اَبَرتورم در راه است؟

سید ابوالفضل هاشمی، گروه تعاملی الف،   3990721014 ۳۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
اَبَرتورم در راه است؟

شاید صحبت از تورم در ایران با افزایش لحظه به لحظه قیمت کالاهای مختلف، کلامی تکراری باشد ولی امروز دیگر شاخصه های تورم در ایران در سایه شاخصه های "اِّبَر تورم" گم شده است. امروز به اذعان کارشناسان دانشگاهی با کسری بودجه هشت و نیم میلیارد دلاری، اگر به زودی سیاست های اصلاحی منظور نشود، به احتمال زیاد ایران در ماه های آینده با تورم بیشتر و بیشتر و سپس 'دلاری شدن' اقتصاد روبرو می شود که همان سونامی تورم است.

بازار دارایی در ایران شاهد رشد قابل ملاحظه‌ی قیمت‌ها در هفته‌ها و ماه‌های اخیر پس از افزایش چشمگیر عرضه پول بوده است. شاخص بازار بورس تهران با بازده دارایی بیش از 147 درصد، بهترین عملکرد در بین بازارها را داشت ولی حالا بورس هم در این گیر و دار بازار به کشتی گل نشسته شباهت یافته است البته تنها رشد اقتصادی قابل توجه در بازار طلا، ارز و مسکن به ترتیب با بیش از 31 درصد، 25 درصد و 20 درصد قرار دارند. برخی از کارشناسان معتقدند حجم نقدینگی کشور که در سال 2018 حدود 63 میلیارد دلار بود که تا پایان سال جاری به 127.6 میلیارد دلار خواهد رسید، طبق آخرین آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی ایران، نقدینگی تا پایان سه ماهه اول سال جاری 112.7 میلیارد دلار بوده که یک افزایش 33.9 درصدی در نقدینگی نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می دهد که چنین ارقامی سطوح بالاتری از تورم را گوشزد می‌کند.

اقتصاددانان بر این باورند که دو برابر شدن حجم نقدینگی تنها در عرض سه سال نشانه‌ای از یک وضعیت خطرناک اقتصادی است، اگر این روند ادامه یابد و جلوی آن با سیاست های مناسب اقتصادی گرفته نشود، نه تنها شانس کنترل تورم فعلی نیز تضعیف شده بلکه باید منتظر یک "اِّبَر تورم" بود، همانند ابرتورمی که در حال حاضر ونزوئلا با آن دست و پنجه نرم می‌کند. عملکرد اقتصاد ایران در سال‌های گذشته نشان می‌دهد که دو عامل تعیین کننده در حال حاضر به وقوع پیوسته است؛ نخست اینکه نقدینگی در سال‌های اخیر صعود چشمیگری داشته است و دوم اینکه کاهش قابل ملاحظه درآمدهای نفتی باعث شده تاثیر وقفه زمانی نقدینگی بر تورم بسیار کوتاه شود و رابطه قدرتمندی بین نقدینگی و تورم شکل بگیرد.

اقتصاد ایران نه بر خلاقیت و نوآوری و بلکه به طور فزایندی بر شکل گیری سرمایه ثابت ناخالص متکی است، شکل گیری سرمایه ثابت ناخالص از دهه 1970 تا دهه اول این قرن به طور تقریبی به اندازه 30 درصد تولید ناخالص داخلی بوده است؛ با این وجود، این عدد از 27 درصد در سال 2011 به تنها 15 درصد در سال های گذشته رسیده است. بنابراین، احتمال اینکه بخش واقعی اقتصاد یک سقوط آزاد را تجربه کند چندان دور از انتظار نیست. یعنی تولید هر سال کاهش می‌یابد، به علاوه، شکل گیری سرمایه ثابت ناخالص در هشت سال گذشته به نصف رسیده است؛ این مقدار حتی برای جبران استهلاک سرمایه نیز کافی نیست چه برسد به اینکه بخواهد محرک رشد اقتصادی باشد، حتی در بهترین سال های تشکیل سرمایه، رشد اقتصادی نتوانسته بالاتر از دو درصد قرار گیرد.

برآوردها نشان می‌دهد که رشد نقدینگی اقتصاد ایران باید سالانه 9 درصد باشد. بنابراین هر رشدی بالاتر از این عدد می‌تواند به تورم منتهی شود. با این حال، رشد نقدینگی در دوره های زمانی مختلف بیش از 20 درصد بوده است، بنابراین همواره یک عامل اساسی پایدار، برای رشد تورم عمل می‌کند. با این حال، عبد الناصر همتی رئیس بانک مرکزی معتقد است که رشد پایه پولی و نقدینگی چندان با هنجارهای گذشته مغایر نیست. او ادعا می‌کند که نگرانی های مردم پیرامون ابر تورم کاملا بی اساس است؛ بر این اساس، بانک مرکزی در نظر دارد تا نرخ تورم را در محدوده ی 22 درصد با نوسان دو درصد در طول سال جاری حفظ کند، نیازی به گفتن نیست که داده های اقتصاد کلان تحقق این هدف برای بانک مرکزی را بسیار دشوار می‌کنند. در حقیقت حجم نقدینگی یک متغیر اسمی است؛ با تغییر متغیر اسمی یا باید مقادیر واقعی و یا متغیرهای اسمی تغییر کنند تا اقتصاد در نهایت به تعادل برسد. بخش واقعی اقتصاد تنها وقتی می‌تواند پاسخگوی افزایش رو به رشد تقاضا باشد که دوش به دوش نقدینگی رشد کند. بخش واقعی اقتصاد ایران نه تنها از رشد قابل ملاحظه ای برخوردار نبوده بلکه هیچ نشانه ای از حداقل رشد نیز از خود نشان نمی‌دهد.

از آنجا که افزایش تولید به اندازه 20 درصد برای رسیدن به تعادل امکان پذیر نیست، بنابراین رسیدن به تعادل تنها وقتی دست یافتنی است که نقدینگی صرف افزایش قیمت کالا و خدمات شود. از سویی، تورم اعلامی توسط بانک مرکزی همان نرخی نیست که اکثر مردم درک می‌کنند. تورم محاسبه شده توسط بانک مرکزی شامل متوسطی از قیمت‌های 475 قلم کالا یا خدمات است؛ با این حال، بسیاری از مردم عمده این اقلام را در سبد مصرفی خود ندارند. مواد غذایی و آشامیدنی‌ها، میوه و سبزیجات، اجاره خانه، مراقبت‌های بهداشتی، آموزش، حمل و نقل و انرژی مهم ترین کالاهایی هستند که قیمت آنها در ارزیابی تورم خانوارهای ایرانی حساب می‌شود.

نرخ تورم اعلامی توسط بانک مرکزی از نرخ تورم بسیاری از کشورهای در حال توسعه بالاتر است؛ حال نرخ تورم نباید از رشد نقدینگی منحرف شود از آنجایی که رشد نقدینگی به رشد تولید منجر نشده، انباشتگی آن نقدینگی مستعد افزایش خطر تورم بالا یا حتی ابر تورم در آینده نه چندان دور است. در مجموع، با کسری بودجه ی 8.5 میلیارد دلاری، درصورت عدم اتخاذ سیاست‌های مناسب، احتمال می‌رود شاهد یک تورم بالا یا حتی ابر تورم در ماه‌های آتی باشد که در نهایت می‌‌تواند به "سونامی اَبَرتورم" یا اصطلاح "دلاریزه" شدن اقتصاد در سال های پیش رو بیانجامد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۳۹۱۳۲۰۷:۱۳:۵۵ ۱۳۹۹/۷/۲۱
می‌گویید کسری بودجه 8 نیم میلیارد دلاری داریم. 8 میلیارد هم که کره جنوبی با وقاحت بلوکه کرده. خب کاری کنید
ناشناس۱۶۳۹۱۵۳۰۷:۳۱:۱۴ ۱۳۹۹/۷/۲۱
یا حضرت عباس!!!!! یعنی اینی که الان شاهدش هستیم ابر توم نیست بلکه به مراتب بدترش در راهه؟
ناشناس۱۶۳۹۲۰۹۰۸:۰۶:۲۸ ۱۳۹۹/۷/۲۱
بابا این نقدینگی کجاست من جوان فوق لیسانس تک فرزند مدل پراید 90 چه کارکنم؟مستاجرم نه توان خانه دارم نه ماشین بعدمیگن نقدینگی ایجادشد؟ دلار از 3تومن به 30تومن رساندید بعد خانه را از200به 1میلیارد بعد میگین نقدینگی ایجادشد چرا خط فقر10م اما 50درصد مردم ایران فقیر مطلقند؟
ناشناس۱۶۳۹۲۱۳۰۸:۰۸:۲۲ ۱۳۹۹/۷/۲۱
همه چی به دلار مربوطه که متاسفانه شده کالا و کمبودش به افزایش نرخش منجر میشه. اگه بتونن بازارو از دلار سیراب کنند مثل هر کالایی نرخش میاد پایین. شاید تعجب کنید به نظرم اصلا نیاز نیست درآمد ارزی داشت تا ذخایر دلاریمون را افزایش بدیم. در ثانی دلار خودش بی پشتوانه است و فقط به سیاست های اعمالی امریکا وابسته است. اگه فردا روزی امریکا بپاشه دلار پول سیاه هم نمی ارزه. فقط سیاست نیاز داره تا بتونیم به دلار غلبه کنیم. ی راهش رسمی کردن بیت کوینه، که توصیه نمیکنم. و یه راه بهتر..
ناشناس۱۶۳۹۳۰۹۰۹:۱۵:۵۸ ۱۳۹۹/۷/۲۱
کسری بودجه 8 میلیارد دلار است؟ سال 96 زمان برجام ( خسارت محض! ) بودجه عمومی 320 هزار میلیارد تومان یا 90 میلیارد دلار بود و سال 99 بودجه هست 500 هزار میلیارد یا 15 میلیارد دلار. در ضمن برای درک بهتر فاجعه به این دو نمونه توجه کنید. بودجه عمومی قطر 60 میلیارد دلار و ترکیه 170 میلیارد دلار هست.
ناشناس۱۶۳۹۳۴۲۰۹:۳۷:۵۶ ۱۳۹۹/۷/۲۱
رشد نقدینگی چند کشور از سال 1979 ژاپن 6 برابر آمریکا 11 برابر آلمان 17 برابر ایران 10000 برابر
ناشناس۱۶۳۹۳۴۳۰۹:۳۹:۰۲ ۱۳۹۹/۷/۲۱
خیر در راه نیست چون ما سالها است در درون ابر تورم زندگی میکنیم و به آن عادت کرده ایم. .. به قول مهران مدیری: هممون سر شدیم
ناشناس۱۶۳۹۳۴۴۰۹:۴۰:۰۳ ۱۳۹۹/۷/۲۱
این کارشناسان شما هنوز نمی دانند همه کشور ها افزایش نقدینگی دارند مانند چین که سالی 16 درصد است اما تورم نرم جهانی که 3 درصد است را دارد؟ بروید ببینید چی کار می کنند
ناشناس۱۶۳۹۳۴۶۰۹:۴۲:۰۹ ۱۳۹۹/۷/۲۱
دولت قبلی هم رشد نقدینگی را 3 برابر کرد ولی تورم آنها کجا و این دولت کجا شاید از عمد می خواهند..!!!!
ناشناس۱۶۳۹۳۵۷۰۹:۴۶:۵۰ ۱۳۹۹/۷/۲۱
خیلی از کشورها که کسری بودجه دارند اما نمی روند در بازارها دخالت کنند و افزایش قیمت بدهند ومی روند اوراق مشارکت می دهند برای جذب نقدینگی و اگر کسی هم خواست کار دلالی کند با مالیات سنگین نمی گذارند افزایش قیمت ایجاد شود
ناشناس۱۶۳۹۳۶۱۰۹:۴۸:۲۱ ۱۳۹۹/۷/۲۱
بنظر می آید با سیاست های در پیش گرفته شده و قطع ارتباط با دنیای بیرون ، بسرعت به سمت ونزوئلایی شدن پیش میرویم جالب آنکه در این زمانه حساس، اقتصاددان نماها مشغول نامه نویسی در راستای اهداف گروههای خودشان هستند و سیاسیون هم فارغ از توان کشور و مشکلات وارده به مردم از ناحیه تصمیمات غلط آنها، سنگ اهداف خود را به سینه میزنند فقط خدا باید بداد ما مردم برسد
ناشناس۱۶۳۹۴۵۸۱۰:۲۵:۰۴ ۱۳۹۹/۷/۲۱
تا زمانی که ما به دنیا وصل نشیم و با دنیا اقتصاد خصوصا امریکا خصومت کنیم تولید نخواهیم داشت و عدم تولید یعنی تورم
امیر۱۶۳۹۴۶۹۱۰:۳۱:۰۰ ۱۳۹۹/۷/۲۱
ممنون از خبرتون. همین الان از محل کارم مرخصی گرفتم تا اندک پولم رو تبدیل به طلا کنم تا در زمان قحطی حداقل با طلا بتونم مواد غذایی خانواده رو تامین کنم. اینهمه سال برای پیشرفت کم نبود!؟ به چه اسم و نامی عمر و زندگی ما رو حیران کردید؟!
ناشناس۱۶۳۹۴۷۰۱۰:۳۱:۲۲ ۱۳۹۹/۷/۲۱
ابرتورم و بدبختی کارمندان و کارگران، چرا دولت با ابرتورم ایجاد شده، حقوق ها را فقط 10 درصد در ابتدای سال زیاد کرد، دولت طبق قانون موظف است دستمزدها را طبق تورم و یا ابرتورم ایجاد شده اضافه کند. نمایندگان واقعا اگر دلسوز مردم هستند، این موضوع را پیگیری کنند.
علی۱۶۳۹۵۶۵۱۱:۱۷:۲۷ ۱۳۹۹/۷/۲۱
آمریکا هیچ غلطی در برابر سران مملکت ما نمیتونه بکنه ولی پدر مردم در اومد با این تحریمها
ناشناس۱۶۳۹۷۳۴۱۲:۴۱:۴۸ ۱۳۹۹/۷/۲۱
تازه ابر تورم بیاید؟ پس الان شرایط چیه؟
م۱۶۳۹۷۴۸۱۲:۵۰:۵۷ ۱۳۹۹/۷/۲۱
این خبر خوب نیست کارشناسی شده نیست . آمریکا که پدر دلار است اقصادش نابود شده انشااله در ایران کمتر از سه ماه دیگر دلار 16000 تومان میشه و در خود آمریکا 50 درصد سقوط ارزش دلار داریم
ناشناس۱۶۳۹۸۱۱۱۳:۲۰:۳۰ ۱۳۹۹/۷/۲۱
بهتر است تیتر بزنید ابر فقر در راه است
ناشناس۱۶۳۹۸۶۵۱۳:۴۴:۱۶ ۱۳۹۹/۷/۲۱
آدم عاقل میره وسط مسیل که سیل ببره؟ نمیره که! عاقلتر باشه، میره وسط سونامی!
ناشناس۱۶۳۹۹۲۵۱۴:۰۲:۲۱ ۱۳۹۹/۷/۲۱
ما زیر بار تورم و بی خانه مانی و حتی نداشتن یک ماشین و برآورده نکردن احتیاجات فرزندانمان له شدیم دیگر ترس از کرونا و مردن نداریم چون به بیهودگی و پوچی رسیدیم ما مردم پناهی نداریم غیراز ..
ناشناس۱۶۳۹۹۵۸۱۴:۱۶:۰۷ ۱۳۹۹/۷/۲۱
الان مگه ابر تورم نداریم خودمون به اون راه نزنیم
ناشناس۱۶۴۰۰۱۷۱۴:۳۸:۲۶ ۱۳۹۹/۷/۲۱
در اقتصاد ایران‌ قیمتها تابع قیمت دلار است. آنهایی که برجام را فاجعه می دانند و تحریم را نعمت باید جوابگو باشند.
ناشناس۱۶۴۰۰۳۴۱۴:۴۳:۱۷ ۱۳۹۹/۷/۲۱
مملکت خوبی داریم ، نود درصد زجر میکشند تا ده درصد در لواسان و کانادا حال کنند. معلوم نیست چه خواهد شد ولی آنچه مسلمه مردم حال و روز خوبی ندارند و اجازه اعتراض هم ندارند چون اون ده درصد ناراحت میشن
ناشناس۱۶۴۰۱۳۸۱۵:۲۷:۱۸ ۱۳۹۹/۷/۲۱
پیش به سوی ونزوئلایی شدن
ناشناس۱۶۴۰۱۴۲۱۵:۲۸:۳۳ ۱۳۹۹/۷/۲۱
یا خدا یعنی وضعیت الان هنوز ابر تورم ‌نیست؟؟؟؟ای داد و بیداد چی میشه این نفسای آخر این همه ظلم و .. باشه.
ناشناس۱۶۴۰۱۵۶۱۵:۳۳:۱۳ ۱۳۹۹/۷/۲۱
متاسفانه درحالیکه تورم بشدت بالاست، اخیرا اکثر بانک ها نظیر ..، .. و برخی دیگه شروع کردن به تزریق نقدینگی با دادن وام های 30 و 50 میلیونی. و هیچ نظارتی هم وجود ندارد.
ناشناس۱۶۴۰۱۵۷۱۵:۳۳:۱۸ ۱۳۹۹/۷/۲۱
ابر تورم در راه است. و دلسوزان نظام و انقلاب، صاحبان انقلاب، حکومت اسلامی، سران و سینه چاکان نظام و انقلاب همه و همه در خواااااااااااااب ناز. حتی دریغ از یک حرکت کوچک برای دلگرم کردن مردم به تغییر و بهبود وضعیت. آقای رئیسی، آقای قالیباف، آقایون مسئول .. شما و خانواده هایتان .. نگران آینده نیستید والا نفر اول صف یک حرکت انقلابی شما بودید.
ناشناس۱۶۴۰۱۶۱۱۵:۳۸:۲۳ ۱۳۹۹/۷/۲۱
هیچکس به فکر نیست. دولت بسیار هم خوشحال خواهد شد از وجود ابرتورم . چون با فروش چهار تا ماشین از ایرانخودرو و سایپا که ماه هاست آنهارا دپو کرده کسری بودجه اش جبران میشود
ناشناس۱۶۴۰۱۶۹۱۵:۴۳:۴۹ ۱۳۹۹/۷/۲۱
علي بركت ..
ناشناس۱۶۴۰۱۷۸۱۵:۵۰:۳۶ ۱۳۹۹/۷/۲۱
جناب روحانی بجای نشستن برصندلی مدیریت و دستور چاپ پول بدون پشتوانه، تکانی به خود بدهید و مالیاتهای شفاف از عایدی سرمایه و سوداگران بگیرید.
ناشناس۱۶۴۰۱۸۴۱۵:۵۴:۵۵ ۱۳۹۹/۷/۲۱
ونزوئلا سلام.
ناشناس۱۶۴۰۲۳۲۱۶:۱۴:۵۷ ۱۳۹۹/۷/۲۱
پس این که توش هستیم چیه؟ وای خدا!!! ابر تورم دیگه چه نکبتیه که قراره بیاد سراغمون؟
کاوه۱۶۴۰۲۸۸۱۶:۵۲:۲۶ ۱۳۹۹/۷/۲۱
خوب چه کسانی راهبردهای اقتصادی را تعیین می کنند . مگر غیر از بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه و وزیر اقتصاد کس دیگری هم هست ؟
ناشناس۱۶۴۰۳۲۸۱۷:۲۱:۰۹ ۱۳۹۹/۷/۲۱
تحليل هاتون خيلي به واقعيت نزديك نيست.قطعا ترامپ رئيس جمهور آينده آمريكا( با دعا مردم ايران)و تمامي موارد ذكر شد اتفاق نخواهد افتاد مسئولين بفكر جمع آوري دلارهاي ٤٢٠٠ هستند براي ..علي بركت ..
ناشناس۱۶۴۰۳۳۴۱۷:۲۳:۳۹ ۱۳۹۹/۷/۲۱
منظور از در راه بودن چیست ؟ اینکه ارزش پول ملی ما از کشورهای جنگ زده و تحت اشغال هم بی ارزشتر شده نشانه چیست ؟
ناشناس۱۶۴۰۳۷۳۱۷:۵۷:۳۵ ۱۳۹۹/۷/۲۱
ابر فلاکت شروع شده
ناشناس۱۶۴۰۴۷۶۱۹:۳۴:۴۱ ۱۳۹۹/۷/۲۱
من که نفهمیدم چی گفتی. فقط اینو فهمیدم که بزودی مثل ونزوئلا خواهیم شد.
ناشناس۱۶۴۰۵۲۳۲۰:۲۱:۵۰ ۱۳۹۹/۷/۲۱
هر دلار بالای ۳۰۰۰۰۰ ریال . ابر تورم یعنی چه؟!
ناشناس۱۶۴۰۵۳۸۲۰:۳۷:۱۸ ۱۳۹۹/۷/۲۱
دلار 7 تومان سال 58 میشه 32 هزار تومان در سال 99 یعنی 4571 برابر و این به معنای 457100 در صد است و اگر تقسیم بر 41 سال گذشته بکنیم میشود سالی 11148 درصد تورم برای هر سال.شما به چه عددی می گویید ابر تورم که این رقمها برای شما ملاک نمی باشد..تازه اگر مسکن را هم در این سالها محاسبه کنیم برای یک آپارتمانی که سال 58 می توانستید با 500 هزار تومان بخرید الان باید 5 میلیارد پول بدهید یعنی 10000 برابر که میشود 1 میلیون در صد و تقسیم بر 41 میشود سالی 24390 در صد تورم در مسکن.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

آخرین عناوین