بزرگترین طرف‌های صادرات و واردات ایران + جدول

گروه اقتصادی الف،   3990628079

اگرچه در شرایط فعلی اقتصاد ایران توسعه صادرات غیرنفتی یکی از ارکان مهم اقتصاد ایران و از راه های جبران درآمدهای نفتی است اما مشکلات مختلفی از جمله نوسانات نرخ ارز و افزایش هزینه های تولید، صادرکنندگان را با سردرگمی مواجه کرده است.

به گزارش فارس در شرایط فعلی اقتصادی ایران که تحریم های خارجی محدودیت شدید درآمد نفتی را ایجاد کرده است با استفاده از توسعه صادرات غیرنفتی می توان بخشی از نیاز به منابع ارزی را تامین کرد. 

به گفته فعالان اقتصادی و کارشناسان حوزه تجارت علیرغم اینکه تجارت با  مشکلات متعدد داخلی و خارجی مواجه است اما  مسئولان  با بی توجهی به این مشکلات با تصمیمات یک شبه  و وضع قوانین خلق الساعه بر مشکلات صادرکنندگان می افزایند. 

از جمله مشکلاتی که اغلب فعالان اقتصادی در زمینه صادرات غیرنفتی به آن مواجهند می توان به  مشکلات پیمان سپاری ارزی، نوسانات نرخ ارز و افزایش هزینه های تولید اشاره کرد. 

گفتنی است یکی از اساسی ترین مشکلات توسعه صادرات غیرنفتی کشور عدم ثبات در تعامل با کشورهای هدف صادراتی است و به همین دلیل است که آمارهای صادرات غیرنفتی کشور متناسب با ظرفیت های بالقوه اقتصادی کشور نیست. لذا برای اینکه بتوان به طور اساسی تاثیرات صادرات غیرنفتی در حوزه تولید را مشاهده کرد باید در ابتدا به  اصلاحات ساختاری پرداخت و سپس تولید با فناوری بالا را ساماندهی کرد که در این زمینه وزارت صمت مسئولیت خطیری بر عهده دارد. 

براساس مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، بازاریابی فعال گام مهمی در زمینه توسعه تجارت صادرات غیرنفتی است که نیازمند فعال شدن حداکثری سازمان توسعه تجارت و معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه کشور است. 

علاوه بر این تلاش های دیپلماتیک از جمله نشست های ادواری و مشترک مسئولان و فعالان اقتصادی ایران و کشورهای عمده طرف تجاری جهت تبادل نظر و امکان سنجی نحوه و زمینه های همکاری های تجاری بی اثر کردن تحریم ها دارای اهمیت کلیدی است. 

در مطالعات مرکز پژوهش های مجلس از نکات قابل توجه برای توسعه تجارت به عضویت در اتحادیه های منطقه ای دارای سود متقابل تجاری برای طرفین اشاره شده است، بنابراین برای افزایش صادرات غیرنفتی ایران و تاثیر آن بر جهش تولید در کشور علاوه بر اقدامات جاری و کوتاه مدت با اقدامات ساختاری و نهادی در حوزه تجارت نظیر تعیین مزیت های صادراتی کشور و سرمایه گذاریی  در تولید این کالا در اولویت قرار گیرد.

اگرچه صادرات باید رکن اصلی اقتصاد ایران باشد اما آمارهای سازمان تجارت جهانی نشان می دهد که در سال 2018 سهم کل صادرات ایران از صادرات جهانی حدود 0.55درصد و واردات نیز برابر با 0.25درصد بوده است که این ارقام با توجه به ظرفیت های داخلی کشور و توان صادراتی ارقام بسیار کوچکی است. 

به گزارش فارس در ادامه جدول ترکیب بزرگترین منابع و مقاصد تجاری ایران در سال 2017 آمده است که براساس این جدول صادرات ایران به چین 8.5 درصد از کل صادرات ایران در این سال را تشکیل داده است و صادرات به عراق 6.1، ترکیه 3.8، امارات متحده عربی 6.3، جمهوری کره 4.1 بوده است. 


بررسی ترکیب واردات و صادرات ایران در سال 2017 نشان می دهد که صادرات نفت و مواد خام 59.7 درصد، صنعت 21 درصد و کشاورزی 6.5 درصد تشکیل می دهد. 

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین