ساخت کیت تشخیص کرونا در ۱۵ دقیقه توسط محققان اصفهانی

گروه سلامت الف،   3990712133

محققان پژوهشکده زیست فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان با بهره‌گیری از روش سنجش آنتی بادی تولیدشده در بدن، موفق به ساخت کیت شناسایی کرونا جهت تشخیص این بیماری در زمان ۱۵ دقیقه و با هزینه ‌ی بسیار کمتر از روش های معمول شدند.

ساخت کیت تشخیص کرونا در ۱۵ دقیقه توسط محققان اصفهانی

به گزارش فارس، صبیحه سلیمانیان با تأکید بر اهمیت دست یابی به این فناوری، گفت: براساس مأموریت استانداری اصفهان به دانشگاه صنعتی اصفهان برای انجام طرح ساخت کیت تشخیص سریعکرونا در راستای پیشگیری و مبارزه با این بیماری، پژوهش‌های مربوط به این نوع کیت نواری پیشرفته و مقرون به صرفه طی مدت زمان شش ماه انجام و به تولید این محصول منجر شد.

رئیس پژوهشکده زیست‌فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: این طرح با محوریت پژوهشکده زیست فناوری و شرکت نانو زیست صنعت اهورا، از شرکت‌های رویشی دانشگاه صنعتی اصفهان به انجام رسیده است.

سید امیر حسین جلالی نیز گفت: در آزمایش‌های الیزا و Real Time PCR موجود در مدت زمان طولانی‌تر (معمولا بین 3 تا 4 ساعت) به جواب دست می‌یابند اما با طراحی این کیت سریع به دلیل استفاده از نانوذرات طلا و رنگ قرمز ناشی از آن، امکان ارزیابی نتایج آزمایش و تایید حضور آنتی‌بادی ضد ویروس در سرم انسان با چشم غیر مسلح و در کمترین زمان (کمتر از 15 دقیقه)، فراهم شده است.

معاون پژوهشی پژوهشکده زیست فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان با تاکید بر این که آزمایش‌های آنتی بادی معمولا جایگزین روش‌های شناسایی مستقیم به عنوان ابزار اصلی برای تشخیص عفونت فعال ناشی از ویروس نمی‌شوند، تصریح کرد: با توجه به آغاز موج گسترده جدید ابتلا به کرونا و نیاز به تشخیص سریع بیماری به منظور انجام اقدامات پیشگیرانه و درمانی، این نوع کیت می تواند به عنوان ابزار کمکی مفید در شناسایی موارد بیماری راه‌گشا باشد.

وی با اشاره به این که هدف ما در این پروژه سرعت بخشیدن در کسب نتایج درست و کاهش هزینه‌های انجام آزمایش کرونا در مقایسه با دیگر روش‌ها بود، خاطر نشان کرد: بیشتر مواد مورد نیاز ساخت این کیت در کشور تأمین شده است در حالی که ساخت کیت‌های موجود در بازار، عمدتاً وابسته به خارج کشور است که به علت قیمت ارز و نیز مسائل تحریمی هزینه‌های بسیار بالایی دارد.

جلالی ادامه داد: طراحی و توسعه آزمایش‌های تشخیص سریع کرونا در کنار آزمایش‌های مولکولی که علاوه بر داشتن حساسیت و دقت بالا، امکان بررسی کیفی حضور آنتی‌بادی اختصاصی ویروس (آنتی بادی IgM و IgG) را در بدن درکمترین زمان، کمترین هزینه و بدون نیاز به تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی در مقیاس زیاد فراهم کند، از جمله اهداف مهم در انجام این پروژه و دست یابی به این محصول بوده است.

معاون پژوهشی پژوهشکده زیست فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان با تأکید بر این که دانش فنی ساخت این نوع کیت در اختیار  پژوهشکده زیست فناوری دانشگاه صنعتی است، تصریح کرد: هم اینک در حال بررسی دستگاه‌ها و امکانات لازم برای تولید این محصول راهبردی هستیم و امیدواریم که با اخذ حمایت‌های مالی از مراجع مرتبط علمی کشور، به زودی شاهد تولید انبوه این محصول دانش بنیان باشیم.

به گزارش فارس، دانشگاه صنعتی اصفهان، از نخستین روزهای شیوع بیماری کرونا در کشور از جمله مراکز علمی و تحقیقاتی است که با به کارگیری توانمندی محققان خود، محصولات متعدد و متنوعی در حوزه پیشگیری و مقابله با این ویروس تولید و به صورت انبوه به جامعه عرضه داشته است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

    5. این صدای اقتدار ایران است ...

    6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    8. وحدت ملی با وعده صادق

    9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

    10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

    11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    15. کمی دیر نیست؟

    16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    آخرین عناوین