بحران قره باغ، عوامل و راهکارها

محسن زاهدي موحد، گروه تعاملی الف،   3990712022 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
بحران قره باغ، عوامل و راهکارها

در مورد حوادث کنونی در مرزهای شمال غربی کشورمان و درگیری بین باکو و ایروان در قره باغ نکات ذیل قابل توجه است:
- اگرچه این درگیری از آغاز استقلال جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان از شوروی (و بدلیل سیاست‌های غلط شوروی در مورد ایجاد اختلاف بین اقلیت‌های قومی) وجود داشته اما شدت جنگ کنونی و وقایع میدانی نشان می‌دهد که طراحی حوادث کنونی و تدارک لجستیکی آن از ماه‌ها پیش صورت گرفته است و ما اکنون شاهد صحنه نمایشی هستیم که عوامل آن از مدت‌ها پیش تدارک دیده اند. صحنه میدانی و انتقال صدها داعشی و استفاده گسترده از پهبادها و تجهیزات ترکی و اسرائیلی نشانی از این تدارک است. ورود همزمان ترکیه به صحنه و آمادگی آن کشور برای ورود به بحران دیگری علیرغم مشکلات در دیگر مناطق (یونان، قبرس، سوریه و اروپا) نیز می‌تواند قابل توجه و نشانه‌ای از بعضی تدارکات فرا منطقه‌ای در این مورد باشد و اخباری که از حضور پیدا و پنهان اسرائیل در جمهوری باکو بگوش می‌رسد نیز باید در همین چهارچوب بررسی شود.

مهمتر از همه اینکه باکو چگونه پس از چند دهه یکباره و در این مقطع زمانی به این نتیجه رسیده است که اکنون و در بحرانی ترین شرایط  منطقه و جهان وقت آن رسیده است که موضوع قره باغ را از طریق یک جنگ گسترده حل کند با وجود آنکه می‌داند حداقل روسیه اجازه چنین کاری را نمی‌دهد. 

- منطقه قفقاز منطقه بسیار مهمی خصوصا برای روسیه و ایران است و هرگونه تحول در این منطقه مورد توجه دو کشور از دیدگاه امنیت ملی می‌باشد. روسیه نمی‌تواند نسبت به حضور و نفوذ ترکیه در قفقاز و خصوصا حمایت همه جانبه آن کشور از جنگ و درگیری در آن کشور بی تفاوت باشد. اگر روسیه در سوریه مواجهه نسبتا آشکاری با ترکیه داشته است، یقینا نمی‌تواند اقدامات آن کشور در حیات خلوت خود را نادیده بگیرد، اگرچه بنظر می‌رسد ترکیه راه حل فرار به جلو و ایجاد بحران جدید برای فرار از بحران قبلی را اتخاذ نموده است.

- بنظر می‌رسد حوادث کنونی در امتداد طرح‌های غربی و آمریکایی برای منطقه و ایجاد بحران در آن است که بزودی گریبان خود ترکیه را هم می‌گیرد اگرچه تاوان آن را  همه منطقه می‌دهند. ترکیه (احتمالا با فریب غربی از همان نوع که صدام را وارد کویت کرد) وارد گرداب‌هایی شده است که در درازمدت بیش از همه گریبان خودش را می‌گیرد. اردوغان احتمالا فریب قول‌های پشت پرده و بی ارزش آمریکایی را خورده و توجه ندارد که نقشه غربی _ آمریکایی صهیونیستی، ایجاد بحران تجزیه در منطقه است که یقینا خود ترکیه را هم با اقلیت‌های قوی کردی و علوی شامل می‌شود. دامن زدن به مشکلات قومی از سوی کشوری که خود درگیر بزرگترین مشکل قومی است بسیار عجیب است و توجیهی به غیر از فریب خوردگی یا ناچاری ندارد.

- منافع ملی ایران و مردم کشورمان در انسداد بحران و جلوگیری از گسترش آن در منطقه و پایان جنگ و دعوت به مذاکره  می‌باشد و این موضوع فراتر تشخیص حق باکو بر قره باغ و داوری در این مورد است (که قاعدتا باید از طریق مراجع بین الملی صورت گیرد و جمهوری اسلامی به تنهایی نمی‌تواند نقشی در آن داشته باشد). گسترش بحران در منطقه که در صورت تداوم جنگ و با وجود منافع متضاد کشورهای بزرگ چون روسیه، ترکیه و غرب و نیز دخالت‌های رژیم صهیونیستی اجتناب ناپذیر می‌شود، می‌تواند مردم ایران و خصوصا هموطنان عزیز آذری را در معرض آسیب‌های جدی قرار دهد و جهت اجتناب از آن اولویت ما باید پایان درگیری بین دو کشور و نیز درخواست عدم دخالت کشورهای دیگر باشد که می‌تواند بر ابعاد درگیری افزوده و آن را به بحران منطقه‌ای تبدیل نماید. 

باید توجه داشت که این درگیری بیشتر جنبه قومی داشته و ورود ایران به آن در حمایت از هر یک از طرف‌ها تنها بر شدت آن می‌افزاید که شرایط بحرانی کنونی در منطقه را حادتر و اهداف جاه طلبانه دیگر کشورها و نیز مطامع رژیم صهیونیستی را تسهیل می‌نماید. البته دوری از بحران در عین اجتناب از انفعال و حفظ هوشیاری ضروری است و باید در مورد هرگونه تجاوز و نزدیکی نیروهای تروریستی به خاک ایران به همه طرف‌ها  هشدار داد. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۲۴۵۷۲۱۰:۴۱:۳۹ ۱۳۹۹/۷/۱۲
بهترین راهکار برگزاری رفراندوم بین مردم قره باغ تا سرنوشت خودشون تعیین کنن
ناشناس۱۶۲۴۵۸۸۱۰:۵۳:۱۴ ۱۳۹۹/۷/۱۲
ایران به هیچ عنوان نباید وارد اینگونه حرکتها بشه دو طرف باید بر اساس قطع نامه های سازمان ملل با مذاکره زیر نظر شورای امنیت به راه حل برسند
ناشناس۱۶۲۴۶۲۸۱۱:۲۶:۵۷ ۱۳۹۹/۷/۱۲
ارمنی های قره باغ که جمعیت اصلی قره باغ را تشکیل می دهند بخاطر حفظ زبان ارمنی خود دارند تلاش میکنند. نمی خواهند به سرنوشت تالش زبان ها و تات زبان ها و لزگی زبان ها ، دچار بشوند. حکومت خودکامه باکو ، صحبت کردن به زبان اصیل ایرانی تالشی و تاتی را ممنوع کرده است. حکومت باکو حکومتی دیکتاتوری می باشد.
ناشناس۱۶۲۴۷۸۹۱۳:۱۱:۳۶ ۱۳۹۹/۷/۱۲
فقط یک متن به شدت جانبدارانه به نفع نیروی اشغالگر بود و بس.
منتقد۱۶۲۴۸۰۰۱۳:۱۷:۳۹ ۱۳۹۹/۷/۱۲
عجب مقاله ای نوشتی برادر واقعا سفید را سیاه نشان دادی حرمت قلم را نگهدار
ناشناس۱۶۲۴۸۳۵۱۳:۳۹:۱۵ ۱۳۹۹/۷/۱۲
بهترین تحلیل ممکن
ناشناس۱۶۲۵۲۴۶۱۸:۰۲:۱۸ ۱۳۹۹/۷/۱۲
طرح پل دوستی: هدف اسراییل اینه که قره باغ به مرکز تفرقه قومی در منطقه تبدیل بشه. ایران و روسیه و ترکیه و گرجستان بعنوان همسایگان با آذربایجان و ارمنستان بنشینند و یک توافق منصفانه بکنند. مثلا بخشی از قره باغ به آذربایجان برگرده و آذربایجان به بقیه خودمختاری بده ولی بطور رسمی جزو آذربایجان باشه. در درازمدت هم همسایگان کمک کنند به بهبود روابط دو طرف با گسترش روابط اقتصادی و فرهنگی. اینجوری قره باغ میتونه به «پل دوستی» در منطقه تبدیل بشه.
ناشناس۱۶۲۷۴۴۶۰۹:۰۵:۲۳ ۱۳۹۹/۷/۱۴
جناب آقاي محسن زاهدي موحد خلاصه ميگويم . وقتي ميبيني كه كشورت اشغال شده و 30 سال صبر كردي تلاش ديپلماتيك فقط منجر به محكوميت كشور اشغال گر شد . طي 4 قطعنامه سازمان ملل . ولي هيچ اقدام عملي نشد . حتي كشورهاي مسلمان سكوت كردند . شما باشيد چكار ميكنيد ؟؟؟ ما در مقابل صدام چه كرديم ؟! تماشا كرديم ؟ يا از همان ابتدا با صدام مبارزه كرديم ؟ اگر چين كمونيست به سلاح ميداد نميگرفتيم ؟ ! يا شوروي كمونيست لامذهب سلاح ميداد نميگرفتيم !؟ چرا كشوري مسلمان شيعه كه از خاك خودش دفاع ميكند و تنها يك كشور مسلمان ديگر به كمك آمده را با صدام مقايسه ميكني ؟؟؟؟ بي انصافي نيست كه با نيش و كنايه اين كشور شيعه را سرزنش ميكني ؟؟؟
ناشناس۱۶۳۱۴۴۲۱۷:۴۸:۰۰ ۱۳۹۹/۷/۱۶
کلیت این مقاله درست است اما ورود ترکیه را طرح امریکایی نمی شود ارزیابی کرد چون امریکا در جایی وارد عمل می شود که منافعی برایش متصور باشد و ترکیه هم دست نشانده امریکا نیست پیرو منافع ملیش است و در این راستا از امریکا هم استفاده می کند و هم با آن ممکن است با امریکا در تضاد باشد یعنی همه راهکارهایش در تضاد با امریکا نیست
آشنا۱۶۳۴۲۴۹۱۲:۲۶:۱۳ ۱۳۹۹/۷/۱۸
.. جمهوری باکو؟؟؟ آنچه که برای خود نمی پسندی ، برای دیگران هم نپسند جناب نویسنده. متاسفانه نویسنده مغرض هیچ اشاره ایی به اشغال 30ساله قره باغ توسط ارمنستان اشغالگر و کشته شدن هزاران بیگناه و آواره شدن بیش از یک میلیون آذربایجانی نکرده و این حالی است که 4 تا قطعنامه شورای امنیت بر اشغالگری ارمنستان و خروج ارمنستان از قره باغ صحه میگذارد. این جنگ، جنگ قومی و مذهبی و نیابتی نبوده و فقط برای آزاد سازی اراضی اشغالی در چهارچوب اصول انسانی و قوانین سازمان ملل است . بر دولت ایران هم واجب است در راستای عمل به قانون اساسی و اصول انسانی و حمایت از مظلومان و مستضعفان و مسلمانان ، از عملیات نظامی جمهوری آذربایجان برای آزاد سازی اراضی اشغالی خودش حمایت کند.
حسن۱۶۳۴۳۳۱۱۳:۴۰:۰۸ ۱۳۹۹/۷/۱۸
آقای زاهدی موحد سلام گویا اطلاعات شما یا کم است یا خارج از عدالت مطالب را نوشته اید 30 سال قسمتی از سرزمین آذربایجان توسط ارمنستان اشغال شده نزدیک 40 هزار زن وکودک مسلمان توسط ارامنی ها کشته و 1 میلیون آوره شده و ارمنستان اشغالگر که مساجد را به خوک دانی تبدیل کرده وقرآنها را به آتش کشیده و به 4 قطعنامه شورای امنیت بی توجهی کرده است به نظر شما دولت آذربایجان برای گرفتن سرزمین های خود باید 30 سال دیگر صبرکند ویا ازکسی اجازه بگیرد . آیا ایران باید بی تفاوت وبی طرف باشد مگر اصول انقلاب ما دفاع از مظلوم نیست ؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  3. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  4. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  5. وحدت ملی با وعده صادق

  6. کمی دیر نیست؟

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  13. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  14. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  15. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  16. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  17. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  18. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  21. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  22. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  23. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  24. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  25. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

آخرین عناوین