چرا سکه در عرض یک هفته ۱.۵ میلیون تومان گران شد؟

گروه اقتصادی الف،   3990711053 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در تحلیل یک هفته اخیر بازار سکه و طلای داخلی، ضمن تاکید براینکه افزایش قیمت سکه و طلا بیشتر تحت تاثیر افزایش نرخ ارز در داخل بوده است تا افزایش ۳۶ دلاری قیمت اونس جهانی در طول هفته، حباب هر قطعه سکه تمام بهار آزادی را ۸۰۰ هزار تومان اعلام کرد.

مسعود یزدانی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در یک هفته اخیر میزان رشد قیمت‌ سکه و طلا در بازار داخلی، بیش از میزان تاثیر افزایش ۳۶ دلاری اونس جهانی بوده است، اظهار کرد: با توجه به قیمت اونس جهانی که در ابتدای هفته ۱۸۶۲ دلار و ۲ سنت بوده و در آخرین معاملات هفته اخیر به ۱۸۹۸ دلار و ۱ سنت رسیده است، علت رشد ۱.۵ میلیون تومانی قیمت سکه بیشتر ناشی افزایش نرخ ارز بوده است. 

نایب رییس اتحادیه و طلا جواهر تهران ضمن تاکید براینکه در اصل چنانچه تنها قیمت اونس جهانی را مدنظر قرار دهیم، با این میزان رشد قیمت سکه و طلا مواجه نمی‌شدیم، افزود: این رشد قیمت سکه و طلا به افزایش لحظه‌ای نرخ ارز در کشور باز می‌گردد؛ بنابراین منتظر و امیدوار به روزی هستیم که بانک مرکزی نرخ ارز را مهار کرده و ارز را به قیمت واقعی عرضه کند؛ در این صورت قطع به یقین قیمت سکه و طلا نیز در بازار کنترل خواهد شد.

وی در رابطه با وضعیت فعلی عرضه و تقاضا در بازار، با اشاره به اینکه اتحادیه تقاضای بازار را میزان تقاضا برای مصنوعات (طلاهای آماده) تلقی می‌کند، تصریح کرد: در حال حاضر تقاضایی برای مصنوعات وجود ندارد، مگر معدود تقاضاهای انگشت شماری که فرد خرید ضروری مناسبتی داشته باشد. در حال حاضر تحقیقا تقاضا برای مصنوعات طلا صفر است؛ بنابراین در تجارت روز، هیچ تقاضایی در بازار و فروش توسط واحدهای ما وجود ندارد و اوضاع خوب که نیست، بلکه تنزل هم نسبت به گذشته بیشتر شده است.

این مقام صنفی خاطرنشان کرد: این در حالی است تمام آشفتگی و بهم‌ریختگی بازار و افزایش تقاضا، در بخش سفته‌بازی‌هاست که افراد به‌جهت سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش ریال خود اقدام به خریدهای غیرواقعی و تقاضای کاذب کرده و با خرید سکه به تعداد بالا حتی تا ۲۰۰ سکه، بازار را آشفته می‌کنند. البته که در حقیقت این موضوع به دست خود بانک مرکزی است؛ سکه را ضرب کرده و می‌فروشند و اتحادیه نیز هیچ دخالتی در آن ندارد.

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در رابطه با آخرین قیمت‌های معاملاتی در بازار سکه و طلا گفت: در حالی که در ابتدای هفته قیمت هر قطعه سکه تمام بهار طرح جدید ۱۳ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان بوده، در آخر هفته قیمت آن با افزایش یک میلیون و ۵۶۰ هزار تومانی به ۱۴ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان رسید. سکه تمام طرح قدیم نیز از ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان با افزایش یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی به ۱۴ میلیون تومان قیمت دارد. در حال حاضر حباب سکه نیز برای هر قطعه سکه ۸۰۰ هزار تومان است.

وی افزود: در پایان هفته هر قطعه نیم سکه هشت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و ربع سکه پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت داشت که هر دو نسبت به ابتدای هفته با یک میلیون تومان افزایش قیمت مواجه شدند. سکه‌های یک گرمی نیز با ۳۸۰ هزار تومان افزایش نسبت به ابتدای هفته که دو میلیون و ۱۵۰ هزار تومان قیمت داشته به دو میلیون و ۵۳۰ هزار تومان در آخرین معاملات هفته اخیر رسیده است.  

یزدانی افزود: همچنین هر مثقال طلا با افزایش ۳۸۵ هزار تومانی از پنج میلیون و ۴۴۱ هزار تومان در ابتدای هفته به پنج میلیون و ۸۲۶ هزار تومان و همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار  با افزایش حدود ۸۹ هزار تومانی (۸۸ هزار و ۹۰۰ تومان) به یک میلیون و ۳۴۴ هزار و ۹۰۰ تومان رسیده است. در ابتدای هفته‌ای که گذشت هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۲۵۶ هزار تومان قیمت داشت. همانطور که اشاره شد آخرین نرخ ثبت شده برای اونس جهانی نیز با افزایش ۳۶ دلاری نسبت به ابتدای هفته ۱۸۹۸ دلار و ۱ سنت است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۲۴۲۶۰۲۳:۲۵:۳۵ ۱۳۹۹/۷/۱۱
چون دولت اینو میخواد. درست ترین جواب
ناشناس۱۶۲۴۲۹۲۰۰:۲۵:۱۱ ۱۳۹۹/۷/۱۲
افت ارزش پول و ..
ناشناس۱۶۲۴۳۶۴۰۵:۳۲:۴۶ ۱۳۹۹/۷/۱۲
واقعا کسی هم هست دنبال دلیل چرایی آن بگردد؟!! این یک امر کاملا طبیعی است که صبح بیدار میشوید و میبینید سکه 15 میلیون تومان است و فکر میکنید مگر کسی هم پیدا میشود 15 میلیون تومان پول یک سکه بدهد که در کمال ناباوری غروب همان روز سکه 16 میلیون را هم رد میکند و این داستان ادامه دارد یک زمانی که نوسان دلار برای بار اول در دولت نهم شروع شد دلار 1700 تومان شده بود و شخصا فکر میکردم اگر دلار بالای 2000 تومان برود بالاخره یکی جلوی آن را میگیرد و این کشور بالاخره آدمهای دلسوز و روشنفکر هم دارد و اصلا ممکن است شورش اجتماعی پیش بیاید نه کسی اعتراضی کرد و نه مشکل اجتماعی پیش آمد و دلار امروز 30 هزارتومان را هم رد میکند
ناشناس۱۶۲۴۳۸۶۰۶:۳۵:۵۲ ۱۳۹۹/۷/۱۲
چرا ایران ما بعد از اینهمه سال اینگونه فقیر شد؟
ناشناس۱۶۲۴۴۲۰۰۷:۵۹:۱۶ ۱۳۹۹/۷/۱۲
چون شما رسانه ای ها چسبیدین به ماشین، حواستون به بقیه نیست، راحت بقیه چیزها رو گرون میکنند.
ناشناس۱۶۲۴۴۲۸۰۸:۱۰:۳۱ ۱۳۹۹/۷/۱۲
بخاطر بی لیاقتی
ناشناس۱۶۲۴۴۴۵۰۸:۳۵:۱۰ ۱۳۹۹/۷/۱۲
در واقع چون مملکت بی صاحبه عزیزم بیخود هم هی توضیحات علمی برای ما ردیف نکنین والله در این شرایط بهترین راه استعفای همه ارکان دولت به صورت هم زمان و بی چون و چراست این کار خیلی بهتر از حرف زدنهای بی نتیجه و لجبازیها و ندانم کاریها دشمنی ها زیر آب زدنها و..
ناشناس۱۶۲۴۷۰۶۱۲:۱۹:۰۷ ۱۳۹۹/۷/۱۲
دلیل خاصی نداره مملکت بی صاحبه و ..عاقلان رو بی کار کردند و پخمگان شدند مدیر
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین