دو عامل مهم برای احیای تقاضای نفت

گروه اقتصادی الف،   3990701013

فضای بازار طی هفته گذشته تحت تاثیر اختلالات عرضه ناشی از وقوع طوفند سالی در خلیج مکزیکوی آمریکا، کاهش سطح ذخایر تجاری نفت آمریکا و توبیخ لفظی اعضای متخلف در نشست هفته گذشته کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس توسط عربستان سعودی، خوشبینانه بود.

به گزارش ایسنا، اختلال عرضه در منطقه خلیج مکزیکوی آمریکا به حدود ۴۹۷ هزار بشکه در روز رسید. با این حال گزارشها حاکی از آن است که عرضه متوقف شده با عبور طوفند به زودی از سرگرفته خواهد شد. پس از اختلال در تولید نفت، تقاضا برای سوخت هم در منطقه مذکور احتمالاً به مدت چندین روز مختل خواهد شد. با این حال شرکتهای حفاری انرژی در خلیج مکزیکو آماده وقوع یک طوفان دریایی گرمسیری بتا می شوند که به سرعت در حال نزدیک شدن است و احتمالاً باعث وقوع یک اختلال دیگر در روند تولید نفت منطقه خواهد شد.

تجدید ضمانت از سوی گروه اوپک پلاس

 دیدار هفته گذشته کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس به تمدید مهلت کاهش تولید جبرانی تا پایان دسامبر منجر شد زیرا بسیاری از کشورهای که در ماههای پیش نتوانسته بودند به سهمیه کاهش تولیدشان عمل کنند، خواستار زمان بیشتر برای جبران بودند. با وجود این حقیقت که عراق در اوت به سهمیه کاهش تولید خود به طور کامل عمل کرد اما نتوانست اهدافی که در ماه‌های پیش تعیین شده بود را بر آورده کند. طبق گزارش پلاتس، نرخ پایبندی به توافق اوپک پلاس از سوی امارات متحده عربی ۷۴ درصد، روسیه ۹۵ درصد و نیجریه ۷۸ درصد بود.

طبق اعلام منابع ثانویه اوپک، مجموع سطح پایبندی به توافق کاهش تولید در ماه اوت ۱۰۱ درصد بود. مازاد تولید ۱۰ کشور عضو اوپک به ۱.۶۴۱ میلیون بشکه در روز و کشورهای غیراوپک ۷۳۴ هزار بشکه در روز بود و مازاد تولید گروه در فاصله ماه می تا اوت مجموعا به ۲.۳۷۵ میلیون بشکه در روز بالغ شد. اوپک در نشست مذکور در خصوص تغییر پیمان کاهش تولید تصمیم نگرفت. این گروه کاهش تولید نفت را از ۹.۷ میلیون بشکه در روز در فاصله می تا ژوئیه به ۷.۷ میلیون بشکه در روز در فاصله اوت تا دسامبر تسهیل کرده و قرار است محدودیت عرضه خود را از ابتدای ژانویه سال ۲۰۲۱ به ۵.۸ میلیون بشکه در روز کاهش دهد. تقاضای جهانی برای نفت در حال حاضر به آهستگی در حال بهبود بوده و واردات بالای چین سهم بسزایی در این روند ایفا کرده است. سطح تقاضای جهانی در اوت حدود ۶ میلیون بشکه در روز پایین سطح سال ۲۰۱۹ بود. طبق اعلام اداره ملی آمار چین، فعالیت پالایشگاهی چین با وجود حاشیه سود ضعیف به ۱۴ میلیون بشکه در روز افزایش یافت که ۹.۲ درصد رشد سالانه داشت. با این همه ذخایر بالای نفت در چین و کاهش حاشیه سود پالایش، به واردات کمتر در سپتامبر منجر شد.

از سرگیری صادرات نفت لیبی

بازار آماده ورود عرضه بیشتر نفت از سوی لیبی می شود. ژنرال خلیفه حفتر، فرمانده ارتش ملی لیبی پس از حدود هشت ماه محاصره تاسیسات نفتی، تصمیم گرفت به این محاصره پایان دهد. این محاصره عرضه نفت لیبی را از ۱.۱ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۹ به کمتر از ۱۰۰ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۲۰ کاهش داد. شرکت ملی نفت لیبی تایید کرد تولید میادینی که نیروهای مسلح در آنجا حضور ندارند را آغاز خواهد کرد. افت شدید تولید باعث از دست رفتن ۹.۸ میلیارد دلار درآمد نفتی، قطع برق و کمبود سوخت در این کشور شده است. انتظار می رود نخستین محموله صادرات نفت از سوی یک شرکت نفتی منطقه خلیج فارس صورت بگیرد که حدود ۰.۲۹ میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کند. با این حال با توجه به آسیبهای زیرساختی جدی،  انتظار نمی رود تولید نفت لیبی به سرعت به ظرفیت کامل احیا شود. در توافق کاهش تولید اوپک پلاس سه کشور عضو اوپک شامل ایران، لیبی و ونزوئلا از مشارکت در کاهش تولید معاف شده اند و لیبی محدودیتی برای تولید نفت ندارد. واکنش بازار به نیرومندی احیای اقتصادی بستگی دارد که ممکن است قادر باشد عرضه اضافی نفت را جذب کند.

تنزل پیش‌بینی اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی

آژانس بین‌المللی انرژی و اوپک پیش‌بینی خود از رشد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۰ را کاهش داده اند. اولی انتظار دارد تقاضا به میزان ۸.۴ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرده و به ۹۰.۲ میلیون بشکه در روز برسد و دومی پیش بینی کرده که تقاضا ۹.۵ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا خواهد کرد و به ۹۱.۷ میلیون بشکه در روز می رسد. اداره اطلاعات انرژی آمریکا در جدیدترین گزارش خود کاهش سطح ذخایر تجاری نفت خام این کشور به میزان ۴.۴ میلیون بشکه در روز و رسیدن آن به سطح ۴۹۶ میلیون بشکه را اعلام کرد. تولید نفت آمریکا ۰.۹ میلیون بشکه در روز رشد کرده و به ۱۰.۹ میلیون بشکه در روز و تقاضا برای نفت در این کشور با ۰.۶۴ میلیون بشکه در روز افزایش، به ۱۵.۹۰ میلیون بشکه در روز رسیده است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، در این بین، تقاضا همچنان در بازارهای کلیدی رو به بهبود است. بانک سیتی هفته گذشته با فرض بهبود کامل تقاضا برای نفت و بازگشت آن به سطح پیش از بحران تا پایان سال ۲۰۲۱، قیمت هر بشکه نفت برنت در سال میلادی آینده را ۶۰ دلار پیش‌بینی کرد. با این حال بسیاری در بازار انتظار ندارد تقاضا به این زودی به سطح پیش از بحران شیوع ویروس کرونا بازگردد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های هفته

  1. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  2. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  3. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  4. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  5. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  6. پزشک مشهدی ۱۷ میلیارد تومان جریمه شد

  7. فروش گوشت کیلویی۷۰۰ هزار تومان سودجویی است

  8. حسین شریعتمداری: این دو پیشنهاد را جدی بگیرید

  9. دستمزد ۱۴۰۳ تعیین نشد/ بررسی ها به فردا موکول شد

  10. حجم واردات گوشت بی‌سابقه است/ کمبود مراکز عرضه گوشت گرم وارداتی علت صف‌های طولانی

  11. کدام کشور بالاترین رشد اقتصادی ۲۰۲۳ را ثبت کرد؟

  12. تخصیص ارز مسافرتی قابل توجیه نیست

  13. اتمام نشست شورای عالی کار بدون نتیجه/رقم سبد معیشت همچنان محل اختلاف

  14. وزیر کار: کسی حق پرداخت دستمزد به کارگر را کمتر از مصوبه شورای عالی کار ندارد

  15. ایرانی‌ها کارت اعتباری بین‌المللی می‌گیرند

  16. وزیر نفت: بازارهای جدیدی برای نفت ایران پیدا کردیم/ ۵ طرح پتروشیمی آماده بهره‌برداری است

آخرین عناوین