چین و روسیه اهداف بعدی واشنگتن در صورت پیروزی آمریکا علیه ایران

گروه جهان الف،   3990630007

کارشناس آمریکایی مسائل ژئوپلیتیک معتقد است پیروزی ایالات متحده در اعمال خواسته‌های یکجانبه‌ خود علیه ایران، چین و روسیه را به اهداف بعدی این کشور تبدیل خواهد کرد.

به گزارش مهر، بر اساس توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ که ایران با شش کشور بزرگ از جمله انگلستان، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و ایالات متحده منعقد کرد، تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل متحد در ۱۸ اکتبر سال جاری به پایان خواهد رسید.

اما از ماه‌ها قبل از موعد مقرر، ایالات متحده آمریکا با فشارهای متعدد سعی بر تمدید این تحریم‌ها علیه ایران داشت؛ هرچند، کلیه اعضای شورای امنیت به استثنای آمریکا و یک کشور دیگر، در جلسه ۱۴ آگوست رسماً اعلام کردند که این اقدام واشنگتن را به رسمیت نمی‌شناسند.

اما دولت دونالد ترامپ در راستای ادامه اقدامات یکجانبه خود ادعا کرد به وسیله مکانیسم ماشه درون برجام تمامی تحریم‌های بین‌المللی را از ۲۰ سپتامبر علیه ایران دوباره به اجرا در خواهد آورد.

این در حالی است که تمامی طرف‌های عضو برجام به شکل متفق القول این ادعا را باطل دانسته‌اند، چرا که واشنگتن دو سال قبل با خروج یکجانبه خود از توافق هسته‌ای تمامی حق و حقوق خود نسبت به آن را از دست داد.

اکنون، شورای امنیت دوباره در معرض یک آزمایش مهم قرار گرفته است؛ ایستادگی در برابر قلدری آمریکا، یا دفاع از حقوق قانونی و بین‌المللی کشورها.

برای روشن تر شدن بیشتر زوایا و اهداف پشت پرده آمریکا از این اقدامات خودسرانه، گفتگویی با «آنتونی کارتالوچی» محقق مسائل ژئوپلیتیک مستقر در بانکوک شده است.متن کامل این مصاحبه در ادامه آمده است:

* آیا ادعای ترامپ برای فعالسازی مکانیسم ماشه یک اقدام قانونی است؟

«قانونی بودن» حرکت دونالد ترامپ در آمریکا امری نسبی است. از نظر بین المللی، این امر کاملاً غیرقانونی است؛ عملاً هر جنبه‌ای از سیاست خارجی ایالات متحده خصوصاً در مورد ایران چنین بوده است.

ایالات متحده با این رفتار در پی تحمیل یک جنگ طولانی مدت علیه ایران با شعار تغییر حکومت است؛ درست همان چیزی که در عراق، افغانستان و لیبی شاهد بودیم. این مداخلات قبلی آمریکا نیز کاملاً غیرقانونی بوده‌اند.

 

* آیا اعضای دیگر شورای امنیت از تصمیم ایالات متحده پشتیبانی می کنند یا اینکه ایالات متحده بار دیگر در برجام شکست خواهد خورد؟

حمایت روسیه و چین از اقدامات ضد ایرانی آمریکا بسیار نامحتمل است. شکست مکرر واشنگتن در شورای امنیت سازمان ملل دقیقاً به همین دلیل است که این کشور اقداماتی یک جانبه‌گرایانه را برای پیشبرد سیاست خارجی خود در برابر ایران دنبال کرده است.

* چگونه آمریکا می‌تواند اعضای شورا را به حمایت از خواسته‌های نامشروع خود وادار کند؟

ایالات متحده از ابزارهای مختلفی برای تهدید و تحمیل ملت های سراسر جهان برای تسلیم در برابر خواسته های غیرقانونی خود استفاده می‌کند. جنگ تجاری کنونی این کشور با چین که به نظر می‌رسد منجر به یک جنگ واقعی شده از جمله این موارد است و یکی از اهداف آن نیز وادار کردن پکن به عقب نشینی از موضع خود نسبت به ایران در برابر آمریکا است.

من فکر می کنم که هم چین و هم روسیه می‌دانند که اگر ایالات متحده در کارزار خود علیه ایران موفق باشد، در آینده قطعاً آن دو کشور را مورد هدف بعدی خود قرار خواهد داد.

* چرا ترامپ ماه‌های قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ روی مسئله ایران تمرکز کرده است؟

باراک اوباما رئیس جمهور پیشین ایالات متحده و ترامپ صرفاً نقش خود را در این بازی ایفا می‌کنند؛ «ایجاد توافق نامه» بر عهده اوباما بود و خروج از آن بر عهده ترامپ.خواه ترامپ در انتخابات آینده پیروز شود و خواه ببازد، فشار حداکثری علیه ایران ادامه خواهد یافت و ایران به همراه متحدانش باید با چنین اقدامات خودسرانه آمریکا مقابله کند.

ترامپ حتی پیش از ریاست جمهوری، به دنبال «پایان دادن به توافق هسته‌ای ایران» بود. هنگامی که به حلقه سیاست خارجی آمریکا می‌نگریم، متوجه می‌شویم که تمام رئیس جمهورهای این کشور در نهایت یک رویکرد را در برابر ایران اتخاذ می‌کنند. درست مانند اوایل سال ۲۰۰۹ که موسسه بروکینز سیاست «کدام راه به سرزمین پارس می‌رسد؟» را معرفی کرد، که طی آن آمریکایی‌ها سعی داشتند با ایجاد یک توافق با ایران و سپس خروج از آن خود را حین اعمال فشارهای شدید علیه جمهوری اسلامی منطقی جلوه دهند.

آمریکا حتی قبل از آنکه نمایندگان آمریکا با همتایان ایرانی خود برای امضای آن بنشینند، تصمیمی برای احترام به آن نداشت.

خواه ترامپ در انتخابات پیش رو پیروز شود و خواه شکست بخورد، فشار حداکثری بر ایران ادامه خواهد یافت و ایران به همراه متحدانش مجبورند بدون امید به کمترین حسن نیت از سوی واشنگتن، به صورت عملگرایانه با تجاوزات آمریکا مقابله کنند

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین