نقشه آمریکا برای کنار گذاشتن «محمود عباس»

گروه جهان الف،   3990628083

سخنان مداخله جویانه سفیر آمریکا در اراضی اشغالی در خصوص تعیین رهبران فلسطینی، ابعاد جدیدی را از نقشه واشنگتن برای روی کار آوردن مُهره امارات در فلسطین فاش می کند.

نقشه آمریکا برای کنار گذاشتن «محمود عباس»

فاطمه صالحی در مهر نوشت: مصاحبه جنجالی روز گذشته «دیوید فریدمن» سفیر آمریکا در رژیم صهیونیستی با یک روزنامه صهیونیستی در خصوص تمایل آمریکا برای جایگزینی رهبران فلسطینی و مشخصاً محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین حسابی جنجال به پا کرد.

فریدمن در گفتگو با روزنامه «اسرائیل هیوم» در پاسخ به این پرسش که آیا «محمد دحلان» یکی از رهبران جدا شده جنبش فتح که هم اکنون در امارات به سر می‌برد، می‌تواند رئیس جدید تشکیلات خودگردان فلسطین شود یا خیر، گفت: ما به این موضوع فکر می‌کنیم اما می‌خواهیم نهاد رهبری فلسطین را مهندسی کنیم.

این سخنان حساب شده سفیر آمریکا با انتخاب بسیار دقیق کلمات، تبدیل به بمب خبری شد. فریدمن، مهندس اصلی سیاست‌های آمریکا در اراضی اشغالی به شمار می‌رود و عامل اصلی انتقال سفارت این کشور به قدس اشغالی و پدر معنوی طرح معامله قرن محسوب می‌شود.

سخنان فریدمن در این مصاحبه، به مثابه پیام هشدارآمیز خطاب به محمود عباس است مبنی بر اینکه وی باید از گروه‌های مقاومت فلسطین دور شده و به سمت آمریکا حرکت کند؛ در غیر این صورت جایگزین عباس آماده است.

نبیل ابوردینه سخنگوی عباس در واکنش به این سخنان فریدمن اعلام کرد که سیاست تهدید و باج گیری های آمریکا علیه محمود عباس شکست خواهد خورد. این ملت فلسطین است که رهبران خود را تعیین می‌کند.

بعد از انعکاس گسترده این مصاحبه در رسانه‌های عربی و واکنش‌ها به سخنان مداخله آمیز سفیر آمریکا، روزنامه صهیونیستی اسرائیل هیوم مجبور شد تغییراتی در این مصاحبه ایجاد کند.

این روزنامه در نسخه جدید مصاحبه سفیر آمریکا، به نقل از فریدمن نوشت: ما به فکر این اقدام نیستیم و نمی‌خواهیم رهبران فلسطینی را مهندسی کنیم.

مُهره فلسطینیِ امارات کیست؟

محمد دحلان که سابق بر این، مسئولیت‌های امنیتی در تشکیلات خودگردان فلسطین بر عهده داشت، از جنبش فتح جدا شده و مشاور ولیعهد ابوظبی است. گفته می‌شود محمد دحلان در طول دو سال گذشته رایزنی‌های گسترده‌ای با مقام‌های امنیتی امارات و رژیم صهیونیستی داشته است.

رسانه‌های صهیونیست از دحلان به عنوان مشاور محرمانه بن زائد نام می‌برند و معتقدند که توافق میان امارات و رژیم صهیونیستی، حاصل رایزنی‌های وی با مقامات امارات به طمع دستیابی به ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین محسوب می‌شود.

از سوی دیگر، مطرح شدن تمایل آمریکایی‌ها برای جایگزین کردن دحلان به جای عباس، به معنی دادن حق الزحمه دحلان برای پیوند زدن روابط علنی میان امارات و رژیم صهیونیستی است. بنا بر گزارش‌های رسانه‌ای، دحلان از سوی مصر، عربستان، اردن و امارات حمایت می‌شود.

دحلان طی سالیان گذشته چندین نشست محرمانه میان مسئولان اماراتی و اسرائیلی را تنظیم کرده است. وی متهم به ایفای نقش مشکوک به نفع امارات در چندین کشور است از جمله اینکه ترکیه دحلان را به نقش داشتن در کودتای نافرجام ۲۰۱۶ و نقش داشتن در ترور جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول در سال گذشته متهم می‌کند. وزارت کشور ترکیه در ۱۳ دسامبر ۲۰۱۹ دحلان را در فهرست قرمز قرار داده است.

بر اساس نوشته روزنامه صهیونیستی اسرائیل هیوم، دحلال رابطه خوبی با آمریکا و تل‌آویو دارد. امارات طی سالهای گذشته، بسیار تلاش کرد اختلافات میان دحلان و عباس را از بین ببرد اما موفق نشد.

پیام‌های یک مصاحبه جنجال برانگیز

در بررسی این سخنان سفیر آمریکا در اراضی اشغالی چند نکته مهم نهفته است: نخست آنکه فریدمن در سایه امضای رسمی توافقنامه سازش میان امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی که طی روز سه شنبه در کاخ سفید همراه با پوشش رسانه‌ای گسترده انجام شد، احساس فردی را دارد که توانسته این به اصطلاح «دستاورد بزرگ» را محقق کند.

آمریکایی‌ها می‌پندارند امضای توافقنامه سازش میان چند کشور عربی با رژیم صهیونیستی برای آنها به ویژه دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، به مثابه دستاوردی است که می‌توان برای به دست آوردن آراء بیشتر روی آن حساب کرد.

این درحالی است که همگان می‌دانند که روابط پنهانی سیاسی و اطلاعاتی و امنیتی و حتی اقتصادی میان کشورهای عربی به ویژه امارات با رژیم صهیونیستی به دهه‌های قبل بر می‌گردد و امضای این توافقنامه تنها جنبه علنی شدن این روابط را آشکار می‌کند.

مسأله بعدی آن است که کشورهای عربی مذکور، هیچگاه سر جنگ با رژیم صهیونیستی نداشته‌اند که بخواهند با امضای توافقنامه صلح به این جنگ‌ها پایان دهند. این توافقنامه‌ها، همچنین هیچ تأثیری بر روند مبارزات میان گروه‌های مقاومت علیه رژیم صهیونیستی نخواهد گذاشت بنابراین تنها جنبه تبلیغاتی و انتخاباتی برای ترامپ و هم چنین جنبه بهره برداری سیاسی در داخل برای نتانیاهو دارد.

نکته بعدی که در این سخنان فریدمن نهفته است این است که آمریکایی‌ها بعد از مخالفت گروه‌های فلسطینی با طرح معامله قرن و طرح الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اراضی اشغالی و همچنین استقبال از توافقنامه‌های سازش عربی، اینک برای تغییر موضع این گروه‌ها به مرحله تهدید آنها رسیده‌اند.

نمی‌توان از این مسأله به راحتی گذشت که گروه‌های فلسطینی با وجود تمام اختلافات سیاسی فیمابین و حتی همکاری تشکیلات خودگردان فلسطین با رژیم صهیونیستی در زمینه‌های مالی و امنیتی، در برابر عادی سازی روابط کشورهای عربی با تل‌آویو موضع یکپارچه‌ای دارند.

نزدیکی حاصل شده میان گروه‌های فلسطینی به ویژه تشکیلات خودگردان فلسطین به ریاست محمود عباس و جنبش فتح به جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی فلسطین و برگزاری یک نشست فراگیر در رام الله و بیروت و تاکید بر مقاومت در برابر اشغالگران، قطعاً به مذاق صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها خوش نمی‌آید و به همین دلیل بحث جایگزین کردن محمود عباس را مطرح کرده‌اند.

اقدام روزنامه صهیونیستی مورد بحث، در تغییر سخنان سفیر آمریکا در اراضی اشغالی بیانگر آن است که صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها با انتشار چنین موضع گیری هایی در شرایط کنونی علاوه بر آنکه پیام خود را به مخاطب عرب و رهبران فلسطینی به صورت علنی ارسال می‌کنند، همزمان، سطح واکنش‌ها به چنین تهدیداتی را علیه مخالفان عادی سازی روابط و طرح معامله قرن می‌سنجند.

در هر صورت باید گفت که آمریکایی‌ها که سرمست از امضای توافقنامه میان اعراب و رژیم صهیونیستی بوده و آن را یک دستاورد می‌خوانند، باید بدانند که ملت فلسطین، اجازه نخواهد داد که رهبرانشان را محافل سیاسی واشنگتن و لابی‌های صهیونیستی آمریکا تعیین کنند و در مسیر مخالفت با عادی سازی روابط ثابت قدم خواهند ماند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. و ناگهان اخلاق!

  4. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  5. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  6. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  7. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  8. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  9. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  12. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  13. دبی؛ چند روز پس از سیل

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  16. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  17. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

  18. فریب نخوریم! 

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین