«آیا واشنگتن کر است»؟!/ واکنش منفی جهانی به ادعای بازگشت تحریم های سازمان ملل/ روسیاهی دوباره برای کاخ سفید

گروه سیاسی الف،   3990630036 ۵۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

ادعای وزارت امورخارجه آمریکا درباره بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران با واکنش منفی گسترده کشورهای بزرگ دنیا و اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد روبرو شده است. معاون سفیر روسیه در سازمان ملل متحد در این زمینه خطاب به آمریکا نوشت: آیا واشنگتن کر است؟!

«آیا واشنگتن کر است»؟!/ واکنش منفی جهانی به ادعای بازگشت تحریم های سازمان ملل/ روسیاهی دوباره برای کاخ سفید

به گزارش الف وزارت خارجه آمریکا بامداد یکشنبه مدعی شد تمام تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، از جمله محدودیت تسلیحاتی با توسل به اسنپ بک ( مکانیسم ماشه) دوباره احیا شده است .

در بیانیه وزرات خارجه آمریکا آمده است که کارزار فشار حداکثری بر ایران ادامه دارد و در روزهای آینده، گستره‌ای از اقدامات بیشتر برای تقویت اجرای تحریم‌های سازمان ملل از سوی ایالات متحده اعلام خواهد شد.

«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در این بیانیه ایران را بزرگترین تهدید برای منطقه غرب آسیا دانسته و گفته است: «امروز، آمریکا از بازگشت عملاََ تمام تحریم‌های سازمان ملل بر ایران، که پیشتر لغو شده بودند، استقبال می‌کند».

وی مدعی شد: «تحریم‌ها متعاقب فرایند اسنپ‌بک ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، بازگشته‌اند».

پمپئو افزود: «این اطلاعیه، فرایند ۳۰ روزه‌ای را آغاز کرد که منجر به بازگشت تحریم‌های پیشتر لغو شده سازمان ملل شد، که در ساعت ۸ شب وقت تابستانی شرقی روز ۱۹ سپتامبر (۴:۳۰ بامداد یکشنبه به وقت تهران) اجرایی گردید. این یعنی که از امروز، تمام مفاد قطعنامه‌های ۱۶۹۶، ۱۷۳۷، ۱۷۴۷، ۱۸۰۳، ۱۸۳۵ و ۱۹۲۹ که ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ ملغی شده بودند، دوباره فعال شده‌اند»

به گفته وزیر خارجه آمریکا: «ایالات متحده این تصمیم قاطع را گرفت زیرا علاوه ‌بر عدم اجرای تعهدات برجامی توسط ایران، شورای امنیت هم محدودیت تسلیحاتی بر ایران را تمدید نکرد، چیزی که برای ۱۳ سال در جریان بود. انفعال شورای امنیت می‌توانست راه را برای ایران جهت خرید تمام انواع تسلیحات متعارف در تاریخ هجدهم اکتبر هموار کند».

 لغو شدن اقدامات ذکر شده در پاراگراف‌های ۷، ۸ و ۱۶ تا ۲۰ قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت موضوعی است که وزیر امور خارجه آمریکا به آن اشاره کرده است. بر این اساس به ادعای وزیر امور خارجه امریکا علاوه بر محدودیت تسلیحاتی،  محدودیت‌هایی مانند تعامل با ایران در فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی و بازفرآوری، ممنوعیت ساخت و آزمایش موشک بالستیک توسط ایران و تحریم‌ها بر انتقال فناوری‌های مرتبط با هسته‌ای و موشکی به ایران نیز اعمال خواهد شد.

وزارت خارجه آمریکا در این بیانیه  از تمام اعضای سازمان ملل خواسته است به صورت کامل به الزامات خود برای اجرای این اقدامات پایبند باشند. 

واکنش منفی به ادعاهای پمپئو

اما پاسخ کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل در همان ساعات اولیه صدور این بیانیه و حتی در روزهای قبل از آن چیزی نبود که پمپئو انتظار آن را داشت.

پیشتر همه اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد به جز دومینیکن، به همراه ریاست این شورا اعلام کرده‌اند که آمریکا به دلیل خروج از برجام در جایگاهی نیست که بتواند مکانیسم ماشه را فعال کند و شورای امنیت هیچ اقدامی در این خصوص نخواهد کرد. سه کشور اروپایی روز جمعه نیز در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل مخالفت خود را با بازگشت تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران اعلام و تاکید کردند که آمریکا به دلیل خروج از برجام نمی‌تواند مکانیسم ماشه را علیه ایران فعال کند.

  دبیرکل سازمان ملل متحد نیز خطاب به شورای امنیت این سازمان از انجام نگرفتن هیچ اقدامی در ارتباط با ادعای آمریکا مبنی بر بازگشت تحریم‌ها علیه ایران به دلیل نبود قطعیت در خصوص صحت این ادعا خبر داد.


 فارس به نقل از رویترز خبر داده است «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد به شورای امنیت این سازمان گفته است، نمی‌تواند در ارتباط با ادعای آمریکا مبنی بر بازگشت همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران اقدامی انجام دهد زیرا «عدم قطعیت» در این خصوص وجود دارد.

بر اساس نامه گوترش به شورای امنیت که به رویت خبرگزاری رویترز رسیده، درباره آغاز شدن این روند و در عین حال در ارتباط با سرنوشت تحریم‌ها و بازگشت آن عدم قطعیت وجود دارد.

گوترش در این نامه تاکید کرده است که وظیفه دبیر کل نیست که در چنین شرایطی اقدام کند شرایطی که گویی چنین عدم قطعیتی وجود ندارد.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد پیشتر نیز در پاسخ به ادعاهای وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرده بود که این سازمان در خصوص برجام بر اساس نظر شورای امنیت عمل می‌کند.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که آمریکا مدعی فعال کردن مکانیسم ماشه است و این در حالی است که همه اعضای شورای امنیت با آن مخالف هستند و در این شرایط سازمان ملل متحد چه اقدام‌ها و تماس‌هایی انجام داده است، گفته بود: «موضوع بسیار ساده است. تفسیر قطعنامه‌ها وظیفه شورای امنیت است و ما نیز طبق نظر این شورا عمل می‌کنیم».

فرانسه و روسیه چه گفتند؟

در ساعات نخست صدور  بیانیه پمپئو نیز دیمیتری پولیانسکی معاون سفیر روسیه در سازمان ملل متحد، اقدام غیرقانونی آمریکا در خصوص اعلام بازگشت تحریم‌ها علیه ایران را غیرقانونی خوانده و تصریح کرد که واشنگتن خود را تحقیر می‌کند.

وی در پیامی توئیتری نوشت: بسیار دردآور است که شاهد هستیم یک کشور بزرگ این‌گونه خود را تحقیر کرده و در هذیان‌گویی لجوجانه با دیگر اعضای شورای امنیت سازمان ملل مخالفت می‌کند. همه ما به صراحت در ماه آگوست اعلام کردیم که ادعاهای آمریکا در خصوص فعال‌سازی مکانیسم‌ماشه غیرقانونی است. آیا واشنگتن کر است؟

«نیکلا دو ریویر» سفیر فرانسه در سازمان ملل متحد نیز بامداد یکشنبه در پیامی توییتری مخالفت کشورش را با ادعای آمریکا مبنی بر بازگشت همه تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران از بامداد امروز، اعلام کرد.

دو ریویر نوشت: سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه به اجرای کامل برجام پایبند می‌مانند. این تنها راه مهار برنامه هسته‌ای ایران است. امروز تحریم‌های سازمان ملل [علیه ایران] همچنان لغو شده باقی می‌ماند و ایران همچنان مسوول عمل به وظایف خود [در برجام] است.

تخت روانچی: هیچ اتفاقی نیفتاده است

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد هم درباره ادعای دولت ترامپ مبنی بر بازگردانده شدن تحریم‌های پیشین شورای امنیت علیه ایران هم گفت: آمریکایی‌ها در طول چند ماه گذشته تلاش زیادی کردند که هم فضای بین‌المللی را نسبت به جمهوری اسلامی ایران مسموم کنند و هم در شورای امنیت تحرکاتی داشته باشند تا بتوانند از دید خودشان فضا را برای ممانعت از لغو محدودیت‌های تسلیحاتی ایران آماده کنند.

تخت‌ روانچی که با ایرنا گفت‌گو می کرد افزود: آنها با کشورهای مختلف عضو شورا تماس داشتند و می‌گفتند که به هیچ وجه نباید محدودیت تسلیحاتی ایران در ۲۷ مهرماه برداشته شود و خواستار آن بودند که شورا چنین اجازه ای را به ایران ندهد.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد ادامه داد: از این رو، شورا را محک زدند، ابتدا چندین ماه قبل، یک پیش نویس اولیه قطعنامه‌ای را با چند عضو شورا مطرح کردند و بازخوردی که گرفتند این بود، فضا مثبت نیست.

تخت روانچی اضافه کرد: پس از آن، با تلاش خیلی شدیدی قطعنامه طولانی را برای تمدید محدودیت تسلیحاتی ایران مطرح کردند و تصور می کردند که اگر شورای امنیت با آن قطعنامه موافقت نکند، با قطعنامه کوتاه‌تری موافقت خواهد کرد. آن قطعنامه طولانی را مطرح کردند و دیدند اعضا شورا موافق نیستند و به این صورت، آن را به طور رسمی مطرح نکردند.

وی یادآور شد: وقتی دیدند که فضا برای تصویب چنین قطعنامه طولانی مساعد نیست، آن را به چهار پاراگراف تقلیل دادند و فکر می کردند با قطعنامه کوتاه‌تر، می توانند اعضای شورا را با خودشان همراه کنند اما در رای گیری مشخص شد که ۱۱ عضو شورا همراه نبودند، ۲ عضو مخالفت کردند و تنها یک کشور دیگر با آمریکا همراهی کرد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد: این شکست بسیار بزرگی برای آمریکایی‌ها بود که حتی شرکای نزدیکشان هم با آنها همراه نیستند، از قبل هم تهدید کرده بودند که اگر قطعنامه به تصویب نرسد، به سراغ قطعنامه ۲۲۳۱ می‌رویم و چون هنوز عضو برجام هستیم! می‌توانیم از سازوکار داخل آن استفاده کنیم.

تخت‌روانچی اظهار کرد: شما دیدید که اعضای شورای امنیت در نامه‌های جداگانه و مشترک به رئیس شورای امنیت، با این ادعای آمریکا مخالفت و تصریح کردند که چون آمریکا عضو برجام نیست، نمی‌تواند از مکانیسم قطعنامه ۲۲۳۱ استفاده کند، بنابراین هر تصمیمی که آمریکا در این زمینه بگیرید، از دید اعضای شورای امنیت تصمیمی باطل و پوچ است.

وی افزود: روسای شورای امنیت در ماه اوت و سپتامبر هم تاکید کردند که آمریکا چنین حقی ندارد، اگر مراجعه کنید، خواهید دید که آمریکایی‌ها در این مدت شکست‌های متعددی را متحمل شدند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد یادآور شد: حدود یکماه پیش به زعم خودشان به رئیس شورای امنیت نامه نوشتند تا فرایند بازگرداندن تحریم‌ها را آغاز کند و اعلام کردند پس از یک ماه این اتفاق، اجرایی خواهد شد. یک ضرب الاجل جعلی، غیرقانونی و غیر حقوقی که از دید اعضای شورای امنیت مردود است را اعلام کردند.

تخت‌روانچی اضافه کرد: امشب این ضرب الاجل جعلی آمد و گذشت؛ و هیچ اتفاقی نیفتاد، از قبل هم اعلام کرده بودیم که هیچ اتفاقی نمی افتد.

گاردین و بازتاب نامه گوترش 

به گزارش گاردین، آنتونیو گوترش به شورای امنیت سازمان ملل گفت در خصوص اعلام آمریکا مبنی بر بازگشت خودکار تمام تحریم های این سازمان علیه ایران (اسنپ بک)، "بلاتکلیفی" وجود دارد و این امر یعنی نمی تواند هیچ اقدامی در این باره انجام دهد. 

گوترش در نامه ای به شورای امنیت که رویترز می گوید آن را دیده است، تصریح کرد << در این خصوص که آیا روند اسنپ بک اعمال شده است یا خیر ظاهرا وضعیت بلاتکلیفی وجود دارد، و در عین حال مشخص نیست که آیا پایان (تحریم ها) همچنان ادامه خواهد یافت...>> 

این در حالی است که 13 کشور از 15 عضو شورای امنیت تاکید کرده اند اقدام واشنگتن در خصوص اعمال تحریم ها، بی اثر است زیرا این مکانیسم بر اساس توافق هسته ای ایران به دست آمده و آمریکا نیز در سال 2018 از توافق هسته ای خارج شد.

گوترش در ادامه این نامه افزود "این گونه نیست که چنین وضعیت نامشخصی وجود نداشته باشد تا دبیرکل به روند کار ادامه دهد.">>

یو اس ای تودی: دیگر طرف های برجام قصدی برای اعمال این تحریم ها ندارند

روزنامه "یو اس ای تودی" نیز تیتر خود را این گونه نوشت: " دولت ترامپ اصرار می کند که تحریم های سازمان ملل علیه ایران اعمال شده است. سازمان ملل می گوید نه! اعمال نشده است." 

به نوشته یواس ای تودی،  یک مشکل در این خصوص وجود دارد: بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان و روسیه یعنی دیگر کشورهای امضا کننده توافق هسته ای ایران هیچ قصدی برای اعمال این تحریم ها ندارند.

<< شورای امنیت سازمان ملل که توافق هسته ای ایران را تصویب کرده، به این نتیجه رسیده است که آمریکا برای اجرای ساز و کار موسوم به تحریم های اسنپ بک، از هیچ موقعیت حقوقی برخوردار نیست زیرا دیگر عضوی از این توافق محسوب نمی شود.>>

"ریچارد گلبرگ" که تا اوایل امسال در دولت ترامپ در امور تسلیحاتی ایران کار می کرد، می گوید انتظار دارد رئیس جمهور ترامپ، بخش های تجاری روسیه و چین را که فروش تسلیحات به ایران را تسهیل کنند،  تهدید به تحریم کند؛ به ویژه شرکت های دفاعی و بانک ها. 

وی که اکنون مشاور ارشد اندیشکده موسوم به دفاع از دمکراسی است، افزود << این یک مدل از جنگ دوجانبه است که در آن آمریکا از قدرت بازدارنده تحریم های مالی خود استفاده می کند تا مسکو و پکن را مجبور کند از بیم این که تحریم ها برایشان بسیار گران تمام خواهد شد، رفتار خود را تغییر دهند.>> وی معتقد است این که آیا این ساز و کار موثر خواهد بود، به تمایل ترامپ به اعمال آن تحریم ها بستگی دارد و این که آیا کشورهای طرفِ همکاری های تجاری با موسسات چینی یا روسی را که در فهرست سیاه قرار گرفته اند، تحریم کند یا خیر. 

در شرایطی که چین و روسیه با اعمال تحریم های ضد ایرانی مخالفت کرده اند، فرانسه، آلمان و سایر متحدان آمریکا در تلاش هستند توافق هسته ای ایران را حفظ کنند. به نوشته یو اس ای تودی، منتقدین می گویند ترامپ جایگاه خود را برای گسترش ابعاد توافق هسته ای از دست داده است. 

"ایلوت انجل" نماینده دمکرات نیویورک و رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا تصریح کرده است << دولت ترامپ حرف های بزرگی زده، اما هیچ دستاوردی نداشته است.>> اشاره وی، به ادعای ترامپ برای اعمال تحریم های اسنپ بک علیه ایران بوده است. به گفته انجل، آخرین اقدام دولت ترامپ << پذیرش نهایی شکست بوده است.>> 

پولیتیکو: ترامپ یک جنگ آشفته سیاسی راه انداخته است و خاورمیانه را نیز وارد بی ثباتی بالقوه کرده است

نشریه آمریکایی "پولیتیکو" هم از تلاش دولت ترامپ برای اعمال تحریم های ضد ایرانی، به عنوان اقدامی در چارچوب کارزار فشار حداکثری یاد کرده، می نویسد دونالد ترامپ چند هفته پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، یک جنگ آشفته سیاسی راه انداخته است و خاورمیانه را نیز وارد بی ثباتی بالقوه کرده است؛ آن هم در شرایطی که رئیس جمهور خود را به عنوان عامل صلح در منطقه می خواند. 

<< اقدامات ضد ایرانی ترامپ، همگی استراتژی انتخاباتی سال او محسوب می شوند تا شبیه بانی صلحی به نظر برسد که همچنان سرسخت است. به رغم بوق و کرنا درباره توافقات صلح از جمله پیمان آبراهام بین اسرائیل، امارات عربی متحده و بحرین که این هفته صورت گرفت، بسیاری از وعده های بزرگ ترامپ در عرصه سیاست خارجی، تنها چند هفته مانده به انتخابات، عمدتا محقق نشده است. مواردی نظیر توافق هسته ای با کره شمالی، سرنگونی رژیم مادورو در ونزوئلا و حصول یک توافق بهتر (از برجام) با ایران.>>

به نوشته پولیتیکو، اقدام ترامپ در اسنپ بک کردن تحریم های ضد ایرانی، تلاش برای نابودی هرچه بیشتر توافق برجام است که در دولت اوباما حاصل شد، تا ترامپ بتواند بعد از انتخابات، از نقطه نخست کار را آغاز کند. این اقدام هچنین تلاشی است برای آن که دولت احتمالی جوبایدن – رقیب دمکرات ترامپ در انتخابات- نتواند توافق هسته ای ایران را احیا کند.

"هنری روم" تحلیل گر امور ایران در سازمان مشورتی "گروه اوراسیا"، می گوید << هدف آمریکا نابودی کامل توافق هسته ای است تا در ویرانی رها شود. ایرانی ها چه خواهند کرد؟ آیا آنها ناظر این وضع خواهند بود و خواهند گفت که "اسنپ بک صورت گرفته است، ما از برجام خارج شده ایم و باید روند توسعه هسته ای خود را تسریع کنیم؟" یا این که می گویند "صبر کنیم تا انتخابات (آمریکا) و ببینیم چه پیش می آید؟" 

"نیسان رفعتی" محقق امور ایران در گروه بین المللی بحران هم با اشاره به تلاش های آمریکا برای اعمال تحریم های ضد ایرانی می گوید << اوضاع مانند آلیس در سرزمین عجایب است... بستگی به این دارد که کلمه "مشارکت کننده" چگونه تعبیر شود، می توان از آن هر تعبیری کرد...>>

بیانیه جدید سه کشور اروپایی

وزیران امور خارجه سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان، انگلیس و فرانسه) امروز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای مشترک با تاکید بر پایبندی خود به اجرای کامل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل تصریح کردند که اعلام ادعایی آمریکا در خصوص بکارگیری مکانیسم ماشه در برجام فاقد اثر قانونی است. 

 ایرنا گزارش داد، در این بیانیه که نسخه‌ای از آن در تارنمای وزارت امور خارجه انگلیس منتشر شده، آمده است: امروز مصادف است با ۳۰ روز پس از آنکه آمریکا تلاش کرد تا مکانیسم ماشه را فعال کند که به یک عضو مشارکت کننده برجام اجازه می‌دهد تا تحریم‌های چند جانبه علیه ایران را که در سال ۲۰۱۵ به موجب قطعنامه ۲۲۳۱ رفع شد و در شورای امنیت به تصویب رسید برگرداند.
در این بیانیه مشترک‌آمده است: فرانسه، آلمان و بریتانیا مد نظر دارد که ایالات متحده آمریکا در تاریخ ۸ می ۲۰۱۸ در پی خروج از برجام، عضو شرکت کننده در این توافق نیست. بنابراین اعلام ادعایی این کشور ذیل بند ۱۱ قطعنامه ۲۲۳۱ که بین اعضای شورای امنیت توزیع شده، فاقد اثر قانونی است.
بیانیه یادشده تصریح می‌کند که هرگونه تصمیم یا اقدامی که بر همین اساس صورت گیرد اثر قانونی نخواهد داشت.
وزرای امور خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان خاطر نشان کردند که به اجرای کامل قطعنامه ۲۲۳۱ که بر اساس آن برجام در سال ۲۰۱۵ تصویب شد پایبند هستند.
آنها در بیانیه یادشده یادآور شدند که برای حفظ این توافق به صورت خستگی ناپذیری تلاش کرده و به اجرای آن متعهد هستند.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۰۴۲۴۶۱۰:۲۵:۳۴ ۱۳۹۹/۶/۳۰
همه کشورها در حرف می گویند که فعال کردن ماشه توسط آمریکا مبنای حقوقی ندارد. همانطور که خارج شدن از برجام و برقراری تحریم های حداکثری نداشت. اما در عمل همه به خاطر ترس و یا دوستی نانوشته با آمریکا در اعمال تحریم ها به آمریکا کمک می کنند. حتی کشور چین حاضر نیست که دلارهای ما را آزاد کند.
ناشناس۱۶۰۴۲۵۰۱۰:۲۷:۴۲ ۱۳۹۹/۶/۳۰
زبان زور، قانون و حرمت سرش نمی شود. آمریکا با زبان قدرت با کشورها روبرو می شود. چه انتظاری دارید؟؟
ناشناس۱۶۰۴۳۵۴۱۱:۲۲:۳۰ ۱۳۹۹/۶/۳۰
کر نیست وقتی همین کشورهای عضو شورای امنیت نمی خواهند با ایران کار کنند یعنی امریکا کار خودش را می کند ونیازی هم به این تحریم سازمان ملل ندارد پس خودمان را گول نزنیم
ناشناس۱۶۰۴۳۸۵۱۱:۳۸:۲۴ ۱۳۹۹/۶/۳۰
اتفاقا زبان زور حالیش میشه. ما نباید نرم برخورد کنیم باید با زورباهاش رفتار کنیم. دیگه جای تعلل نیست. مردم منتظر برخورد هستن. بسم اله.
علی۱۶۰۴۶۱۰۱۳:۳۶:۳۵ ۱۳۹۹/۶/۳۰
آمریکا همان است که بود و تغییری نکرد اما ما و برخی مسئولان تغییر و ساده لوحی کردند
ناشناس۱۶۰۴۸۸۶۱۶:۲۴:۳۸ ۱۳۹۹/۶/۳۰
باید از تیم مذاکره کننده پرسید که این چجور قرارداد نپخته ای بوده که ایران باید یک طرفه به همه تعهداتش عمل میکرده در حالیکه اونها هر جور بخوان میتونن تهدید کنن
ناشناس۱۶۰۴۹۰۸۱۶:۴۰:۱۴ ۱۳۹۹/۶/۳۰
جنگ جنگ است عزت و شرف ما در گرو جنگ
ناشناس۱۶۰۴۸۹۱۱۶:۲۶:۱۳ ۱۳۹۹/۶/۳۰
دنیای امروز مثل جنگله . هرکی میخواد زنده بمونه باید قوی باشه . این ساده ترین جواب اون افراد ساده لوحیه که میگفتن قرن موشک تموم شده . همون تفکر که باعث شد برجام نوشته بشه و هشت سال از عمر مملکت و ملت به باد بره
ناشناس۱۶۰۴۳۹۱۱۱:۴۳:۱۶ ۱۳۹۹/۶/۳۰
اثرش رو روی بورس گذاشته سقوط آزاد شروع شد یعنی در مورد اقتصادی که به چند تا حرف بنده چی میشه گفت
ناشناس۱۶۰۴۶۴۱۱۳:۴۸:۴۵ ۱۳۹۹/۶/۳۰
محکوم به سقوط است این بورس قماری و مخرب و دولتی
ناشناس۱۶۰۴۴۰۵۱۱:۴۷:۱۱ ۱۳۹۹/۶/۳۰
با زورگو باید با زبان خودش صحبت کرد امریکا باید به یک کشور عادی در دنیا تبدیل بشود و دست از ترور و تهدید و تحریم و خشونت و جنگ افروزی در منطقه و جهان بردارد.
ناشناس۱۶۰۴۸۵۶۱۶:۰۴:۵۸ ۱۳۹۹/۶/۳۰
براي ايستادگي بايد سيستم و اقتصاد و مديريت كشور صد در صد سالم و مورد اعتماد ملت باشد ، در ايران مفاسد اقتصادي و نوع برخورد با آن منجر به بي اعتمادي ملي شده است
ناشناس۱۶۰۴۵۸۲۱۳:۲۶:۱۷ ۱۳۹۹/۶/۳۰
از جنبه سیاسی قضیه که بگذریم و به ضرر آمریکاست، از جنبه میدانی وضعیت کامل بلکه بدتر تحریمها قبل از برجام برقراره و اتفاق جدیدی نیافتاده. به نظر میرسد آمریکا سناریویی دیگر قبل از انتخابات دارد.
نوشین۱۶۰۴۶۸۰۱۴:۰۶:۱۴ ۱۳۹۹/۶/۳۰
برای شناخت آمریکا و روش مقابله با آن می بایست یک دوره کامل &quot; سگ شناسی &quot; طی شود اگر از سگ بترسی و او بفهمد مطمئنا بهت آسیب میزنه ولی اگر سگ از چشمانت شجاعت را ببیند یقینا جرات نمیکنه به طرف بیاد چه رسد به ..
ناشناس۱۶۰۴۷۱۷۱۴:۲۸:۲۵ ۱۳۹۹/۶/۳۰
برو قوی باش اگر راحت جهان طلبی /که در نظام طبیعت ضعیف پامال است
ناشناس۱۶۰۴۲۵۳۱۰:۲۸:۳۰ ۱۳۹۹/۶/۳۰
تنها راه شکست تحریم‌ها مقاومت است.
ناشناس۱۶۰۴۴۱۹۱۱:۵۵:۰۰ ۱۳۹۹/۶/۳۰
ما که از مقاومت زخمی شدیم. می دونی چی آدم رو می سوزونه؟ مقاومتش برای مردمه اختلاساش برای اغلب مسئولین و عشق و حالش برای فرزندان مسئولین که شکر خدا هیچ کدوم ایران نیستند.
ناشناس۱۶۰۴۵۰۹۱۲:۴۲:۳۷ ۱۳۹۹/۶/۳۰
چطوری شکسته میشه تا چند سال؟ کی براش مهمه ما داریم مقاومت می کنیم تو دنیا؟؟ چرا بی ربط می گی من می خوام زندگی کنم می فهمی..
ناشناس۱۶۰۴۵۳۷۱۲:۵۷:۳۰ ۱۳۹۹/۶/۳۰
مقاومت در تولید و اشتغال نه مقاومت مثل روحانی
ناشناس۱۶۰۴۸۹۴۱۶:۲۷:۴۳ ۱۳۹۹/۶/۳۰
مگه ایشون اصلا مقاومتی هم کرده ؟ فقط هفت ساله مملکت رو سپرده دست اما و اگر امریکا و انگلیس و فرانسه .
ناشناس۱۶۰۴۲۵۶۱۰:۳۰:۳۶ ۱۳۹۹/۶/۳۰
دشمن و سرکرده آن آمریکا باید بداند ایران با صلابت از حق مسلم خود در هیچ زمینه‌ای کوتاه نخواهد آمد.
ناشناس۱۶۰۴۲۶۰۱۰:۳۲:۱۳ ۱۳۹۹/۶/۳۰
واشنگتن ، کر نیست ...داره میگه من قدرت بلا منازع جهان هستم و موضوع ایران موضوع شخصی من هستش !!! هر کی بیاد طرف ایران ، مثل ایران ترتیبش رو میدم !!!
ناشناس۱۶۰۴۲۶۱۱۰:۳۲:۲۶ ۱۳۹۹/۶/۳۰
صرف مؤمن بودن برای تحقق وعده پیروزی بر مستکبرین کافی نیست بلکه مجاهدت و صبر هم لازم است. هیچ فضیلتی جز با سختی بدست نمی‌آید.
ناشناس۱۶۰۴۲۷۲۱۰:۳۵:۴۵ ۱۳۹۹/۶/۳۰
کر نیست زورمند است و قلدر.در جنگل هم قلدرها منتفع تر هستند
ناشناس۱۶۰۴۲۸۳۱۰:۴۱:۴۱ ۱۳۹۹/۶/۳۰
پس چرا بورس منفی ...
ناشناس۱۶۰۴۳۲۰۱۱:۰۹:۰۳ ۱۳۹۹/۶/۳۰
چون ماشه چکانده شده
ناشناس۱۶۰۴۳۹۲۱۱:۴۳:۳۶ ۱۳۹۹/۶/۳۰
چون دلار منفی شد !
ناشناس۱۶۰۴۴۵۰۱۲:۰۹:۵۰ ۱۳۹۹/۶/۳۰
دلار 27,200 سکه 13,250
ناشناس۱۶۰۴۶۰۳۱۳:۳۲:۵۳ ۱۳۹۹/۶/۳۰
هیجانبرای هیچ ریزش ها به زودی شروع میشه مثل بورس
ناشناس۱۶۰۴۲۹۶۱۰:۵۰:۳۹ ۱۳۹۹/۶/۳۰
اين هم از بركات برجام كه برخي قصد نا ديده گرفتن آن را دارند
ناشناس۱۶۰۴۴۸۹۱۲:۳۰:۱۲ ۱۳۹۹/۶/۳۰
اومدی یه حرفی بزنی، امریکا کلا با ما و سیاستهای ما مشکل داره، فعالیت های هسته ای موشکی حقوق بشر برجام و .. همه بهانه هست تا با تهدید و تحریم ما را کنترل کنند، یا باید در سیتاستهایمان تجدید نظر کنیم یا به همین منوال ادامه بدیم و مردم زیر فشارها کاملا له بشوند
ناشناس۱۶۰۴۴۹۰۱۲:۳۰:۲۵ ۱۳۹۹/۶/۳۰
عجب برکتی که نمیتوانید 4 تا معامله بکنید
ناشناس۱۶۰۴۵۵۴۱۳:۰۷:۳۷ ۱۳۹۹/۶/۳۰
برجام باعث بدبختی و فلاکت بیشتر ملت شد.
ناشناس۱۶۰۴۳۱۶۱۱:۰۵:۴۴ ۱۳۹۹/۶/۳۰
آمریکا با تهدید کشورها به تحریم، آنان را وادار می کند تا در فعال سازی مکانیسم ماشه همکاری کنند. همانطور که با وجود برجام، حتی چین و روسیه را وادار کرد تا با ایران معامله نکنند.
ناشناس۱۶۰۴۳۲۲۱۱:۱۰:۰۹ ۱۳۹۹/۶/۳۰
ای کاش ایران هم در مقابل زورگویی آمریکا یک صدا می شد . آمریکا در طول چند دهه چنان اقتصاد دنیا را به آمریکا گره زده که هیچ کشوری توان مقابله با آن را ندارد .امیدوارم مجلس رفتار عجولانه ای نداشته باشد . آمریکا در برجام نیست که اگر خارج شد ما هم خارج شویم
ناشناس۱۶۰۴۳۲۸۱۱:۱۱:۲۱ ۱۳۹۹/۶/۳۰
روحانی مچکریم
ناشناس۱۶۰۴۶۹۳۱۴:۱۲:۱۳ ۱۳۹۹/۶/۳۰
بعله خیلی مچکریم در بتن ریزی دانش کشور وهمزمان تحریم های موجود که تعلیق نمی شود و با ژست سیاسی طرف های مقابل که بعله ما تحریم تسلیحاتی را معلق نگاه می داریم ولی در اصل نمی گذاریم معامله ای بکنید این یعنی اخر ساده لوحی برای....!
ناشناس۱۶۰۴۸۷۴۱۶:۱۸:۱۰ ۱۳۹۹/۶/۳۰
دانش رو نمیشه بتن توش ریخت
ناشناس۱۶۰۴۹۲۴۱۶:۵۷:۰۴ ۱۳۹۹/۶/۳۰
نمی شود ریخت؟ پس برو یک کمی در مورد بتن ریزی در صنعت فضا سیر کن
ناشناس۱۶۰۴۳۶۲۱۱:۲۶:۱۵ ۱۳۹۹/۶/۳۰
از جمله ضرب المثل هايي كه مرحوم ابوي هر از گاهي در صحبت هايش به كار مي برد ، اين بود كه &quot; ميمون هر چه زشت تره بازي اش بيشتره &quot; !! ..
وحید۱۶۰۴۳۶۷۱۱:۲۸:۱۱ ۱۳۹۹/۶/۳۰
واقعیت اینه که هیچ کشوری مزایای بیشمار سرمایه گذاری در امریکا رو به خاطر ایران به خطر نمیندازه.
ناشناس۱۶۰۴۹۳۹۱۷:۱۳:۱۲ ۱۳۹۹/۶/۳۰
خواهیم دید
ناشناس۱۶۰۴۴۰۷۱۱:۴۸:۰۷ ۱۳۹۹/۶/۳۰
می‌دونم اینو منتشر نمیکنی ولی این حرفهای گنده گنده مثل استکبار جهانی و سازمان ملل و شکست آمریکا در شورای امنیت و اینا به چه درد ما میخوره وقتی هر روز داریم تو فلاکت بیشتر فرو میریم؟وقتی هر روز قیمت طلا و ارز بالاتر می‌ره و به تبعش سفره ما کوچیکتر میشه ؟با فریب دولت اندک اندوخته خودمونو بردیم تو بورس ارزشش نصف شد فقط به خاطر فریبکاری دولت که میخواست کسری بودجه شو از اندوخته سی سال خدمت من بازنشسته جبران کنه در حالی که من دیگه فرصتی برای جبران این زیان ندارم ،..
ناشناس۱۶۰۴۴۲۱۱۱:۵۶:۱۱ ۱۳۹۹/۶/۳۰
به نام خدا- غولی با تنه ای بسیار بزرگ و کله ای به اندازه نخود! این مثل آمریکاست. بسیاری از امپراطوری های بزرگ در طول تاریخ در زمان اضمحلال اینگونه می شوند. بخوانید تاریخ را!
علی۱۶۰۴۴۲۷۱۲:۰۰:۰۸ ۱۳۹۹/۶/۳۰
امریکا ۲۰ تریلیون دلار تولید ناخالص ملی داره متاسفانه ترامپ قمار باز با تکیه بر اقتصاد امریکا هر غلطی بخواد میتونه انجام بده.
ناشناس۱۶۰۴۵۰۳۱۲:۳۷:۲۰ ۱۳۹۹/۶/۳۰
توانایشو داره میتونه، تنها فقط با تکیه بر قدرت اقتصادیش نه نظامی، قادره فراتر از معاهدات و قوانین بین المللی عمل کنه و کار خوش را پیش ببره، ما چی هیچی، یعنی هیچ جایگاه قابل ملاحظه ای در اقتصاد دنیا نداریم، امریکا که سهله هرکشوری تو دنیا میتونه و بخودش اجازه بده حق و حقوق مارا زیر پا بگزاره و جوابگو نباشه
محی الدین۱۶۰۴۵۲۰۱۲:۴۸:۵۴ ۱۳۹۹/۶/۳۰
امریکا اقتصاد کشور را کاملا فلج کرده
ناشناس۱۶۰۴۶۷۵۱۴:۰۵:۱۷ ۱۳۹۹/۶/۳۰
نخیر مکانسیم ماشه که ممدجواد در برجام گذاشت ما را فلج کرد کو پاسخگویی؟
ناشناس۱۶۰۴۸۹۷۱۶:۲۹:۰۹ ۱۳۹۹/۶/۳۰
پاسخ ؟ مگه در مکتب اقای تَکرار چیزی به اسم پاسخ هم داریم ؟ نفرمائید
ناشناس۱۶۰۴۵۳۰۱۲:۵۳:۴۶ ۱۳۹۹/۶/۳۰
فرق بود و نبود برجام را ببینید ، همین ورق پاره ها امروز اساس روابط ما با دنیا را تشکیل داده و مرزی ایجاد کرده است بین زیاده خواهی های امریکا و کل کشورهای دنیا ، این یک درس بزرگ برای ما بود که درک کنیم در دنیای امروز ، دیپلماسی میدان اصلی مبارزه است و البته اقتصاد در نقش مهمات آن عمل می کند ، هر کشوری که اقتصاد و واحد پولی قوی تر و مردمی مرفه تر داشته باشد قوی تر است
ناشناس۱۶۰۴۵۹۱۱۳:۲۹:۰۴ ۱۳۹۹/۶/۳۰
مشکلی که هست له شدن مردم ..ه آنها که از مقاومت میگن اگر توانستند با حقوق اکثریت مردم زندگی کنند اونم نامحدود ما حرفشون را باور میکنیم .
مازندرانی۱۶۰۴۶۰۱۱۳:۳۲:۰۶ ۱۳۹۹/۶/۳۰
باید با زبان سردار سلامی با آمریکا صحبت کرد.
ناشناس۱۶۰۵۰۳۷۱۸:۵۸:۰۴ ۱۳۹۹/۶/۳۰
زبان کافی نیست. فقط عمل
ناشناس۱۶۰۴۶۲۴۱۳:۴۰:۴۰ ۱۳۹۹/۶/۳۰
کر نیست قلدر است..
امیر۱۶۰۴۶۶۳۱۳:۵۸:۴۴ ۱۳۹۹/۶/۳۰
روسیاهی دوباره برای کاخ سفید، بدبختی چندباره برای مردم ایران
علی۱۶۰۴۷۴۵۱۴:۵۳:۰۲ ۱۳۹۹/۶/۳۰
یک حرکت صحیح دیپلماتیک ایران در برجام باعث انزوای امریکا شده است. سیاست درست یعنی این. چه حرکت نظامی می‌توانست این کار را بکند؟؟
ناشناس۱۶۰۴۸۴۸۱۵:۵۹:۳۷ ۱۳۹۹/۶/۳۰
اکثرا فقط اقتصاد ایران رو مد نظر قرار میدن امریکا و اروپا در وضع انفجار هستن و مشکلا تشون از ما بیشتر هستش زیاد نگران نباشید.همه چیز درست میشه
ناشناس۱۶۰۵۰۲۲۱۸:۳۲:۱۰ ۱۳۹۹/۶/۳۰
چطور میگین هیچ اتفاقی نیفتاده؟؟؟! مثل روز روشنه که تحریم یکجانبه امریکا روی همین کشورهایی که مثلا در حمایت از برجام بیانیه میدن اثرگذاره و عملا همچنان تحریم هستیم. اروپایی ها و چین و روسیه با حمایت لفظی از ایران فقط خواستند جلوی خارج شدن ایران از برجام رو بگیرند. فهمش خیلی سخت نیست!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین