توصیه‌هایی برای کاهش خطر ابتلا به آلزایمر

گروه سلامت الف،   3990631008

بنابر اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در آمریکا، بیماری آلزایمر ششمین عامل مرگ و میر در میان تمامی بزرگسالان و پنجمین عامل مرگ در میان افراد بالای ۶۵ سال است.

به گزارش ایسنا، این بیماری بخشهایی از مغز را که مسئول کنترل تفکر، زبان و حافظه است تحت تاثیر قرار میدهد و میتواند به طور چشمگیری توانایی فرد در انجام فعالیتهای روزانه را مختل کند.

«وارن بولینگ» از دپارتمان جراحی مغز و اعصاب در دانشگاه لوما لیندا در ایالت کالیفرنیا گفت: اگرچه عامل دقیق در بروز این بیماری شناخته شده نیست، کارشناسان به اطلاعات قابل توجهی در مورد روشهای موثر در کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر دست پیدا کرده اند.

به گفته این پزشک، فاکتورهای خطرزایی وجود دارند که احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش میدهند و درحالیکه برخی از این فاکتورهای خطرزا قابل تغییر نیستند عواملی همچون رژیم غذایی، ورزش و خواب وجود دارند که میتوان تحت کنترل درآورد.  

از جمله فاکتورهایی که در بروز این بیماری نقش دارند میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

رژیم غذایی: رژیم غذایی گیاهی میتواند در پیشگیری از ابتلا به دمانس و زوال عقل موثر باشد. کارشناسان مصرف سبزیجات دارای برگ سبز، غلات، حبوبات، خشکبار و روغن زیتون را توصیه میکنند. همچنین خوراکیهایی که ضد التهاب هستند و خاصیت آنتی اکسیدان دارند میتوانند به حفظ سلامت مغز و پیشگیری از ابتلا به این بیماری کمک کنند.

ورزش کردن: راهکار خوب برای پیشگیری از خطر ابتلا به بیماری آلزایمر انجام ترکیبی از ورزشهای قلبی عروقی و تمرینات قدرتی است. برای افرادی که تازه کار هستند فعالیتهایی همچون پیاده روی، یوگا یا شنا توصیه میشود. حرکات تعادلی نیز در حفظ سلامت مغز نقش کلیدی دارند. وارد شدن ضربه به سر ناشی از سقوط یا از دست دادن تعادل میتواند در بروز خطر بیماری آلزایمر یا دیگر انواع دمانس نقش داشته باشد.

افسردگی، انزوای اجتماعی: مطالعات متعددی نشان داده که انزوای اجتماعی میتواند خطر افت شناختی و زوال عقل را افزایش دهد. تنها بودن یا احساس تنهایی فرد را در برابر آسیبهای جسمی آسیب پذیرتر میسازد و فرد را در معرض دمانس قرار میدهد.

استعمال سیگار: مصرف سیگار به طور چشمگیری در افزایش خطر ابتلای فرد به بیماری آلزایمر نقش دارد. همچنین استعمال سیگار میتواند فرد را در معرض مشکلات قلبی قرار دهد که خود عامل سکته مغزی یا خونریزی در مغز و فاکتوری خطرزا در بروز زوال عقل است.

خواب: تحقیقات نشان میدهد داشتن میزان خواب کافی در طول شب میتواند تاثیر حائز اهمیتی بر اثرات ذهنی ناشی از افزایش سن داشته باشد. خواب میتواند برای ذهن مفید باشد و برخورداری از الگوی خواب مناسب به حفظ سلامت مغز کمک می‌کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین