رونمایی از نسخه جدید جنگ‌های نیابتی در معرکه قره‌باغ؛ طراح کیست و هدف کجاست؟

گروه جهان الف،   3990716145 ۳۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

چنانچه شواهد میدانی نشان می‌دهد، استقرار تروریست‌های تکفیری در طول نوار مرزی ترکمنستان، آذربایجان، ازبکستان، جنوب شرقی تاجیکستان و شمال شرقی افغانستان در نزدیکی مرزهای چین، به عنوان بخشی از برنامه‌ محاصره استراتژیک چین، روسیه و ایران و دامن زدن به جنگ‌ها و تنش‌های نیابتی در این مناطق انجام می‌شود.

رونمایی از نسخه جدید جنگ‌های نیابتی در معرکه قره‌باغ؛ طراح کیست و هدف کجاست؟

به گزارش الف به نقل از نورنیوز، درگیری‌های آذربایجان و ارمنستان بر سر مساله قره‌باغ که  از ۵ مهرماه آغاز شده، همچنان ادامه دارد و مقامات آذربایجان و ترکیه اعلام کرده‌اند که این درگیری تا آزادسازی کامل مناطق اشغالی ادامه دارد.

درگیری‌های نظامی اخیر ناشی از ناتوانی کامل «گروه میانجی مینسک» یا «سازمان امنیت و همکاری اروپا» است که آمریکا، فرانسه و روسیه از ۱۹۹۷ میلادی ریاست مشترک آن را بر عهده دارند و همین مسئله ضرورت انتخاب یک طرح و مدل جدید میانجیگری برای برقراری صلح در منطقه را دو چندان کرده است.

بنابر یک تحلیل، ریشه این بحران یک درگیری تاریخی است که شعله‌ور شدن آن در شرایط کنونی حاصل تلاش ناکام آمریکا برای جلوگیری از قدرت گرفتن سه‌گانه روسیه، چین و ایران در منطقه است، چنانچه شواهد اطلاعاتی نشان می‌دهد این درگیری‌ها بیش از آنکه حاصل یک درگیری مرزی یا حتی مذهبی باشد، تلاشی برای محاصره روسیه، چین و ایران است.

دخالت مستقیم ترکیه در عملیات‌های نظامی آذربایجان و تصدی ریاست اتاق عملیات مشترک با رژیم صهیونیستی در این کشور اقدام جدیدی نیست و از یک برنامه‌ریزی هدفمند و راهبردی حکایت دارد.

بررسی دقیق‌تر تحولات این منطقه نشان می‌دهد که هدف ترکیه از دخالت در بحران قره‌باغ فقط حمایت از آذربایجان به عنوان کشوری با روابط نزدیک قومیتی نیست بلکه هدف اصلی از این مداخله تلاش برای ایجاد پایگاه‌های دائمی نظامی در این کشور است که ماموریت اصلی آنها تقویت نیروهای آمریکایی و اروپایی و رصد تحرکات مداوم هوایی و دریایی ناوگان روسیه در مجاورت دریای سیاه است.

در حال حاضر پایگاه‌های ترکیه در آذربایجان مسئولیت رصد صادرات نفت و گاز روسیه به بازارهای اروپا را بر عهده دارند، بازاری که ترکیه تلاش می‌کند با اتصال به منابع گاز ترکمنستان و سایر کشورهای آسیای میانه آن را از دست رقیب روسی خود در آورد.

از سویی؛ پایگاه‌هایی که قرار است در آذربایجان ایجاد شود نقش مستقیم در ارائه کمک‌های اطلاعاتی به رژیم صهیونیستی علیه ایران خواهد داشت. هم اکنون رژیم صیهونیستی ۴۰ درصد از نفت مورد نیاز خود را از آذربایجان تامین می‌کند که این نفت از طریق بندر شیخان ترکیه به بندر حیفا در سرزمین‌های اشغالی منتقل می‌شود.

اتاق عملیات مشترک آمریکایی، ترکی، اسرائیلی و آذری در صدد تهیه طرحی برای گسترش ناتو در آسیای میانه از طریق پایگاه‌های نظامی ترکیه در آذربایجان است تا در قالب این طرح ارتباط جغرافیایی و زمینی بین آذربایجان و ترکیه که هم اکنون تحت کنترل نیروهای ارمنی است برقرار شود.

تلاش برای ایجاد یک ساختار نظامی برای ناتو با هدف افزایش فشار و تهدید علیه ایران در شمال غرب این کشور از دیگر اهداف رژیم صهیونیستی از مداخله در بحران قره‌باغ است و به همین منظور سه ژنرال و هجده افسر ستاد اسرائیلی با هدف گسترش کنترل نیروهای آذری و اشغال یک نوار مرزی در داخل خاک ارمنستان به موازات مرزهای ایران در حال اجرای این نقشه هستند.

استقرار عناصر باقی‌مانده داعش و سایر گروه‌های تروریستی در آذربایجان تحت عنوان «کمک به آذربایجان برای دفع تجاوزات ارمنستان» و بازگرداندن بخش اشغالی از سوی ارمنستان از دیگر قطعات این پازل است و بر همین اساس تاکنون ۵۳۰۰ نفر از تروریست‌های تکفیری به منطقه منتقل شده‌اند.

در همین حال؛ هزاران زندانی داعشی که هم اکنون در شمال شرقی سوریه به سر می‌برند در انتظار انتقال به این منطقه هستند. این عناصر تکفیری تابعیت‌های مختلفی از حوزه آسیای میانه به ویژه اویغورهای ساکن در ایالت سین کیانگ در شمال غربی چین دارند.

از سوی دیگر؛ چنانچه شواهد میدانی نشان می‌دهد، استقرار تروریست‌های تکفیری در طول نوار مرزی ترکمنستان، آذربایجان، ازبکستان، جنوب شرقی تاجیکستان و شمال شرقی افغانستان در نزدیکی مرزهای چین، به عنوان بخشی از برنامه‌ محاصره استراتژیک چین، روسیه و ایران و دامن زدن به جنگ‌ها و تنش‌های نیابتی در این مناطق انجام می‌شود.

بر این اساس؛ گرچه تاکنون ترکیه هرگونه اخباری پیرامون این نقل و انتقالات به منطقه را تکذیب کرده، اما چنانچه قبلا هم برای انجام عملیات‌های تروریستی از خاک آذربایجان استفاده شده، با استقرار این تروریست‌ها در آذربایجان در آینده نیز قطعا از آنها برای انجام عملیات‌ در چین، روسیه و ایران استفاده خواهد شد.

این طرح که تمامی اجزای آن با نظارت مستقیم پنتاگون و رهبری ناتو در حال اجرا است، در واقع طرح و نقشه‌ای جدید برای جبران شکست طرح‌های آمریکایی ـ صهیونیستی در رویارویی همه جانبه آنها روسیه، چین، ایران و محور مقاومت است.

شکست رژیم صهیونیستی از حزب‌الله در سال ۲۰۰۶، شکست و عقب‌نشینی ارتش آمریکا از عراق در سال ۲۰۱۱، شکست پروژه آنها برای سرنگونی دولت سوریه و اشغال مجدد عراق، تحولات جبهه یمن و  شکست‌های پی در پی نیروهای متجاوز آمریکایی ـ صهیونیستی در قالب ائتلاف سعودی ـ اماراتی و تأثیرات بزرگ و راهبردی پایداری جبهه مقاومت را می‌توان در زمره مصادیق این شکست‌ها به شمار آورد.

دیدگاه کاربران

حمید۱۶۳۱۹۷۵۲۳:۵۰:۲۰ ۱۳۹۹/۷/۱۶
تحلیل سطحی و بدون اشراف کافی بر تحولات و جغرافیای منطقه است
ناشناس۱۶۳۲۶۰۲۱۲:۲۰:۳۵ ۱۳۹۹/۷/۱۷
تحلیل دقیق و نسبتا کاملیه . آذربایجان تبدیل شده به جایی که از موقعیت جغرافیایی اون توسط ترکیه و اسرائیل علیه ایران استفاده میشه . با یک کم دقت در تحولات دهه اخیر میشه این رو به سادگی تشخیص داد .
محسن۱۶۳۳۰۵۱۱۶:۵۵:۲۶ ۱۳۹۹/۷/۱۷
دقیقا تحلیل های درپیت که طبق معمول همه چیو می چسبونه به آمریکا آمریکا الان میونه ی خوبی با ترکیه نداده اصلا و داره پایگاههای استراتژیک اتمیشو از ترکیه خارج می کنه
ناشناس۱۶۳۱۹۹۲۰۰:۱۲:۴۶ ۱۳۹۹/۷/۱۷
هر سال ایرانی های زیادی به آذربایجان و ارمنستان می رند، حضور پایگاه اسرائیلی در شمال کشور و توافق صلح اعراب در جنوب کشور با اسرائیل بسیار خطرناکه و قطعا این تمام حرکات دشمن در کنار مرزهای کشور نیست، در حال نصب شمشیر داموکلس در بالای سر ایران هستند باید هر چه زودتر دست دشمن کوتاه شود و به ارمنستان کمک کنیم
ناشناس۱۶۳۲۵۹۴۱۲:۱۵:۴۴ ۱۳۹۹/۷/۱۷
آذربایجان پایگاه اسراییل در منطقه است
ناشناس۱۶۳۲۰۳۳۰۰:۴۲:۰۲ ۱۳۹۹/۷/۱۷
خبرهایی در راه است
ناشناس۱۶۳۲۰۶۶۰۱:۱۴:۲۸ ۱۳۹۹/۷/۱۷
یه روز همین تروریستها پاداش خوبی به ترکیه میدن!
ناشناس۱۶۳۲۶۰۳۱۲:۲۰:۵۶ ۱۳۹۹/۷/۱۷
چاقو دسته خودشو نمیبره
ناشناس۱۶۳۳۵۶۹۲۱:۳۴:۴۳ ۱۳۹۹/۷/۱۷
ترکیه الان پیش بسوی ابرقدرت شدن می رود و الان در خلیج جنوبی ایران نیر حصور پررنگ دارد و معادلات جهانی توسط،ترکیه رقم می خورد
علی۱۶۳۲۰۶۹۰۱:۱۷:۱۷ ۱۳۹۹/۷/۱۷
نباید به مسئله پان ها و سؤ استفاده آنها از وضعیت معیشتی بی توجهی کرد دولت باید با رونق و آباد کردن مناطق مرزی زندگی کردن در ایران را برای آنور مرز نشین ها آرزو کند نه اینکه با فراموش مناطق مرزی به پان ها جهت رویا سازی برای هموطن ها مرز نشن کمک بکند.
ناشناس۱۶۳۲۶۲۶۱۲:۳۰:۰۰ ۱۳۹۹/۷/۱۷
نه تنها آذربایجان و ارمنستان بلکه تمام کشورهای آسیای میانه چندین هزار سال یعنی تا همین دویست سال پیش بخشی از خاک ایران بودن . اینها اگر راست میگن برگردن به ایران نه اینکه بخوان بقیه رو هم با خودشون ببرن
ناشناس۱۶۳۲۷۳۸۱۳:۲۶:۰۳ ۱۳۹۹/۷/۱۷
مناطق مرزی شمال غرب واجب تر است یا مناطق مرزی جنوب شرق؟ تا همین حالا هم ثروت خوزستان و بوشهر و هرمزگان خرج نیمه شمالی کشور شده
عمران۱۶۳۲۰۸۶۰۱:۵۰:۵۷ ۱۳۹۹/۷/۱۷
آیا اینها تئوری است یا شواهدی هم دارید؟
ناشناس۱۶۳۲۶۰۴۱۲:۲۱:۲۴ ۱۳۹۹/۷/۱۷
با چشم باز نگاه کن تا شواهدش رو ببینی
ناشناس۱۶۳۳۲۳۴۱۸:۳۱:۳۳ ۱۳۹۹/۷/۱۷
با چشم غیر مسلح نیز تحرکات در حاشیه مرزها قابل رصد کردن است
کاوه۱۶۳۲۱۴۹۰۵:۴۱:۱۳ ۱۳۹۹/۷/۱۷
خوب معلوم شد که ترکیه ، اسرائیل و آذربایجان می خواهند بوسیله زور جلوی صادرات نفت و گاز از روسیه به چین و کره شمالی را بگیرند و خودشان همه چیز را در دست بگیرند .
ناشناس۱۶۳۲۶۲۳۱۲:۲۸:۴۱ ۱۳۹۹/۷/۱۷
ممکنه هدف ترکیه مسایل اقتصادی هم باشه اما هدف اسراییل فقط ضربه زدن به ایرانه .
ناشناس۱۶۳۲۱۶۲۰۶:۱۷:۳۷ ۱۳۹۹/۷/۱۷
تحلیل آب.. یعنی همین . ایران چین روسیه ! کجای ما با این کشورها قابل قیاس هست
علی۱۶۳۲۱۷۱۰۶:۳۷:۰۴ ۱۳۹۹/۷/۱۷
وقتی .. و .. امامان جمعه از ترکیه و آذربایجان حمایت میکنند همین هست دیگه .استقرار تروریست ها وداعش در کنار مرز ایران .یکم عقل و تدبیر هم خوب چیزیه. ..
حاجی۱۶۳۲۹۰۱۱۵:۰۰:۴۹ ۱۳۹۹/۷/۱۷
دوست گرامی اون گروه جنگی که‌ شما از آنها به‌ عنوان‌ تروریست خطاب میکنید یک عده سرباز آموزش‌ دیده برای جنگ هستند ودر قبال جنگ حقوق می‌گیرند شما نترسید اگر جنگی در بیافتد ما هستیم یا علی
صف۱۶۳۲۲۷۰۰۹:۱۳:۰۵ ۱۳۹۹/۷/۱۷
همه فتنه های به وجود آمده در منطقه در سالهای اخیر توسط ترکیه و شخص اردوغان صورت گرفته است.سیاستهای مخرب اردوغان تا کنون موجب ویرانی سوریه و عراق ولیبی و سایر نقاط و همچنین کشته و زخمی و آواره شدن هزاران انسان بیگناه شده است و شواهد نشان می دهد تا این دغلکار منافق در راس ترکیه هست بدبختیها ادامه دارد.
علیرضا۱۶۳۲۴۰۱۱۰:۳۹:۱۸ ۱۳۹۹/۷/۱۷
توجیه ما برای حضور نظامی درعراق وسوریه, دور ماندن کشور از جنگ بود.معلوم میشود که این توجیه ..غلط بوده است ,زیرا اکنون داعش وصهیونیستها خودشان را به بیخ گوش ما رسانده اندواز این پس باید به جای سوریه در مرزهای خود با آنها بجنگیم.
ناشناس۱۶۳۲۶۵۲۱۲:۳۹:۰۷ ۱۳۹۹/۷/۱۷
خوب تروریستها رو از یک جا روندیم از در دیگر وارد شدند. ما باهاشون در جنگیم و جنگ همینه. نمیشه یک لحظه غفلت کرد.
ناشناس۱۶۳۲۴۱۵۱۰:۴۸:۴۵ ۱۳۹۹/۷/۱۷
الهام میخواد تکفیری ها وارد کشورش کنه
ناشناس۱۶۳۲۶۱۵۱۲:۲۶:۴۴ ۱۳۹۹/۷/۱۷
الهام نوکر اردوغانه .
امیر۱۶۳۲۴۴۳۱۱:۱۶:۱۸ ۱۳۹۹/۷/۱۷
سئوال ؟ با توجه به اینکه روسیه با ارمنستان پیمان نظامی داردو از سوی دیگر دارای پایگاه نظامی در آن کشور است، چرا جهت بر هم زدن این توطئه کثیف و خون آلوده محور (آذربایجان-ترکیه- آمریکا - اسرائیل) به نفع ارمنستان وارد عمل نمیشود ؟
ناشناس۱۶۳۲۷۷۴۱۳:۴۴:۲۲ ۱۳۹۹/۷/۱۷
جوابت رو‌ پوتین داد.چون آذربایجان داره در خاک خودش و برای آزادی مناطق اشغال شده اش با ارمنستان میجنگه.
حاجی۱۶۳۲۹۰۴۱۵:۰۳:۲۶ ۱۳۹۹/۷/۱۷
برادر عزیز روسیه می‌دونه که‌ حق با آذربایجانه بخاطر اون
ناشناس۱۶۳۳۳۲۲۱۹:۲۵:۴۱ ۱۳۹۹/۷/۱۷
چون روسیه زورش به این سه تا کشور از جمله آمریکا نمیرسه.
ناشناس۱۶۳۲۵۶۱۱۲:۰۴:۲۸ ۱۳۹۹/۷/۱۷
آذربایجان نوکر اسراییل است و ترکیه در حال انتقال تروریست از سوریه به مرز ایران بیدار شوید !
ناشناس۱۶۳۲۵۷۰۱۲:۰۷:۲۳ ۱۳۹۹/۷/۱۷
روسیه در حال خیانت به ارمنستان است
ناشناس۱۶۳۲۵۷۴۱۲:۰۸:۲۵ ۱۳۹۹/۷/۱۷
معلوم نیست سیاست خارجی ایران با خودش چند چند که طرف اذربایجان پایگاه اسراییل رو در منطقه گرفته !!!
ناشناس۱۶۳۲۵۹۶۱۲:۱۶:۴۷ ۱۳۹۹/۷/۱۷
اردوغان که در قضیه صلح اسرائیل با امارات و بحرین درجبهه مخالفین ایستاده ، چطور با اسرائیل هم پیمانه ؟
محمود۱۶۳۳۳۶۸۱۹:۴۹:۲۸ ۱۳۹۹/۷/۱۷
دست از این سفسته بازی درآورید ج آذربایجان دارد خاکش راکه سی سال است دارد ازاشغال درمی‌آورد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  3. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  4. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  5. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

  12.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  13.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  14. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  15. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  5. جلاد، به پایان سلام کن!

  6. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  12. انتقام از پوتین؟

  13. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  17. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  18. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  19. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  22. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین