پاسخ‌های مشاور وزیر آموزش و پرورش و مسئول شبکه «شاد» به کاربران الف امکان نمره دادن کاربران به شبکه شاد فراهم می‌شود/ توسعه دایمی پلتفرم شاد/ فقط ۱۰۰ هزار وسیله هوشمند آموزشی در برابر نیاز میلیونی فراهم شد

گروه اجتماعی الف،   3990629012 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

مشاور وزیر آموزش و پرورش و مسئول برنامه شبکه «شاد» با اشاره به آمار بسیار پایین تولید و واردات وسایل هوشمند می‌گوید: ما نیاز خود را به این تجهیزات و ابزار هوشمند به وزارت صنعت و حتی ریاست‌جمهوری اعلام کردیم و جلسات متعددی نیز برگزار کردیم تا بازار را تحریک کنیم این وسایل را تهیه کند. اما متاسفانه قدم‌های بسیار کوچکی برای این منظور برداشته شده که راضی کننده نیست.

امکان نمره دادن کاربران به شبکه شاد فراهم می‌شود/ توسعه دایمی پلتفرم شاد/ فقط ۱۰۰ هزار وسیله هوشمند آموزشی در برابر نیاز میلیونی فراهم شد

سیدحسن الحسینی، که برای پاسخ به سوالات کاربران درباره ابعاد مختلف آموزش مجازی و مشکلات آن میهمان ویژه الف بود تاکید می‌کند: بخش صنعت کشور باید برای جبران این کمبود تلاش کند. با این وجود آموزش و پرورش تمام تلاش خود را در این زمینه کرده است.

وی یادآور می شود:‌ تنها حدود ۱۰۰ هزار عدد از این تجهیزات را توانستیم با کمک کمیته امداد امام خمینی و بنیاد برکت و یکسری نهادهای دیگر تهیه کنیم . 

به گفته الحسینی در کشور ما آمار تولید وسایل هوشمند در حدود ۶۰ الی ۷۰ هزار عدد در سال است. واردات هم در طی سالهای گذشته حدود ۱۰۰ هزار عدد در سال بوده است. به همین دلیل در سطح نیاز میلیونی این آمار بسیار پایین است و پاسخگوی این نیاز نمی باشد. حتی در صورتی که بر فرض بتوان این تعداد را تأمین کرد، در این صورت تقاضا هم  افزایش می‌یابد. چراکه دانش‌آموزانی که اکنون از موبایل و یا تبلت پدر و مادر خود استفاده می کنند، در این شرایط خود یک متقاضی جدید می شود که در نتیجه آن یک تقاضای بالقوه ۶ الی ۷ میلیون نفری به وجود می آید . 

مشروح گفتگوی الف با آقای  سید حسن الحسینی مشاور وزیر آموزش و پرورش و مسئول سامانه شاد را بخوانید:

با توجه به فراگیری بیشتر  لوح های کامپیوتری چرا دروس آموزشی به صورت سی دی های آموزشی ضبط و تهیه نشده تا با قیمت مناسب در اختیار همگان قرار بگیرد ؟ در حالی که شاهد هستیم بسیاری از آموزش ها اکنون نیز به صورت سی دی در بازار وجود دارد. 

آموزش بر مبنای سی دی و حتی تلویزیون آموزش هایی هستند که دیگرتاریخ انقضای آنها گذشته است. با وجود این که این سی دی های آموزشی از کیفیت بالایی هم برخوردار هستند، اما کارایی لازم را ندارند.

امروزه نیاز است که به آموزش های وسیع تر و تعاملی تر فکر کنیم و اثربخشی تعلیم و تربیت را بیشتر مورد توجه قرار دهیم ،که این امر با آموزش‌ بر مبنای سی دی میسر نیست و باید به آموزشهای مجازی روی بیاوریم .

 از نظر خانواده ها آموزش از طریق برنامه شاد کافی نیست و بارها درخواست داشتند تا آموزش و پرورش تدابیری بیاندیشد که سی دی های آموزشی برای کمک و رفع اشکال دانش آموزان با قیمت مناسب در اختیار شان قرار بگیرد؛ نظر شما در این باره چیست؟ 

همان طور که خدمتتان عرض کردم سی دی های آموزشی فقط حاوی یک آموزش کلی هستند که از نظر آموزش و پرورش اثر بخشی لازم را ندارند. ضمن اینکه آموزش و پرورش از تولیدات فرهنگی و آموزشی حمایت می‌کند و این را وظیفه خود می‌داند، اما این سی دی ها نمی توانند جایگزین آموزش حضوری و مجازی باشند ؛ به ویژه که آموزش‌های مجازی مطابق استانداردهای لازم می باشند ؛ یعنی حداکثر خصوصیات مدرسه فیزیکی را دارا هستند . 

پس  راه حل شما برای مناطق محروم در این زمینه چیست ؟

در مناطقی که امکانات آموزش مجازی در آنها وجود ندارد و یا حتی مناطقی که از نظر آموزش حضوری هم از کیفیت لازم برخوردار نیستند، برای استفاده از بسته های آموزشی به صورت کتاب و سی‌دی و آموزش ترکیبی برنامه‌هایی ریخته شده است. در آموزش ترکیبی چهار نوع آموزش وجود دارد : 

۱. آموزش به شکل حضوری. ۲. آموزش به شکل مجازی .۳. آموزش تلویزیونی. ۴ .آموزش به صورت بسته های آموزشی که بر مبنای کتاب های پایه، کتاب های خودآموز و سی دی های آموزشی که به خود آموزی دانش آموز و خود تنظیم گری دانش آموز کمک می‌کنند .

برای توسعه نرم‌افزار شاد چه برنامه هایی دارید ؟

برنامه شاد در ابتدا یک برنامه پیام رسان بود که در شرایط بحران ایجاد شد و مانند یک معجزه از تعطیل شدن آموزش در کشور جلوگیری کرد؛ که همین امر به نوبه خود جای تقدیر و سپاسگزاری دارد . این برنامه به نام شاد 1 نام گذاری شد.از برنامه شاد ۲ در 13شهریور ماه رونمایی شد . در این برنامه امکانات زیادی اضافه شد که برنامه شاد را به یک پلتفرم جامع آموزشی تبدیل کرد که دارای امکانات زیر است :

1.در این برنامه امکان آموزش های دو طرفه ( لایو) فراهم است .

2.دارای ویژگی آزمون ساز است . 

3.امکان تبادل تکالیف بین معلم و دانش آموزان وجود دارد.

4. در بحث حضور و غیاب به صورت هر 7دقیقه یکبار حضور دانش آموز کنترل می‌شود.

5. کانال های متنوع فرهنگی و اجتماعی مانند شاد نما ، شادینو و غیره در آن وجود دارد. همچنین کانال های مربوط به حوزه بهداشت و سلامت نیز در آن خدمات رسانی می کنند. به این صورت توسط این برنامه تمام مناسباتی که در یک کلاس حضوری به آن نیاز است را به فضای مجازی منتقل کردیم . 

برای دروس عملی مانند دروس آزمایشگاهی که نیاز به حضور در مدرسه می باشد آموزش چگونه صورت می گیرد؟

از نظر دروس عملی هنوز امکان نصب شبیه ساز ها در برنامه شاد وجود ندارد. دروس عملی که هم در کار و دانش و هم در فنی حرفه‌ای نقش بسیار مهمی دارند و در نهایت مهارت را برای دانش‌آموزان به ارمغان می‌آورند باید الزاما به صورت حضوری برگزار شوند. یعنی دروس پایه و مشترک و دروس عمومی توسط برنامه شاد و دروس عملی به صورت حضوری در مدرسه برگزار می شود. زیرا همانطور که میدانیم مهارت در اثر تکرار و تمرین به دست می آید . 

به هر حال باید به این موضوع نگاهی واقع بینانه داشت که آموزش مجازی هم مزایا و معایب خود را دارد.

به عنوان مثال تداوم آموزش از مزایا و آثار سازنده این روش است. مورد دیگر این است که سواد فناورانه را در سیستم تعلیم و تربیت افزایش می‌دهد که از موضوعات تاکید شده در سند تحول بنیادین سیستم آموزش و پرورش است. این سواد اطلاعاتی نه فقط از طریق کتب درسی بلکه از طریق کار عملی به دست می آید. یعنی دانش آموز به صورت عملی وارد فضای اینترنت می‌شود و به کاربردهای مجاز آموزشی که در این فضای امن تعریف شده دسترسی پیدا می کند . در نتیجه در این زمینه به مهارت می‌رسد. مزیت دیگر این روش افزایش قدرت خود یادگیری دانش آموز است .همانطور که با توجه به اسناد و مدارک می‌بینیم دانشجویان دانشگاه های پیام نور در مقطع تحصیلات تکمیلی بسیار موفق تر از سایر دانش جویان،گاها حتی از دانشجویان دانشگاه تهران، عمل می‌کنند و جزو رتبه‌های برتر هستند که این به دلیل افزایش قدرت خود یادگیری در آنان است.

به عبارتی از این اتفاق می توان به عنوان یک توفیق اجباری در این زمینه یاد کرد که دانش آموزان را در فاز خود یادگیری قرار داده است . 

مزیت دیگر این روش قدرت خود تنظیمی است که توانایی مدیریت خود را در دانش آموزان تقویت می‌کند .این موارد یاد شده مزایایی هستند که در روش آموزش مجازی برای دانش آموزان فراهم می شود. اما با وجود تمام این ها معایب این روش را نمی‌توان نادیده گرفت.

به طور کلی و ناخودآگاه آموزش مجازی و در خانه افسردگی را با خود به همراه دارد. به همین خاطر آموزش و پرورش تاکید دارد که این آموزش‌ها باید مشاور محور باشند ؛یعنی مشاوران تحصیلی و همچنین مشاوران روانشناسی دائماً باید در کنار دانش‌آموزان حضور داشته باشند . 

به همین دلیل زمان های اختصاص یافته به دانش‌آموزان در این روش برای دوره ابتدایی ۲۵ دقیقه برای دوره متوسطه اول ۳۰ دقیقه و برای دوره متوسطه دوم ۳۵ دقیقه است، تا زمان و حضور در فضای اینترنت کاهش یابد ودانش آموزان در فاصله تعریف شده بین کلاسها به تفریح و ورزش بپردازند . 

در حالی که در حالت عادی و در شکل حضوری زمان استاندارد برای هر کلاس یک ساعت و ۳۰ دقیقه می باشد . 

 با توجه به اینکه دانش آموزان دوره ابتدایی به محیط مدرسه به عنوان محیطی شاد و سرگرم کننده و تفریحی علاقه‌مند هستند، در آموزش مجازی برای این دوره چه برنامه‌هایی در نظر دارید؟

برای این منظور کارهایی انجام شده و کارهایی هم باید در آینده انجام بگیرد. در برنامه شاد کانال‌هایی به عنوان کانال سلامت و تربیت بدنی ترتیب داده شده که در آنها حدود ۸ الی ۹ رشته ورزشی وجود دارد که دانش آموز متناسب با علاقه خود آن را انتخاب کرده و انجام می دهند . 

البته که وجود کرونا هم دلیلی برای این عمل می باشد ؛ چرا که در این برنامه‌ها به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود که چگونه در شرایط کرونا و محدودیت خروج از منزل، ورزش را یاد بگیرند و در راستای سلامت و آموزش و خود تلاش کنند .بنابراین می‌توان گفت که برنامه شاد یک دستیار سلامت برای دانش‌آموزان ،خانواده‌ها و معلمان نیز است .

کار دیگری که در این زمینه باید انجام شود این است که در زمانی مناسب مثلاً قبل از شروع درس و یا بعد از پایان آن و یا حتی در زمان های تفریح ، مدتی برای ورزش در نظر گرفته شود. زیرا ممکن است بسیاری از دانش آموزان از برنامه های موجود در کانال ها استفاده نکنند. اما اگر ورزش هم به صورت یک درس در تایم آموزشی برگزار شود دانش آموزان به صورت هماهنگ با هم و با محیط آموزشی آن را انجام می دهند . این موضوع کاری است که باید انجام شود و اکنون در حال برنامه ریزی و بررسی آن هستیم . 

در ادامه معایب روش تدریس مجازی می‌توان به کم تحرکی و اضافه وزن ناشی از آن اشاره کرد؛ که البته این موضوع تنها مختص دانش آموزان نیست. بلکه در شرایط فعلی پیش آمده مشکلی برای تمام اقشار جامعه می باشد. موضوع سوم مشکل بازماندگی از تحصیل است. زیرا همه دانش‌آموزان مانند هم نیستند و همه توانایی خود یادگیری را ندارند. این افراد در روش آموزش مجازی دچار مشکل می‌شوند. مورد دیگر بازماندگی از تحصیل برای دانش آموزانی است که وسایل و تجهیزات مورد نیاز برای این روش را ندارند . 

همان طور که بر اساس آمار هم مشاهده می کنیم حدود ۳ و نیم میلیون دانش آموزدر ایران تجهیزات لازم را برای ارتباط برقراری ارتباط با سامانه شاد و در نتیجه آموزش را ندارد . یعنی تعدادی از این آمار کسانی هستند که موبایل تبلت و هرگونه وسیله هوشمند دیگری برای برقراری ارتباط ندارد، تعدادی هم هستند که با وجود داشتن وسیله مورد نیاز در مناطقی هستند که به اینترنت ملی دسترسی ندارند. مناطقی مانند ایلام، کرمان، سیستان و بلوچستان و برخی مناطق دیگر . 

متاسفانه دسته ای هم وجود دارند که هیچ کدام از این دو مورد را دارا نمی باشند. به همین دلیل آموزش و پرورش طرح ترکیبی را برای آموزش این گروه در نظر گرفته است. همانطور که قبلا اشاره شد در طرح آموزش ترکیبی از آموزش مجازی، آموزش تلویزیونی ،آموزش بر مبنای بسته های آموزشی شامل سی دی ها و کتاب ها و آموزش حضوری استفاده می‌شود . 

آیا این ۳ و نیم میلیون نفر دانش آموز که به هر دلیلی دسترسی به سامانه شاد ندارند شناسایی شده‌اند ؟ ارائه خدمات به آنها به چه صورتی انجام می پذیرد ؟ 

در ابتدا باید بگویم که در کشور ما آمار تولید وسایل هوشمند آماری بسیار پایین و در حدود ۶۰ الی ۷۰ هزار عدد در سال است. واردات هم در طی سالهای گذشته حدود ۱۰۰ هزار عدد در سال بوده است. به همین دلیل در سطح نیاز میلیونی این آمار بسیار پایین است و پاسخگوی این نیاز نمی باشد. حتی در صورتی که بر فرض بتوان این تعداد را تأمین کرد ، در این صورت تقاضا هم بسیار افزایش می‌یابد. چراکه دانش‌آموزی که اکنون از موبایل و یا تبلت پدر و مادر خود استفاده میکند، در این شرایط خود یک متقاضی جدا می شود . در نتیجه یک تقاضای بالقوه ۶ الی ۷ میلیون نفری به وجود می آید . 

آیا تاکنون تلاشی برای جبران حداقل بخشی از این کمبودها صورت گرفته است ؟

در حقیقت این امر جزء وظایف آموزش و پرورش نیست .بلکه بخش صنعت کشور باید برای جبران این کمبود تلاش کند. با این وجود آموزش و پرورش تمام تلاش خود را در این زمینه کرده است .ما نیاز خود را به این تجهیزات و ابزار هوشمند به وزارت صنعت و حتی ریاست‌جمهوری اعلام کردیم و جلسات متعددی نیز برگزار کردیم تا بازار را تحریک کنیم این وسایل را تهیه کند . اما متاسفانه قدم‌های بسیار کوچکی برای این منظور برداشته شده که راضی کننده نیست و تنها حدود ۱۰۰ هزار عدد از این تجهیزات را توانستیم با کمک کمیته امداد امام خمینی و بنیاد برکت و یکسری نهادهای دیگر تهیه کنیم . 

البته ما به تمام شوراهای آموزش و پرورش استانی که به ریاست استانداران تشکیل می‌شود اعلام کردیم که آنها هم در استان خود تهیه وسایل مورد نیاز آموزش مجازی را در دستور کار خود قرار دهند . در همین راستا این شوراها هم تلاش کردند تعدادی از این وسایل را تهیه کنند که البته ابزار تهیه شده تعداد قابل توجهی نیست .

 از چه زمانی متوجه وجود این ۳ و نیم میلیون دانش‌آموز فاقد امکانات در کشور شدید؟

ما از حدود سه ماه پیش یعنی از اول تابستان که برنامه‌ریزی برای سال جدید را شروع کردیم این موضوع را مورد بررسی قرار دادیم. از اواخر اردیبهشت ماه که آموزش سال تخصیلی قبل مجددا به شکل جدی شروع شد، به مدت یک ماه و نیم مشغول فعالیت‌های اجرایی برای راه اندازی نسخه دوم سامانه شاد بودیم و در همین زمان پیش‌بینی‌های لازم انجام شد و به مراجع مربوط اعلام نیاز صورت گرفت .اما متاسفانه به علت امکانات مالی محدود و مدیریت های پراکنده در دولت به نتایج مطلوبی نرسیدیم . 

 بسته های آموزشی چگونه به دست دانش‌آموزانی که ابزار هوشمند ارتباطی برای آموزش مجازی را ندارند می رسد ؟

تهیه این بسته های آموزشی از وظایف معاونت وزیر و رئیس سازمان پژوهش است و از آن طریق باید محتوا و چگونگی تهیه و توزیع آن بسته ها پیگیری شود. اما آموزش تلویزیونی توسط معاونین وزارت آموزش و پرورش با سازمان صدا و سیما و هماهنگ می‌شود. تنها دخالتی که ما در این زمینه کردیم مربوط به عدم تداخل ساعت آموزش تلویزیونی با ساعت آموزش مجازی بود. به این معنی که این دو آموزش نباید همزمان و در یک ساعت پخش شود . 

به عنوان مثال در بازه زمانی ۸ تا ۱۰ صبح آموزش دوره اول متوسطه در سامانه شاد برگزار می شود. پس از آن آموزش حضوری در مدارس و بعد از ظهر برنامه تلویزیونی مربوط به این دوره پخش میشود. برای دوره ابتدایی تایم بعد از ظهر برای آموزش مجازی گذاشته شده تا هم دانش آموزان بتوانند از وسایل ارتباطی والدین خود استفاده کنند و هم ما بتوانیم از والدین به عنوان دستیار آموزشی استفاده کنیم . 

 بر اساس آمار حدود ۱۰ درصد از جامعه دانش آموزی کشور دچار معلولیت هستند .معلولیت های نظیر معلولیت بینایی شنوایی و... برای این دسته از دانش آموزان چه تدابیری را برنامه‌ریزی کرده‌اید ؟

البته این آمار مربوط به تمام دسته معلولیت ها اعم از معلولیت ذهنی ، حرکتی ،بینایی ،شنوایی و سایرمعلولیت هاست. برای معلولیت هایی مانند بینایی و شنوایی توانستیم از طریق کانال های موجود در اپلیکیشن شاد و معلمان ویژه این گروه ،بخشی از نیازهایشان را پوشش دهی کنیم. اما قسمت هایی هم وجود دارند که هنوز برای آنها نتوانسته‌ایم کاری انجام دهیم. زیرا این موضوع موضوعی زمان‌بر است واولویت ما در حال حاضر جمعیت ۱۵ میلیونی دانش آموزانی بوده است که باید اول مهر به مدرسه می رفتند ، نه گروه هدفی ۶۰ هزار نفری . 

با این وجود تدوین برنامه های آموزشی برای این دسته از عزیزان هم در اهداف ما قرار دارد. چنان چه که اکنون طرح‌هایی برای نابینایان عزیز در حال بررسی و در نهایت اجرا می باشد. 

پس با این تعاریف آیا می‌توان گفت که این دانش آموزان از هم دوره ای های خود جا مانده اند ؟

خیر. این دسته از عزیزان به همان صورت سنتی یعنی آموزش حضوری، به ویژه در مناطقی که از نظر شدت آسیب بیماری کرونا وضع مناسب تر داشته‌اند در حال آموزش هستند.البته قابل ذکر است که در شرایط معمول هم هر معلم در این گروه آموزشی 2 الی 3 دانش آموز را تحت پوشش دارد و در نتیجه از نظر فاصله ایمنی و رعایت نکات بهداشتی خیلی نگران کننده نیست .

آماری درباره حضور و استفاده کاربران از برنامه شاد دارید؟

تاکنون ۱۰ میلیون و ۵۷۰ هزار دانش‌آموز در این سامانه احراز شده‌اند .یعنی دانش‌آموزانی که به این سامانه ورود کرده، کلاس بندی شده اند و اکثریت آنها در تعاملات آموزشی این سامانه قرار دارند .البته عده‌ای کمی هم از این آمار فقط به صورت صوری ثبت نام کردند. تعداد معلمان احراز شده در این سامانه حدود ۵۵۰ هزار نفر و تعداد ۱۳ هزار مدرسه هم در سامانه شاد تعریف شده است .این آمار موفقیت سیستم شاد را نشان می دهد که توانسته یک پلتفرم پیام‌رسان را به یک پلتفرم آموزشی تبدیل کند . 

شایان ذکر است که رایگان شدن این خدمات هم در این موفقیت بی تاثیر نبوده و از جمله قدمهای بزرگ به سمت عدالت آموزشی بوده است.

 نظر شما در رابطه با اعتراض معلمان دوره ابتدایی نسبت به ساعات آموزشی چیست ؟ معلمان دوره ابتدایی معتقدند که آنلاین شدن هم در صبح و هم در ساعتی از بعد از ظهر وقت و انرژی زیادی صرف می کند . 

ما به هیچ وجه معلمان را مجبور نکردیم که در ساعاتی خارج از ساعات تعریف شده در این سامانه و یا در مدرسه حضور داشته باشد. برای معلمان برنامه‌ریزی‌ها یی صورت گرفته است که مجموع ساعات حضور معلمان در سامانه شاد و در مدرسه بیشتر از ۲۴ ساعت موظف شان نباشد. اگر معلمی بیشتر از این میزان فعالیت می‌کند به صورت خود خواسته و مازاد می باشد . 

در نتیجه اگر معلمی تایم صبح در سامانه شاد و یا مدرسه فعالیت دارد و یا بالعکس دیگر بعد از ظهر همان روز فعالیت دیگری برای او تعریف نشده و به عبارتی هر معلم در هر روز در یکی از مدارس مجازی و یا حضوری فعالیت می کند . 

از دیگر مشکلات معلمان نصب نشدن برنامه در گوشی های آیفون، ذخیره نشدن اطلاعات در کارت حافظه و باگ‌های دیگری است که در نسخه وب وجود دارد . این مشکلات را چگونه ارزیابی می کنید؟

بله نسخه ios هنوز فعال نشده و به علت تحریم های مربوط به این زمینه دچار مشکلات فنی می باشد. اما درنسخه وب بهتر عمل کرده و بیشتر امکانات نسخه اندروید در نسخه وب هم تعریف شده است.با این حال باز هم مشکلات جدی در نسخه وب وجود دارد که حل آنها نیازمند زمان است .در حال حاضر تنها در نسخه اندروید می توان از تمام امکانات برنامه شاد استفاده کرد . 

امیدواریم نسخه ویندوز هم تا ۳ الی ۴ ماه آینده مورد بهره‌برداری استفاده و قرار بگیرد . 

نظر شما در مورد مشکلات مربوط به اتباع خارجی در این زمینه چیست؟ 

دانش آموزان اتباع خارجی جمعیت حدود نیم میلیون نفر را تشکیل می دهند که ما از روز نخست آنها را مد نظر قرار داده بودیم ارتباط بین سرور آموزش و پرورش و وزارت کشور به صورت یک کد است که این کد مدتی است برای اتباع خارجی قطع شده است .اما در این روند نیز به شدت پیگیر ماجرا هستیم و امیدوارم هرچه زودتر این مشکل نیز حل شده و این عزیزان هم بتوانند ثبت‌نام کنند . 

 این کد قبلاً قطع نبوده و مدتی است که دچار مشکل شده که ان شالله این مشکل هم به زودی رفع می‌شود . 

 سیم کارت هایی که تحت عنوان سیم کارت شاد قرار بود به دانش آموزان تعلق بگیرد در چه وضعیتی است ؟

این موضوع تنها به صورت یک طرح عنوان شد که متاسفانه عملی نشد و هیچ سیم‌کارتی به این عنوان تولید و توزیع نگردیده است .آنچه که در بازار تحت این عنوان عرضه می‌شود قطعاً کلاهبرداری توسط افراد سودجو است .

در اینجا لازم است در مورد مبحث عدالت آموزشی توضیح مختصری ارائه دهم.با توجه به اصل سوم،پانزدهم، شانزدهم و اصل سی قانون اساسی که تاکید بر عدالت آموزشی دارد در ارتباط با این مسئله دو موضوع مطرح است :

موضوع اول بحث کیفیت است. مطابق این اصل خدماتی که یک دانش آموز در یک مدرسه مجهز در تهران دریافت می کند، باید با خدماتی که یک دانش آموز درشهری سیستان و بلوچستان دریافت می کند برابر باشد . به عبارتی باید عدالتی کیفی در این سیستم برقرار باشد.

با وجود یکسان بودن سرفصل های آموزشی در تمام نقاط کشور ، این عدالت اگر در آموزش حضوری برقرار نباشد اما در آموزش مجازی کاملا پابرجاست. که این را هم می‌توان به محاسن آموزش مجازی اضافه کرد .

بحث دوم بحث عدالت کمی است. به این معنا که پوشش تحصیلی باید برای همگان یکسان باشد ؛که با توجه به کمبود امکانات در آموزش مجازی نمی‌توان گفت که اکنون عدالت برای همه برقرار است .اما سعی شده در این زمینه هم با استفاده از طرح آموزش ترکیبی،قسمتی از این کمبود هارا جبران کرد.

دستاورد دیگری که آموزش مجازی برای سیستم آموزشی کشور در بر داشت موضوع توانمندسازی معلمان در استفاده از ابزار هوشمند و بالا رفتن و به روز شدن سواد فناورانه آنان است. چنانکه در سامانه شادینو نیز این امکان فراهم است که معلمان و دانش آموزان تجربیات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و همین موضوع زمینه بروز بودن هر دو طرف را فراهم می کند . 

آیا نسخه دیگری برای سامانه شاد در راه است ؟

ما دائم در حال توسعه پلتفرم شاد هستیم .به عنوان مثال امکان نمره دادن کاربران به محتوای تولید شده به زودی به امکانات این اپلیکیشن اضافه می شود تا از طریق آن بتوانیم به مطالب موجود در سایت تعالی ببخشیم و سیستمی زنده و پویا داشته باشیم . 

آیا سامانه شاد از جایی کپی برداری شده و یا تماما بومی بوده است ؟

خوشبختانه سواد فناورانه جوانان ما بسیار بالا رفته و از این بالاتر هم خواهد رفت. سامانه شاد از هیچ مورد مشابهی کپی نشده و کاملاً داخلی است که این خود مایه افتخار برای کشور می باشد .



دیدگاه کاربران

mostafa.kamali95@yahoo.com۱۶۰۳۱۸۰۱۲:۵۸:۵۴ ۱۳۹۹/۶/۲۹
در شرایط کرونایی بهترین وسیله آموزشی سی دی های با کیفیت علمی بالا بهترین وسیله آموزشی می باشد و از طریق اینترنت رفع اشکال و پرسش و پاسخ انجام گیرد
ناشناس۱۶۰۳۴۳۶۱۶:۱۸:۴۹ ۱۳۹۹/۶/۲۹
روش آموزش مبتنی بر CD/DVD مال 20 سال پیش هست و در بهترین حالت به درد مخاطب بزرگسال و یا دانشگاهی میخوره که میتونه نواقص یک طرفه بودن راه کار رو بعدا با جستجو در اینترنت و سوال و جواب از جای دیگه بر طرف کنه.پلت فرم های جدید تو دنیا دو طرفه هستند و انعطالف پذیری بیشتری دارند.اگر مشکل نبودن تبلت هست که اون دانش آموز محروم وقتی تبلت نداره قطعا لپ تاپ که به مراتب گرانتر هست رو هم نداره.
ناشناس۱۶۰۳۲۳۷۱۳:۳۸:۴۹ ۱۳۹۹/۶/۲۹
دولت روحانی باز کردن مدارس کشور رو مرکز کرونا در دنیا کرده
ناشناس۱۶۰۳۳۵۷۱۵:۲۴:۰۶ ۱۳۹۹/۶/۲۹
دائما قطع می‌شود، واقعا بدردنخور است
ناشناس۱۶۰۳۸۰۷۲۲:۴۶:۲۲ ۱۳۹۹/۶/۲۹
مزخرفترین روش برای آموزش !
کریمی- کارشناس ارشد ژنتیک و دبیر زیست شناسی منطقه 4 تهران۱۶۰۳۹۰۹۰۰:۵۰:۱۵ ۱۳۹۹/۶/۳۰
با سلام و احترام بهترین کاریی که وزارت آموزش و پرورش میتوانست بکنه این بود که برای هر درس در تمامی مقاطع تحصیلی، 3 فیلم آموزشی با کیفیت از طریق تدریس بهترین دبیران تهیه و در اختیار دانش آموزان قرار میدادند و از طریق شبکه شاد رفع اشکال ، برگزاری آزمون و ارزیابی دانش آموزان توسط دبیران هر مدرسه را اجرایی میکرد. متاسفانه زیرساخت مطمئن و انعطاف پذیر مخابراتی به لحاظ پهنای باند و سرعت برای استفاده از شبکه شاد با تعداد کاربران جمعیت عظیم دانش آموزی در کشور وجود ندارد.
سید محمد موسوی زاده۱۶۰۴۱۳۶۰۹:۱۲:۴۳ ۱۳۹۹/۶/۳۰
آقای مشاور و مدیر شاد وقتی خود شماها برای جلسه آنلاین با مدیران با همه امکاناتی که دارید از قبیل اینترنت پر سرعت و سیستم‌های آنچنانی در وزارتخانه نتوانستید در شاد (غمگین) آنلاین جلسه خود را برگزار کنید چگونه فکر می کنید ما (مردمی که برای شما موش آزمایشگاهی هستیم) بتوانیم در شاد فعالیت کرده و فرزندانمان آموزش ببینند با اینترت سرعت لاک پشتی و قیمت سر گردنه ای و درآمد بخور و نمیر که داریم و تورم چند هزار درصدی. لطفا یک وزیر یا معاون وزیر پاسخ دهد آقای وزیر و معاونین فرزندان شما درکدام کشور مشغول تحصیل هستند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین