عشایر ایل «سنگسر»

گروه عکس الف،   3990701122

شهر مهدی شهر (سنگسر سابق) مرکز شهرستان مهدیشهر، در استان سمنان خاستگاه ایل سنگسری است که خانوارهای عشایری در مناطق ییلاقی آن سکونت دارند، عشایر ایل سنگسری‌ها شاخص‌ترین کوچندگان دامنه‌های البرز هستند. آن‌ها طولانی‌ترین مسیر کوچ جهان را طی می‌کنند به‌طوری‌که فاصلهٔ دورترین نقطهٔ ییلاقی و قشلاقی آنان به بیش از ۱۵۰۰ کیلومتر می‌رسد.

برنارد هوکارد محقق مشهور اروپایی نیز معتقد است عشایر ایل سنگسری طولانی‌ترین مسیر کوچ رو جهان را دارا هستند و معتقد است اردوهای تابستانی (خیل‌های) سنگسری‌ها به لحاظ وسعت و تجمل، از شکوه و جلوه خاصی برخوردار است.
دکتر مرتضی فرهادی، جامعه‌شناس ایرانی نیز معتقد است خط تولید پنیر و روغن در بین عشایر سنگسری به قدری تکامل یافته و متنوع است که لازم است کارخانه‌های نوین لبنیات‌سازی ایران از آن درس بگیرند.
شغل اصلی عشایر ایل سنگسری دامداری و کشاورزی است و سیاه چادر(گوت) همان خانه عشایر ایل سنگسر در دوره ییلاق است. امروزه بخش‌هایی از مراتع استان‌های سمنان، تهران، قزوین، قم، مرکزی، مازندران، گلستان، گیلان، خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی، و اصفهان همچنان در اختیار عشایر ایل سنگسر قرار دارد، اما خاستگاه اصلی این عشایر شهرستان مهدیشهر در استان سمنان است.

سیاه چادر(گوت) همان خانه عشایر ایل سنگسر در دوره ییلاق است که از پشم بز تهیه می شود، پلاس سنگسری کف آن را مفروش و دیوارهای نقش دار، فضای داخل چادر را به محل میهمانان، خانواده و آشپزخانه تقکیک می‌کنند
پوشاک مردان عشایر ایل سنگسر غالباً از پشم و پوست گوسفند و بز و دام های این عشایر توسط زنان عشایری بافته می شود، کت، جلیقه، شلوار و کلاه مردان عشایر سنگسر اغلب پشمی است و کلاهی که مردان بر سر می گذاشتند «پَش کِلاف» نام داشت که از پشم شتر بافته می شد
عشایر ایل سنگسر طولانی‌ترین مسیر کوچ جهان را طی می‌کنند به‌طوری‌که فاصلهٔ دورترین نقطهٔ ییلاقی و قشلاقی آنان به بیش از ۱۵۰۰ کیلومتر می‌رسد. برنارد هوکارد محقق مشهور اروپایی نیز معتقد است عشایر ایل سنگسری طولانی‌ترین مسیر کوچ رو جهان را دارا هستند
سیاه چادر(گوت) همان خانه عشایر ایل سنگسر در دوره ییلاق است که از پشم بز تهیه می شود و در مقایسه با سیاه چادر دیگر عشایر ایران از ساختار ویژه‌ای برخوردار است.
عشایر ایل سنگسری‌ها شاخص‌ترین کوچندگان دامنه‌های البرز هستند.
گوشت بره سنگسری و لبنیات اصیل سنگسری از مهترین و پر فروش ترین محصولات دامی عشایر ایل سنگسری است، نژاد گوسفند سنگسری، متعلق به عشایر ایل سنگسر است. گوشت این نژاد از حیث پرواری بی‌نظیر است.
سیاه چادر(گوت) همان خانه عشایر ایل سنگسر در دوره ییلاق است تقسیمات داخلی سیاه چادر سنگسری همسان معماری ایرانی است
"تیلِم" کیسه ای مانند مشک و از پوست گوساله نر درست می شود و عشایر ایل سنگسر برای تهیه فراورده های لبنی مانند دوغ، ماست، کره و... از آن استفاده می کنند، و از چوب بلندی به نام "تیلِم پَر" برای هم زدن آن استفاده می کنند
زندگی عشایر ایل سنگسری
خانه ی عشایری ایل سنگسر در منطقه ییلاقی ریزسر روستای چاشم شهرستان مهدیشهر
دست بافته‌ها و آویزه‌های بسیاری که دارای نقش و رنگ هستند در داخل سیاه چادرها کاربرد دارند.
سیاه چادر(گوت) همان خانه عشایر ایل سنگسر در دوره ییلاق است که از پشم بز تهیه می شود فضای داخل چادر را به محل میهمانان، خانواده و آشپزخانه تقکیک می‌کنند.
پوشاک زنان ایل سنگسر از پارچه های پشمینه ظریف بافته می شود که از مهمترین آنها می توان به کژین شوی، سرگیرا(چادر)، مکنه(مقنعه و شال) فراخ شوال(دامن گلدار و چند لایه) و... اشاره کرد.
عشایر ایل سنگسری از شیر گوسفند و بز، بیش از ۳۲ نوع محصول لبنی تولید می‌کنند که برخی از آن‌ها همچون وارهون (روغن زرد)، آریشه و لورئین، ماست، کره چیکو(نوعی شکلات محلی) و... است، از دیگر فراورده‌های لبنی عشایر سنگسر می‌توان به شیر، ماست، توک، کره، خورش، رهون، درنه، سزمه، دوونه (کشک)، سه جو، تفره و … اشاره کرد.منطقه ریزسر در فاصله ی 16 کیلومتری روستای چاشم در شهرستان مهدیشهر، یکی از مناطق اصلی سکونت عشایر ایل سنگسری است که در این منطقه عمدتاً به دامپروری مشغول هستند و اواخر شهریور این منطقه را به سمت قشلاق ترک می کنند.
شغل اصلی عشایر ایل سنگسری دامداری است و گوشت سنگسری و لبنیات اصیل سنگسری از مهترین و پر فروش ترین محصولات دامی عشایر ایل سنگسری است، نژاد گوسفند سنگسری، متعلق به عشایر ایل سنگسر است. گوشت این نژاد از حیث پرواری بی‌نظیر است.سیاه چادر(گوت) همان خانه عشایر ایل سنگسر در دوره ییلاق است که باید ضمن استحکام و ماندگاری در برابر تابش آفتاب، از ساکنین چادر در مقابل خطرات گوناگون محافظت کند. گوت از پشم بز بافته می‌شود و در مقایسه با سیاه چادر دیگر عشایر ایران از ساختار ویژه‌ای برخوردار است.
امروزه بخش‌هایی از مراتع استان‌های سمنان، تهران، قزوین، قم، مرکزی، مازندران، گلستان، گیلان، خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی، و اصفهان همچنان در اختیار عشایر ایل سنگسر قرار دارد، اما خاستگاه اصلی این عشایر شهرستان مهدیشهر در استان سمنان است.شغل اصلی مردان عشایر ایل سنگسری، دامداری است و گوشت بره سنگسری و لبنیات اصیل سنگسری از مهترین و پر فروش ترین محصولات دامی عشایر ایل سنگسری است
نژاد گوسفند سنگسری، متعلق به عشایر ایل سنگسر است. گوشت این نژاد از حیث پرواری بی‌نظیر است.عشایر ایل سنگسری‌ها شاخص‌ترین کوچندگان دامنه‌های البرز هستند. آن‌ها طولانی‌ترین مسیر کوچ جهان را طی می‌کنند به‌طوری‌که فاصلهٔ دورترین نقطهٔ ییلاقی و قشلاقی آنان به بیش از ۱۵۰۰ کیلومتر می‌رسد
عشایر ایل سنگسری از شیر گوسفند و بز، بیش از ۳۲ نوع محصول لبنی تولید می‌کنند که برخی از آن‌ها همچون وارهون (روغن زرد)، آریشه و لورئین، ماست، کره چیکو(نوعی شکلات محلی) و... است، از دیگر فراورده‌های لبنی عشایر سنگسر می‌توان به شیر، ماست، توک، کره، خورش، رهون، درنه، سزمه، دوونه (کشک)، سه جو، تفره و … اشاره کرد.سیاه چادر(گوت) همان خانه عشایر ایل سنگسر در دوره ییلاق است که از پشم بز تهیه می شود تقسیمات داخلی سیاه چادر سنگسری همسان معماری ایرانی است
زندگی عشایر ایل سنگسریشهر مهدی شهر (سنگسر سابق) مرکز شهرستان مهدیشهر، در استان سمنان خاستگاه ایل سنگسری است که خانوارهای عشایری در مناطق ییلاقی آن سکونت دارند
سیاه چادر(گوت) همان خانه عشایر ایل سنگسر در دوره ییلاق است که از پشم بز تهیه می شود و در مقایسه با سیاه چادر دیگر عشایر ایران از ساختار ویژه‌ای برخوردار است.
شغل اصلی عشایر ایل سنگسر دامداری است، نژاد گوسفند سنگسری، متعلق به عشایر ایل سنگسر است. گوشت این نژاد از حیث پرواری بی‌نظیر است.
زندگی عشایر ایل سنگسری

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین