چرا آمریکایی ها به دنبال حذف حزب الله از صحنه سیاسی لبنان هستند؟

گروه جهان الف،   3990708093 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

آمریکایی ها هیچگاه موافق حضور حزب الله در صحنه سیاسی لبنان نبوده اند و در این مسیر از هر روشی استفاده می کنند.

  چرا آمریکایی ها به دنبال حذف حزب الله از صحنه سیاسی لبنان هستند؟

به گزارش الف به نقل از پایگاه خبری العهد برخی طرف ها و در راس آنها واشنگتن از سالها قبل به دنبال دور کردن حزب الله از صحنه سیاسی لبنان بوده و در این مسیر از هیچ تلاشی دریغ نکرده اند. اما این تلاش ها در دوره اخیر به طرز چشمگیری افزیش یافته و در کنار تحرکات ایالات متحده، عربستان سعودی به عنوان مهمترین هم پیمان آمریکا در منطقه نیز  هزینه های بالایی برای تخریب چهره حزب الله و تحریف آن در افکار عمومی می پردازد تا محبوبیت ملی و سیاسی مقاومت لبنان را نابود کند. درواقع سعودی ها با این اقدامات برای تحقق امنیت داخلی رژیم صهیونیستی خودکشی می کنند.

العهد نوشت: آمریکایی ها و هم پیمانان داخلی آنها در لبنان به دنبال دور کردن حزب الله از صحنه سیاسی لبنان هستند از گذشته تاکنون همه تلاش خود را برای به دست آوردن یک مدرک موثق ضد این حزب همچون پرونده های فساد به کار بستند؛ اما بر کسی پوشیده نیست که همه پرونده های فساد مربوط به قشر سیاسی لبنان متعلق به هم پیمانان آمریکا است.

 در همین راستا «وسیم بزی» نویسنده و تحلیلگر لبنانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا واشنگتن از حضور حزب الله در قلب قدرت اجرایی لبنان می ترسد اظهار داشت که این ترس آمریکا نخست در چارچوب عملی و سپس نمادین گنجانده می شود. از نظر عملی با ورود حزب الله به پارلمان و دولت و  ائتلاف آن با «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان حضور و تاثیر مقاومت و سلاح آن را در  قواعد داخلی این کشور تقویت می کند.

اما در چارچوب نمادین، این تحلیلگر لبنانی ادامه می دهد که تا زمانی که حزب الله در  صحنه سیاسی لبنان مشروعیت داشته باشد همه تلاش های غرب برای قرار دادن آن در  لیست تروریسم و منزوی کردن مقاومت لبنان با شکست مواجه می شود.

 وسیم بزی در ادامه گفتگو با العهد خاطرنشان کرد که دولت «دونالد ترامپ» در  آخرین روزهای عمر خود در آمریکا تلاش می کند تا در همه جبهه های درگیری منطقه حضور داشته باشد؛ در  نبرد مارب یمن پس از پیشروی های انصارالله و نزدیک شدن به آزادسازی کامل این شهر، واشنگتن به دنبال تغییر موازنه های قدرت در این جبهه است. در عراق، «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا تهدید کرده که سفارت خود را در بغداد می بندد تا با مشارکت کشورهای اروپایی، مقاومت عراق و  به ویژه کتائب حزب الله و  عصائباهل الحق را تحت فشار قرار دهد. اما ایالات متحده در سوریه همچنان به اشغالگری های خود ادامه می دهد و نهایتا در لبنان که توطئه های ضد مقاومتی آن موضوع پنهانی نیست.

به گفته این تحلیلگر لبنانی، آمریکا از سال 2016 تاکنون از خلال تحریم های ظالمانه برای گرسنگی و محاصره و  فتنه انگیزی برای ایجاد جنگ داخلی در لبنان و نیز  تحریک برای درگیری حزب الله با دشمن صهیونیستی، همه اهرم های فشار خود را ضد حزب الله و همه لبنانی ها به کار گرفته که تاکنون نتیجه ای در پی نداشته است؛ همانطور که «دیوید هیل» معاون وزیر خارجه ایالات متحده اعلام کرد این کشور برای مقابله حزب الله 10 میلیارد دلار در لبنان هزینه کرده است.

وسیم بزی افزود که اگر همه اظهارات پامپئو  را به عنوان موثرترین سیاستمدار دولت ترامپ کنار هم قرار دهیم متوجه می شویم که چین و حزب الله بیشترین واژه هایی هستند که وی از آنها به عنوان دشمن آمریکا یاد می کند. همه می دانند که علن دشمنی آمریکا با چین بحث اقتصادی است؛ اما درباره حزب الله این دشمنی نشان می دهد که مقاومت لبنان تا چه اندازه سیاست های آمریکا را در منطقه آزار می دهد. همین قدرت حزب الله موجب شده تا آمریکایی ها و صهیونیست ها و  سعودی ها با تمام قدرت جهت مقابله با آن به میدان بیایند و  شخصی مانند «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی از بزرگترین تریبون جهان (مجمع عمومی سازمان ملل) ضد حزب الله سخنرانی کند.

بر اساس ارزیابی های این نویسنده لبنانی، جنگ کنونی در لبنان بر سر موازنه های قدرت است؛ چرا که این جنگ یکی از  2 نتیجه زیر را به دنبال دارد:

- حزب الله موفق می شود که تهدید را تبدیل به فرصت کند.

-نیروهای یونیفل و پروژه های غرب در لبنان به خطر می افتد؛ چراکه منافع واقعی در لبنان برای هم پیمانان آمریکاست و نه حزب الله.

وسیم بزی افزود که مسئله حضور حزب الله در دولت یک عنوان استراژیک برای درگیری های تحت نظارت آمریکا در لبنان شده است. همچنین ابتکار فرانسه به خودی خود می تواند تاثیر مثبتی در حل بحران لبنان داشته باشد، اما « امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه در دیدار نخست با «محمد رعد» رئیس فراکسیون وفاداری به مقاومت در  پارلمان لبنان تاکید کرد که هدف پاریس تشکیل یک دولت وحدت ملی در لبنان با حضور همه احزاب است؛ درصورتی که بعد از انتخاب شدن مصطفی ادیب به عنوان نخست وزیر مکلف با حمایت فرانسه بحث تشکیل دولت متخصصین و گرفتن وزارت دارایی از گروه های شیعه مطرح شد. بنابراین در دیدار بعدی نماینده حزب الله با درایت تاکید کرد که اولا مقاومت قصد ندارد هیچ مانعی در برابر ابتکار فرانسه ایجاد کند و دوم باید بر این طر ح و اجرای آن نظارت داشته باشد.

تحلیلگر و نویسنده مذکور لبنانی در  پایان خاطرنشان کرد که بزرگترین مشکل ابتکار فرانسوی ها این است که محور اصلی این طرح بر مبنای حل مشکل اقتصادی و مالی لبنان بوده و توجهی به چارچوب سیاسی که مهمترین بعد و درواقع ناظر بر حل بحران اقتصادی است ندارد؛ درصورتی که هیچ طرح مالی یا اقتصادی به دور از سیاست قابل اجرا نیست.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۲۴۵۲۶۰۹:۵۱:۲۶ ۱۳۹۹/۷/۱۲
حزب الله هم پیمان با ایران است.
عمران۱۶۲۴۵۵۳۱۰:۲۶:۲۹ ۱۳۹۹/۷/۱۲
به همان دلیل که حزب الله به دنبال حذف امریکاست
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  10. کمی دیر نیست؟

  11. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  12. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  15. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  19. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  20. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  21. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  22. اسراییل چه باید بکند؟ 

  23. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  24. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

پربحث‌های هفته

  1. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  2. فرار رو به جلوی نتانیاهو در واکنش به پاسخ ایران/ «بی بی»: حملات ایران را دفع‌کردیم

  3. موج نخست موشک‌های بالستیک ایران به اراضی اشغالی شلیک شد

  4. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  5. پایان جلسۀ شورای امنیت بدون صدور قطعنامه

  6. سفیر ایران به وزارت خارجه فرانسه دعوت شد

  7. مشاهده پهپاد شلیک شده به سمت رژیم صهیونیستی در کرمانشاه

  8. واکنش انگلیس به حمله پهپادی ایران علیه رژیم صهیونیستی

  9. آمریکا عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد  

  10. نتايج عمليات وعده صادق

  11. وزیر خارجه اردن: مسوولیت جلوگیری از افزایش تنش در منطقه برعهده اسرائیل است

  12. نیویورک‌تایمز: اسرائیل گزینه حمله تلافی‌جویانه به ایران را کنار گذاشته است

  13. اولین واکنش کاخ سفید به حمله هوایی ایران علیه رژیم صهیونیستی

  14. تماس تلفنی کامرون با امیرعبداللهیان؛ تاکید بر کاهش تنش‌ها

  15. فرانسه به حمله پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل واکنش نشان داد

آخرین عناوین