محافظت واکسن آنفلوانزای امسال در برابر ۴ ویروس فصلی

گروه سلامت الف،   3990704035

مدیر بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه واکسن آنفلوانزا بهترین راه برای پیشگیری از آنفلوانزا و عوارض ناشی از آن است، گفت: واکسن آنفلوانزای امسال از بدن در برابر سه یا چهار ویروس آنفلوانزایی محافظت می‌کند که انتظار می‌رود در این فصل در گردش باشند.

مجید شایسته در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: آنفلوانزا یک عفونت حاد تنفسی است که می‌تواند عوارض جدی به خصوص در کودکان خردسال، افراد مسن و افراد دچار نقص سیستم ایمنی ایجاد کند.

مدیر بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: واکسیناسیون مزایای بسیاری از جمله کاهش خطر ابتلا به بیماری آنفلوانزا، کاهش بستری شدن و حتی مرگ و میر ناشی از آنفلوانزا را دارد.

شایسته ادامه داد: واکسن آنفلوانزا خنثی کننده، واکسن آنفلوانزا نوترکیب و یا واکسن آنفلوانزا تضعیف کننده، واکسن‌های سه گانه و واکسن‌های چهارگانه، انواع واکسن آنفلوانزا هستند.

وی افزود: اصولا واکسن بدون عارضه در دنیا وجود ندارد، اما عوارض واکسن آنفلوانزا بسیار اندک بوده و در حد تب مختصر، قرمزی دست و درد در محل تزریق است و در مقابل مزایای فراوان آن ناچیز است.

مدیر بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: با توجه به اینکه دو هفته پس از تزریق واکسن ایمنی لازم ایجاد می‌شود، بهترین زمان تزریق واکسن در کشور، اوایل تا اواسط مهرماه است چراکه اگر بسیار زود تزریق شود ایمنی ایجاد شده در اواخر فصل اپیدمی از بین می‌رود و اگر دیر تزریق شود ممکن است فرد قبل از ایجاد ایمنی مبتلا شود. 

شایسته ادامه داد: واکسیناسیون آنفلوانزا تنها برای گروه‌های اولویت دار از نظر بهداشتی توصیه می‌شود که شامل پرسنل بهداشتی، درمانی، خدماتی، اداری و انتظامات شاغل در بیمارستان‌ها، سازمان‌ها و ادارات دولتی، تمامی دانشجویان گروه های پزشکی که در فصل سرما وارد بخش‌های بیمارستانی می‌شوند، تمامی پرسنل نظام بهداشتی کشور شاغل در واحدهای تحت پوشش، پرسنل اورژانس، پرسنل سازمان دامپزشکی و سازمان حفاظت محیط زیست که در قسمت‌های مرتبط با پرندگان فعالیت می‌کنند، هستند.

وی بیان کرد: پرسنل نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی شاغل در بخش‌های ارائه خدمات بهداشتی درمانی، بیماران HIV/AIDS،  بیماران دچار ضعف سیستم ایمنی، مادران باردار، پرسنل و سالمندان ساکن در مراکز نگهداری سالمندان، معلولین جسمی حرکتی، معلولین عصبی عضلانی، معلولین ذهنی، بیماران روانی مزمن، کودکان بی سرپرست و زنان آسیب دیده اجتماعی نیز در اولویت تزریق هستند.

مدیر بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خاطرنشان کرد: افراد دارای بیماری‌های مزمن و زمینه‌ای، افراد در گروه سنی ۶ ماه تا ۱۸ سال که تحت درمان طولانی مدت با سپیرین بودند، افراد مبتلا به چاقی مفرط و تمامی مسافران که قصد سفر به سایر کشورها را دارند، در اولویت دوم تزریق واکسن هستند.

شایسته با تاکید در معرض بیماری قرار گرفتن زنان تا دو هفته پس از زایمان،  ادامه داد: مادران باردار که در فصل شیوع آنفلوانزا باردار هستند یا باردار می‌شوند در معرض جدی ابتلا به این بیماری هستند.

تفاوت علائم در آنفلوانزا و کرونا

وی با بیان اینکه آنفلوانزا، سرماخوردگی و کرونا ریشه ویروسی داشته و در برخی علائم شباهت زیادی با یکدیگر دارند، افزود: به طور معمول افرادی که به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند دست کم یکی از علائم تب بالای ۳۸.۵ درجه، سرفه‌های مداوم و خشک، از دست دادن حس بویایی و چشایی، خستگی و مشکلات دستگاه گوارشی مانند اسهال را دارند.

شایسته ادامه داد: علائم بیماری‌های سرماخوردگی، آنفلوانزا و کووید-۱۹ از نظر بالینی تفاوت‌هایی نیز دارند؛ به طور مثال تنگی نفس در سرماخوردگی و آنفلوانزا نادر است در صورتی که در کرونا متداول و معمول تلقی می‌شود، همچنین از طریق آزمایشات مولکولی و PCR نیز تفاوت دارند.

وی در خصوص موارد منع مصرف واکسن آنفلوانزا، بیان کرد: افراد دارای سابقه واکنش‌های آلرژیک شدید به واکسن و یا هریک از اجزای واکسن، افراد دارای حساسیت شدید به تخم مرغ، افراد دارای سابقه بیماری گیلن باره در طی شش هفته پس از دریافت واکسن آنفلوانزای قبلی و افراد دارای بیماری حاد متوسط یا شدید با یا بدون تب، نباید واکسن آنفلوانزا را مصرف کنند.

مدیر بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خاطرنشان کرد: تجویز واکسن غیرفعال آنفلوانزا در زنان شیرده منعی ندارد و در تمامی مراحل بارداری قابل تزریق است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. این صدای اقتدار ایران است ...

    5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    7. وحدت ملی با وعده صادق

    8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    12. کمی دیر نیست؟

    13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

    24. اسراییل چه باید بکند؟ 

    25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

    آخرین عناوین