مدیرعامل آبفا خوزستان: از ورود فاضلاب به کارون شرمنده هستم

گروه اجتماعی الف،   3990629144

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان گفت: از ورود فاضلاب به کارون شرمنده هستم. از سال ۸۵ و ۸۶ باید جلوی سرریز فاضلاب به کارون را می گرفتیم.

به گزارش مهر، صادق حقیقی پور عصر امروز در نشست خبری، اظهار کرد: حجم مشکلات آنقدر زیاد است که برخی مواقع در کارهای روزمره غرق و دچار انفعال می‌شویم. در میان این مشکلات قطعاً وجود فضای مجازی گسترده، سایت یا روزنامه‌های اطلاع‌رسانی را یک نعمت می‌دانیم. حتی اگر برخی مواقع نقد از دید ما غیرمنصفانه باشد.

وی با تأکید بر اینکه باید دموکراسی تمرین شود و نباید همیشه منتظر تعریف باشیم، افزود: اینکه کتمان شود که هیچ مشکلی وجود ندارد، اصلاً خوب نیست ولی باید علت سنجی شود که چه عواملی زمینه‌ساز این مسائل شده است چرا که تا مشکلات ریشه‌یابی نشود، شاهد حل آنها نخواهیم بود.

مدیرعامل آبفای خوزستان با اشاره به اینکه تراکم عملیاتی آبفا تنها در یک منطقه صرف نیست، تصریح کرد: در مدیریت، نباید با دیدگاه سیاسی و یا قومیتی به مسائل نگاه کرد بلکه باید همه مردم را برای دریافت خدمات به یک چشم نگاه کرد. بیشتر فعالیت‌های عملیاتی در مناطق پایین‌شهر بوده است که از جمله می‌توان به محلات منبع آب، حصیرآباد، زوئیه، کوتعبدالله و غیزانیه اشاره کرد.

حقیقی پور عنوان کرد: مشکلات آب و فاضلاب به صورت فنی و کارشناسی باید بررسی شوند و نمی‌توان به این مسائل، قومیتی یا سیاسی نگاه کرد. فاضلاب از منظرم مشکل اول خوزستان است که این استان در این زمینه فقیرترین استان کشور محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: تمدن قدیمی استان، یکی از علل این مشکلات است و اینکه از همان گذشته سیستم دفع فاضلاب داشتند ولی ایجاد شبکه‌های مدرن با انقلاب و بعد هم جنگ تحمیلی همزمان شد، بعد از جنگ خوزستان در دوران دنبال ساخت خانه بود ولی استان‌های دیگر به دنبال ایجاد شبکه فاضلاب بودند.

۷ شهر خوزستان مشکل فاضلاب دارند

مدیرعامل آبفای خوزستان گفت: مشکل اساسی فاضلاب در هفت شهر سوسنگرد، اهواز، آبادان، خرمشهر، شادگان، ماهشهر و بندر امام وجود دارد که زمین باتلاقی است و برای عمق لوله‌گذاری در یک متری به آب یا لنز ماسه‌ای برخورد می‌کنیم که مجبور به سپرکوبیهستیم و از طرفی بسیاری از خانه‌ها استحکام کافی را در این خصوص ندارند و با سپرکوبی، خراب می‌شوند.

حقیقی پور با اشاره به اینکه برای کار در مناطق مرکز شهر اهواز با یک بیل کل آب مناطق قطع می‌شود، ادامه داد: روز گذشته در کوت عبدالله با یک دستگاه گریدر ۱۷ انشعاب غیرمجاز قطع شد که با وجود غیرمجاز بودن ولی به دنبال وصل شدن مجدد آن بودیم تا آب منزلی قطع نشود.

وی اظهار کرد: قرار است که تأمین آب ۷۴ شهر و چهار هزار روستا در طرح‌های جامع آب‌رسانی انجام شود. این کار از سدهای استان به دلیل منابع آب مطمئن، با کیفیت آب پایدار و مصون از آلودگی هستند، به وسیله خطوط انتقال انجام خواهد شد.

مدیرعامل آبفای خوزستان با اشاره به اینکه در مطالعات بانک جهانی که سال ۸۷ اعلام شد، تصفیه‌خانه شماره دو که ۶۰ درصد آب اهواز را تأمین می‌کند، باید از مدار خارج شود، افزود: دولت اعلام کرد که تأمین آب اهواز در طرح غدیر قرار گرفته است و مطابق این طرح به ازای هر نفر، ۲۵۰ لیتر آب را تحویل شهروندهای اهوازی بدهیم.

حقیقی پور یادآور شد: در طرح غدیر قرار بود آب تصفیه شده را به ما تحویل دهند که اگر این‌گونه نبود، باید در تصفیه‌خانه شماره دو اهواز شاهد حداقل ۱۵ درصد هدررفت آب باشیم.

وی با اشاره به تولید یک میلیون مترمکعب آب در خوزستان، تصریح کرد: برای اهواز نزدیک ۷۰۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز تولید آب داریم ولی فروش آب کمتر از ۲۶۰ هزار مترمکعب است.

مدیرعامل آبفا خوزستان عنوان کرد: عمر مفید یک شبکه در اروپا ۸۰ سال است که اتفاقاً خیلی از شبکه‌های قدیمی ما نسبتاً پایدار هستند. یک هزار و ۶۰۰ کیلومتر شبکه توزیع با سن بالای ۲۵ ساله را در اهواز داریم که در استان این رقم سه تا چهار هزار کیلومتر است.

۵۰ هزار مشترک غیرمجاز در اهواز

وی تصریح کرد: هدررفت آب (میزان هدررفت به خاطر شبکه فرسوده که تلفات فیزیکی است و یک بخش هم تلفات ظاهری که یا کنتور خراب است یا مشترک کنتور ندارد و یا قبل از آن سه راهی زده است) را از ۴۲ درصد به ۳۵ درصد کاهش داده شد که استاندارد این هدررفتفیزیکی در تمام جهان ۵۰ درصد می‌شود ولی در خوزستان حداقل ۷۰ درصد آن ظاهری یعنی مربوط به خطای قرائت است.

مدیرعامل آبفای خوزستان خبر داد: اهواز ۴۰۰ هزار مشترک آب دارد ولی ۵۰ هزار مشترک غیرمجاز هم دارد که شاید در دیگر کلان‌شهرها این‌گونه نیست.

حقیقی پور در خصوص آب گل آلود یا بوی فاضلاب دادن آب آشامیدنی گفت: این نقاطی که احتمال تلاقی فاضلاب وجود دارد به شدت پایین است ولی شبکه‌های توزیع آب موجودات زنده‌ای هستند و اتفاقات غیر برنامه‌ریزی شده هم دارند. قطعاً در هر خیابانی یک خط آب و یک خط فاضلاب داریم که هر کدام یکسوی خیابان هستند و خط آب در عمق یک و نیم تا دو متر و فاضلاب از سه متر شروع می‌شود و تا پایین‌تر می‌رود.

وی بیان کرد: خط لوله آب تحت فشار است و همیشه فشار پمپ پشت آن است ولی خط لوله فاضلاب ثقلی است. در مواقع پیک مصرف فشار در خط پایین می‌آید و بر اساس قانون و مقررات ملی ساختمان بعد از مخزن پمپ نصب شود ولی همه در اهواز قبل از مخزن این نصب پمپ را دارند.

مدیرعامل آبفای خوزستان تشریح کرد: در اهواز سطح آب زیرزمینی بالاست و آب دور لوله‌ها را احاطه کرده است ولی در مواقع پیک مصرف که کم‌فشاری عمومی در شبکه توزیع را داریم، وقتی پمپ‌ها مکش آب دارند، آب سطحی هم وارد لوله می‌شود که ماندآب هست و بویگند می‌دهد یا آب گل آلود هست.

حقیقی پور تصریح کرد: در کنار توسعه شبکه باید توسعه فرهنگ داشته باشیم و رابطه مردم با ما و نگاه آنها به آبفا تغییر کند یعنی مشترکان غیرمجاز و نصب پمپ‌های آب قبل از مخزن نباید وجود داشته باشد.

تولید ۱۸۵ هزار مترمکعب فاضلاب

وی انتقاد کرد: وقتی یک فرد به خاطر چک برگشتی از کسی که به او بدهکار بود، کُنده نخل را وارد منهول می‌کند تا فاضلاب مقابل خانه آنها بالا بزند در حالی که یک کیلومتر جلوتر بالا می‌زند، ۱۰۰ متر قبل یا بعد کبابی‌ها و رستوران‌ها نیز فاضلاب بالا زده یا فضله احشام را در شبکه فاضلاب رها می‌کنند، چه انتظاری باید داشت.

مدیرعامل آبفای خوزستان ادامه داد: شبکه فاضلاب برای فاضلاب تولید شده از سینک ظرف‌شویی، دوش حمام و لباسشویی است ولی برای پتو، بطری و کُنده درخت نیست.

حقیقی پور یادآور شد: از ریزش فاضلاب به کارون شرمنده هستیم و اعتقاد دارم که پاک‌سازی کارون به اجرای طرح غدیر اولویت دارد و از سال ۸۵ و ۸۶ باید جلوی سرریز فاضلاب به کارون را می‌گرفتیم.

وی عنوان کرد: ۱۸۵ هزار مترمکعب فاضلاب در شرق تولید می‌شود که بخشی از آن به رودخانه کارون سرریز می‌شود. از ۱۰۷ هزار مترمکعب فاضلاب غرب اهواز نیز ۷۵ هزار مترمکعب به رودخانه کارون سرریز می‌شود.

مدیرعامل آبفای خوزستان گفت: کل ظرفیت شبکه فاضلاب ۳۰۰ هزار مترمکعب در اهواز است که در آذرماه سال گذشته، ۱۷ میلیون مترمکعب بارندگی داشتیم که دفع آب‌های سطحی شهرداری نهایتاً ۲۰ درصد باشد ولی مابقی را چه کسی باید دفع می‌کرد؟ با کمک گروه‌های جهادی و خیریه توانستیم آن را در چند روز دفع کنیم.

حقیقی در خصوص اعتراض کارگران آبفا روستایی گفت: بر اساس لیست ۸۸۳ نفر کارمند آبفای روستایی داریم ولی در واقعیت یک هزار و ۸۵۰ نفر پرسنل داریم. در آب روستایی قبلاً با اعتبار عمرانی حقوق پرداخت می‌شد که نتیجه نه کار برای مردم انجام می‌شد و نه حقوق پرداخت می‌شد اما از وقتی منصوب شدم، از درآمدهای خود پرداخت حقوق می‌کنیم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین