توصیه‌هایی برای کاهش خطر ابتلا به آلزایمر

گروه سلامت الف،   3990631008

بنابر اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در آمریکا، بیماری آلزایمر ششمین عامل مرگ و میر در میان تمامی بزرگسالان و پنجمین عامل مرگ در میان افراد بالای ۶۵ سال است.

به گزارش ایسنا، این بیماری بخشهایی از مغز را که مسئول کنترل تفکر، زبان و حافظه است تحت تاثیر قرار میدهد و میتواند به طور چشمگیری توانایی فرد در انجام فعالیتهای روزانه را مختل کند.

«وارن بولینگ» از دپارتمان جراحی مغز و اعصاب در دانشگاه لوما لیندا در ایالت کالیفرنیا گفت: اگرچه عامل دقیق در بروز این بیماری شناخته شده نیست، کارشناسان به اطلاعات قابل توجهی در مورد روشهای موثر در کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر دست پیدا کرده اند.

به گفته این پزشک، فاکتورهای خطرزایی وجود دارند که احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش میدهند و درحالیکه برخی از این فاکتورهای خطرزا قابل تغییر نیستند عواملی همچون رژیم غذایی، ورزش و خواب وجود دارند که میتوان تحت کنترل درآورد.  

از جمله فاکتورهایی که در بروز این بیماری نقش دارند میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

رژیم غذایی: رژیم غذایی گیاهی میتواند در پیشگیری از ابتلا به دمانس و زوال عقل موثر باشد. کارشناسان مصرف سبزیجات دارای برگ سبز، غلات، حبوبات، خشکبار و روغن زیتون را توصیه میکنند. همچنین خوراکیهایی که ضد التهاب هستند و خاصیت آنتی اکسیدان دارند میتوانند به حفظ سلامت مغز و پیشگیری از ابتلا به این بیماری کمک کنند.

ورزش کردن: راهکار خوب برای پیشگیری از خطر ابتلا به بیماری آلزایمر انجام ترکیبی از ورزشهای قلبی عروقی و تمرینات قدرتی است. برای افرادی که تازه کار هستند فعالیتهایی همچون پیاده روی، یوگا یا شنا توصیه میشود. حرکات تعادلی نیز در حفظ سلامت مغز نقش کلیدی دارند. وارد شدن ضربه به سر ناشی از سقوط یا از دست دادن تعادل میتواند در بروز خطر بیماری آلزایمر یا دیگر انواع دمانس نقش داشته باشد.

افسردگی، انزوای اجتماعی: مطالعات متعددی نشان داده که انزوای اجتماعی میتواند خطر افت شناختی و زوال عقل را افزایش دهد. تنها بودن یا احساس تنهایی فرد را در برابر آسیبهای جسمی آسیب پذیرتر میسازد و فرد را در معرض دمانس قرار میدهد.

استعمال سیگار: مصرف سیگار به طور چشمگیری در افزایش خطر ابتلای فرد به بیماری آلزایمر نقش دارد. همچنین استعمال سیگار میتواند فرد را در معرض مشکلات قلبی قرار دهد که خود عامل سکته مغزی یا خونریزی در مغز و فاکتوری خطرزا در بروز زوال عقل است.

خواب: تحقیقات نشان میدهد داشتن میزان خواب کافی در طول شب میتواند تاثیر حائز اهمیتی بر اثرات ذهنی ناشی از افزایش سن داشته باشد. خواب میتواند برای ذهن مفید باشد و برخورداری از الگوی خواب مناسب به حفظ سلامت مغز کمک می‌کند.

پربحث‌های هفته

  1. جنجال توییت «ذوالنوری» به روایتی دیگر

  2. غرب لیبرال، آزادی بیان یا مدیریت افکار!؟

  3. فیلم / تصاویر دوربین مداربسته از محل درگیری مهرداد سپهری

  4. قالیباف کرونا گرفت

  5. چرا جمعیت ایران باید دستِ‌کم به ۱۵۰میلیون برسد؟!

  6. چند نکته درباره آمار پایین فوتی‌ها در کربلا و نجف

  7. اوراسیا تایمز: چرا ایران قادر است جنگنده های بسیار پیشرفته آمریکا را "سرنگون" کند؟

  8. چرا قرعه کشی خودرو عادلانه نیست؟

  9. پزشک ۵۰۰ تومانی میبد درگذشت

  10. سودای خام سودان در ایجاد رابطه با اسراییل

  11. آقای جهانگیری ما دعا می‌کنیم اما ...

  12. آمار وحشتناک کرونا در ایران: ۴۱۵ فوتی در ۲۴ ساعت

  13. اقدام تحسین برانگیز نجاح محمدعلی در پاسخ به توهین کارشناسان من و تو

  14. دلایل عجیب سلبریتی‌ها برای ازدواج‌نکردن!

  15. ابلاغ مجوز افزایش قیمت‌ خودروها برای سه ماهه سوم سال + جزئیات و قیمت‌ها

  16. واریز ۲۷ هزار میلیارد تومان به حساب خاص رئیس جمهور

  17. رهبر انقلاب: برای مقابله با کرونا باید تصمیم قاطع حاکمیتی گرفته شود/ توصیه‌های مهم برای مواجهه با ویروس کرونا/ انتقاد صریح از هتک حرمت رئیس‌جمهور

  18. عدم خوشبینی مقام معظم رهبری به مذاکره با آمریکا

  19. حمله وحشیانه اراذل و اوباش به یک پاساژ در جنوب غرب تهران

  20. تذکر لسانی بهانه‌ای برای ضرب و شتم/ دلجویی امام جمعه رشت از بانوی آمر به معروف

  21. دفاع پاریس از توهین به پیامبر اسلام؛ ماکرون: عقب‌نشینی نمی‌کنیم

  22. فیلم/ به تاراج بردن خیارهای یک مزرعه حاشیه تهران!

  23. ماجرای مهرداد سپهری به روایت چند شاهد عینی

  24. ترامپ چگونه رژیم‌های عربی را وادار به سازش با صهیونیست‌ها کرد؟

  25. باهنر: در برجام گل‌هایی زدیم و گل‌هایی هم خوردیم/ احمدی‌نژاد میگفت می‌خواهم با سرعت ۱۴۰ كیلومتر بروم/ اصلاح‌طلبان نمی‌توانند خودشان را از دولت مبرا کنند

آخرین عناوین