جریمه سنگین برای ورود غیرمجاز به عراق

گروه جهان الف،   3990631131

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد گفت که عدم ورود به عراق در ایام اربعین مختص ایرانی‌ها نیست و دولت عراق اعلام کرده که در این ایام پذیرای زوار دیگر کشورها نخواهد بود.

به گزارش فارس، ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد در گفت‌وگویی مجازی به تصمیم دولت عراق در عدم صدور مجوز برای سفر به عراق در ایام اربعین اشاره کرد.

*تصمیم دولت عراق؛ عدم پذیرش زائر از دیگر کشورها

وی درباره امکان اخذ ویزا برای حضور در عراق از طریق کشورهای ثالث گفت: در ایام اربعین دولت عراق به هیچ کشوری اجازه حضور نخواهد داد و این تصمیم دولت این کشور است.

سفیر ایران به آخرین تصمیم دولت عراق در این زمینه اشاره کرد و افزود: این موضوع فقط مختص ایرانی‌ها نیست و برای همه کشورهاست. جلسه رسمی هیأت دولت عراق با ریاست نخست‌وزیر عراق در این زمینه برگزار شد و به ما نیز اعلام کرده‌اند که تصمیم دولت مبنی بر عدم پذیرش زائر از دیگر کشورهاست و به ما هم گفتند به دوستان همجوار در شرق جمهوری اسلامی ایران مثل پاکستان و افغانستان اعلام کنید که از طریق ایران وارد عراق نشوند.

*جریمه سنگین برای ورود غیرمجاز به عراق/یک یا دو سال زندانی و شش میلیون دلار جریمه

وی درباره ورود غیرمجاز به عراق هم تصریح کرد: به هیچ وجه مجوز ورود به عراق داده نمی‌شود و اگر خدای نکرده کسی قاچاقچی و غیرمجاز وارد این کشور شود از نظر قانون عراق جرم است و محاکمه سنگینی هم دارد و حداقل یک یا دو سال زندانی شده و شش میلیون دینار هم جریمه می‌شود.

سفیر ایران بیان کرد: هنوز افرادی در زندان هستند که در سال‌های قبل که راه اربعین باز بوده، به صورت غیرمجاز و بدون ویزا وارد این کشور شده‌اند و الان در بازداشت به سر می‌برد. اگر کسی ورود غیرمجاز داشته باشد حتما دچار مشکل می‌شود، حتی اگر وارد عراق شود موقع برگشت با مشکل مواجه خواهد شد.

وی گفت: خواهش من این است که هیچ اقدامی خارج از مقررات و قانون انجام نشود.

* دولت عراق هنوز برای حضور مواکب درمانی و بهداشتی ایران پاسخی نداده است

این دیپلمات ایرانی درباره حضور مواکب درمانی و بهداشتی در عراق هم بیان کرد: از دولت عراق درخواست کرده‌ایم که امسال که زوار ما نیستند یک تعداد از مواکب بهداشتی و درمانی و حتی پشتیبانی ما بیایند و کمک کنند، ولی تا این لحظه به ما جواب مثبت داده نشده و موافقت نشده است.

وی درباره اینکه ممکن است در آینده نزدیک و یا حتی یک هفته مانده به اربعین دولت عراق با این قضیه موافقت کند، عنوان کرد: کسی نمی‌تواند بگوید چه احتمالی ممکن است رخ دهد. یک احتمال هست که قبول نکنند. ما روی احتمالات نمی‌توانیم صحبت کنیم. آنچه به صورت قطعی می‌توانم بگویم این است که تا الان جواب همین است و تاکنون پاسخ مثبتی درباره ورود مواکب ما داده نشده و اگر احیانا تصمیمی گرفته شد و موافقتی شد، بلافاصله اعلام می‌کنیم.

سفیر ایران بیان کرد: ما پیگیر هستیم. این موضوع روزانه و به طور جد در حال پیگیری است و تاکنون پاسخ مثبتی داده نشده است.

مسجدی درباره امکان ارسال اقلام برای زوار اربعین گفت: اگر امکاناتی جمع آوری شده در داخل ایران مصرف شود. زائر امام حسین هر جا باشد زائر است و الزام نیست اینجا ارسال شود و می‌تواند در مراسم‌های مختلف در داخل کشور استفاده شود.

*وضعیت بد کرونا در عراق

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد درباره وضعیت کرونا در عراق نیز بیان کرد: یک آمار رسمی داریم که نماینده بهداشت جهانی مستقر در بغداد اعلام می‌کند و منبع خبر آنها هم وزارت بهداشت و درمان عراق است و اینها آمار رسمی است، ولی واقعیت قضیه چیز دیگری است. یک بیمارستانی که کلا امکان پذیرش ۲۰۰ نفر را دارد زمانی هزار نفر مراجعه کنند امکانات ندارد و به همین خاطر مردم مراجعه نمی‌کنند چون می‌دانند شرایط فراهم نیست. 

مسجدی خاطرنشان کرد: کرونا در عراق شرایط خوبی ندارد. برخی می‌گویند در ایام تاسوعا و عاشورا اتفاقی رخ نداده است، از کجا می‌دانند؟ مگر آمارگیری کرده‌اند و مردم را دیده‌اند؟ بنده با اطلاعات موثق می‌گویم که چنین نیست.

این دیپلمات ایرانی بیان کرد:‌ارادت و عشق و اعتقادات ما به دستگاه امام حسین (ع) جای خودش را دارد ولی اینگونه نیست خدای نکرده سلامت مردم را تهدید کنیم. الان شرایط کرونادر عراق خوب نیست و آمار مبتلایان و متوفیان بالاست و به همین علت دولت عراق مانع شده است. ما هم نمی‌خواهیم بیشتر از این اصرار کنیم.

به گفته مسجدی در اربعین بحث صد نفر و هزار نفر نیست و جمعیت میلیونی با هم گره می‌خورد و ممکن است خدای نکرده یک بحران انسانی و اجتماعی برای شیعیان به وجود بیاورد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین