رئیس‌جمهوری پاکستان: از تلاش‌های صلح در افغانستان حمایت می‌کنیم

گروه جهان الف،   3990710109

رئیس جمهوری پاکستان اعلام کرد که کشورش به صورت همه جانبه از تلاش‌های صلح در افغانستان حمایت کرده و خواهان پایان جنگ در این کشور است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، عارف علوی، رئیس جمهوری پاکستان اعلام کرد که کشورش به صورت همه جانبه از تلاش‌های صلح در افغانستان حمایت کرده و خواهان پایان جنگ در این کشور است.

رئیس جمهور پاکستان روز چهارشنبه در دیدار با عبداالله عبدالله، رئیس شورای عالی صلح ملی افغانستان در اسلام‌آباد اظهار کرد: "دولت پاکستان به صورت همه جانبه از تلاش‌های صلح در افغانستان حمایت می‌کند. ما طرفدار پایان جنگ و صلح و ثبات در افغانستان هستیم".

وی افزود: "پاکستان از جنگ در افغانستان متضرر است و از صلح نفع می‌برد. ما خواهان افزایش همکارهای خود با افغانستان در زمینه‌های آموزش، تحصیلات عالی، فناوری و بهداشت هستیم".

علوی با تاکید بر افزایش میزان تجارت باید میان دو کشور تصریح کرد: می‌خواهیم با برقراری صلح در افغانستان، جنوب آسیا به آسیای مرکزی متصل شده و زمینه بازگشت باعزت مهاجران نیز فراهم شود".

رئیس جمهوری پاکستان همچنین بیان کرد: "ما به اراده و تصمیم مردم افغانستان احترام قائل هستیم و برای دولت و مردم این کشور سعادت و خوشبختی آرزو داریم".

عبدالله نیز علوی را در جریان وضعیت کنونی کشورش، مذاکرات صلح، چالش‌ها و فرصت‌های دست‌یافتن به صلح و زمینه‌های همکاری دوجانبه میان دو کشور قرار داده و دست‌یافتن به صلح را از اولویت‌های مردم و دولت افغانستان عنوان کرد.

وی تاکید کرد: "افغانستان خواهان روابط نیک با تمام همسایه‌های خود به ویژه پاکستان است. صلح و ثبات در افغانستان زمینه‌ همکاری، توسعه تجارت میان دو کشور و همه منطقه را فراهم می‌کند. ما برای فائق آمدن بر مشکلات و پایان جنگ یک فرصت استثنایی و واقعی در اختیار داریم. امیدواریم با پشتیبانی داخلی و حمایت منطقه‌ای و بین‌المللی این‌بار به صلح و ثبات دائمی دست‌یابیم".

رئیس شورای عالی صلح ملی افغانستان گفت: شاهد علاقمندی برای گشودن فصل جدید در روابط میان کابل و اسلام‌آباد هستیم.

عبدالله عبدالله امروز در صفحه فیسبوک خود نوشت: در دیدار با عمران‌خان نخست وزیر پاکستان، شاهد علاقمندی برای گشودن فصل جدید در روابط میان دو کشور بودیم.

وی افزود: در این دیدار عمران خان حمایت همه‌جانبه کشورش را از روند صلح افغانستان اعلام کرد و گفت که از تأمین صلح و ثبات در افغانستان، پاکستان بیشترین نفع را خواهد برد. به گفته وی، تأمین امنیت و برقراری صلح در افغانستان، منافع اقتصادی زیادی برای پاکستان خواهد داشت.

 

عبدالله گفت: به موضع‌گیری‌های نخست وزیر پاکستان و حمایت اسلام‌آباد از روند صلح افغانستان تصریح کردیم و در این سفر علاقمندی برای گشودن فصل جدید در روابط میان دو کشور را شاهد بودیم.

از سوی دیگر دفتر نخست وزیری پاکستان طی بیانیه‌ای اعلام کرد: عمران خان در دیدار با عبدالله عبدالله در اسلام‌آباد گفته است که از هر گونه توافق افغان‌ها درباره‌ آینده‌ کشورشان حمایت می‌کند.