رانت حاکم بر بازار و سیاست‌های ناکارآمد سرمایه بورس

  3990708100 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک تحلیل گر اقتصادی معتقد است:‌ «سياستگذار (دولت و سازمان بورس و اوراق بهادار) بايد به جاى حمايت هاى غير اصولى با در نظر گرفتن سياست هاى علمى و همچنین با افزایش دامنه, درصد سهام شناور را پلکانی و مرحله ای تقویت و رشد دهد.»

 رانت حاکم بر بازار و سیاست‌های ناکارآمد سرمایه بورس

به گزارش الف این توصیه علی عبدی زاده به دولت است که در مطلب زیر راهکارهای خود را درباره بورس به تحریر درآورده است. 

به اعتقاد وی در صورت بی توجهی دولت به این توصیه ها دولت براى سرمايه گذاران كلان بازار بورس را سياستگذارى می كند و نه براى سرمايه گذاران خرد كه به لحاظ تعداد اختلاف معنى دارى که  دارد به صراحت  میتوان گفت اين سياست شكاف طبقاتى را افزايش و اعتماد عمومى را  نسبت به اين بازار در آينده از دست خواهد رفت و همچنين بازار از كاركرد ذاتى خود خارج  شده كه در اين شرايط بايد گفت شرايط رانتى بر بازار حاكم شده است.

متن یادداشت این تحلیلگر اقتصادی را در زیر بخوانید:


« مقدمه:

سهام شناور یا آزاد یعنی سهامی که آزادانه بین مردم دست به دست می شود. مثلا اگر 2 شرکت سرمایه گذاری مختلف روی هم 70% از سهام های یک شرکتی را در اختیار دارند و قصد آنها از داشتن این سهام ها، کنترل کردن و مدیریت کردن آن شرکت است، بنابراین آن 70% سهام عملا شناور نیست و فقط 30% باقی می ماند که بین مردم معامله می شود. هر چقدر سهام شناور بیشتر باشد نقد شوندگی آن سهام نیز بیشتر می شود. شرکت هایی که کوچک هستند و سهام شناور آنها هم کم هست، از طرفی مشکل نقدشوندگی خواهند داشت و از طرف دیگر قیمت آن سهام ها به راحتی دستخوش بازی ها و دستکاری ها می شود و در این جور مواقع باید مواظب افزایش قیمت های کاذب و ساخته شدن حباب قیمتی باشید.

سهام شناور ١٠ درصدى بورس چند نكته را به همراه دارد اول اينكه با كاهش عرضه نسبت به تقاضا ارزش اسمى سهام وبالتبع شاخص كل افزايش می یابد كه این بخشى از حباب را شامل می شود.

دوم :اينكه با توجه به شرايط تورمى, سهام غير شناور ٩٠ درصدى باعث رشد حبابى شاخص ها و به هر دليل اگر ٩٠ درصد سهام غيرشناور رسوب شده عرضه شود. قطعاً بورس نه ریزش بلكه سقوط خواهد كرد كه اين را بايد یک  تهديد قلمداد كرد.

سوم: تركيب سهام نسبت به شناور بودن را بايد اينگونه تحليل كرد كه كاهش ارزش كل معاملات به همراه داشته است و ارزش اسمى سهام در انحصار اشخاص حقيقى و حقوقى خاص تعيين می شود كه اين نيز يك آسيب جدى است.

چهارم: تامين مالى بازار بورس به عنوان فلسفه وجودى در بازى داد و ستد و سفته بازى به حاشيه رفته است و در اينصورت كاركرد اين بازار كاملاً عكس منطق و اصول اقتصاد می باشد كه می بايست سياستگذار با فوريت در مورد اقدامات لازم در سياست ها اعمالى را بعمل آورد.
  
با توجه به این مطلب که سياستگذار (دولت و سازمان بورس و اوراق بهادار) بايد به جاى حمايت هاى غير اصولى با در نظر گرفتن سياست هاى علمى و همچنین با افزایش دامنه,درصد سهام شناور را پلکانی و مرحله ای تقویت و رشد دهد و با  عمق دادن به بازار  سهام آزاد از جمله عرضه اوليه و هدایت  حقوقى ها و سهام داران به سبدگردانی, بازار بورس را از  انحصار و سودهای کلان و غیر منطقی عده ای فرصت طلب خارج و روند عادی و معقول در اقتصاد کشور ایجاد شود.
 

لذا قابل تحليل است در غير اينصورت دولت براى سرمايه گذاران كلان بازار بورس را سياستگذارى می كند و نه براى سرمايه گذاران خرد كه به لحاظ تعداد اختلاف معنى دارى که  دارد به صراحت  میتوان گفت اين سياست شكاف طبقاتى را افزايش و اعتماد عمومى را  نسبت به اين بازار در آينده از دست خواهد رفت و همچنين بازار از كاركرد ذاتى خود خارج  شده كه در اين شرايط بايد گفت شرايط رانتى بر بازار حاكم شده است.

با ابراز تاسف از رویکرد اخیر حقوقى ها و صندوق توسعه ملى که  با هدف تثبيت بازار سرمايه با سياست ابزارى در بورس ملزم شده اند با فرض اجراى اين تاكتيك سرمايه گذاران كلان كه سودهاى با بيش ٥٠٠ درصد را كسب كرده اند با ورود نقدينگى جديد از اين بازار خارج خواهند شد و به سمت بازار ارز خواهند رفت كه دو آسيب را به همراه خواهد داشت اول افزايش تقاضا در بازار ارز و در همين راستا افزايش نرخ ارز و تبعات بعد از ان شكل خواهد گرفت.دوم اينكه ميزان نقدينگى ياد شده با انتقال به بازار ارز به التهابات بيشتر اقتصادی همراه خواهد بود .


لذا باید با اتخاذ سیاستهای موثر مانع ركورد و قفل شدن بازار سرمایه  و در نتيجه نقدشوندگى پايين سهام در بورس شد»

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۲۶۱۰۳۰۹:۰۹:۱۰ ۱۳۹۹/۷/۱۳
چرا ناگهان امسال بورس این قدر مورد علاقه دولت و مردم قرار گرفت؟ چرا سال های قبل سرمایه گذاری در بورس تشویق نشد؟
مشیری۱۶۲۶۴۲۷۱۲:۲۴:۲۰ ۱۳۹۹/۷/۱۳
بنظرم دولت 2دلیل عمده دارد: 1. تامین کسری بودجه از جیب مردم در سال آخر 2. سوءاستفاده از بورس در انتخابات1400(بورس هراسی علیه کاندیداهای منتقد دولت)
جعفر قولی پالون دوز۱۶۲۶۱۲۵۰۹:۲۳:۲۰ ۱۳۹۹/۷/۱۳
نکته قابل توجه این است چرا بورس در ۷ سال گذشته برای دولت عزیز نبود و امسال به یکباره عزیز شد فعلا شگرد دولت این است هر چند ماهی بازاری را ملتهب میکند و از آن نوسان میگیرد این است واقعیت ماجرا
ناشناس۱۶۲۶۱۶۰۰۹:۳۸:۵۹ ۱۳۹۹/۷/۱۳
تا دو روز بازار میاد مثبت شه باز سر وکله شما کارشناس ها پیدا میشه. لطفا یه چند روزی ابراز فضل نکنید به خدا کسی نمیگه شماها نیستید.
بورس بازار مکاره است با دماسنج اقتصاد۱۶۲۶۱۷۳۰۹:۴۴:۱۱ ۱۳۹۹/۷/۱۳
بورس قمار خانه ای دولتی است که هم مالیات خرید و فروش سنگین گیرش می اید و هم سهام های زیان ده را به مردم انداخت و هم از نوسان خرید و فروش مبالغ سنگین گیرش میاد
حسن و اسحاق واره ملت به سیلاب داده۱۶۲۶۲۲۹۱۰:۱۳:۳۲ ۱۳۹۹/۷/۱۳
دولت بزرگ‌ترین خیانت را در باره آرامش خانواده ها نمود و با وارد کردن اکثریت مردم به بورس آرامش روحی خانواده ها را گرفت نوسانات بورس بر خلق و خوی و رفتار خانوادگی پ اجتماعی مردم اثرات بسیار نامطلوبی گذاشته است کارشناسان علوم اجتماعی تبعات اینکار دولت را بررسی و مقاله بنویسند
ناشناس۱۶۲۶۲۴۵۱۰:۲۵:۲۲ ۱۳۹۹/۷/۱۳
آیا این خبر درست که دولت چند برابر بیشتر از آنچه انتظار داشت، از بورس سرمایه کسب کرده است؟
ناشناس۱۶۲۶۴۳۱۱۲:۲۸:۱۰ ۱۳۹۹/۷/۱۳
ها کا همینطوره
محمد۱۶۲۶۳۷۰۱۱:۴۷:۱۱ ۱۳۹۹/۷/۱۳
لطفا پیگیری کنید و از اقایونی که می گفتند هر هفته عرضه اولیه خواهیم داشت بپرسید چرا عمل نکردند؟ دوم اینکه توده های مردم تا جاییکه خودم در اطرافم می بینم دارایی اصلیشون اوردن تو بورس ماشین بوده اندوخته ای بود هر چند اندک این موضوع امنیت کشور رو به شدت تهدید می کنه فرض کنید مسجل بشه که اندوخته این افراد کامل از بین رفته چه کسی خسارات ناشی از اشوب رو خواهد داد خواهشا دوباره اجازه ندید بی تدبیری هایی مثل گران کردن بنزین اتفاق بیافته و مملکت رو دچار هزینه های جبران ناپذیر کنید افرادی سودجو و فاسد متاسفانه دنبال دزدین از جیب مردم هستند خواهش می کنم شما به عنوان رسانه نظارت برعملکرد بورس و تصمیمات دولت داشته باشد هرروز یک مطلب اختصاص بدید و اجازه ندید از زیر ذره بین بیان بیرون ....چه بسا فسادی سازمان یافته درحال اتفاق هست ولی چنانچه این موضوع علنی بشود دیگر راه برگشتی برای مردم و توده ها باقی نمی مونه . لطفا قبل از اینکه دیر بشود کاری بکنید ممنون
هادی۱۶۲۶۳۷۱۱۱:۴۸:۵۹ ۱۳۹۹/۷/۱۳
باسلام و احترام این مطلب را برای جناب توکلی مینویسم که هرچند شاید با خیلی از نظرات ایشان و دیدگاههایشان موافق نباشم اما همیشه به عنوان شخصی که دغدغه مند مشکلات مردم و جامعه بوده اند و دلسوزانه مسئولین را مورد نقد قرار داده اند،برای بنده و امثال بنده قابل احترام و شایسته تقدیر بوده اند: از شما میخواهم که به عنوان فردی که حداقل شاید خیلی بهتر از ما دستتان به مسئولین طراز اول ممکلت میرسد با نامه حضوری و هر طور که برایتان مقدور است این مسائل را عنوان کنید که می دانم همه ی ما و آنها میدانیم و مدعی هستیم که واقف هستیم به وضع موجود اما در عمل غیر آن اتفاق می افتد: ای کاش بدانند این تورم افسار گسیخته این قیمت لحظه ای دلار و طلا و سکه و ماشین و ملک و زمین چه بلایی سر ملت می آورد،تحریم همه جانبه هستیم قبول اما کیست که نداند تمام این فجایع اقتصادی شاید در بدترین حالتش نیمی از آن متاثر از تحریم باشد که همین 50 درصد هم نیست و کمتر است و بیشتر آن متاثر از بی مدیریتی،تعطیلی،به خواب رفتگی و یا خیانت عده ای در داخل کشور است،چرا باید اینجا بهشت دلالان باشد چرا باید یک وسیله نقیله که در تمام دنیا هر چه کهنه تر میشود ارزان تر شود اما در اینجا هر روز گرانتر،اگر یک دلال که چون زالو خون اقتصاد مملکت را می مکد و چون علفی هرز هر روز به جان باغ و کشتزار این مملکت و مردم میپیچد اینقدر راحت جولان میدهد و میتازد که خودرو و امثالهم روزانه نرخشان تغییر می کند میدانید چه مصیبتی هر روز بر سر کارگر و کارمند و کسبه ی تلاشگر و فعال اقتصادی می آید؟؟؟ تا کجا این وضع ادامه میخواهد داشته باشد،واقعا کسی از مسئولین بیدار است؟؟؟ کسی این موارد را به رهبر گزارش می دهد؟؟؟ نه اینها نمیتواند کار آمریکا باشد،آمریکا در درون خود این مملکت اگر هست یا ایرانی خیانت کار است یا همه در خواب خوش غفلت خدا کند نرسد روزی که بگوییم ظهرالفساد فی البر و البحر بما کسبت ایدی الناس(به خاطر كارهايى كه مردم انجام داده‌اند، فساد در خشكى و دريا آشكار شده است، تا (خداوند) كيفر بعضى اعمالشان را به آنان بچشاند، شايد (به سوى حقّ) بازگردند.) شده ایم این مطالب امیدوارم به گوشتان برسد والسلام و من ا... التوفیق
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

    5. این صدای اقتدار ایران است ...

    6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    8. وحدت ملی با وعده صادق

    9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

    10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

    11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    15. کمی دیر نیست؟

    16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    پربحث‌های اخیر

      پربحث‌های هفته

      1. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

      2. کمی دیر نیست؟

      3. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

      4. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

      5. افزایش ۳۵ درصدی مزد کاهش قدرت خرید کارگران را جبران نکرد

      6. ماجرای طرح مالیات بر ازدواج چیست؟  

      7. ریزش قابل توجه بهای سکه و طلا در کمتر از ۲۴ ساعت

      8. افزایش قیمت دلار آزاد و سکه در معاملات امروز بازار

      9. مرغداری‌ها به ازای فروش هر کیلو مرغ ۱۲ هزار تومان ضرر می‌کنند!

      10. زعفران ایرانی به سرنوشت پسته و فرش دچار شد  

      11. خلجی: تغییر در تیم اقتصادی دولت کذب است

      12. افزایش حقوق بازنشستگان تأمین‌ اجتماعی در پرداختی اردیبهشت اعمال خواهد شد

      13. دستمزد ۱۴۰۳ ثابت ماند، حق مسکن کارگران افزایش نیافت

      14. موشک‌های سپاه کدام نقاط سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داد؟

      15. اعلام زمان دومین حراج شمش طلا/ خریداران تا پایان امروز ۳۵۰ میلیون تومان واریز کنند

      16. مأموریت تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی همراه با عدالت اجتماعی و کاهش فاصله طبقاتی

      17. اعمال افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران از اردیبهشت ماه

      آخرین عناوین