زالی: روند افزایشی مبتلایان کرونا را نباید گذرا تلقی کرد/ کاهش رعایت پروتکل‌ها در تهران

گروه اجتماعی الف،   3990630094 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران از کاهش ۱۵ درصدی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان تهران خبر داد و گفت: بررسی های ۲ روز اخیر نشان می‌دهد آمار مبتلایان روبه افزایش است و این رشد را نباید موجی گذرا تلقی کرد.

زالی: روند افزایشی مبتلایان کرونا را نباید گذرا تلقی کرد/ کاهش رعایت پروتکل‌ها در تهران

به گزارش ایرنا، دکتر علیرضا زالی روز یکشنبه در حاشیه آیین امضای تفاهم نامه همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و شرکت پارس خودرو در جمع خبرنگاران برخی بازگشایی ها را شتابان دانست و افزود: تهران در حال حاضر در شرایط کاملا قرمز بسر می برد، افزایش آمار مبتلایان حاکی است که وارد موج سوم کرونا شده ایم.

وی ادامه داد: آمارها نشان می دهد که در استان تهران بین موج دوم و سوم کرونا فاصله زمانی بسیار کوتاه بوده، این در حالی است که در پایان موج اول تا رسیدن به موج دوم زمان وجود داشت به عبارتی زمان رسیدن به موج سوم خیلی کوتاه تر شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: رصد بیماری کرونا از روز گذشته (شنبه) تا امروز (یکشنبه) نشان می دهد آمار مبتلایان روبه افزایش است. این موضوع را نباید یک موج گذرا تلقی کرد و ساختار افزایش آماری که در  حال حاضر تجربه می کنیم در تطابق با شکل گیری موج سوم در تهران است.

کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی در تهران

زالی به کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی در تهران اشاره کرد و گفت: در ۲ هفته گذشته میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در محیط های عمومی و خدماتی ۱۵ درصد کاهش یافته است و از ۸۵ درصد به ۷۰ درصد رسیده است.

وی یادآور شد: این موضوع نشان می دهد که در رعایت پروتکل های بهداشتی با افت ۱۵ درصدی روبرو هستیم.

فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران ادامه داد: به دلیل مزمن شدن و ماهیت فرسایشی این بیماری، مردم از مراعات خسته شده و انگیزه آنان برای رعایت پروتکل های بهداشتی کمتر شده است.

زالی تصریح کرد: تیم اپیدمیولوژی ستاد کرونا در حال بررسی دقیق عوامل افزایش بیماری و کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی است. عوامل متعددی در این زمینه نقش دارند باید به همه عوامل باید توجه کنیم.

مسافرت بار بسیار زیادی در چرخش بیماری دارد

وی با یادآوری بار بسیار بالای مسافرت در نقل و انتقال و چرخش ویروس کرونا، گفت: گرچه ما هنوز استنادات علمی کافی نداریم که آیا ویروسی که در تهران وجود دارد با دیگر استان ها متفاوت است اما بالقوه این احتمال وجود دارد که ویروس در چرخش های بین شهری زمینه برای جهش آن آماده می شود که این موضوع موجب نگرانی کادر پزشکی شده است.

فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران به برگزاری تجمعات در روزهای اخیر اشاره کرد و اظهارداشت: هرچند بسیاری از هیات مذهبی در برگزاری مراسم عزاداری محرم پروتکل های بهداشتی را رعایت کردند اما در برخی مناطق استان تهران بعضی هیات های مذهبی پروتکل ها را مورد توجه قرار ندادند.

زالی تاکید کرد: محیط های بسته بدون تهویه کافی و رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی می تواند سبب افزایش بیماری کرونا شود.

با تسامح برخورد می کنیم

وی با یادآوری این که در ایران نسبت به رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی با تسامح برخورد می کنیم، افزود: هر کسی خواست به سفر رفت و جرایم بازدارنده در این گونه موارد درنظر گرفته نشده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: در ۱۵۶ کشور برای کسانی که پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند، جرایم بازدارنده اعم از زندان، حبس و جرایم نقدی در نظر گرفته شده است، افرادی ممکن است برای سلامتی خود اهمیت قائل نباشد اما این بیماری به سرعت دیگران را مبتلا می کند.

زالی با تاکید بر این که باید محدودیت ها در این موارد در نظر گرفته شود، ادامه داد: در ۲ هفته اخیر فشار بر حمل و نقل عمومی تهران به شدت افزایش یافته است و روزانه به طور متوسط بین ۹۵۰ تا ۹۶۰ هزار نفر از مترو و تعداد قابل توجهی هم از اتوبوس استفاده می کنند.

وی با یادآوری این که برای رفع این مشکل باید موانع زیرساختی برطرف شود، گفت: در شرایط فعلی حمل و نقل عمومی تهران به خصوص مترو تنها ۳۰ درصد سفرها را پوشش می دهد، این در حالی است که  این رقم باید به ۳ برابر افزایش یابد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: ناوگان اتوبوسرانی در شرایط کرونا از لحاظ تجهیزات و نوسازی تغییر محسوسی را ایجاد نکرده است و به همین دلیل فشار جدی به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران وارد شده است.

زالی همچنین بر لزوم توسعه خدمات الکترونیک تاکید کرد و گفت: تاکنون توجه جدی به این موضوع نشده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۰۴۷۸۲۱۵:۱۷:۳۹ ۱۳۹۹/۶/۳۰
تا وقتی سفرها محدود نشه کرونا تا ده ساله دیگه هم هست . مدارس باید بسته شوند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین