واکسن هندی بزنیم یا واکسن روسی؟ هیچکدام؛ فعلا پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنید!

گروه اجتماعی الف،   3990630059 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

اعلام وزیر بهداشت درباره تهیه ۲۰ میلیون دوز واکسن کرونا از هند پس از واکنش‌های منفی نظام سلامت به واکسن روسی این پرسش را ایجاد کرده است که آیا واکسن هندی از کیفیت بهتری برخوردار است؟ هر چند اظهارات مقام های بهداشت و درمان کشورمان و واقعیت‌های تلخ مربوط به رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی حاکی است که بهتر است فعلا دلخوش به ورود زودهنگام هیچ واکسنی به کشور نباشیم و اجرای این پروتکل‌ها را جدی بگیریم!

 به گزارش الف سعید نمکی، وزیر بهداشت اعلام کرده که قرار است از یک شرکت هندی که صاحب آن یک ایرانی الاصل زرتشتی است، ۲۰ میلیون دوز واکسن کرونا خریداری کنیم. به گفته کارشناسان، وزارت بهداشت ایران در تلاش است تا واکسن کرونا را با قیمت ارزان تری پیش خرید کند. حال سوال جدی اینجاست که آیا این واکسن ارزان هندی از کیفیت لازم هم برخوردار است؟ 

 آنطور که وزیر بهداشت توضیح داده است : «این شرکت هندی که ۱۰۰ میلیون دوز واکسن به آمریکا پیش‌فروش کرده است، اجازه گرفته تا ۲۰ درصد محصول خودش را به سایر کشورها بفروشد. براساس آنچه این شرکت هندی به ما قول داده، قرار است واکسن  کرونا را از این شرکت با قیمت ارزان‌تر و معقول‌تر تهیه کنیم. درواقع، مدیر عامل این شرکت که فردی ایرانی‌الاصل زرتشتی است، به ما قول داده است ۲۰ میلیون دوز واکسن را با قیمت پایین‌تر به ما بفروشد.»

البته نمکی در عین حال از تلاش مراکز تحقیقاتی و مطالعاتی کشور برای تولید واکسن کرونا نیز خبر داده است. یعنی طبق گفته های مسئولان وزارت بهداشت، ایران علاوه بر اینکه برای تولید واکسن کرونا فعالیت می کند، همزمان در تلاش است که واکسن کرونا را از شرکت های مطرح جهان نیز پیش خرید کند. 

مدیرعامل ایرانی‌الاصل شرکت هندی، چه کسی است؟

بر اساس شواهد و اسناد، ایران قرار است از «انستیتو هندی سروم» واکسن کرونا را پیش خرید کند. این انستیتوی خصوصی در زمره هفت شرکت مطرح داروسازی در هند است که در زمینه تولید دارو و واکسن، تجارب طولانی دارد. حتی این شرکت هندی به عنوان یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان واکسن در جهان هم شناخته می شود. در برخی رسانه های مطرح جهان نیز از این شرکت بزرگ به عنوان یکی از امیدهای اصلی دستیابی به واکسن کرونا یاد می شود. 

بر اساس اطلاعات منتشر شده، «سیروس پوناوالا» به عنوان موسس و رئیس هیات مدیره ایرانی-زرتشتی تبار انستیتو سروم شناخته می شود. گفته می شود که هم اکنون پسر او، «آدار پوناوالا» به عنوان مدیرعامل انستیتو سروم هند فعالیت می کند.

آیا واکسن هندی کرونا، امنیت دارد؟

بسیاری از فرآورده های تولید شده در انستیتو سروم هند، قیمت ارزانی دارد. دکتر کامیار قاسم نژاد، داروساز که سال ها در حوزه ساخت واکسن فعالیت داشته است، در گفتگو با «الف» به کیفیت تولیدات این شرکت هندی اشاره و تاکید می کند: «نباید از خاطر برد که همین الان هم بخش بزرگی از مواد اولیه تولید دارو در ایران از طریق هند انجام می شود. بنابراین بسیاری از شرکت های هندی از تجربه و دانش بالایی در حوزه داروسازی برخودار هستند. قطعا شرکت سروم هند از جمله معتبرترین شرکت های جهان است که می توان به محصولات آنها اعتماد کرد.»

او تصریح می کند: «درخصوص تولید واکسن کرونا نیز واقعیت این است که شرکت سروم هند با شرکت های مطرح جهان در حال تبادل علمی است. واکسن کرونای این شرکت هم در واقع با همکاری علمی دانشگاه آکسفورد و برخی شرکت های آمریکایی در حال نتیجه دادن است. حتی برخی شرکت های مطرح جهان برای تولید انبوه واکسن خود گاهی این شرکت هندی را انتخاب می کنند تا هزینه تمام شده تولید واکسن کاهش یابد. بنابراین می توان گفت واکسن های تولید شده در این شرکت هندی، اگرچه ارزان است، اما از کیفیت مطلوبی نیز برخوردار است، زیرا نظارت محافل مطرح علمی جهان را بالای سر خود می بیند. اگر این واکسن با همین کیفیت مثلا در کشور سنگاپور یا ژاپن تولید شود، قیمت نهایی آن چندین برابر خواهد شد، زیرا هزینه استخدام نیروهای انسانی در این کشورها بسیار بالاست.»

این شرکت هندی اعلام کرده است که احتمالا واکسن کرونا را تا پایان ماه سپتامبر میلادی (9 مهرماه شمسی) با قیمتی حدود 13 دلار به بازار عرضه کند. البته نباید انتظار داشت که این واکسن در همین تاریخ به ایران بیاید. قطعا ورود احتمالی آن به ایران چندین ماه طول خواهد کشید، زیرا در جدول توزیع واکسن ها معمولا شهروندان همان کشور تولیدکننده در اولویت قرار می گیرند.

ماجرای واکسن روسی کرونا به کجا رسید؟

طبق اعلام وزارت بهداشت، محققان کشور ما در حال تلاش برای ساخت واکسن کرونا هستند. وزیر بهداشت بارها اعلام کرده است که نباید توان کشور ما در ساخت واکسن کرونا را دست کم گرفت، اما برخی از کارشناسان هم معتقدند که تولید واکسن کرونا در ایران به این زودی ها محقق نخواهد شد. مثلا دکتر مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با صراحت اعلام کرده است: «روی واکسن کرونای ساخت ایران، زیاد حساب باز نکنید» این متخصص عفونی به تجربه ناموفق ایران در مراحل ساخت واکسن آنفلوآنزا اشاره کرده و گفته است که ایران سال‌هاست از مراحل نهایی تولید واکسن آنفلوآنزا سخن می گوید، اما سال‌هاست که در مقام عمل، شاهد پیشرفتی در این حوزه نیستیم.

البته وزارت بهداشت اعلام کرده است که فرآیند تولید واکسن کرونا در کشور و همچنین پیش خرید واکسن کرونا در جهان را همزمان با یکدیگر پیش خواهد برد. با توجه به اینکه روسیه، اولین کشوری بود که از توزیع رسمی واکسن کرونا خبر داد، زمزمه هایی مبنی بر مذاکره ایران با روس ها درخصوص واردات این واکسن نیز مطح شده بود.

دکتر حسین زواره ای، متخصص علوم آزمایشگاهی در گفتگو با «الف» به همین واکسن روسی کرونا اشاره می کند و می گوید: «پیشتر نیز برخی از مسئولان وزارت بهداشت اعلام کرده بودند که قصدی برای خرید واکسن روسی کرونا ندارند. سیاست واردات واکسن همواره به این صورت است که کیفیت آن واکسن باید از سوی سازمان جهانی بهداشت، تایید شده باشد تا مجوز واردات بگیرد. واکسن روسی کرونا نتوانسته است تاییدیه این سازمان جهانی را بگیرد و بنابراین بسیار بعید است که ایران در آینده بخواهد واکسن روسی کرونا را وارد کند.»

او خاطرنشان می کند: «هم اکنون بیش از 165 پروژه بزرگ تولید واکسن کرونا در جهان در حال انجام است. مشخص است که همه این پروژه ها به نتیجه مطلوب نمی رسند و تعداد کمی از آنها موفق خواهند شد که تاییدیه سازمان جهانی بهداشت را بگیرد. حتی در صورت تایید این سازمان جهانی، باز هم باید در نظر داشت که احتمال ایمنی 100 درصدی برای این واکسن ها ممکن است هرگز ایجاد نشود. بنابراین باید هم در حال حاضر و هم تا نهایی شدن تحقیقات تولید واکسن 100 درصد موثر، همچنان رعایت پروتکل های بهداشتی را در اولویت قرار دهیم.»

با این حال برخی اخبار حکایت از استقبال دیگر کشورها از واکسن روسی کرونا دارد تا جایی که براساس این اخبار حتی هندی ها نیز خود ۱۰۰ میلیون دوز از واکسن روسی را پیش خرید کرده اند! 
 
براساس خبری که خبرگزاری «نووستی» روسیه منتشر کرده است صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه بعد از توافق با برزیل و مکزیک، با یک شرکت دارویی هندی نیز برای ارسال ۱۰۰ میلیون دوز واکسن روسی "اسپوتنیک-۵" علیه ویروس کرونا به کشور هند، توافقنامه امضاء کرده است.

بر این اساس یک مقام آگاه به خبرگزاری «نووستی» اعلام کرد که صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه موافقت کرده است تا 100 میلیون دوز واکسن روسی "اسپوتنیک-5" علیه ویروس کرونا را برای یک شرکت دارو سازی هندی ارسال کند.

این مقام آگاه گفته است: «تعداد 100 میلیون دوز واکسن "اسپوتنیک-5" به یک شرکت دارویی از هند فروخته شده است.»

پیش از این، "کریل دمیتری‌یف" رئیس صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه اعلام کرده بود که برزیل آماده پیوستن به روند تولید و انجام آزمایشات بالینی گسترده به روی واکسن به ثبت رسیده در روسیه است.

به گفته این مقام روس، علاوه بر برزیل، مکزیک، هند و برخی کشورهای خاورمیانه نیز در آزمایشات بالینی واکسن "اسپوتنیک-5" مشارکت خواهند داشت.

با توجه به در پیش بودن انتخابات آمریکا و فضای تبلیغاتی سنگینی که حاکم است، احتمال می رود که قبل از پایان سال میلادی و قبل از این انتخابات، واکسن کرونا در کشور آمریکا نیز توزیع شود، اما باید در نظر داشت که این واکسن یا سایر واکسن های مشابه کرونا در جهان با تاخیر به کشور ما وارد خواهند شد. به همین دلیل نیز مسئولان وزارت بهداشت بارها اعلام کرده اند که حداقل تا یک سال دیگر با ویروس کرونا درگیر خواهیم بود. بسیاری از کارشناسان معتقدند که در طول این مدت، رعایت پروتکل های بهداشتی می تواند تاثیری حتی بیشتر از واکسن کرونا در مصون سازی جامعه داشته باشد. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۰۴۴۷۹۱۲:۲۶:۳۴ ۱۳۹۹/۶/۳۰
اونلی واکسن USA
عدالت۱۶۰۴۴۹۱۱۲:۳۱:۰۹ ۱۳۹۹/۶/۳۰
دولت بدون هیچ دلیلی, باز هم دورکاری را در تهران لغو کرده, جالب اینجاست که با رسیدن پاییز که به صورت سنتی فصل شیوع بیماریست, به جای اینکه دورکاریها بیشتر شود, کلا قطع شده, واقعا هر ثانیه ادامه این وضعیت خطرناک است. نهادهای نظارتی باید دولت را به دلیل بی خیالی و شاید تعمد در فراگیری کرونا مورد سوال قرار دهند.
ناشناس۱۶۰۴۵۵۹۱۳:۱۱:۴۶ ۱۳۹۹/۶/۳۰
کرونا نشان داد که امریکا و اروپای مدعی پیشرفت و تکنولوژی چقدر عقب مانده اند.
ناشناس۱۶۰۴۸۱۲۱۵:۳۸:۲۴ ۱۳۹۹/۶/۳۰
IQ !!! ساخت واکسن ، خمره رنگرزی نیست . نیاز به آزمایش اثرات بلند مدت دارد . آمریکا ، چین و روسیه خرفت نیست
ناشناس۱۶۰۴۸۹۹۱۶:۳۰:۱۲ ۱۳۹۹/۶/۳۰
اول در مورد داروسازی ژنریک تحقیق کن بعد نظر بده، شرکت های داروسازی هند ژنریک هستند و بیکیفیت ترین دارو هارو تولید میکنند و در چندین سخنرانی و مقاله از محققان به این موضوع اشاره شده
ناشناس۱۶۰۵۰۰۳۱۸:۰۹:۲۲ ۱۳۹۹/۶/۳۰
حتما تو پیشرفته هستی با چین که عامل ویروس !!
ناشناس۱۶۰۴۵۶۰۱۳:۱۱:۴۸ ۱۳۹۹/۶/۳۰
حالا کو واکسن؟
ناشناس۱۶۰۴۸۰۵۱۵:۳۳:۴۵ ۱۳۹۹/۶/۳۰
اوناهاشش توی روسیه و چین هست
ناشناس۱۶۰۴۵۷۷۱۳:۲۳:۲۸ ۱۳۹۹/۶/۳۰
خواهشا ابتدا واکسن را به مسئولین .. ما بزنید که جان سالم داشته باشند تا ادامه سعادت ما وکشور برقرار باشد ما بدون این بزرگان زندگی نمی خواهیم
ناشناس۱۶۰۴۶۴۵۱۳:۵۱:۵۱ ۱۳۹۹/۶/۳۰
سئوال اصلی اینست که آیا براستی این اراده در دولت ایران وجود دارد که چند میلیارد دلار خرج سلامت ملت کند و یا اینکه مردم به حال خود رها میشوندبه امید اینکه اگر کرونا گرفتند نمیرند .
ناشناس۱۶۰۴۷۰۳۱۴:۱۹:۳۰ ۱۳۹۹/۶/۳۰
ديروز عرض كردم كه نكنه از هول حليم توي ديگ بيفتم !! نكنه از چاله كرونا --- كه در عين حال خيلي ها هم شفا يافتند .. دربياييم و در چاه بيفتيم !! انشاءالله كه واكسن هندي صددر صد از نظر مجامع جهاني ok بشه !! اما مسئله اينجاست كه هنوز سازمان بهداشت جهاني هيچ واكسني را كاملاً تاييد نكرده و گفته كه هنوز راه در پيش است !! مسئولين به هوش باشند !!
ناشناس۱۶۰۴۷۶۲۱۵:۰۶:۴۷ ۱۳۹۹/۶/۳۰
حرف بزنیم جهان را مسخره کنیم خودمان را در عرش ببینیم ‌ودیگران را در عجز چون کرونا یک دروغ است برای ترساندن ملت در اوج ما
ناشناس۱۶۰۴۷۹۲۱۵:۲۶:۱۰ ۱۳۹۹/۶/۳۰
روسیه خیلی پیشرفته تر از هند نیست؟ نباید مردم را قربانی سیاسی بازی کرد. افرادی که در خطر هستند نباید سریع واکسن بزنند؟ از دیدگاه مدیریت ریسک، خطر زیاد یعنی زدن زودهنگام واکسن های موجود.
ناشناس۱۶۰۴۸۴۵۱۵:۵۷:۱۱ ۱۳۹۹/۶/۳۰
ارتباطاتمون که با چین خوبه لاقل واکسن چینی را وارد کنیم. الان امارات هم واکسن چین را خریداری کرده و مثل اینکه تو خود چین هم خیلی خوب جواب داد
ناشناس۱۶۰۴۹۷۶۱۷:۳۳:۳۸ ۱۳۹۹/۶/۳۰
من به واکسن های چینی و روسی اعتقادی ندارم و به نظرم با توجه سوابق واکسن های تولیدی این شرکت هندی به مراتب قابل اعتماد تر هستند. این هند اونی نیست که نادر شاه و سلطان محمود غارتش کردند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  17. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  18. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  19. قبور لاکچری

  20. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  21. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

آخرین عناوین