نامه قالیباف به روحانی/کدخدایی: مدیر بودن یک نامزد را با مصاحبه احراز می‌کنیم/رئیس جمهورِ جوان ۱۴۰۰ از دولت می‌آید؟

گروه سیاسی الف،   3990721060 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنانکه اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

نامه قالیباف به روحانی/کدخدایی: مدیر بودن یک نامزد را با مصاحبه احراز می‌کنیم/رئیس جمهورِ جوان ۱۴۰۰ از دولت می‌آید؟

آخرین آمار کرونا در ایران

دکتر سیماسادات لاری،سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از دیروز تا امروز ۲۱ مهر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۴ هزار و ۲۰۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۶۳ نفر از آنها بستری شدند.

وی افزود: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵۰۴ هزار و ۲۸۱ نفر رسید.

لاری گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۷۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۲۸ هزار و ۸۱۶ نفر رسید.

وی در توضیح استانهای در شرایط قرمز بیماری گفت: استانهای تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند.

دکتر مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: متاسفانه وضعیت شیوع کرونا بسیار بد است، به طوری که تخت خالی برای بستری مبتلایان جدید وجود ندارد و حتی ممکن است بیماران برای بستری در نوبت قرار گیرند.

وی افزود: بسیاری از بیمارستان‌ها در سطح تهران درگیر هستند و بیمارستان‌های معین هم از بیماران کرونایی پر شده‌اند. حتی برخی بیمارستان‌های خصوصی نیز ظرفیت‌هایی را برای بستری بیماران مبتلا به کرونا اختصاص داده‌اند.

محرز با بیان اینکه بسیاری از بیماران به صورت سرپایی درمان می‌شوند، گفت: افرادی که بدحال هستند، نیاز به بستری دارند که در حال حاضر برای آنها هم جا به اندازه کافی برای بستری وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:

رکوردشکنی دوباره کرونا در کشور/ ۲۷۲ تن دیگر جان باختند

محرز: قدرت سرایت کرونا زیاد شده و همه یکدیگر را مبتلا می‌کنند

***

تقاضا را مديريت كنيد تا ارزش پول ملی حفظ شود

محمد خوش‌چهره، اقتصاددان و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی به آرمان ملی گفت: ‌بنده نگران همین مسأله هستم که نرخ ارز به صورت تدریجی و مستمر در حال افزایش پیدا کردن است. این در حالی است که تمرکز تصمیم‌گیران جامعه روی حفظ ارزش پول ملی کم است. در سال‌های اخیر مسئولان و رسانه‌ها بیش از آنکه روی کاهش پول ملی تمرکز کنند روی افزایش نرخ ارز تأکید کرده‌اند. یعنی به‌جای اینکه عنوان کنند پول ملی کاهش پیدا کرده همواره می‌گویند نرخ ارز افزایش پیدا کرده است. هنگامی که قیمت ارز افزایش پیدا می‌کند صداوسیما باید عنوان کند در معاملات ارزی امروز ۱۰ درصد ارزش پول ملی کاهش پیدا کرده است تا مردم متوجه شوند ۱۰ درصد نسبت به گذشته فقیرتر شده و قدرت خرید آنها کاهش پیدا کرده است. در چنین شرایطی مسئولان باید پاسخگو باشند و مردم نیز مطالبه‌گری کنند. واقعيت اين است که تمرکز مسئولان روي ارز واقعيت‌هاي اقتصادي را براي مردم و جامعه نشان نداده است.

خوش چهره گفت: یکي از مهم‌ترين راه‌حل‌ها اين است که متوجه باشيم در وضعيت جنگ اقتصادي قرار گرفته‌ايم. رئيس‌جمهور در اظهارات خود از جنگ اقتصادي صحبت مي‌کنند. با اين وجود طرز بيان جنگ اقتصادي‌اي که ايشان‌ در گفته‌هايش استفاده کرده بنده را نگران مي‌کند. به نظر مي‌رسد تصميم‌گيران جامعه به جاي اينکه از نظر استراتژيک تراژدي کاهش ارزش پول ملي را تبيين کنند آن را به کمدي تبديل کرده‌اند. رئيس‌جمهور عنوان کرده دوستان اقتصاددان ما عنوان کرده‌اند اجازه بدهيد قيمت ارز افزايش پيدا کند تا توليد ملي افزايش پيدا کند. تأکيد ايشان نيز روي اين بوده که در چنين شرايطي صادرات کشور افزايش پيدا مي‌کند. اين در حالي بود که ما شاهد بوديم قيمت ارز از چهار هزارتومان به 10 هزار و پس مدتي 20 هزار تومان و امروز 30 هزار تومان است و هيچ اتفاقي نيز در توليد ملي رخ نداده است.

***

گزینه‌های اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری

آرمان ملي نوشت: «حضور حداقلي يا مشارکت حداکثري» اين گزاره يکي از مهم‌ترين دغدغه‌هاي اصلاح‌طلبان را در انتخابات 1400 تشکيل مي‌دهد و اساسا بر مبناي همين گزاره است که مشخص مي‌شود اصلاح‌طلبان با کانديداي حداقلي پاي به انتخابات مي‌گذارند و متناسب با آن چهره‌هايي حداقلي را روانه مي‌کنند يا با حضور مستقل و حداکثري از تمام ظرفيت خود براي موفقيت در رياست‌جمهوري استفاده خواهند کرد...

حزب اتحاد ملت به اشخاصي چون سيد محمدرضا خاتمي، مصطفي معين و حتي محمد صدر و عباس آخوندي متمايل هستند. البته آنطور که به نظر مي‌رسد سيدمحمدرضا خاتمي گزينه جدي‌تري از سوي اتحادي‌ها به شمار مي‌رود که مي‌تواند سقف مطالبات اصلاح‌طلبان را بيان کند. اما انتقاد وارد به اين انتخاب اين است که قطع به يقين محمدرضا خاتمي ردصلاحيت خواهد شد و انتخاب وي پالس چندان مثبتي به حاکميت نيست...

در طرف ديگر ماجرا حزب کارگزاران قرار دارند که کانديداهاي مدنظر خود را پيشنهاد مي‌دهند. چهره‌هايي مانند اسحاق جهانگيري و محسن هاشمي که شايد جامعه چندان علاقه‌اي به آنها نشان ندهد. چنانکه گفته مي‌شود جامعه نسبت به هر کسي که نماد حفظ وضع موجود باشد رويکرد چندان مثبتي نخواهد داشت. با اين همه هستند جريانات اصلاح‌طلبي که به چهره‌هاي ديگر متمايل باشند. چهره‌هايي مثل محمدرضا عارف و علي لاريجاني که بسياري آنها را نماد ائتلاف يا حضور حداقلي مي‌دانند. بايد ديد رويکرد اجماعي اصلاح‌طلبان به کدام سمت و سو خواهد بود.

***

سناریوی روزنامه اصلاح طلب درباره اصلاح قانون انتخابات رياست‌جمهوري

روزنامه اعتماد نوشت: بنابر پيگيري‌ها... طرح اصلاح قانون انتخابات رياست‌جمهوري كه اين روزها از سوي كميسيون شوراها و امور داخلي مجلس در دست بررسي است، ابتدا از سوي پژوهشكده شوراي نگهبان كه مدتي است عباسعلي كدخدايي را در راس مديريت خود مي‌بيند، تهيه و تقديم نمايندگان شده و اين بدان معناست كه اقدامات امروز نمايندگان نه به منزله نگارش طرح، بلكه عملا بررسي مفاد آن و در بهترين حالت، ايجاد تغييري نه چندان تاثيرگذار است.

بدين ترتيب به نظر مي‌رسد رسانه‌هاي اصولگرا با علم به اين مهم و برنامه‌هاي احتمالي عباسعلي كدخدايي در آينده براي خود و نهاد پارلمان در ايران، ترجيح داده‌اند راه خطر را از ابتدا ببندند تا در آينده با شوراي نگهباني مواجه نباشند كه اولا، هيچ نظارتي از سوي نهادهاي انتخابي يا انتصابي بر عملكردش وجود ندارد و ثانيا، قدرتش براساس قانون چنان افزايش يافته كه هيچكس را ياراي مقاومت برابر آن نيست.

اين احتمال البته به معناي آن نيست كه اصولگرايان نگران تحديد و تهديد «جمهوريت» نظام جمهوري اسلامي هستند. چه آنكه همين حالا هم كم نيستند كنشگران سياسي دست‌راستي كه نسبت به پارلماني شدن جمهوري اسلامي ابراز علاقه كرده و اين مساله را به عنوان راه نجات ايران معرفي مي‌كنند؛ بنابراين به نظر مي‌رسد نگراني اصولگرايان، قدرت‌گيري بيش از حد يك فرد و جريان و ايستادگي آنان مقابل خودي‌هاست؛ اتفاقي كه چندان هم دور از ذهن نيست.

 اصولگرايان بارها از خودي‌هاي‌شان ضربه خورده‌اند و تغيير رفتارها را ديده‌اند و از اين رو به نظر مي‌رسد همپاي اصلاح‌طلبان براي اصلاح ايرادهاي پرشمار طرح نمايندگان براي اصلاح قانون انتخابات رياست‌جمهوري آستين بالا زده و در تلاشند؛ تلاشي كه ازجمله همسويي‌هاي ميان منتهي‌اليه راست و چپ سياسي ايران به شمار مي‌رود، هرچند با هدف‌هايي يك‌سر متفاوت. 

***

كانديداي رياست ‌جمهوري نيستم

رضا اردكانيان، وزير نيرو مصاحبه ای با روزنامه اعتماد داشته که در ادامه بخش هایی از آن را می خوانید:

- تصميم ندارم كه كانديدا{ی انتخابات ریاست جمهوری} بشوم...

- در کشور ما متاسفانه به دلیل عدم کارکرد مستمر و غیرفصلی احزاب، سیستم‌های ارزیابی عملکرد متداول و مستمری نیست که بر اساس مترهای مورد قبول جامعه، کارکردها را ارزیابی کنند. لذا ممکن است گاهی افرادی از عملکرد فرد یا دستگاهی احساس رضایت کنند، بعد شیوه‌ای که برای ابراز رضایت‌شان انتخاب می‌کنند این طور است که آن فرد را به عنوان کاندیدای منصبی معرفی می‌کنند. بنابراین تلقی من و برخی همکارانم این است که برخی از این گمانه‌زنی‌ها، صرفا به منزله ابراز رضایت نسبی از کار وزارت نیرو است.

-ابتداي هر جلسه دولت، بخشي به نام اخبار داريم. در اين بخش، كساني كه دور ميز نشسته‌اند، اعم از وزرا و معاونان رييس‌جمهور، محدوديتي براي صحبت درباره اخباري كه برايشان مهم است، ندارند. طبيعتا اخبار اين تلاطم‌هاي اقتصادي مرتبا در دولت مطرح مي‌شود. اما تصميم‌گيري درباره مسائل اقتصادي ساز و كار خودش را دارد. ستاد هماهنگي اقتصادي دولت هفته‌اي حداقل يك بار به رياست آقاي رييس‌جمهور تشكيل مي‌شود و اگر مواردي نياز به تصويب دولت داشته باشد در كابينه مطرح مي‌شود.

بیشتر بخوانید:

وزیر دولت، حضور در انتخابات ۱۴۰۰ را رد کرد

***

عباس آخوندي و عزت‌الله ضرغامي؛ چپ و راستِ برعكس

روزنامه اعتماد نوشت: عباس آخوندي و عزت‌الله ضرغامي ... هر دو از مردان سياست ايراني‌‌اند و هر دو در اين يكي، دو روز گذشته در گفت‌وگوهايي ويديويي، از حال و اوضاع امروز و البته فرداي ايران و ايرانيان گفته‌اند. آنچه آخوندي و ضرغامي را حالا در آستانه انتخابات سيزدهمين دوره رياست‌جمهوري، كنار هم قرار مي‌دهد، اين است كه نام هر دو را مي‌توان از فهرست بلند كانديداهاي احتمالي 1400 خارج كرد و در فهرستي مختصر نوشت كه بالاي آن اين عنوان درج شده: «كانديداهاي قطعي انتخابات 1400» چه آنكه 8 ماه و 7 روز مانده به انتخابات رياست‌جمهوري، اگرچه شايد بتوان دست‌كم از 30 سياستمدار و دست‌بالا تا حدود 50 نفر را به عنوان كانديداهاي احتمالي اين انتخابات سرنوشت‌ساز رديف كرد اما آنها كه تا به اينجاي كار اين گمانه‌زني‌ها را تاييد كرده يا راسا از عزم‌شان براي كانديداتوري سخن گفته‌اند، حتما كمتر از انگشتان دو دست است.

كانديداهايي كه حالا با اعلام رسمي ضرغامي كه چند روزي پس از اعلام كانديداتوري آخوندي صورت گرفته، مي‌توانند ازجمله مهم‌ترين گزينه‌هاي فهرستي باشند كه تا به اينجاي كار شايد جدي‌ترين اعضايش، حسين دهقان و محمد غرضي باشند.

درحالي كه كارگزاراني‌ها به‌مراتب بيش از اتحادي‌ها خواهان معرفي كانديداي انتخابات هستند، به ‌نظر مي‌رسد چندان تمايلي به چهره‌اي چون آخوندي ندارند و ازقضا اين اتحادي‌ها و به تعبير دقيق‌تر طيفي خاص و البته اقليت در حزب اتحاد است كه خواهان حمايت از وزير مسكن هاشمي و وزير راه روحاني است. طيفي كه شبيه به آنچه از نهضت آزادي مي‌شناسيم، بيش از اغلب اعضاي حزب اتحاد به سياست‌هاي اقتصادي ليبراليستي باور دارد... عزت‌الله ضرغامي ... كانديدايي كه مي‌گويد دست‌كم يك سال است كه به‌طور منظم سرگرم برگزاري جلسات كارشناسي با تمركز بيشتر بر مسائل اقتصادي است و بعيد نيست حتي محمدجواد ظريف، «نماد نگرشي خاص در ديپلماسي ايران» را لااقل در مقام «كارشناس حوزه سياست‌خارجي» به كار گيرد. 

***

قرار نیست انتخاب بایدن برای ما معجزه کند

روزنامه شرق نوشت: این روزها هرچه به موعد انتخابات رئیس‌جمهوری آمریکا نزدیک‌تر می‌شویم، تنور این کارزار انتخاباتی نه‌تنها در ایالت متحده بلکه در ایران هم گرم‌تر می‌شود، تاجایی‌که برخی تحلیلگران و نخبگان در ساعات نخستین بامداد بادقت و هیجان به تماشای مناظره دو نامزد ریاست‌جمهوری آمریکا مشغول می‌شوند و چنان از اثرات این انتخابات در شرایط آتی کشور صحبت می‌کنند که گویی سکان هدایت و اداره کشور در دستان رئیس‌جمهوری آینده آمریکا قرار خواهد گرفت.

مسئله مهم‌تر در اینجا شرطی‌کردن یا شرطی‌شدن دوباره جامعه است. ایجاد انتظارات معجزه‌وار، سابق بر این در ماجرای برجام ضربات سنگینی به بخش اقتصادی کشور وارد کرده است. آنچه مسلم است اگر فرض را بر مطلوب برخی جریان‌ها یا افراد، مبتنی بر انتخاب بایدن قرار دهیم، باید این پرسش اساسی را یادآور شویم که طبق کدام محاسبه و تضمین باید این‌قدر خوش‌بینانه به حل مشکلات امیدوار باشیم. مگر نه آنکه مشاوران بایدن صراحتا از پیش‌شرط‌هایی مانند حضور ایران در منطقه و به‌ویژه سوریه و توسعه تسلیحاتی – موشکی به‌عنوان اصلی مهم و تغییرناپذیر در مذاکره صحبت کرده‌اند...

***

منتظر تصمیم قالیباف و رئیسی برای حضور در انتخابات هستیم

ناصر ایمانی، چهره سیاسی اصولگرا، در این باره که بسیاری از چهره‌های سیاسی اصولگرا، تعدد کاندیداها برای ورود به انتخابات 1400 را برای روند وحدت جریان اصولگرایی، آسیب‌زا می‌دانند، به برنا گفت: از نظر بنده در جریان اصولگرایی تعدد وجود دارد. 

ایمانی ادامه داد: اصل تعدد کاندیداها، چیز خوبی است اگر در کشور ما چه از طیف اصولگرا، اصلاح طلب و مستقل و غیره، 30 نفر داشته باشیم که در این شرایط ویژه کشور، خودشان را آماده اداره کشور بدانند، باید خوشحال باشیم چراکه تصور می‌کردیم هیچ‌کس حاضر نیست پا به میدان رقابت انتخابات ریاست جمهوری بگذارد و این صحنه پرآشوب را بخواهد، اداره کند بنابراین از اینکه تعدد کاندیدا وجود دارد باید خوشحال باشیم چرا ناراحت؟!

ایمانی در پاسخ به این سوال که آیا با آقایان رییسی و قالیباف درباره حضور در انتخابات صحبتی شده یا خیر؟ اشاره کرد: تاکنون که آقایان رییسی و قالیباف اعلام آمادگی نکرده اند و باید منتظر تصمیم آنها بود.

بیشتر بخوانید:

با رئیسی و قالیباف برای حضور در انتخابات صحبتی شده؟

***

متهمان به فسادی که مسئول مبارزه با فساد بودند

همشهری نوشت: فساد در بین برخی مسئولان نظارت و مقابله با فساد ضرورت تغییرات در این نهادها را آشکار می‌کند. بازداشت یک نماینده مجلس دهم و رئیس کمیسیون اصل۹۰ مجلس در یک دوره دیگر، کمیسیونی که وظیفه رسیدگی به شکایات از تخلفات مجلس، قوه قضاییه و قوه مجریه را دارد، عدد نمایندگان دستگیر شده مجلس دهم را به ۴ رساند. پیش از او محمد عزیزی و فریدون احمدی نمایندگان مجلس دهم بودند که به اتهام فساد اقتصادی دستگیر شدند.

محمدعلی پورمختار نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون اصل۹۰ پارلمان در مجلس نهم است که مدتی است توسط دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی بازداشت شده است... او اما تنها کسی نیست که در سال‌های گذشته در گلوگا‌های مبارزه با فساد بوده، چندصباحی داعیه فسادستیزی برداشته و بعدها خود در کوزه افتاده است. سعید مرتضوی، قاضی جنجالی دهه۷۰، اکبر طبری معاون اجرایی حوزه ریاست قوه‌قضاییه و محمدرضا رحیمی که در دولت احمدی‌نژاد رئیس ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی بود ازجمله این افراد هستند.

***

رئیس جمهورِ جوان ۱۴۰۰ از دولت روحانی می آید؟

برنا نوشت: «جوان است و جویای نام» شاید این عبارت را بسیار شنیده  و یا به کار برده باشیم  اما به نظر نمی‌رسد در مورد برخی، آن هم کاندیدای جوانی چون سورنا ستاری برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، حداقل در ظاهر صدق کند؛ چراکه او برخلاف دیگر کاندیداهای احتمالی، تمایلی به دیده شدن و به تعبیری رسانه‌ای شدن ندارد. او که اکنون معاون علمی و فناوری رییس ‌جمهور است رسما هنوز برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اعلام آمادگی نکرده و تنها به عنوان کاندیدای احتمالی، مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

 کاندیدایی که بسیاری، نامش را در کنار دیگر کاندیدای جوان همچون محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات، قرار می‌دهند. سورنا ستاری از ابتدای روی کارآمدن به عنوان معاون علمی و فناوری روحانی، پرچم مخالفت با اقتصاد مبتنی بر نفت را برافراشته و با همین رویکرد نیز در جامعه و سیاسیون، شناخته شده است؛ او همچنین از حامیان جدی دانش‌بنیان‌ها و استارتاپ‌ها محسوب می‌شود که از این منظر، مورد توجه جریان سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب است حال به‌رغم اینها، اینکه او با حمایت کدام جریان سیاسی وارد گود انتخابات خواهد شد به‌طور دقیق مشخص نیست اما برخی بر این باورند که سورنا ستاری از جمله کاندیداهای اقتصادی، حزب کارگزاران سازندگی است.  

***

آیا انتخابات 1400 به انشعاب کارگزاران می انجامد؟

صبح نو نوشت: محسن هاشمی چندی است که با انتقاد از کارکرد شهرداری و دولت سعی دارد سفره خود را از هم‌قطارانش جدا کند تا بلکه با این ترفند سیاسی، موفق شود افکار عمومی را به سمت خود به عنوان مدیری دلسوز و دغدغه‌مند جلب کند؛ این درحالی است که هاشمی و حزب متبوع او، یعنی کارگزاران سازندگی که ریاست شورای مرکزی آن را به عهده دارد، از پرنفوذترین مجموعه‌ها در دولت به حساب می‌‌آیند.

رویکرد انتخاباتی حزب کارگزاران سازندگی، خود به دو طیف اصلی تقسیم می‌شود؛ اول آنهایی که قائل به حمایت از گزینه‌‌ای درون‌حزبی هستند و دوم آنهایی که دل در گرو نامزدی ائتلافی دارند. طیف اول، دو شقه‌اند؛ هواداران محسن هاشمی و طرفداران اسحاق جهانگیری. طیف دوم نوعا آنهایی‌ هستند که بیش از همه، روی علی لاریجانی تمرکز کرده‌اند. 

***

متن نامه قالیباف به روحانی
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی درباره لزوم اصلاح ساختار لایحه بودجه سال 1400 کل کشور نامه‌ای به حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور نوشت.

در همین زمینه، محسن زنگنه رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس شورای اسلامی با اعلام این خبر افزود: رئیس مجلس شورای اسلامی طی این نامه خطاب به رئیس جمهور عنوان کرده است که لایحه بودجه ۱۴۰۰ متفاوت با لوایح بودجه گذشته و متناسب با شرایط اقتصادی کشور و با لحاظ اصلاحات ساختاری مدنظر رهبر انقلاب و نمایندگان تدوین و به مجلس تقدیم شود.

بیشتر بخوانید:

نامه «قالیباف» به «روحانی» درباره لایحه بودجه ۱۴۰۰

***

مدیر بودن را با مصاحبه احراز می‌کنیم

 عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان گفتگویی با روزنامه ایران انجام داده که مهمترین بخش‌های آن در ادامه آمده است:

*طبیعی است که ما هیچ‌وقت در شورای نگهبان نمی‎رویم نظرسنجی کنیم و ببینیم که باید در بحث انتخابات چه راهکاری را انتخاب کنیم. چون قانون ما را محدود کرده و مرزی را تعیین کرده که باید داخل آن حرکت کنیم. اقتصاد نیست که بگوییم امروز کوپن اعلام کنیم، قیمت مرغ را پایین‌تر بیاوریم که مثلاً مردم در انتخابات مشارکت کنند. اینها در حوزه ما نیست.

*قصد داریم که برای بحث کارشناسی، در محل شورا مصاحبه بگذاریم و از فلان نامزد بخواهیم که در حوزه مثلاً اقتصاد صحبت کند و کارشناس ما هم تشخیص دهد که این فرد از اقتصاد چه می‎فهمد. در حوزه فرهنگی هم به همین صورت. ما هم باید کارشناسانی داشته باشیم.

*باید به هر حال با یک زبان مشترک علمی که در جامعه است احراز توانایی کنیم. راهکارش این است که عده‎ای از کارشناسان را بیاوریم و بگوییم که شما نظر دهید. نه اینکه نگاه کنیم از جهت سیاسی به کدام جناح وابسته است.

*ما هیچ شکایتی را پس نگرفته‎ایم. ادعای موهومی که محمود صادقی نماینده دور قبلی مجلس و یا برخی افراد داشتند امر جدیدی نسبت به نهادها و یا سازمان‌های مختلف نیست. بارها هم با ایشان صحبت کردیم اما ایشان اصرار دارند که یک فرافکنی انجام بدهند. نمی‌دانم به چه دلیلی! در هر دوره از این دست گزارش‎ها داریم که فلانی آمد پول داد یا فردی پولی برای تأیید صلاحیت گرفت. گزارش‎ها از دستگاه‌های مختلف می‌رسد. ما هم به دستگاه‌ها گفتیم که هرجا تخلفی دیدید برخورد کنید.

*یک وقتی به خود ایشان گفتم که اگر کسی گفت که من پولی می‎گیرم و در مجلس فلان کار را انجام می‎دهم یا می‎توانم از شخص ایشان بخواهم در قبال دریافت پول کاری برایم انجام دهد، به این معنی است که کل مجلس متهم است؟ ایشان متأسفانه پایش را از دایره انصاف و عدالت فراتر گذاشته و مدعی است که برخی در شورای نگهبان چنین وضعیتی دارند. تا الان در شکایت‎هایی که رسیدگی شده هیچ رد پایی از شورای نگهبان و کارکنان این نهاد نبوده است.

بیشتر بخوانید:

کدخدایی: تعویق انتخابات ۱۴۰۰ بسته به وضعیت کرونا است/ شورای نگهبان مسئول مشارکت مردم نیست

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۴۰۵۶۴۲۰:۵۷:۱۴ ۱۳۹۹/۷/۲۱
روحانی باید در مورد افزایش تعداد جان باختگان و مبتلایان و شیوع شدید کرونا در کشور پاسخگو باشد.
استاد مسلم سیاسی و اقتصادی۱۶۴۰۵۹۶۲۱:۲۴:۲۲ ۱۳۹۹/۷/۲۱
دوره ریاست جمهوری را ۶ ساله کنید که این همه هزینه های مالی صرف انتخابات شود ولی از طرفی هم مجلس نظارت کافی روی دولت بنماید و این اختیار را داشته باشد که هرگاه مجلس تشخیص داد ریاست جمهوری کارایی ندارد یا فساد و تخلف دارد سریعا بتوانند انتخابات زود رس انجام دهند
ناشناس۱۶۴۰۶۱۰۲۱:۳۹:۲۷ ۱۳۹۹/۷/۲۱
حالا که وضع داره به شعب ابیطالب میره داشتن ثروت های نجومی و فاصله طبقاتی معنی نداره هر چی هست باید روی دایره باشه و بین همه مردم تقسیم شود
ناشناس۱۶۴۰۶۲۲۲۱:۵۲:۲۳ ۱۳۹۹/۷/۲۱
کاندیدای جوان دولتی رفته پاراگلایدر سواری وقت نداره به فکر مردم بیچاره باشه
ناشناس۱۶۴۰۶۲۶۲۱:۵۴:۱۰ ۱۳۹۹/۷/۲۱
تسلیت روحانی بخاطر فوت باعث شرمساری شد ما باید به او بابت ویرانه ای که درست کرد تسلیت میگفتیم
ناشناس۱۶۴۰۶۳۱۲۲:۰۴:۰۶ ۱۳۹۹/۷/۲۱
مدیر بودن یک نامزد را از سوابق مدیریتی او احراز کنید نه از مصاحبه !!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  3. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  4. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  5. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

  12.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  13.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  14. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  15. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  5. جلاد، به پایان سلام کن!

  6. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  12. انتقام از پوتین؟

  13. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  17. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  18. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  19. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  22. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  4. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  5. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  6. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  7. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  8. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  9. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  10. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  11. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  12. رئیسی: همه بخش‌های تولیدی مخاطب شعار سال هستند

  13. فضائلی: اختلاف سلیقه‌ها در کشور نباید نفرت ایجاد کند

  14. ادعای حسنی و رفتار اموی!

  15.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  16. درگذشت معاون امور زنان در دولت اصلاحات

  17. چرا شبکه آشوب به سراغ براندازان داخلی رفته است؟ / با اپوزیسیون داخل کشور آشنا شوید!

  18. حاجی‌دلیگانی: فساد نتیجه بی‌توجهی و عدم رعایت قانون است

  19. جوابیه پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله علم‌الهدی به حواشی اخیر

  20. یک دیدار معنادار

  21. جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و غزه تردید نخواهد کرد

  22. صلح امام حسن(ع)؛ چرا؟!

  23. نامگذاری شعار سال تعیین نقشه راه است/ مسوولان موانع را از سر راه تولید بردارند

  24. شهادت یکی از مستشاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه

  25. سرلشکر رشید: آمریکا شریک جرم اسرائیل است

آخرین عناوین