جهانگیری: جای خالی شهید سلیمانی بیش از همیشه احساس می‌شود/ ایشان نقش مهم و کارسازی در کشور داشت

گروه اقتصادی الف،   3990631108

معاون اول رئیس جمهور با گرامی داشت یاد و خاطره شهید سردار قاسم سلیمانی، گفت: انصافاً الان مشخص می شود که این شهید بزرگوار چه نقش بزرگ، مهم و کارسازی در کشور داشت و فقدان او امروز بیش از همیشه احساس می‌شود.

جهانگیری: جای خالی شهید سلیمانی بیش از همیشه احساس می‌شود/ ایشان نقش مهم و کارسازی در کشور داشت

به گزارش الف، جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی پیش از ظهر امروز (دوشنبه) به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد.

جهانگیری در این جلسه گزارش وزارت جهاد کشاورزی در خصوص طرح توسعه و فرآوری گیاهان دارویی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: ایران کشوری است که از جهات مختلف از مواهب و نعمات الهی برخوردار است که اگر به خوبی به هر یک از این ظرفیت ها بپردازیم، می تواند بخشی از مشکلات کشور را برطرف کند.

معاون اول رییس جمهور طرح توسعه و فرآوری گیاهان دارویی را از جمله طرح های پراهمیت در کشور برشمرد و اظهار داشت: توسعه و فرآوری گیاهان دارویی از هر منظر می تواند یکی از مهمترین طرح ها و پروژه های اقتصاد مقاومتی باشد چرا که این طرح متکی به ظرفیت های داخلی کشور است و رویکرد درون زایی اقتصاد مقاومتی نیز ناظر به همین موضوع است.

وی با اشاره به رویکرد عدالت بنیانی اقتصاد مقاومتی، خاطر نشان کرد: توسعه گیاهان دارویی می تواند گامی در جهت تحقق رویکرد عدالت بنیانی اقتصاد مقاومتی نیز باشد زیرا معمولا کشت و تولید گیاهان دارویی در مناطقی است که دولت همواره به دنبال ارائه خدمت بیشتر به مردم این مناطق و پرداخت تسهیلات اشتغال زایی است تا بتواند علاوه بر ایجاد فرصت های شغلی، درآمد مردم در این مناطق را نیز افزایش دهد.

جهانگیری همچنین با اشاره به گزارش معاون علمی و فناوری رییس جمهور مبنی بر برگزاری نمایشگاه های متعدد سالانه در حوزه گیاهان دارویی، گفت: طرح توسعه گیاهان دارویی همچنین می تواند گامی در جهت تحقق رویکرد دانش بنیان بودن اقتصاد مقاومتی باشد و با توجه به اینکه اجرای این طرح ها متکی به مردم و بخش خصوصی است، رویکرد مردمی بودن اقتصاد نیز در این طرح نهفته است.

معاون اول رییس جمهور برون گرایی را از دیگر رویکردهای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی برشمرد و گفت: در طرح توسعه و فرآوری گیاهان دارویی اگر محصولی با استانداردهای مناسب تولید شود، زمینه صادرات آن به دیگر کشورها نیز فراهم است که می تواند به معنای برون گرایی اقتصاد باشد.

وی کمک به اجرای مناسب طرح توسعه و فرآوری گیاهان دارویی را یک وظیفه مهم ملی برشمرد و از دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خواست تمرکز ویژه ای بر این طرح داشته باشد و مقدمات لازم برای آن را فراهم کند تا شاهد توسعه این بخش و تکمیل زنجیره آن از محل کشت تا محل فرآوری باشیم.

 جهانگیری با اشاره به گزارش نماینده وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر اینکه ارزش صادرات محصولات گیاهان دارویی به صورت خام در حال حاضر در حدود 950 میلیون دلار است، تصریح کرد: براساس گزارش های این وزارتخانه اگر بتوانیم اقدامات و سرمایه گذاری های لازم و حمایت های کافی را از این طرح انجام دهیم ارزش صادرات این محصولات می تواند به 16 میلیارد دلار برسد.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر ضرورت همکاری با کشورهای فعال در حوزه گیاهان دارویی نظیر هند و چین، تصریح کرد: توسعه و فرآوری گیاهان دارویی باید به یکی از مهمترین طرح های اولویت دار اقتصاد مقاومتی تبدیل شود چرا که می تواند علاوه بر ایجاد فرصت های شغلی، درآمدهای ارزی خوبی نیز برای کشور به همراه داشته باشد.

معاون اول رییس جمهور در ادامه این جلسه با اشاره به گزارش وزارت راه و شهرسازی در خصوص وضعیت اجرای پروژه مسکن مهر در کشور، گفت: مسکن مهر طرحی بود که در اواخر دولت دهم آغاز شد و هدف اجرای این طرح ساخت مسکن برای طبقات ضعیف جامعه بود.

وی با یادآوری اینکه اجرای طرح ها و اقدامات بزرگ نظیر احداث سدها، بزرگراه ها و خطوط راه آهن از آغاز تا زمان تکمیل، معمولاً طرح هایی طولانی مدت هستند و به عنوان مثال برخی سدها که امروز افتتاح می شود، کلنگ زنی آن در دولت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی بوده است، تصریح کرد: طرح مسکن مهر در اواخر دولت دهم شروع شد و با پیگیری های مجدانه دولت تدبیر و امید، کار تکمیل آن ادامه یافت که امیدوارم پروژه های مسکن مهر تا پایان سال 1399 به پایان برسد.

 جهانگیری با اشاره به برخی موانع قضایی پیش روی تکمیل تعدادی از پروژه ها و طرح های مسکن مهر، خاطر نشان کرد: لازم است طی نامه ای به رییس محترم قوه قضاییه، مستندات پرونده های مرتبط با طرح های مسکن مهر ارسال شود تا با دستور ویژه رییس دستگاه قضا شاهد تعیین تکلیف و حل و فصل این پرونده ها باشیم.

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به برنامه افزایش سقف تسهیلات مسکن مهر از 30 میلیون تومان به 40 میلیون تومان گفت: لازم است این موضوع به عنوان مصوبه جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به بانک های عامل ابلاغ شود تا همه بانک ها مکلف به اجرای این برنامه باشند.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه طرح مسکن مهر باید با سازوکار جدید و اصلاح ضعف های گذشته برای کمک به اقشار ضعیف جامعه استمرار پیدا کند، از وزارت راه و شهرسازی خواست آسیب شناسی دقیقی در خصوص طرح مسکن مهر انجام دهد و سازوکارها و روش های جدیدی را برای استمرار این طرح با رفع مسائل پیشین تدوین کند.

وی بخش مسکن را از مهمترین بخش های اقتصاد کشور دانست و گفت: اگر بخش مسکن به عنوان یکی از پیشران های اقتصادی فعال شود می تواند رشته های مختلف صنعتی زیرمجموعه خود را نیز فعال کرده و اشتغال زایی فراوانی به همراه داشته باشد.

وی همچنین با اشاره به گزارش های دبیرخانه ستاد از وضعیت اجرای پروژه های ملی اقتصاد مقاومتی گفت: انتخاب برخی پروژه ها به عنوان پروژه های ملی اقتصاد مقاومتی براساس بررسی های دقیق و هدف دار بوده است و خوشبختانه امروز شاهد آن هستیم که پروژه های ملی و اولویت دار نظیر پالایشگاه ستاره خلیج فارس و خودکفایی گندم آثار مثبت فراوانی در دوره تحریم برای کشور داشته است.

 جهانگیری افزود: پروژه های ملی اقتصاد مقاومتی همواره با دقت و براساس نیازهای اساسی کشور تعیین می شود و معمولا اجرای این پروژه ها یا در امنیت قضایی کشور یا جلوگیری از خروج ارز و یا در توسعه صادرات موثر بوده است که لازم است از استانداران کشور نیز در خصوص اجرای این پروژه ها قدردانی شود چرا که گزارش های دبیرخانه حاکی از آن است که اجرای این پروژه ها در استان ها موفق بوده است.

معاون اول رییس جمهور در ابتدای این جلسه نیز با گرامیداشت سالگرد هفته دفاع مقدس گفت: در دوران دفاع مقدس ملت ایران 8 سال مقاومت جانانه کردند که انصافاً کاری تاریخی و بی سابقه بود.

جهانگیری افزود: مردم ایران در دوران دفاع مقدس مظلومانه در برابر تهاجم دشمنان که از سوی شرق و غرب حمایت و تجهیز می شدند ایستادند و این مقطع از تاریخ کشور جزو تاریخ ماندگار ایران خواهد بود و درس های این دوره نیز بعنوان درس هایی ماندگار برای آیندگان به ثبت خواهد رسید.

وی ضمن قدردانی از تمام کسانی که در دوران دفاع مقدس نقش آفرینی کردند، گفت: باید از امام خمینی (ره)، رهبر معظم انقلاب، ارتش جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروهای بسیج مردمی و جهادگران جهاد سازندگی که بعنوان سنگر سازان بی سنگر لقب گرفتند و نیز شهدا و آزادگان و ایثارگران که از سلامت و جان خود گذشتند تا برای آب و خاک و قلمرو کشور اعتبار و آبرو ایجاد کنند قدردانی کرد و همواره یاد این بزرگواران را گرامی داشت.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه بار حفظ مسئولیت آرمان های جمهوری اسلامی ایران بر دوش همه ما قرار دارد، خاطر نشان کرد: اگرچه امسال به خاطر شیوع بیماری کرونا مراسم های متعدد مربوط به سالگرد دفاع مقدس برگزار نمی شود اما یاد و خاطره این دوره پرافتخارهمواره در اذهان ملت ایران باقی خواهد ماند.

وی با گرامی داشت یاد و خاطره شهید سردار قاسم سلیمانی، تصریح کرد: انصافاً الان مشخص می شود که این شهید بزرگوار چه نقش بزرگ، مهم و کارسازی در کشور داشت و فقدان او امروز بیش از همیشه احساس می شود که به روح این شهید بزرگوار درود می فرستیم.

در این جلسه که نائب رییس اول مجلس شورای اسلامی، وزرای کشور، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، راه و شهرسازی، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده، رییس سازمان امور اداری و استخدامی، معاون علمی و فناوری رییس جمهور، رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی، رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ، رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) و رییس کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز حضور داشتند، نماینده وزارت جهاد کشاورزی گزارشی از طرح توسعه و فرآوری گیاهان دارویی ارائه کرد و به تشریح مهمترین اقدامات در حوزه گیاهان دارویی در دولت تدبیر و امید پرداخت.

در این گزارش همچنین طرح وزارت جهاد کشاورزی برای کشت و تولید گیاهان دارویی تشریح شد و ضمن اشاره به برنامه های این دستگاه اجرایی برای توسعه و تولید گیاهان دارویی در سال 1399، چالش ها، مسائل و مشکلات پیش روی این بخش مطرح گردید.

براساس این گزارش در حال حاضر 32 هزار هکتار از اراضی برای حمایت از تولید گیاهان دارویی در کشور زیر کشت قرار گرفته و 60 هزار هکتار نیز درختان مثمر دیم نیز در دستور کار قرار دارد که برنامه های اولیه آن نهایی شده و وارد مرحله اجرا خواهد شد.

در ادامه این جلسه وزیر راه و شهرسازی نیز گزارشی از وضعیت تکمیل و تحویل پروژه های مسکن مهر در کشور ارائه کرد و به تشریح عملکرد دولت تدبیر و امید در بخش مسکن مهر پرداخت.

براساس این گزارش از مجموع 1 میلیون و 934 هزار مسکن مهر در کشور، 64 درصد آن یعنی 1 میلیون و 244 هزار واحد مسکونی در دولت تدبیر و امید ساخته و تکمیل شده است. ضمناً تعداد 107 هزار واحد مسکن مهر نیز آماده تحویل است که انتظار می رود تا پایان سال به مالکان تحویل داده شود.

در این گزارش همچنین به پروژه های روبنایی اتمام یافته در طرح مسکن مهر نیز اشاره شد که براساس آن از 505 باب مدرسه احداث شده تعداد 464 باب در دولت تدبیر و امید بوده است و از 393 باب مسجد نیز 324 باب محصول عملکرد دولت تدبیر و امید بوده است.

در ادامه این جلسه مشکلات و موانع تکمیل و تحویل واحدهای نیمه تمام مسکن مهر مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و مقرر شد از طریق مکاتبه و هماهنگی با رییس قوه قضاییه، برنامه ریزی های لازم برای تعیین تکلیف پرونده های قضایی مرتبط با مسکن مهر انجام شود.

در ابتدای این جلسه نیز نماینده دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گزارشی از وضعیت پروژه های اقتصاد مقاومتی سال 1399 در سطح ملی ارائه کرد و گفت: از 110 پروژه ملی تعداد 60 پروژه در مرحله اجرا قرار گرفته و از طریق سامانه نیپا می توان گزارش عملکرد این پروژه ها را مورد بررسی قرار داد.

نماینده دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی همچنین با تاکید بر اینکه عملکرد استان ها در اجرای پروژه های ملی اقتصاد مقاومتی مناسب بوده است، گزارشی نیز در خصوص برنامه تولید و اشتغال، موضوع بند الف تبصره 18 قانون بودجه کل کشور ارائه کرد و به تشریح برنامه های ستاد برای تحقق جهش تولید در سالجاری پرداخت.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین