آخرین مهلت ثبت‌نام برای دریافت وام کرونا

گروه اقتصادی الف،   3990630078

فردا آخرین مهلت کسب و کارهای فاقد بیمه برای ثبت نام جهت دریافت وام کرونا است، با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد تعداد کمی از بنگاه‌های ثبت نام کرده موفق به اخذ این وام شده اند.

آخرین مهلت ثبت‌نام برای دریافت وام کرونا

به گزارش مهر، یکی از مهم‌ترین تبعات شیوع ویروس کرونا، تضعیف اقتصاد کشور و فشار به بنگاه‌های تولیدی و خدماتی بود به گونه‌ای که طبق اعلام وزارت کار ۹۳ درصد کارگاه‌هایی که از شیوع کرونا متأثر شدند در دو حوزه خدمات و صنعت فعال بوده اند.

در همین ارتباط، ۸۴۸ زیررسته شغلی به شدت آسیب دیده از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعیین شدند و اعلام شد که تعداد بنگاه‌های آسیب دیده ۳ میلیون واحد است که ۱.۳ میلیون واحد آن بیمه شده و دارای کد کارگاهی و ۱.۷ میلیون واحد فاقد بیمه و کد کارگاهی هستند.

وزارت کار در اواخر اردیبهشت ماه با معرفی سامانه کارا اعلام کرد که کسب و کارهای آسیب دیده می‌توانند با دریافت تسهیلات ویژه ای، تا حدودی از دوره سخت کرونا عبور کنند که مطابق با جدول ارائه شده از سوی وزارت کار مبلغ تسهیلات ویژه کسب و کار کرونا در صورتی که تسهیلات تا ۱۶ میلیون تومان باشد، سفته فرد متقاضی یا چک به تشخیص بانک، تسهیلات ۱۶ تا ۴۸ میلیون تومان نوع وثیقه سفته فرد متقاضی یا چک به تشخیص بانک به همراه یک ضامن (واحد اقتصادی دیگر یا کارمند)، مبلغ تسهیلات ۴۸ تا ۱۶۰ میلیون تومان و نوع وثیقه سفته فرد متقاضی یا چک به تشخیص بانک به همراه ۲ ضامن (واحد اقتصادی دیگر یا کارمند)، مبلغ تسهیلات ۱۶۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان با نوع سفته فرد متقاضی یا چک به تشخیص بانک به همراه ۳ ضامن (واحد اقتصادی دیگر یا کارمند)، مبلغ تسهیلات از ۲۰۰ میلیون تومان بالاتر و با نوع وثیقه ارائه تضمین صادره از سوی صندوق‌های ضمانت و یا بنا به تشخیص بانک ارائه وثایق متعارف و سقف مبلغ سفته ۱.۵ برابر اصل و سود تسهیلات است.

در این بین، با توجه به اینکه سازوکار ثبت‌نام صاحبان مشاغل در سامانه کارا از حدود ۴ ماه پیش آغاز شده بود، چندی پیش مهلت ثبت‌نام به اتمام رسید؛ اما به دلیل مشکلات فراوان این حوزه، ۲۸ مرداد ماه کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا، مهلت ثبت نام این تسهیلات را تمدید کرد؛ به گونه‌ای که صاحبان مشاغل بیمه شده تا روز ۱۵ شهریور ماه می‌توانستند برای دریافت وام ثبت نام کنند اما با توجه به اینکه صاحبان مشاغل فاقد بیمه دیرتر به این جمع اضافه شدند، مقرر شد تا پایان شهریور ماه مهلت ثبت‌نام داشته باشند که بر این اساس، فردا ۳۱ شهریور ماه مهلت این دسته از کسب و کارها به پایان می‌رسد.

چند بنگاهها موفق به دریافت وام کرونایی شدند؟

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی عصر دیروز در نشست دوره‌ای با مدیران عامل بانک‌ها گفته که طی یک ماه و نیم گذشته ۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات کرونا به بنگاههای مشمول پرداخت شده است.

با این وجود وزارت کار هنوز گزارشی از تعداد بنگاههای دریافت کننده این وام منتشر نکرده است؛ انتشار گزارش عملکرد از پرداخت این وام از آن جهت اهمیت دارد که یک بررسی میدانی حاکی از آن است که این وام هنوز به بسیاری از مشمولان پرداخت نشده است.

یک مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد احتمال تمدید مهلت ثبت نام برای دریافت وام کرونا، گفت: با توجه به اینکه ستاد ملی مقابله با پیامدهای کرونا سازوکار را تعیین می‌کند، باید منتظر ماند و دید که این ستاد در روز دوشنبه چه تصمیم می‌گیرد.

وی افزود: از نظر ما احتمال تمدید وجود دارد اما تصمیم نهایی را این ستاد می‌گیرد.

در واحدهای آسیب دیده از کرونا که از سوی وزارت کار شناسایی شده اند، ۲.۸ میلیون نفر بیمه شده و ۳ میلیون نفر فاقد بیمه مشغول به کار هستند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین