‌افزایش ۸ درصدی مصرف آب در تهران

گروه اجتماعی الف،   3990631127

مدیرعامل آب منطقه ای تهران گفت: امسال میزان مصرف آب شرب در تهران ۸ درصد افزایش داشت.

‌افزایش ۸ درصدی مصرف آب در تهران

به گزارش مهر، سیدحسن رضوی مدیرعامل شرکت آب منطقه تهران امروز در نشستی خبری با بیان اینکه تنازعات آب از سال ۸۴ تاکنون وجود داشته و ادامه دارد، گفت: انتظار داریم مجلس جدید به این موضوع ورود کرده و مشکلات مربوط به مدیریت حوضه ای آب را در راستای اصلاح قانون قبلی انجام دهد. در همین راستا وزیر نیرو اعلام کرد که شرکت فاضلاب شهری و روستایی و همچنین شرکت مدیریت منابع آب ایران با معاونت آب و آبفای وزارت نیرو ادغام شود.

وی افزود: نمی توانیم خود را صاحب انفال هر استان بدانیم و توجهی به اوضاع شهر یا استان مجاور نداشته باشیم. بنابراین باید تلاش کنیم که به صورت یکپارچه مدیریت آب را برقرار کنیم.

به گفته این مقام مسئول شرایط بدی در وضعیت تامین آب تهران شاهد هستیم که این مشکلات به نسبت سایر استان ها در تهران بیشتر شده است. استان تهران حدوداً کمتر از یک درصد وسعت کشور را به خود اختصاص داده در حالیکه ۲۰ درصد جمعیت کشور در این استان ساکن هستند و به طور قدیم دارای ۱۶ میلیون نفر جمعیت ثابت و حدود ۴ میلیون نفر جمعیت شناور است که از این میزان ۹۴ درصد جمعیت شهری و ۶ درصد جمعیت روستایی است.

رضوی با بیان اینکه میزان تراکم در تهران ۹۷۳ نفر در کیلومتر مربع است، اظهار داشت: تراکم تهران ۲۰ برابر کل کشور است. این استان چهارمین استان صنعتی کشور و نخستین استان خدماتی ایران به شمار می رود به نحوی که ۵۰ درصد مالیات کشور در تهران اخذ می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه تهران افزود: سرانه آب در کشور حدود ۱۳۷۶ متر مکعب در سال برای هر نفر است در حالی که این رقم برای تهرانی ها ۱۸۴ متر مکعب در سال برای هر نفر است. به این ترتیب تهران بعد ازاستان سیستان و بلوچستان بیشترین کمبود و تامین سرانه را دارد.

رضوی با اشاره به اینکه در سال های اخیر شاهد تنش آبی در بخش های مختلف کشور و همچنین در تهران هستیم توضیح داد: پروژه های تامین آب تهران خیلی مهم هستند. این در حالی است که مسئولین کشور البته به جز وزارت نیروهایی تصور اشتباهی درباره استان دارند و فکر می کنند این استان جزو استان های برخوردار کشور است در حالی که افزایش جمعیت این استان با روند توسعه زیرساخت های آن به هیچ عنوان تناسب نداشته است و در نتیجه این عدم تناسب شاهد فرونشست دشت ها، آلودگی آب، خاک و هوا که حاصل تراکم جمعیت نیز هست، بوده ایم.

وی با تاکید بر اینکه توجه اساسی به وضعیت فعلی زیرساخت آب تهران نمی شود، تصریح کرد: طرح های زیرساختی تامین آب تهران یک دهه عقب است. علت آن هم این است که ادارات و مسئولینی که باید پیشتاز رسیدگی به این موضوع باشند توجه چندانی به این وضعیت ندارند.نمایندگان تهران در دوره قبلی مجلس توجه چندانی به این استان نداشتن و برای آنها اهمیتی نداشت. این در حالی است که اگر تامین مالی انجام شود سامانه آب شرق و غرب استان که ۱۰ سال عقب است سامان می گیرد. به نظر می رسد نمایندگان تهران تنها در پی دریافت رای مردم استان هستند و باقی کارها را به امید خدا می گذارند.

وی با تاکید بر اینکه مدیران اجرایی تهران دست تنها هستند، اظهار داشت: نمی توان به تنهایی مشکلات را ساماندهی کرد، در تهران افراد ذی نفوذ زیادی هستند اما متاسفانه به نظر می رسد دلسوزی چندانی برای اوضاع زیرساختی آب استان ندارند و دستگاه های نظارتی همراهی مطلوبی نمی کنند.

این مقام مسئول میزان بارندگی را در استان تهران در سال آبی ۹۹-۹۸ تا دیروز معادل ۴۶۱.۷ میلیمتر اعلام کرد و گفت: در تهران بیشترین بارندگی سالانه را شاهد بودیم. البته به خاطر تغییر الگوهای اقلیمی تا بهمن ماه سال ۹۸ بارندگی چندانی نداشتیم اما اوضاع در ماه های اسفند، فروردین و اردیبهشت به نحو مطلوبی تغییر کرد و تراز آبی تهران را در اسفند ماه به ۹۲ متر مکعب رساند. این در حالی است که میانگین بارش ۵۱ ساله گذشته تهران معادل ۲۸۷.۳ میلیمتر است و ما تنها تا پایان بهار رکورد بارندگی نیم قرن را زدیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه تهران با بیان اینکه میزان بارندگی امسال آبی در تهران نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد و نسبت به مدت بلند ۶۰ درصد افزایش داشت، تصریح کرد: همواره در بخش شمالی استان شاهد بارش برف بیشتر بودیم این در حالی است که امسال بیشترین بارندگی را در مرکز و دشت های جنوبی استان تجربه کردیم و حتی در بخش های شمالی شاهد کاهش بارش باران و برف در ارتفاعات بودیم.

رضوی با تاکید بر اینکه در تهران با وجود کاهش ورودی آب به مخازن شاهد رشد ۸ درصدی مصرف آب در شهر تهران بودیم، ادامه داد: امسال به دلیل سیاست هایی که در جهت مدیریت سیلاب در پیش گرفتیم ۱۴ درصد آب بیشتر به بخش کشاورزی، ۱۵ درصد آب بیشتر به بخش صنعت و ۸ درصد آب بیشتر به بخش شرب تخصیص دادیم. پیش بینی می کردیم تیر و مرداد بسیار گرمی را داشته باشیم اما شاهد کاهش دو تا سه درجه ای دمای هوا بودیم که به بخش آب و برق کشور بسیار کمک کرد.

این مقام مسئول بیشترین میزان بارندگی را مربوط به ایستگاه نسا در محدوده سد کرج با ۶۸۵.۱ میلیمتر و کمترین میزان بارندگی را در قشلاق شمس آباد ورامین اعلام کرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین