ظریف: من در برجام همه آنچه را که می‌خواستم به دست نیاوردم/ تعداد زیادی در اعتراضات شرکت داشته‌اند اما به اعدام محکوم نشده‌اند/ آمادگی برای مبادله همه زندانیان

گروه جهان الف،   3990631149

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه آمریکا طرف نقض کننده برجام است گفت: ایران هرگز تردیدی برای مذاکره ندارد اما برای آنچه که مذاکره شده است، دوباره گفت‌وگو نخواهد کرد.

ظریف: من در برجام همه آنچه را که می‌خواستم به دست نیاوردم/ تعداد زیادی در اعتراضات شرکت داشته‌اند اما به اعدام محکوم نشده‌اند/ آمادگی برای مبادله همه زندانیان

به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف روز گذشته دوشنبه در نشستی با اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا در پاسخ به سوال حکم قصاص یکی از متهمان ایرانی اظهار کرد: همانطور که می دانید، ما دستگاه قضایی مستقل داریم و دولت در تصمیم‌گیری محاکم قضایی دخالتی ندارد.

این پرونده، یک پرونده قتل و نه سیاسی بود

وی تاکید کرد: اعدام این شخص هیچ ارتباطی به حضور وی در راهپیمایی ها ندارد. تعداد زیادی در راهپیمایی شرکت داشته‌اند و هیچ کدام آنها به اعدام محکوم نشده‌اند.  

وزیر امور خارجه ایران اضافه کرد: دولت در دادگاه هیچ دخالتی ندارد، دادگاه از دادستان، شاکی خصوصی و وکلا تشکیل می‌شوند، من نمی توانم درباره احکام دادگاه قضاوت کنم، ممکن است برخی بپسندند و برخی نپسندند. ما نه در آن دخالت داشتیم و نه از حکم آن اطلاعی داشتیم.

ظریف تاکید کرد: این قانون و استقلال دستگاه قضایی است و باید پذیرفته شود.

وی در پاسخ به این سوال که گروه‌های حقوق بشری ادعا می‌کنند این شخص به دلایل سیاسی بازداشت و اعدام شده است، آنها با استفاده از این ادعاها می گویند ایران کشوری نیست که بتوان به عنوان یک بازیگر بین‌المللی اعتماد شود، گفت: بار دیگر اعلام می‌کنم که تصمیم گیری در دادگاه‌ها بر اساس رویه قانونی انجام می‌شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران افزود: این پرونده، یک پرونده قتل و نه سیاسی بود.  

ما به تعهدات بین‌المللی خودمان احترام گذاشته‌ایم

ظریف ادامه داد: اگر به رفتار بین‌المللی ما نگاه کنید، ما به تعهدات بین‌المللی خودمان احترام گذاشته‌ایم، ما به برجام به عنوان تعهد بین‌المللی خود احترام گذاشتیم، ما هرگز به هیچ کشوری یورش نبردیم، اینها موضوعاتی است که برای شناسایی دولت مسئولیت‌شناس باید مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: شما دستگاه قضایی خود را مستقل می‌دانید و به همین خاطر هم پمپئو درباره حکم اعدام یک نفر در تگزاس سوال نمی‌کند، فکر می‌کنم رفتار مشابهی هم در ایران وجود دارد.

وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: امروز، این آمریکا است که در جامعه بین‌المللی به عنوان بازیگر غیرمسئول که هنجارهای بین‌المللی را نقض می‌کند، بر اساس اقدامات خودسرانه از زور و قدرت استفاده می‌کند.

سوال: به برجام اشاره کردید، اگر بایدن بتواند رئیس جمهوری شود، او نشان داده است که به برجام باز خواهد گشت اما گفته است که مذاکره را برای تحکیم این توافق با گسترش دوره‌های زمانی برخی موضوعات آغاز خواهد کرد. اگر این اتفاق بیفتد، ایران در این مذاکرات شرکت خواهد کرد؟

ظریف پاسخ داد: فکر می‌کنم ایران عضو مشارکت‌کننده برجام است که مقررات برجام را رعایت می‌کند، بیشترین خویشتنداری و صبر را به خرج داده است. اما آمریکا اینگونه نیست، آمریکا به طور کامل بد عمل کرده است. فکر می‌کنم این آمریکا است که باید نشان دهد به این توافق متعهد است و بار دیگر آن را نقض نمی‌کند.

وی افزود: باید نشان دهند که بار دیگر آنچه که خارج از توافق است را درخواست نمی‌کنند. آمریکا بدون هیچ دلیلی از برجام خارج شد، این کار خسارات زیادی را به مردم ایران وارد ساخت، می دانید امروز ایران حتی قادر نیست واکسن آنفلوآنزا را تهیه کند، به خاطر اینکه آمریکا به ما اجازه نمی‌دهد، پول آن را منتقل کنیم.  

وزیر امور خارجه ایران یادآور شد: همین الان که صحبت می‌کنیم ما برای خرید واکسن آنفلوآنزا سفارش داده‌ایم، برای آنفلوآنزا نه کووید-۱۹، اما نمی‌توانیم آن را به دست آوریم چرا که منتظر اجازه آمریکا هستیم تا از پول خودمان برای آن بپردازیم. این پول خودمان است، ما از هیچ کسی برای اعانه درخواست نکرده‌ایم.

ظریف تصریح کرد: هرکسی که رئیس جمهوری آمریکا باشد، برای ما فرقی ندارد که چه کسی در کاخ سفید باشد، اما رفتار آنها برای ما اهمیت دارد. آمریکا به طور کامل نامسئولانه و خطرناک در جامعه بین‌المللی عمل کرده است و این به آمریکا مربوط است که به اعضای برجام به ویژه ایران ثابت کند به تعهدات خود تحت این توافق عمل خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد آنها میلیاردها دلار به ایران ضرر زدند فقط به خاطر اینکه از رئیس جمهوری سابق آمریکا خوششان نمی‌آمد. این به من مربوط نیست که این رئیس جمهوری یا رئیس جمهوری آینده، از عملکرد رئیس جمهوری گذشته خوشش می‌آید یا خیر، اما آمریکا باید در جامعه بین‌المللی مسئولانه عمل کند که متاسفانه اینگونه نبوده‌اند.

درباره آنچه که پیش از این مذاکره شده است، دوباره گفت‌وگو نمی‌کنیم

وزیر امور خارجه ایران درباره شرایط اقتصادی ایران و بازگشت به مذاکره ادعایی بایدن، گفت: هیچ کسی در موضعی قرار ندارد که شرطی را قرار دهد. ایران هرگز برای مذاکره تردید نداشته است، اما درباره آنچه که پیش از این مذاکره شده است، دوباره گفت‌وگو نمی‌کنیم.  

ظریف افزود: آمریکا باید واقع‌بین باشد، به خاطر اینکه قدرت بزرگ است نمی‌تواند به دیگران دیکته کند. آمریکا تمام تلاش خود را برای کسب توافق بهتر به کار بست، دولت سابق که نامزد فعلی ریاست جمهوری در آن زمان معاون رئیس جمهوری بود گفت این توافق خوبی است.

وی تاکید کرد: ما برای توافقی که انجام شده است، دیگر مذاکره نمی‌کنیم. من در این توافق همه آنچه را که می‌خواستم به دست نیاوردم، آمریکا هم اینگونه بود و اروپایی‌ها هم به هرچه می‌خواستند، نرسیدند. این توافق هشت طرف داشت، هفت کشور به اضافه اتحادیه اروپا. هیچ یک از طرف‌ها، هرچه را که می‌خواست، نگرفت.

وزیر امور خارجه ایران افزود: اکنون آنها نمی‌توانند بازگردند و بگویند من باید هرچه را که می‌خواهم به دست آورم چرا که نتوانستم آن را در دور نخست بگیرم. این حسن نیت نیست، حسن نیت اساس هر توافق بین‌المللی است. از این رو، آمریکا باید بپذیرد که به عنوان یک عضو قانونمند جامعه بین‌المللی بازگردد، تعهدات خود(تحت برجام) را آغاز کند و سپس درباره موضوعات دیگر توافق صحبت کند.

ظریف ادامه داد: ما در فارسی می‌گوییم «نخست برادری خود را ثابت کن بعد ادعای میراث داشته باش».

وزیر امور خارجه درباره مذاکره مجدد بر سر برخی ممنوعیت‌ها که به زودی به پایان می‌رسند، هم گفت: هرگز در این خصوص مذاکره‌ای انجام نمی‌شود. برای اینکه آنها بخشی از توافق بودند و آمریکا آنها را پذیرفت.

ظریف افزود: ما درباره این محدودیت‌ها و هر موضوعی دیگر، مدت‌های زیادی صرف کردیم. آنها بخشی از توافق بودند. من کمتر از آمریکا تعهدات را پذیرفتم چرا که نمی‌خواستم بیش از این به آنها امتیاز بدهم. این توافق در نتیجه یک فرایند بده بستان حاصل شد. وزیر خارجه آمریکا جان کری و سپس جو بایدن معاون اول (وقت) رئیس جمهوری این را به خوبی به یاد می‌آورند.

وی تاکید کرد هر اقدامی برای تضعیف این بده بستان انجام دهد، این نشانی از بد نیتی است. همانگونه که گفتم آمریکا ابتدا باید صداقت خود را ثابت کند و سپس بار دیگر وارد توافق شود، پیش از اینکه هر شرطی را مطرح کند.

آمریکا در جهان منزوی است نه ایران

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی درباره پیمان خیانت امارات متحده عربی و بحرین با رژیم صهیونیستی، و اینکه این روابط باعث انزوای ایران شده است، گفت: درباره انزوا به نظرم کافی است که به شورای امنیت نگاه کنید و ببینید چه کسی در آنجا منزوی شده است.

ظریف افزود: فکر نمی‌کنم ایران منزوی شده باشد وقتی که ۱۳ عضو شورای امنیت با اقدام آمریکا مخالفت می‌کنند. این (پیمان) یک نمایش بود. همه ما می‌دانیم که در طول ۱۵ سال گذشته امارات متحده عربی و بحرین با اسرائیل رابطه داشتند.  حتی سفیر اسرائیل در واشنگتن تصویری را از یوسف العتیبه را منتشر کرد و سفیر امارات هم توئیت کرد که ما خوشحالیم که اکنون رابطه طولانی مان را با هم به اشتراک بگذاریم.

وی ادامه داد: اجازه دهید همدیگر را جوک نسازیم، این تنها نمایش گرفتن عکس برای رای آوری رئیس جمهوری ترامپ بود که در ایالت‌های خاصی دچار مشکل است. من فکر می‌کنم هدف این پیمان، این بود و چیزی دیگری مطرح نیست.

وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که بحرین دارای اکثریت شیعه است، آیا پیامی برای شیعیان آنجا دارید، گفت: پیام باید به آنهایی داده شود که به دموکراسی شلیک می‌کنند. باید به دولت بحرین پیام فرستاد که حقوق اکثریت خود را زیر پا گذاشته است. متحدان آمریکا در منطقه اینگونه هستند.

ظریف افزود: من فکر نمی‌کنم دولت بحرین هیچ‌گاه با مردم خود رابطه خوبی داشته است، این حاکمیت اقلیت است و فکر می‌کنم این مشکلات ادامه دارد. آمریکا و کشورهای غربی یک چراغ سبزی را به بحرین و عربستان سعودی نشان دادند تا مردم بحرین را سرکوب کنند و این پیروزی بزرگی برای آمریکا در دموکراسی و حقوق بشر محسوب نمی‌شود.

اعتقاد همیشگی ایران به راه حل سیاسی در سوریه و یمن 

رئیس دستگاه دیپماسی ایران در پاسخ به سوالی درباره چشم‌انداز صلح در سوریه گفت: بر این باورم که سوریه یک راه حل نظامی ندارد. این یک باور جدید نیست. وقتی من در سال ۲۰۱۳ این مسئولیت را برعهده گرفتم، من یک طرح صلح چهار ماده‌ای را آماده کردم.

ظریف افزود: این طرح شامل آتش بس فوری و گفت‌وگوی قانون اساسی بود. ما همراه با روسیه و ترکیه فرایندی را از سال ۲۰۱۶ آغاز کردیم که نیروهای متخاصم خارجی بسیار کم شدند. درگیری در سوریه هم امروز بسیار بسیار کمتر از اواسط سال ۲۰۱۶ شده است.

وی ادامه داد: کمیته قانون اساسی نشست برگزار کرده است و امیدواریم نتیجه خوبی داشته باشد. در منطقه، کشورهایی حضور دارند که به راه حل نظامی در سوریه و همچنین یمن اعتقاد دارند، همانگونه که به این راه حل نظامی در لیبی، سومالی، سودان و هرجای دیگر اعتقاد دارند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، اضافه کرد: آنها به راه حل نظامی حتی برای جاهایی اعتقاد دارند که حتی ایران در آن دخالتی نداشته است اما شما در آنجا درگیری دارید برای اینکه کشورهایی حضور دارند که همه آنها متحدان آمریکا هستند و به راه حل نظامی باور دارند، حال اگر آنها شکست بخورند، مقصر ما نیستیم.

ظریف تاکید کرد: این تقصیر دکترین آنها است. در سال ۲۰۱۵ ما یک طرح صلح برای یمن پیشنهاد دادیم، اما سعودی باور داشت که در مدت سه هفته می‌تواند به صورت نظامی پیروز شوند. می دانید که در سال ۲۰۱۱ برخی از کشورهای همسایه جنوبی ما درباره سوریه هم این باور را داشتند که در یک هفته به پیروزی می‌رسند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون چندین سال از این درگیری‌ها گذشته است اما ما به طور آشکار فرخوان صلح و گفت‌وگوی سیاسی می‌داده‌ایم. ما این را در سوریه نشان دادیم و همه طرف‌های سوری را به دور میز گفت‌وگو آوردیم. آنها با حمایت، تشویق و کمک ما در ژنو به گفت‌وگو نشستند و ما امیدواریم این گفت‌وگوها ادامه یابد.

وزیر امور خارجه افزود: از این رو، من معتقدم که همه سوری‌ها اختلافات خود را به صورت سیاسی حل کنند و معتقدم همه کشورهای موثر در سوریه باید گرد هم آیند تا به آنها کمک کنند نه اینکه آنها را به ادامه جنگیدن تحریک کنند.

حمله سایبری آمریکا علیه ایران 

مجری برنامه این سوال را پرسید که مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا ادعا کرده است که ایران در حملات سایبری علیه آمریکا دخالت داشته است.

وزیر امور خارجه ایران پاسخ داد: نخست اینکه این آمریکا بود که از اقدام برای حمله سایبری علیه ایران آگاهی داشت تا تجهیزات بسیار حساس هسته‌ای را نابود کند که می‌توانست منجر به مرگ صدها هزار نفر شود.

ظریف افزود: اگر باور ندارید، مستند «روز صفر» را نگاه کنید. مقالات، مستندات و شواهد مربوطه درباره این تلاش‌ها در آمریکا تولید شده است. همه اینها با اطلاع دولت آمریکا انجام شده بود. اکنون آنها ادعا می‌کنند که ایران در تلاش است تا در سیستم الکترال رخنه کند.  

وی تاکید کرد: این بی معنا است چرا که برای ما فرقی ندارد چه کسی در کاخ سفید باشد. اگر برای ما اهمیت داشت که چه کسی در کاخ سفید باشد، ممکن بود این ادعا ساخته شود اما اکنون رئیس جمهوری ترامپ خودش سیستم انتخاباتی آمریکا را زیر سوال می‌برد.
بایدن یا ترامپ

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این سوال که برای شما فرق ندارد بایدن رئیس جمهوری باشد یا ترامپ، گفت: هرگز. این به ما ارتباطی ندارد. برای ما رفتار دولت آمریکا اهمیت دارد. برای ما اهمیت ندارد چه کسی در کاخ سفید نشسته باشد. به عنوان یک مقام خارجی می‌گویم نمی‌توانیم روی چیزی که بر آن کنترل نداریم، حساب کنیم.

آمریکا ابتدا خسارت وارده را ثابت کند

ظریف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده می‌تواند برای ساخت بمب اتم در پایان امسال مورد استفاده قرار گیرد، گفت:  من نمی‌خواهم خریدار این استدلال شما باشم، اما اگر باور دارید که هزار کیلو اورانیوم کم غنی شده، برای ساخت بمب کافی است، ما اورانیوم کم غنی شده کافی برای هشت بمب را بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ داشتیم.

وی افزود: اما ما بمب نساختیم. اکنون سه هزار کیلوگرم اورانیوم کم غنی شده داریم که به اعتقاد تحلیلگران برای ساخت سه بمب کافی است. از این رو نیازی نیست تا به پایان سال برسیم. اما ما قصد ساخت بمب را نداریم. ما گفته‌ایم که باور نداریم بمب اتمی، امنیت یا ثبات ما را افزایش دهد.

رئیس دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، ادامه داد: در واقع آنها برای دارندگان این بمب‌ها حتی درباره تهدیدهای داخلی هم ثبات به بار نیاورده‌اند. به دارنده سلاح اتمی در منطقه ما نگاه کنید، آیا امنیت دارد و با ثبات است، اینگونه نیست.

ظریف یادآور شد: داشتن بمب اتم در استراتژی ما امنیت فراهم نمی‌کند، در مذهب ما هم آنها ممنوع هستند.  

وی درباره برجام و میزان مجاز اورانیوم غنی شده بر اساس آن هم گفت: ما بارها گفته‌ایم اگر بقیه طرف‌های برجام به تعهدات خود بازگردند، ایران هم آماده بازگشت به تعهدات خود است. ما تعهداتمان را نشکستیم بلکه پس از یکسال و نیم از خروج آمریکا از برجام، از فرایند موجود در این توافق با اعلام به طرف‌ها استفاده کردیم.

وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: آمریکا تصمیم گرفت که برجام را نقض کند، او تصمیم گرفت که مانع اجرای برجام از سوی دیگران شود. در وهله نخست می‌خواهم ببینم که آمریکا به تعهدات خود بازگردد، خسارات وارده به ایران را جبران کند، به ما ضمانت بدهد که دیگر این کار را نخواهد کرد.

ظریف تصریح کرد: آمریکا باید پیش از طرح هر سوالی، ابتدا به دنبال صندلی دور میز بگردد. اگر او صندلی ندارد برای این است که اتاق را ترک کرد. ارتباطی ندارد کدام رئیس جمهوری باشد، پس از خروج از اتاق، تلاش کرد هرچیزی که دراین اتاق است را ویران سازد.

وی افزود: اگر آمریکا می‌خواهد به اتاق بازگردد، باید آن را دوباره بسازد، وارد اتاق شود، دور میز بنشیند، سپس همانطوری که گفتم «ابتدا برادری خود را ثابت کند و بعد ادعای میراث داشته باشد.»

وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد: کافی است که در جایگاه ما قرار گیرید، تصور کنید اصلا ما با بمب اتم یکی از شهرهای آمریکا را ویران می‌کردیم و بعد می‌گفتیم خب حالا بیایید با هم مذاکره کنیم، آیا می‌پذیرفتید؟
برجام زنده است

ظریف در پاسخ به این سوال که اگر دولت آمریکا خسارات وارده به ایران به خاطر خروج از برجام را جبران نکند، آیا به معنای آن خواهد بود که توافق هسته‌ای، مرده است، گفت: نه، برجام بسیار زنده است. شورای امنیت نشان داد که توافق زنده است. شورای امنیت نشان داد که آمریکا در جهان منزوی شده است.

وی افزود: دولت ترامپ از قدرت سیاسی و قلدری برای تخریب این توافق استفاده کرد، حال دولت بعدی می‌خواهد به توافق بازگردد؟، پس قلدری مرده است. امروز چهلمین سالروز شروع جنگ عراق و ایران بود. شما از این جنگ می‌دانید، شما می‌دانید که هر کسی از صدام حسین حمایت کرد، می دانید که هر کسی به او همه سلاح ها را دادند، حتی کشورهای غربی به او سلاح شیمیایی دادند، اکنون صدام حسین کجاست و ایران در کجا قرار دارد؟

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، تاکید کرد: ما هیچ‌گاه زیر بار قلدری نمی‌رویم.

تحریم آمریکا جدید نیست

وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا نسبت به تحریم‌های آمریکا، در حالیکه صحبت می‌کنیم، آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه وزارت دفاع ایران اعمال کرد، نگرانی دارد، گفت: تحریم‌هایی که از سوی آمریکا علیه ایران اعمال می‌شود، هیچ چیز جدیدی نیست.

ظریف افزود: فکر می‌کنم در حالیکه ما صحبت می‌کنیم، وزیر خارجه پمپئو در تلاش است تا با برگزاری نشست خبری، توجهات را به خود جلب کند. فکر نمی‌کنم هیچ چیز جدیدی باشد و تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر ایران داشته باشد.

وی ادامه داد: آمریکا هر فشاری را که می‌توانسته است بر ایران وارد کرده است، آنها امیدوار بودند که این تحریم‌ها مردم ما را به زانو درآورد. اما این اتفاق نیفتاد. این چرایی خروج آنها از برجام است، این چرایی آنها برای شروع فشار حداکثری است، این دلیل آن است که قطعنامه به شورای امنیت بردند، این دلیل آن است که یک روز پس از شکست آنها در فرایند به اصطلاح مکانیسم ماشه که باید بگویم بازگشت تحریم وجود خارجی ندارد، تحریم اعلام می‌کنند.

وزیر امور خارجه این اقدام آمریکا را اقدامی علیه ایران ندانست و تصریح کرد: این اقدامی علیه جهان است، با گفتن اینکه هر کسی که آن را نپذیرد مجازات می‌شود، یا اینکه بگویند این قطعنامه شورای امنیت است اگر آن را نپذیرید، ما به تو ضربه می‌زنیم.

ظریف تاکید کرد: این نوع دیپلماسی جهانی آمریکا است که آن را باور دارد.

آمادگی برای تبادل زندانیان

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی درباره وضعیت زندانیان ۲ تابعیتی، گفت آنها شهروند ایران هستند اما ایرانی در آمریکا به بهانه واهی تحت بازداشت قرار دارند.

ظریف افزود: ما آمادگی تبادل همه زندانیان را داریم.  

وی با اشاره به مقاله‌ای در یکی از رسانه‌های آمریکایی که یکی از اتباع ایران به دلیل سرباز زدن از پذیرش جاسوسی برای آمریکا بازداشت شده بود، گفت: سر انجام توانستیم با یک مبادله او را آزاد کنیم.  

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: ایرانیان زیادی در زندان‌های آمریکا به سر می‌برند تنها به این دلیل که نخواستند به کشورشان خیانت کنند، ما آمادگی مبادله همه آنها را داریم.

ظریف تاکید کرد: ما آمادگی تبادل همه زندانیان را داریم، تمام.

تحریم آمریکا جدید نیست

وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا نسبت به تحریم‌های آمریکا، در حالیکه صحبت می‌کنیم، آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه وزارت دفاع ایران اعمال کرد، نگرانی دارد، گفت: تحریم‌هایی که از سوی آمریکا علیه ایران اعمال می‌شود، هیچ چیز جدیدی نیست.

ظریف افزود: فکر می‌کنم در حالیکه ما صحبت می‌کنیم، وزیر خارجه پمپئو در تلاش است تا با برگزاری نشست خبری، توجهات را به خود جلب کند. فکر نمی‌کنم هیچ چیز جدیدی باشد و تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر ایران داشته باشد.

وی ادامه داد: آمریکا هر فشاری را که می‌توانسته است بر ایران وارد کرده است، آنها امیدوار بودند که این تحریم‌ها مردم ما را به زانو درآورد. اما این اتفاق نیفتاد. این چرایی خروج آنها از برجام است، این چرایی آنها برای شروع فشار حداکثری است، این دلیل آن است که قطعنامه به شورای امنیت بردند، این دلیل آن است که یک روز پس از شکست آنها در فرایند به اصطلاح مکانیسم ماشه که باید بگویم بازگشت تحریم وجود خارجی ندارد، تحریم اعلام می‌کنند.

وزیر امور خارجه این اقدام آمریکا را اقدامی علیه ایران ندانست و تصریح کرد: این اقدامی علیه جهان است، با گفتن اینکه هر کسی که آن را نپذیرد مجازات می‌شود، یا اینکه بگویند این قطعنامه شورای امنیت است اگر آن را نپذیرید، ما به تو ضربه می‌زنیم.

ظریف تاکید کرد: این نوع دیپلماسی جهانی آمریکا است که آن را باور دارد.

پرونده ترور سردار سلیمانی بسته نشده است

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره انتقام ایران از ترور سردار سلیمانی هم گفت: آمریکا دچار اشتباه اساسی شد، سردار سلیمانی یک قهرمان مبارزه با تروریست نه تنها برای ایران بلکه در کشورهای دیگر بود. بعضی‌ها می‌گویند که سردار سلیمانی دشمن شماره یک داعش بود.

وی افزود: پمپئو در شب ترور سردار سلیمانی، صحنه‌ای از رقص چند نفر را در توئیتر نشان داد که آنها از این ترور خوشحال هستند اما روز بعد، صدها هزار عراقی برای سوگواری قتل سلیمانی به خیابان‌های شهرهای مختلف عراق آمدند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: ترامپ، دستور ترور یک قهرمان ملی و منطقه‌ای را صادر کرد و این پرونده مختومه نشده است. من نمی‌خواهم کسی را تهدید کنم اما پرونده مختومه نشده است.
بدون محدودیت، از خود دفاع می‌کنیم

ظریف در پاسخ به سوالی که ایران به برهم زدن منطقه متهم می‌کرد، گفت: ما برهم زننده منطقه نیستیم. ما از منافع خود دفاع  و با تروریست مبارزه می‌کنیم. اگر آمریکا بخواهد به منافع ما آسیب برساند، ما دفاع می‌کنیم.

وی افزود: اگر آمریکا به قلمرو یا فضای هوایی ایران تجاوز کند، ما از خود دفاع می‌کنیم. به یاد بیاورید که این خلیج فارس ما است نه خلیج مکزیک. آن نزدیک مرز و آبهای ما است و بیش از ۷ هفت هزار مایل از مرزهای شما فاصله دارد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، با یادآوری اینکه ما منطقه خودمان را بر هم نمی‌زنیم، ادامه داد: این آمریکا است که منطقه ما را به هم می‌زند، بیش از هفت تریلیون دلار در منطقه ما هزینه کرده است، منطقه ما را خراب کرده  و افراط‌گرایان را به منطقه ما آورد و سپس ادعا می‌کنند که ما اختلال در منطقه را کاهش دادیم، این مزخرف است.

ظریف اضافه کرد: اینها همه پروپاگاندا و تبلیغات دروغین آمریکا است و من خریدار آن نیستم.

وی بار دیگر درباره ادعای حمله سایبری ایران خطاب به دبیر نیویورک تایمز گفت این خود شما بودید که درباره حمله سایبری آمریکا علیه ایران نوشتید، اما ما اگر مورد حمله قرار گیریم از خود دفاع می‌کنیم. در دفاع از خود هم محدودیت نداریم.

واکنش منفی سعودی به طرح صلح ایران

وزیر امور خارجه درباره گفت‌وگوهای منطقه‌ای با اشاره به ابتکار صلح هرمز و امید که سال گذشته رئیس جمهوری ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ارائه شد، گفت: راه حل، شروع گفت‌وگو و اعتمادسازی است. دقیقا همان چیزی که اروپایی‌ها چندین دهه پیش انجام دادند.

ظریف افزود: پس از بازگشت رئیس جمهوری روحانی از مجمع عمومی، او برای همه سران کشورهای خلیج فارس شامل عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین، کویت، عمان، قطر و عراق نامه نوشت. همه آنها به استثنای سعودی، بحرین و امارات به ما پاسخ دادند.

وی ادامه داد: عربستان سعودی تصمیم گرفت از طریق کویت به ما پاسخ تندی دهد، ما حتی به این پاسخ تند آنها، پاسخ مثبت دادیم. آنها حتی در این پاسخ به رئیس جمهوری ایران خطاب نکردند، آنها امیر کویت را مورد خطاب قرار دادند، در حالیکه ما به طور مستقیم آنها را مورد خطاب قرار داده بودیم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، اضافه کرد: ما شاه سعودی را در شکلی مناسب مورد خطاب قرار دادیم، آنها پاسخی به شدت منفی خطاب به امیر کویت برای ما ارسال کردند.

ظریف خاطرنشان کرد: این را بپذیرید یا نپذیرید، تنها راه حل مشکلات منطقه از طریق گفت‌وگو میان کشورهای منطقه قابل حل خواهد بود. ما از سال ۱۹۹۵ دعوت به میز مذاکره کرده‌ایم و آن را جدی نگرفتند. آن کشورهایی که در منطقه که امیدوارند برای امینت خود، پول بپردازند، و آمریکا هم به شدت علاقمند فروش سلاح به آنها است.

وی این سوال را مطرح کرد که آیا آمریکا می‌تواند امنیت آنها را فراهم سازد و گفت: من اینگونه فکر نمی‌کنم. من فکر می‌کنم حفاظت نمی‌تواند از خارج خریداری شود. امنیت باید از طریق تعامل منطقه‌ای محقق شود. ما آماده این کار هستیم.

وزیر امور خارجه همچنین درباره خط انتقال گاز ترکمنستان به اروپا و نظام حقوقی دریای خزر هم گفت: مذاکرات سخت فنی در جریان است و ما آماده همکاری با ترکمنستان برای انتقال گاز به اروپا هستیم.
صلح افغانستان

ظریف درباره فرایند صلح افغانستان هم گفت: ایران همیشه جزئی از فرایند صلح افغانستان بوده است و تمام تلاش خود را برای تحقق آن انجام داده است. ما از هر گفت‌وگوی طرف‌های افغانستان به رهبری خود افاغنه استقبال می‌کنیم.

وی افزود: ما معتقدیم که همه باید به فرایند صلح افغانستان کمک کنند اما فرایندی که آمریکایی‌ها پیش گرفته‌اند، آسیب جدی به این فرایند وارد خواهد کرد که به سادگی قابل بازگرداندن نیست.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره پرداخت پول روسیه به طالبان برای کشتن نیروهای آمریکایی، گفت: من درباره ماهیت این مساله اطلاعاتی ندارم اما نگرانی ما رشد داعش در افغانستان است.

ظریف بر ضرورت همکاری برای مقابله با داعش تاکید کرد و افزود: من اطلاعاتی درباره این اتهامی که مطرح کردید ندارم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین