و هشت، زیان انباشته سایپا و ایران‌خودرو مجموعا به 450 هزار میلیارد ریال رسیده است و بدهی این دو خودروساز به قطعه‌سازان نیز به بیش از 300هزار میلیارد ریال افزایش یافته‌است، این درحالی است که نسبت تولید خودرو در سال 98 به 96، کاهش 50 درصدی را نشان داده و از عدد 6/1 میلیون دستگاه به 830هزار دستگاه رسیده‌است.

نزدیک به 70درصد از اتوبوس‌های شرکت واحد فرسوده هستند. وسایل نقلیه فرسوده در حدود 30 برابر خودروهای صفر، آلودگی دارند و دوبرابر سوخت نیز بیشتر مصرف می‌کنند. یکی از معضلات کشور و رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی، گرانی است، به طور مثال قیمت یک اتوبوس صفر از 3 میلیارد به بالا شروع می‌شود که از توان مالی رانندگان خارج است. دولت نیز با کسری بودجه 150هزارمیلیاردتومانی دست و پنجه نرم می‌کند و توان تامین مالی برای جایگزینی خودروهای فرسوده را ندارد، این در حالی است که فقط برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی به حدود 420هزار میلیارد ریال بودجه نیاز است.

اگر پیشنهاد فروش خودرو در بورس کالا محقق گردد، می‌توان با منابع حاصل از اختلاف قیمت مصوب شورای رقابت و قیمت کشف شده در بورس، در مدتی بسیار کوتاه ناوگان اتوبوسرانی را نوسازی کرد، با این کار تمامی مردم از منافع این نوسازی استفاده خواهند کرد و هم‌چنین مصرف سوخت و آلودگی محیط زیست نیز کاهش می‌یابد. با کاهش مصرف سوخت، درآمد ارزی دولت نیز از محل صادرات سوخت صرفه‌جویی شده، افزایش خواهد یافت.

نقدینگی پایین خودروسازان با فروش خودرو در بورس کالا جبران می‌شود

در حال حاضر، کمبود نقدینگی خودروسازان، گلوگاه تولید خودرو است. با استفاده از منابع حاصل از اختلاف قیمت مصوب شورای رقابت با قیمت کشف شده در بورس کالا، می‌توان برای خودروسازان تسهیلاتی در نظر گرفت تا افزایش تولید خودرو صورت گیرد. با افزایش تولید خودرو، قیمت‌ها کاهش یافته و علاوه بر آن، سبب ایجاد اشتغال و افزایش درآمدهای مالیاتی دولت خواهد شد.
 
 
 

دیدگاه کاربران

ميثم۱۶۴۰۷۷۸۰۰:۱۵:۴۸ ۱۳۹۹/۷/۲۲
بسي خلق بخنديدند
ناشناس۱۶۴۱۱۶۱۰۹:۵۰:۲۳ ۱۳۹۹/۷/۲۲
شورای رقابت با تصمیمات خنده‌دار خود خسارت‌های سنگینی به کشور وارد کرده است. یک مشکل عمده در ایران این است که تصمیم گیران کشور اغلب فاقد تجربه اجرایی هستند.
ناشناس۱۶۴۰۷۹۱۰۰:۳۱:۳۷ ۱۳۹۹/۷/۲۲
یه جوری میگین سود که آدم ندونه فکر میکنه واقعا سودی در کاره دوست عزیز وقتی ارزش پول ملی اینقدر کاهش پیدا میکنه سود کجا بود شما حساب کن یه ماشین ارزون 5000 دلار باشه با دلار 30 هزار تومنی میشه 150 میلیون تومان دیگه از این ارزون تر ماشین نداریم . مسئله ارزش پول ملیه اینو یکی باید درست کنه که البته با توجه به عدم فروش نفت و نداشتن منابع دولت چاره ای نداره جز اینکه پول بی پشتوانه چاپ کنه تا خرج کارمندها و خودش رو در بیاره برای همین باید در انتظار یک ابر تورم باشیم که به زودی اتفاق میوفته
ناشناس۱۶۴۰۸۱۰۰۰:۵۸:۰۸ ۱۳۹۹/۷/۲۲
تمام گرانی ها منشا آن دولت است برای پوشش کسری بودجه چرا آدرس اشتباه می دهید و خود را به هواس پرتی می زنید
ناشناس۱۶۴۱۱۸۳۱۰:۰۵:۲۰ ۱۳۹۹/۷/۲۲
فقط کافیست دولت یک ماه واردات خودرو را آزاد کند تضمین میدهم قیمت خودرو های داخلی در بازار کاهش چشمگیر داشته باشد
ناشناس۱۶۴۱۷۱۴۱۴:۱۲:۰۲ ۱۳۹۹/۷/۲۲
عمو جان فروش نفت صفر شما هنوز در خواب و خیال هستید ؟ با کدام دلار خودرو وارد بشه ؟
ناشناس۱۶۴۰۸۸۸۰۶:۱۷:۳۵ ۱۳۹۹/۷/۲۲
تنها یک گام مانده تا ونزوئلا شدن
ناشناس۱۶۴۱۷۰۸۱۴:۰۹:۳۲ ۱۳۹۹/۷/۲۲
ونزوئولا وضعیتش بهتره هر دلار ۲۴۰ هزار بولیوار ولی در ایران هر دلار ۳۲۰ هزار ریال
ناشناس۱۶۴۰۹۱۲۰۷:۱۱:۲۲ ۱۳۹۹/۷/۲۲
پیش به سوی پراید ۱ میلیاردی
ناشناس۱۶۴۰۹۴۷۰۷:۴۷:۳۰ ۱۳۹۹/۷/۲۲
مگر خود بورس کم التهاب داره؟
ناشناس۱۶۴۱۰۲۵۰۸:۳۱:۳۳ ۱۳۹۹/۷/۲۲
فروش خودرو در بورس هم بامبول جدید است مگر فولاد که در بورس عرضه میشود الان وضعیت خوبی دارد
ناشناس۱۶۴۱۰۴۹۰۸:۵۱:۰۶ ۱۳۹۹/۷/۲۲
این طرح فقط و فقط برای پر کردن جیب خودرو ساز و دولت هست و به ضرر مردم. کدوم کالا بعد از رفتن به بورس سامان گرفته؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۶۴۱۰۶۲۰۹:۰۰:۳۸ ۱۳۹۹/۷/۲۲
بهتر است کلا تولید خودرو سواری متوقف شود. توان کارخانه ها باید صرف تولید اتوبوس و کامیون شود.
ناشناس۱۶۴۱۷۲۰۱۴:۱۳:۲۷ ۱۳۹۹/۷/۲۲
اره فکر خوبیه در شرایط تحریم که هیچ خوردویی وارد نمیشه مردم با الاغ رفت و امد کنند !
ناشناس۱۶۴۱۱۵۶۰۹:۴۹:۱۳ ۱۳۹۹/۷/۲۲
خانه از پای بست ویران است خواجه در بند نقش ایوان است سهمیه قرعه کشی ‌وحالا بورس زنجیره تجربه های شکست خورده ادامه دارد ..
ناشناس۱۶۴۱۱۶۹۰۹:۵۴:۳۵ ۱۳۹۹/۷/۲۲
التهاب فقط با ازاد کردن ورود خودرو از خارج میسر است ولاغیر
ناشناس۱۶۴۱۴۴۳۱۲:۰۹:۲۱ ۱۳۹۹/۷/۲۲
خودرو خارجی مثل پرینتر است . قیمت جوهرش از خودش گرانتر است . الان بروید ببینید قیمت لوازم یدکی خودروهای چینی چقدر است .
ناشناس۱۶۴۱۸۶۲۱۵:۰۴:۵۴ ۱۳۹۹/۷/۲۲
دست از خواب و خیال بردارید ! فروش نفت صفر دلاری برای واردات خودرو شما نیست ! دوران فروش نفت ، واردات کالا از خارج تمام شد !
علی۱۶۴۱۱۹۷۱۰:۱۰:۳۷ ۱۳۹۹/۷/۲۲
بورس بدون فضای رقابتی بین تولید کنندگان مختلف کارآیی ندارد. در شرایط حاضر حداکثر دلال حذف می شود ولی انحصار کارخانه های خودروساز نفس مردم را خواهد گرفت.
ناشناس۱۶۴۱۲۵۱۱۰:۴۰:۱۳ ۱۳۹۹/۷/۲۲
فقط جای دلال عوض می شود،
ناشناس۱۶۴۱۳۱۱۱۱:۱۱:۱۹ ۱۳۹۹/۷/۲۲
خدایی فکر کنید تو سه سال گذشته چه طرحی تصویب و اجرا شده که نفع ان به مردم رسیده باشد؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. این صدای اقتدار ایران است ...

    5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    7. وحدت ملی با وعده صادق

    8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    12. کمی دیر نیست؟

    13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

    24. اسراییل چه باید بکند؟ 

    25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

    آخرین عناوین