تمدید قطره چکانی محدودیت‌های کرونایی در پایتخت و «اقلیت ناهمراه» !

گروه اجتماعی الف،   3990719107 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

«متاسفانه اقلیت ناهمراه جامعه، اکثریت همراه را دچار مشکلات شدیدی همچون ابتلا به کرونا، بستری و مرگ می‌کند.» اینها بخشی از گفته‌های اخیر ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت است. روز شنبه هم اعلام شد که محدودیت های کرونایی پایتخت تا پایان هفته جاری تمدید می شود، اما مشاهدات میدانی نشان می دهد که بخشی از همین «اقلیت ناهمراه» راهی سفر به شمال کشور و سایر مناطق گردشگری شده اند.

تمدید قطره چکانی محدودیت‌های کرونایی در پایتخت و «اقلیت ناهمراه» !

به گزارش الف، انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران، اعلام کرده است که تمام محدودیت‌هایی که برای مقابله با کرونا ابلاغ شده از شنبه ۱۹ مهر برای یک هفته تمدید می‌شود. به گفته این مقام مسئول، «کلاس‌های درس در دانشگاه‌ها و مدرسه‌ها به صورت مجازی برگزار می‌شود و استفاده از ماسک از در منزل برای شهروندان تهران اجباری خواهد بود.»

تعطیلی تمام مراکز آموزشی، سینما، تئاتر، کتاب‌خانه، موزه، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی از جمله این محدودیت ها است. همچنین برگزاری هرگونه مراسم اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و همایش‌ها و فعالیت مکان‌های تجمع مانند کافه، قهوه‌خانه و چای‌خانه، باغ وحش، شهر بازی، استخرهای سرپوشیده و باشگاه‌های بدنسازی ممنوع است.

همچنین حسن روحانی، رئیس جمهوری هم در جلسه اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده است: «اگر فرد مبتلا به کرونا تخلف کند و از قرنطینه خارج شود، ۲۰۰ هزار تومان جریمه می شود. این ۲۰۰ هزار تومان به حسابی که از طریق وزارت بهداشت اعلام می شود خواهد رفت. اگر شخص، این مبلغ را پرداخت نکرد، از طرق دیگر به عنوان بدهکاری برای او حساب می کنیم. همچنین اگر کسی از ماسک استفاده نکند، ۵۰ هزار تومان جریمه خواهد شد.»

جای خالی محدودیت‌های تردد

در یک هفته اخیر، هیچ روزی تعداد قربانیان کرونا کمتر از ۲۰۰ نفر نبوده است. از ابتدای شیوع کرونا در ایران تا به امروز، چنین اتفاقی بی‌سابقه بوده است. برخی کارشناسان نظام سلامت تاکید دارند که تا وقتی محدودیت تردد ایجاد نشود، تمدید چندباره این محدودیت ها نیز چندان موثر نخواهد بود. 

دکتر همایون سیانکی، متخصص داخلی نیز در گفتگو با الف تاکید می کند: «چندین ماه است که استخرها تعطیل هستند و تمدید این محدودیت های مشابه نمی تواند اتفاق جدیدی باشد. اگر این محدودیت های کرونایی جواب می داد، الان تعداد فوتی های کرونا نباید به بیش از 200 نفر می رسید. واقعیت این است که محدودیت ترددها اتفاق جدیدی است که اگر رخ دهد، می تواند مردم را به خانه ماندن تشویق کند. باید گزینه های بیرون رفتن و گشت و گذار، کمتر شود تا به کنترل کرونا برسیم. تا وقتی این حس وجود داشته باشد که با هر تعطیلی می توانیم ایرانگردی کنیم، اعمال محدودیت ها نمی تواند در مهار کرونا موثر باشد.»

او تاکید می کند: «الان کادر درمان در بدترین شرایط ممکن به سر می برد. بیش از 200 نفر از اعضای کادر درمان به دلیل ابتلا به کرونا فوت شده اند. پیش بینی می شود که آمار فوتی ها نیز در موج سوم کرونا، بسیار بیشتر شود. حال در چنین شرایطی، این سوال پیش می آید که چرا نباید محدودیت های جدی تری اعمال شود. اگر قرار باشد با همین شیب فعلی، کادر درمان را از دست بدهیم، در آن صورت مطمئن باشید که سیستم درمانی به نقطه ای می رسد که نمی تواند بیماران جدید را پذیرش کند.»

سازوکار مبهم در جریمه کردن افراد فاقد ماسک

رئیس جمهوری اعلام کرده است که با افراد فاقد ماسک، برخورد قانونی می شود و فرد متخلف باید 50 هزار تومان جریمه پرداخت کند. نیروی انتظامی، بسیج و ناظران بهداشتی هم مامور اجرای این قانون شده اند و این جریمه ها نیز به حساب وزارت بهداشت خواهد رفت.

در این بین، برخی کارشناسان نگران شکل اجرای این قانون هستند تا درگیری و برخورد فیزیکی اتفاق نیفتد. همچنین سوال اینجاست که اگر فردی در حال تردد در خیابان، ماسک نزده باشد، از طریق چه مکانیسمی هویت واقعی فرد معلوم خواهد شد. اگر فردی یک اسم غیرواقعی به ماموران گفت، یا پول نقد همراهش نبود و مدارک شناسایی هم نداشت، آیا این فرد بازداشت می شود؟ یا اگر فرد خاطی فرار کرد و زیر بار جریمه نرفت، در آن صورت آیا ماموران باید دنبال گرفتن فرد خاطی باشند؟

اینها ابهاماتی است که هنوز پاسخ قطعی به آن داده نشده است. درواقع فرآیند اجرای جریمه افراد فاقد ماسک، همچنان مشخص نیست.

چرا محدودیت‌ها، قطره چکانی اعلام می‌شود؟

هفته گذشته اعلام شد که احتمال دارد محدودیت های کرونایی تا یک هفته دیگر تمدید شود. برخی کارشناسان نظام سلامت تاکید داشتند که محدودیت های کرونایی باید حداقل دو هفته باشد تا زنجیره ابتلا به کرونا کمتر شود. 

اینکه بعد از پایان هفته  قبل اعلام شد که محدودیت های کرونایی تا یک هفته دیگر تمدید شده است، این سوال را پیش می آورد که چرا از همان اول، محدودیت های کرونایی به مدت دو هفته اعلام نشد؟

از لحاظ منطقی شاید نتوان پاسخی برای این سوال پیدا کرد. فقط این فرض پیش می آید که دولت می خواهد اوضاع یک هفته را رصد کند تا در صورت لزوم، یک هفته دیگر هم به محدودیت ها اضافه کند. البته این فرض هم با توجه به نظر قاطع کارشناسان، چندان محلی از اعراب ندارد.

با توجه به اینکه بسیاری از کارشناسان نظام سلامت از همان ابتدا اعلام کردند که محدودیت های یک هفته ای نمی تواند دردی را دوا کند، تمدید محدودیت ها از سوی دولت را شاید بتوان نوعی عمل کردن دیرهنگام به توصیه های کارشناسان ارزیابی کرد؛ اتفاقی که معلوم نیست آیا می تواند آمار فوتی های روزانه کرونا را به زیر 200 نفر برساند یا خیر؟

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۳۶۵۱۷۰۸:۱۵:۱۳ ۱۳۹۹/۷/۲۰
در ایجاد محدودیتهای کرونایی بایستی مراقب بود بیت المال از طریق تعطیلی ادارات یا تعطیلی مدارس تضییع نشود برای جلوگیری از هزینه های بیشتر باید سریعتر واکسن پیشگیری از کویت19 ساخته شود
ناشناس۱۶۳۶۵۳۸۰۸:۳۵:۲۷ ۱۳۹۹/۷/۲۰
برای کنترل عدم شکل گیری مسافرت ها در آخر هفته بواسطه تعطیلی شنبه باید از همین امروز دولت اعلام کند تردد ها در جاده های برون شهری از روز چهارشنبه ممنوع است و با نقض کنندگان بشدت برخورد خواهد شد
ناشناس۱۶۳۶۵۴۹۰۸:۳۹:۵۹ ۱۳۹۹/۷/۲۰
از دیده بان شفافیت و عدالت می خواهیم برای جلوگیری از مسافرت پایان هفته که بواسطه سه روز تعطیلی حادث میشود به دولت تذکر دهند راهکارهای کنترلی را برای جلوگیری از سفرها اعلام کنند از جمله کنسل نمودن تعطیلی روز شنبه و یا عدم اجازه تردد خودروها در جاده های برون شهری در آخر هفته
ناشناس۱۶۳۶۵۵۳۰۸:۴۲:۱۱ ۱۳۹۹/۷/۲۰
قابل توجه آنهایی که آخر هفته می خواهند با سفرهایشان مردم زیادی را به کرونا مبتلا کنن وقت برای مسافرت در آینده زیاده
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین