رئیس شورای رقابت: خودرسازها می‌خواستند خودرو ماهانه گران شود/ دلالان آزادند/ کسی راهی جز قرعه‌کشی می‌داند، بگوید

گروه اقتصادی الف،   3990716033 ۲۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

شیوا رئیس شورای رقابت با اعلام اینکه خودروسازها می‌خواستند هر ماه افزایش قیمت داشته باشند اظهار داشت: متاسفانه دلالان در بازار خودرو آزادند و هر کاری دلشان می‌خواهد می کنند در حالی که باید در مورد آنها اقدام جدی شود، همانطور که زمانی به جمع‌آوری دلالان بازار ارز ورود شد و تا حد زیادی به ساماندهی این بازار کمک کرد.

رئیس شورای رقابت: خودرسازها می‌خواستند خودرو ماهانه گران شود/ دلالان آزادند/ کسی راهی جز قرعه‌کشی می‌داند، بگوید

ایسنا نوشت: حدود سه سال پیش بود که به دنبال مصوبه سران سه قوا به نوعی شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو کنار گذاشته شد، از آن زمان شورای رقابت معتقد بود که به دلیل برداشت نادرست وزیر وقت صمت از مصوبه بوده که این شورا از قیمت گذاری خودرو کنار رفته در حالی که طبق قانون باید به این مسئولیت ادامه می داده است،بر این اساس رایزنی هایی در این رابطه صورت گرفت تا اینکه در سال جاری مجددا شورای رقابت به جایگاه قبلی خود برگشت و در اولین اقدام طی جلساتی با دستگاه های ذیربط تدوین فرمول قیمت را در دستور کار قرار داد.

طی تصمیات اخذ شده قرار شد هر سه ماه یکبار مجوز افزایش قیمت خودرو با توجه به تورم وجود داشته باشد و پیش فروش با اعمال محدودیت هایی با قرعه کشی انجام شود، شرایطی که مسئولان گفته بودند تا حدودی به کاهش قیمت کمک خواهد کرد ولی اکنون چند ماه گذشته و به دلایل مخالف بازار خودرو آشفته بوده و قیمت ها قابل تامل است.

به همین بهانه ابعاد تصمیم شورای رقابت برای قیمت گذاری خودرو و وضعیت موجود بازار در گفت و گو با رضا شیوا - رئیس شورای رقابت - مورد بررسی قرار گرفته است.

رئیس شورای رقابت در رابطه با آشفتگی بازار خودرو و اینکه ورود شورای رقابت به قیمت گذاری خودرو نیز نتوانسته از التهابات بازار بکاهد ،توضیح داد: وظیفه شورای رقابت این است که با ورود به بازار انحصاری بتواند به نوعی در قیمت گذاری آن مداخله کرده تا کالا با قیمت منصفانه و عادلانه به دست مصرف کننده واقعی برسد، این در حالی است که با توجه به ممنوعیت واردات خودرو در حال حاضر این بازار کاملا انحصاری بوده و شورای رقابت باید ورود کند و خودرو به صورت منصفانه قیمت گذاری شود تا هم تولید کننده بتواند به تولید ادامه دهد و هم مصرف کننده زیان نبیند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر به دلایل مختلف تقاضای کاذب در بازار وجود داشته و قیمت ها کذایی تعیین می شود افزود: اکنون اختلاف ایجاد شده در برخی موارد بین قیمت خودرو ساز و حاشیه بازار تا ۱۰۰ درصد می رسد و ما به هیج عنوان قیمت های حاشیه بازار را عادلانه نمی دانیم.

خودرسازها می خواستند ماهانه خودرو گران شود

رئیس شورای رقابت در مورد اینکه چرا برای افزایش قیمت بازه زمانی از یکسال به سه ماهه کاهش یافته است ،گفت: با توجه به وضعیت ناپایدار اقتصادی و بی ثباتی نرخ ارز و تورم که رو به افزایش است ضروری بود تا طوری برخورد کنیم که تولید کننده نیز زیان نبیند. برخی خودروها ۳۰ تا ۴۰ درصد و حتی در برخی بیش از این برای تولید ارز بری دارند،شرایط به گونه ای است که اظهار می کنند برخی مواد اولیه به صورت روزانه افزایش قیمت داشته و برای خودروساز به صرفه نیست.

شیوا با اعلام اینکه خودروسازها می خواستند هر ماه افزایش قیمت داشته باشند گفت: اما شورای رقابت با این موضوع موافقت نکرد و قرار شد حداقل هر سه ماه یکبار این افزایش قیمت اعمال شود، به هر صورت با توجه به تورم موجود هر چقدر که این تغییر قیمت با فاصله مثلا ۶ یا ۹ماه یا یکسال رخ دهد موجب افزایش زیان انباشته خودرو سازان و نارضایتی بیشتر آنها خواهد شد، بنابراین هیچ چاره ای نداشتیم و باید از تولید کننده هم دفاع می شد از این رو حداقل سود را برای آن تعیین کردیم تا بتوان در چهارچوب مشخص و هر سه ماه یکبار طبق تورم بخشی بانک مرکزی برای افزایش قیمت اقدام کرد.

وی افزود: من مطمئن هستم که این روند افزایش قیمت خودرو در بازه سه ماهه بلندمدت نیست.

چه زمانی خودرو ارزان می شود؟

شیوا در ادامه در رابطه با اینکه چرا در محاسبه تورم خودرو از تورم بخشی بانک مرکزی استفاده می شود در حالی که مرکز آمار مرجع اصلی محاسبه و تورم در ایران به شمار می رود گفت: طبق مصوبه شورای رقابت باید هر سه ماه یکبار بر اساس تورم بخشی بانک مرکزی قیمت خودرو محاسبه و افزایش یابد و این در حالی است که در تمام کشورهای دنیا بانک مرکزی مسئول محاسبات اقتصادی بوده و این کار را انجام می دهد و مرکز آمار وظایف دیگری دارد و ما نیز به استناد گزارش بانک مرکزی هر بار تورم بخشی را از آن دریافت کرده و تورم خودرو را در فرمول قیمت گذاری گذاشته و قیمت خودرو را تعیین می کنیم.

وی در مورد چه زمانی امکان دارد که کاهش قیمت خودرو به خودروسازان ابلاغ شود گفت: هر زمان که تورم منفی شود آنگاه کاهش قیمت نیز برای خودرو اتفاق می افتد در حالی که بعید است در ایران چنین اتفاقی رخ دهد. اما هر زمانی که تورم کاهش باید و قیمت نهاده های تولید کم شود به طور حتم از میزان افزایش قیمت خودرو نیز کاسته خواهد شد.

گرانی بازار ربطی به قیمت گذاری خودروساز ندارد

شیوا در رابطه با اینکه آیا فکر نمی کنید افزایش سه ماهه قیمت خودرو از سوی خودروسازان به نوعی جهت دهی به بازار و دامن زدن به قیمت ها در بازار آزاد باشد ، مثلا رشد تند قیمت پراید و سایر خودروهایی که در لیست پیش فروش قرار دارند، گفت: اولا من فکر نمی کنم افزایش قیمت پراید در چند هفته به دلیل این باشد که افزایش قیمت خودرو از سوی خودروساز رخ داده است، این موضوع به دلالان و بحث ارز بر می گردد. به هر حال هر کالایی که عرضه آن کم باشد و تقاضا زیاد، دچار چنین شرایطی خواهد شد. این در حالی است که در کالای انحصاری که عرضه کمتر از تفاضا است و کالای مصرفی به نوعی سرمایه ای شده است قیمت دچار نوسان می شود و این سازمان حمایت و دولت هستند که باید به نوعی بازار را کنترل کنند.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت خودرو در بازار ربطی به قیمت گذاری خودروسازان ندارد توضیح داد: اینکه برخی فکر می کنند افزایش چند برابری قیمت خودروها به سود دولت است اساسا فکر غلطی خواهد بود. هیچ گاه  دولت تلاش نمی کند که وارد بازار سیاه شده و از آن نفع ببرد. حتی این افزایش قیمت در بازار به سود خودروساز هم نخواهد بود. میزان تولید خودرو و توزیع آن مشخص است و خودروساز کاری به حاشیه بازار ندارد و در حال حاضر فقط می توانند خودروی خود را در قرعه کشی فروخته و به هیچ وجه راه دیگری برای توزیع ندارند. اگر کسی می داند که خودروساز غیر از قرعه کشی در حال فروش از کانال دیگری هستند آن را به مراجع نظارتی اطلاع دهد.

دلالان خودرو آزادند

رئیس شورای رقابت با اشاره به وضعیت دلالی در بازار خودرو و نقش آنها در دامن زدن به قیمت‌ها گفت: متاسفانه دلالان در بازار خودرو آزادند و هر کاری دلشان می‌خواهد می کنند در حالی که باید در مورد آنها اقدام جدی شود، همانطور که زمانی به جمع‌آوری دلالان بازار ارز ورود شد و تا حد زیادی به ساماندهی این بازار کمک کرد.

کسی راهی جز قرعه‌کشی می‌داند، بگوید

اما وضعیت عرضه و فروش خودرو و نقدهایی که در این رابطه  به شورای رقابت مطرح است موضوع دیگر مورد پرسش از شیوا بود.

رئیس شورای رقابت در مورد اینکه چرا قرعه کشی را به عنوان راهکار عرضه خودرو انتخاب کردید، گفت: وقتی بازار با حجمی از تقاضا و بعضا تقاضای کاذب مواجه و عرضه بسیار محدود است شاید تنها روش منصفانه باقی مانده قرعه‌کشی باشد که ما آن را با اعمال محدودیت‌هایی در دستور کار قرار دادیم که مصرف کنندگان واقعی بتوانند صاحب خودرو شوند. با این حال اگر کسی راهکار دیگر کارشناسی و اقتصادی دارد اعلام کند تا در شورا بررسی کنیم. این در حالی است که در روش قبلی دلالان به سایت وارد شده و یا می گفتند خودرو سازها ۵۰ تا ۱۰۰ دستگاه به افراد خاص می‌فروشند و یا تلقب می‌شود در حالی که در قرعه‌کشی جلوی موارد این چنینی گرفته شده است.

چند نفر را می‌خواهند اجیر کنند برایشان خودرو ثبت‌نام کنند؟

وی در پاسخ به این سوال که آیا مطمئن هستید که در قرعه کشی دریافت کنندگان همگی جزو مصرف کنندگان واقعی هستند ، آیا دلالان پایشان به این روش فروش باز نشده ؟ توضیح داد: نه مطمئن نیستیم که همه واقعی بوده و دلالان حضور نداشته باشد ولی با شرایط سختی که وجود دارد چرا باید یک فرد پولدار چندین نفر را اجیر کرده و به آنها پول دهد تا به جای وی ثبت نام کنند و مگر چقدر شانس دارد که نامش در بیاید که تا این حد سرمایه گذاری کند، از سمتی چه جور امکان فروش پیدا می کند آنهم با محدودیت هایی که پیش بینی شده ، پس می توان گفت دلالان در قرعه کشی شانس چندانی برای مانور دادن ندارند، به هر حال در قرعه کشی حداقل خیالمان از این بابت راحت است که تقلب نمی شود و پای دلالان کمتر به آن باز خواهد شد.

قیمت بورس با بازار برابری می‌کند و موافق نیستیم

رئیس شورای رقابت در ادامه این گفت‌وگو در مورد آخرین وضعیت ورود خودرو به بورس برای قیمت‌گذاری و عرضه نیز یادآور شد: این طرح ابهامات و بحث‌های زیادی دارد و شورای رقابت به دلایلی از ابتدا مخالف آن بوده است.

شیوا با بیان اینکه بورس جای عرضه کالای غیر انجصاری است، افزود: می‌گویند خودرو در بورس عرضه شود تا رانت از بین برود ولی مساله اینجاست که خودرو کالای انحصاری است و از سویی کشف قیمت آن در بورس با توجه به عرضه محدود به قیمت حاشیه بازار نزدیک می‌شود که در این حالت به هیچ عنوان به نفع مصرف‌کننده واقعی نیست در حالی که اکنون با قیمت‌گذاری شورای رقابت حداقل بخش زیادی از مصرف‌کنندگان واقعی از قیمت منصفانه برخورد می‌شوند.

این مقام مسئول به موضوع دیگری در رابطه با عدم رای نیاوردن ورود خودرو به بورس در شورا اشاره کرد و گفت: اگر خودرو در بورس کشف قیمت شود این قیمت با نرخی که در نتیجه فرمول قیمت گذاری شورای رقابت بدست می آید متفاوت خواهد بود و بایکدیگر اختلاف دارند که در این حالت اولا نباید خودرو به مصرف کننده واقعی هم قیمت حاشیه بازار ارائه شود و از سویی مساله اینجاست که تکلیف این مابه التفاوت ایجاد شده بین قیمت شورای رقابت و کشف قیمت بورس چه خواهد شد؟

وی یادآور شد: شورای رقابت مجوز قانونی در مورد تعیین تکلیف اختلاف قیمت بین بورس و فرمول قیمت‌گذاری که قیمتی منصفانه است را ندارد و قانون گذار باید در مورد آن تصمیم گرفته و مشخص کند این در حالی است که برخی معتقدند باید این مبلغ باید خرج حمل و نقل عمومی شده و به نوعی به نفع کلیه جامعه باشد ولی باید قانونگذار این مجوز را بدهد، به هر صورت اگر قانونگذار در این رابطه تصمیم‌گیری کند و تکلیف مشخص شود شورای رقابت نیز تابع خواهد بود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۳۰۵۸۷۰۹:۵۶:۵۹ ۱۳۹۹/۷/۱۶
خودرو سازها میخواستند خودرو ماهانه گران شود شورای محترم رقابت آنرا به چهل روزه تبدیل کرده است...........وما قدر نمیدانیم وباز گله مندیم.......
ناشناس۱۶۳۰۸۰۳۱۲:۲۲:۴۰ ۱۳۹۹/۷/۱۶
اینکه سیاست چند ساله شما به این وضعیت رسیده نشان می‌دهد روشتان غلط است. تنها راه تعادل بازار افزایش تولید است، اما سیاست شورای رقابت باعث کاهش تولید شده است. یکبار برای همیشه این سیاستهایی که بارها شکست خورده‌اند را کنار بگذارید.
ناشناس۱۶۳۱۰۱۷۱۴:۱۶:۱۸ ۱۳۹۹/۷/۱۶
خدا رحمت کند دکتر پژویان رییس شورای رقابت در زمان محمود را حداقل مردمی بود و جنم داشت
ناشناس۱۶۳۱۴۴۴۱۷:۵۰:۲۹ ۱۳۹۹/۷/۱۶
انصافا با این دلار 30 هزار تومان هر تولید کننده داخل که نتواند رقابت کند باید درش را ببندند از جمله خودروسازی ، ورود خودرو را آزاد کنید راه حل این است
مصلح۱۶۳۰۵۹۵۱۰:۰۳:۴۱ ۱۳۹۹/۷/۱۶
وظيفه شوراي رقابت چنانچه از نام آن هم مشخص است ايجاد و حفاظت از بازار رقابتي است. چرا اين شورا فكري به حال رقابت در بازار خودرو نمي كند؟
ناشناس۱۶۳۱۴۳۹۱۷:۴۵:۵۲ ۱۳۹۹/۷/۱۶
شورای رفاقت است نه شورای رقابت
محسن۱۶۳۰۶۱۹۱۰:۱۸:۱۶ ۱۳۹۹/۷/۱۶
دم خروس رو ببینیم یا قسم ...... رو ، ما دیگه به حرف شما اعتماد نداریم مجوز افزایشها رو شماها دادین الانم فقط توجیه میکنین همیشه همینه
ناشناس۱۶۳۰۶۵۹۱۰:۳۸:۱۳ ۱۳۹۹/۷/۱۶
تعرفه واردات خودرو صفر کنید
ناشناس۱۶۳۰۶۸۴۱۰:۵۴:۲۲ ۱۳۹۹/۷/۱۶
ملت که صف خرید خودرو میبندند. خلایق هر چه لایق
ناشناس۱۶۳۰۷۴۷۱۱:۴۷:۰۷ ۱۳۹۹/۷/۱۶
چرا دولت که خدمات خودش رو اینطوری گرون میکنه ؛میگه میخواهیم جلوی گرونی رو بگیریم؛ همه چیز از خود شما شروع میشود.
نادر۱۶۳۰۷۵۵۱۱:۵۳:۵۴ ۱۳۹۹/۷/۱۶
در قبال صادرات اقلام غیر نفتی با تعیین سقف ، اتومبیل همانند گذشته وارد بشه
حسن۱۶۳۰۷۶۹۱۱:۵۹:۴۰ ۱۳۹۹/۷/۱۶
واردات خودرو با تعرفه صفر و قیمت خودرو را به صورت همزمان آزاد و بساط مسخره قرعه کشی را جمع بفرمایید.
ناشناس۱۶۳۰۸۱۶۱۲:۲۷:۲۹ ۱۳۹۹/۷/۱۶
وقتی انحصار وجود داشته باشد هیچ چیز درست نمی شود، کجای بازار خودرو رقابت هست که شورای رقابت هم مشروعیت داشته باشد، بهتر بود اسم این شورا هم شورای انحصار بود که تکمیل می شد
ناشناس۱۶۳۰۸۳۵۱۲:۳۳:۵۸ ۱۳۹۹/۷/۱۶
رئیس شورای رقابت: خودرسازها می‌خواستند خودرو ماهانه گران شود/ دلالان آزادند/ کسی راهی جز قرعه‌کشی می‌داند، بگوید.... بجای این همه کار عبث و بیهوده و خیانت به مردم و بهانه تراشی فقط تعرفه واردات خودرو صفر کنید ...........
ناشناس۱۶۳۰۸۶۵۱۲:۴۵:۱۱ ۱۳۹۹/۷/۱۶
خلایق هر چه لایق
ناشناس۱۶۳۰۸۸۰۱۲:۵۴:۱۹ ۱۳۹۹/۷/۱۶
منم جای خودروسازها بودم گرونش میکردم ...کی به کیه .....
ناشناس۱۶۳۰۸۸۸۱۲:۵۸:۳۳ ۱۳۹۹/۷/۱۶
وقتی تولید بیشتر از مصرف باشد قیمت میاد پایین پس گمرگ آزاد بشه تا خودرو توبازار زیاد تر بشه وقتی خودرو وارداتی باقیمت پایین بخریم بازار آزاد افت قیمت پیدا میکنه
محسن۱۶۳۰۹۷۲۱۳:۵۴:۰۴ ۱۳۹۹/۷/۱۶
سلام شورای رقابت دستش با خودرو ساز یکی هست اگه اینطورنبود کسی نیست جلوی شرکت زامیاد رو بگیره هر۴۵ روز قیمت جدید داده ۲۰/۴/۹۹ اعلام قیمت جدید و۲۶/۶/۹۹ افزایش قیمت برای وانت نیسان آبشنال
ناشناس۱۶۳۰۹۹۹۱۴:۱۰:۳۹ ۱۳۹۹/۷/۱۶
از مافیای خودرو نترسید تعرفه رو صفر کنید بزارید مردم از زندگی لذت ببرن شاید هم مردم ولی نعمت حکومت هستن فقط در حد حرفه در عمل مردم رعیت شما هستن
محمد رضا۱۶۳۱۰۷۹۱۴:۴۰:۱۲ ۱۳۹۹/۷/۱۶
کسی راهی جز قرعه‌کشی می‌داند، بگوید ورود خودرو را آزاد کنید
ناشناس۱۶۳۱۳۴۱۱۶:۵۰:۴۷ ۱۳۹۹/۷/۱۶
الان مزدا 3 مدل 2010 قیمتش4000 دلاره، یعنی 120 تومن! شما وارد کن ببین دلال میخواد چیکار کنه.
محمد۱۶۳۱۳۵۲۱۶:۵۶:۲۴ ۱۳۹۹/۷/۱۶
یکی از موثرترین راه برای اینکه مصرف کننده واقعی ثبت نام کند این است خودروی صفر تا زیر پنج سال اگر خرید و فروش گردد فروشنده باید به اندازه یک سوم قیمت روز خودرو مالیات پرداخت کند بقیه راه حل ها جز تعرفه صفر واردات بیهوده است البته با این اوضاع درآمد های ارزی هم فقط راه حل اول قابل اجرا است و بهترینش است.
ناشناس۱۶۳۱۴۳۲۱۷:۴۱:۰۵ ۱۳۹۹/۷/۱۶
یعنی قانون نیست دلالان آزادند این چه حرفیه از شما بعیده این حرف
ناشناس۱۶۳۱۴۹۲۱۸:۳۱:۲۲ ۱۳۹۹/۷/۱۶
کسی راهی بهتر می داند بگوید . . راه های بهتر خیلی زیاد است اما راه های بهتر منجر به متضرر شدن خیلی از ژن خوب ها می شود برای همین راه بهتر نمی شود رفت.
ناشناس۱۶۳۱۵۳۳۱۸:۵۶:۰۵ ۱۳۹۹/۷/۱۶
تا انحصار دولتی هست چیزی درست نمی شود.
ناشناس۱۶۳۱۵۹۵۱۹:۲۸:۰۱ ۱۳۹۹/۷/۱۶
تنها راهش تحریم توسط ملت تا ورشکستگی شرکت های .. مستکبره.
حر۱۶۳۱۷۵۳۲۰:۵۸:۲۰ ۱۳۹۹/۷/۱۶
ما باید شکر گزار آقای شیوا باشیم که ۴ چرخه ها رو سه ماهه و بر اساس نرخ روز دلار استکبار جهانی گران کرد. شیوا مچکریم .حقوق ومزایای وزیری ات حلالت باشد .
ناشناس۱۶۳۱۹۲۵۲۳:۰۶:۰۰ ۱۳۹۹/۷/۱۶
رئیس شورای رقابت! کدام رقابت! رقابت برای خالی کردن جیب مردم با خودروهای بی کیفیت!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  21. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  22. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  23. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  24. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  25. اسراییل چه باید بکند؟ 

آخرین عناوین