روانشناسی مهاجرت

گزارش بازرگانی،   3990702052

روانشناسی مهاجرت چیست؟

در سالیان گذشته، تعداد زیادی از ایرانیان مهاجرت کرده‌اند و تعداد زیادی نیز در صدد مهاجرت کردن هستند. همواره در طول تاریخ دلایل زیادی انسان‌ها را مجبور به مهاجرت می‌کرده است. در این مقاله کوتاه سعی داریم دلایل مهاجرت افراد به کشورهای دیگر و نیز مشکلات مهاجرت و فرد مهاجر را مورد بررسی قرار دهیم.

همواره انسان‌ها به امید یافتن منابع و سرزمین‌های حاصلخیزتر و بهتر دست به مهاجرت می‌زده‌اند. اکنون نیز انسان‌ها مهاجرت می‌کنند ولکن این مهاجرت دلایل متنوع و متفاوتی دارد.

دلایل مهاجرت چیست؟

۱- عوامل اقتصادی: زمانی که کشوری دچار مشکلات اقتصادی می‌شود، مردم آن کشور به امید یافتن شغل و یک زندگی بهتر، اقدام به مهاجرت می‌کنند.

۲- عوامل آموزشی: در زمان‌های دور نیز افرادی جهت کسب علم به سرزمین‌های دیگر مهاجرت می‌کردند ولکن می‌توان آن را بسیار اندک و انگشت‌شمار دانست. در زمان معاصر، مهاجرت به جهت آموزش به یک سبک زندگی تبدیل شده است و درصد بسیاری از مردمان شرق از این طریق به کشورهای غربی مهاجرت می‌کنند.

۳- عوامل اجتماعی فرهنگی: از جمله دلایل دیگر مهاجرت، ناهمخوان بودن ارزش‌های فرد با ارزش‌های مستقر در جامعه و نیز قبول نداشتن قوانین آن کشور است. در طول تاریخ همواره افرادی که با دین و باور رسمی یک کشور مطابقت نداشتند، مجبور به مهاجرت به کشورها و مناطق دیگر می‌شده‌اند.

همچنین ساختار ازهم پاشیده جامعه در زمینه اخلاق، نظم و عدم اجرای قانون توسط مردم و نیز مسئولین، عامل دیگر مهاجرت افراد می‌تواند باشد.

جنگ نیز یکی از عوامل مهم ازهم پاشیدگی ساختار یک کشور است. در حال حاضر یکی از بحران‌های دنیا مواجهه با سیل مهاجرین از کشورهای جنگ زده به کشورهای غربی است. این افراد به دلیل ازهم پاشیدگی ساختار جامعه دچار ناامنی، قحطی و هرج و مرج در کشور خود شده‌اند و به امید زندگی بهتر به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند.

۴- عوامل اقلیمی: از جمله مشکلاتی که دنیا و بالاخص ایران با آن روبرو است، خشکسالی می‌باشد. بعضی از مناطق ایران مانند خوزستان به جهت مشکلات آب و هوایی، مردم مجبور به مهاجرت می‌شوند.

مشکلات فرد مهاجر

فرد مهاجر که به امید یافتن یک زندگی بهتر مهاجرت می‌کند، در طول مسیر مهاجرت و نیز پس از رسیدن به کشور موردنظر، دچار مشکلات متعددی می‌شود. از جمله می‌توان به مشکلات زیر اشاره کرد:

۱- مشکلات اقتصادی

اگرچه درصدی از مهاجرین که در کشور مبدا دارای موقعیت اقتصادی خوبی بودند، در کشور میزبان نیز مشکلات اقتصادی ندارند؛ ولکن درصد زیادی از مهاجرین به دلایل اقتصادی، آموزشی و شغلی مهاجرت می‌کنند. این گروه از افراد در بدو ورود به کشور میزبان مسلماً مجبور هستند با شرایط سختی کنار بیایند و تا زمان تطبیق با شرایط جدید و یافتن شغل مناسب، زندگی دشواری را پشت‌سر می‌گذرانند. این گروه از افراد علاوه بر مشکلات دیگری همچون مشکلات عدم تطابق فرهنگی و تفاوت ارزش‌ها، مشکل ارتباطی به دلیل تفاوت زبان و مشکلات احساسی و عاطفی، مجبور هستند با مسایل مالی و اقتصادی نیز دست و پنجه نرم کنند.

۲- مشکلات عاطفی و روانی

جدا شدن از خانواده و اقوام و نیز افراد و مکان‌هایی که کودکی و نوجوانی خود را در آنجا گذرانده‌اید، باعث می‌شود احساس غربت و دلتنگی به شما دست بدهد. تعداد زیادی از افراد مهاجر دچار افسردگی می‌شوند. این افراد اگرچه از لحاظ اقتصادی و امنیت در کشور میزبان احساس خوبی می‌کنند، ولکن از لحاظ عاطفی خواهان بازگشت به کشور خود هستند. به همین دلیل است که مهاجرین در کشور میزبان کولونی‌های خود را تشکیل می‌دهند و با وجود مشکلاتی که برای یکدیگر پیش می‌آورند، ولکن در مناطق نزدیک به یکدیگر زندگی می‌کنند و با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. آنها در کشور میزبان تلاش می‌کنند تا حداکثر شباهت را با کشور خود ایجاد کنند. محله‌های ایرانی نشین، مغازه‌های ایرانی، کنسرت ایرانی، غذاها و سنن ایرانی، همگی تلاشی است در جهت رفع دلتنگی و زدودن غم غربت.

اضطراب مشکل دیگری است که فرد مهاجر با آن روبرو می‌شود. مهاجرت عبارت است از مواجه شدن ناگهانی با پدیده‌های بسیار جدید و گاهاً غیرمنتظره که میزان تطابق انسان را به چالش می‌کشد. مواجه شدن با هرگونه تغییری در زندگی باعث ایجاد استرس می‌شود. حتی تغییرات خوشایندی مانند ازدواج نیز باعث استرس در فرد می‌شود. مهاجرت یکی از بزرگترین تغییراتی است که در زندگی فرد روی می‌دهد، زیرا تمام شئون زندگی فرد را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. شغل جدید، زبان جدید، مکان جدید، مواجه شدن با قوانین و فرهنگ جدید حتی با فرض آنکه این تغییر در جهت مثبت باشد، همگی استرس‌زا هستند. استرس تراکمی در فرد می‌تواند منجر به بی‌خوابی، کلافگی، ترس‌های بی‌دلیل و حتی پانیک شود.

۳- مشکل فرهنگی

مشکل دیگر فرد مهاجر، عدم تطبیق با فرهنگ جدید است. مسلماً در کشور میزبان، قوانین و فرهنگ متفاوت از کشور مبدا فرد مهاجر می‌باشد و میزان تطبیق و سرعت جذب شدن اعضای خانواده در فرهنگ جدید متفاوت می‌باشد. فرزندان مسلماً سریعتر جذب فرهنگ جدید می‌شوند و به راحتی در آن ادغام می‌شوند. این در حالی است که والدین تلاش دارند فرهنگ جدید را به صورت گزینشی برگزینند. چه بسیار که در میزان جذب شدن در فرهنگ کشور میزبان بین زن و شوهر نیز اختلاف وجود داشته باشد. این امر مسلماً خانواده را به سمت عدم تعادل می‌کشاند و مدت زمانی طول می‌کشد تا اعضای خانواده شرایط و نقش‌های جدید یکدیگر را در فرهنگ جدید بپذیرند.

۴- مشکلات ارتباطی

از سویی دیگر به جهت آنکه تطابق با شرایط جدید مستلزم صرف انرژی بسیاری می باشد، اعضای خانواده دیگر مانند گذشته انرژی کافی و لازم را به جهت وقت گذاشتن برای یکدیگر ندارند. آنها اکثر وقت خود را صرف شغل و تحصیل خویش می‌کنند و در نتیجه پیوندهای بین اعضای خانواده کمتر می‌شود. خانواده تصمیم می‌گیرد تا بر نیاز به آزادی و رشد به نسبت نیاز به محبت تاکید بیشتری داشته باشد.

راه‌حل مشکلات مهاجرت

برای مواجهه با هر مشکلی باید از مشاوره با افراد متخصص بهره جست. در زمینه اقتصادی باید پیش از هرگونه اقدامی از افراد موفق در این زمینه و نیز مشاورین اقتصادی بهره لازم را برد. در زمینه عاطفی، روانی و خانوادگی نیز باید با مراجعه به یک دکتر روانشناس متبحر که در زمینه مشکلات مهاجرت آشنایی دارد، از دانش او بهره جست. دکتر روانشناس باید نسبت به مشکلات مهاجرت و نیز روان انسان، اشراف کافی داشته باشد تا بتواند مشورت مناسب به فرد مهاجر بدهد.

شما با یافتن دکتر روانشناس ایرانی در کشور مبدا یا کشور مقصد می‌توانید با مشکلات مهاجرت با سادگی بیشتری مواجه شوید. شما با یافتن دکتر روانشناس ایرانی که با زبان و فرهنگ شما آشنایی بیشتری دارد، در هر نقطه از دنیا می‌توانید از مشاوره آنها بهره ببرید. برای آگاهی بیشتر در این زمینه، می‌توانید به سایت روانشناسی دکتر کامیار سنایی مراجعه کنید.

دکتر روانشناس در لندن، دکتر روانشناس در دبی، دکتر روانشناس در سوئد و یا هر جای دیگری از جهان و چه از طریق آنلاین و چه حضوری می‌تواند راهگشای مشکلات مهاجرت برای شما باشد. بهتر است به جای به تعویق انداختن و نادیده گرفتن مشکلات خویش، هر چه سریعتر در جهت مواجهه با مشکلاتتان اقدام کنید.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. کمی دیر نیست؟

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  23. اسراییل چه باید بکند؟ 

  24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

آخرین عناوین