دانش آموزان پشت خط قرمز قیمت‌ها/ هزینه تحصیل افزایش یافت

گروه اجتماعی الف،   3990627006

شیوع ویروس کرونا و ضرورت خرید اقلامی مثل تبلت و لوازم بهداشتی در کنار قیمت بالای لوازم‌التحریر، دغدغه‌های جدیدی را برای خانواده‌ها و دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید به همراه داشته است.

 

به گزارش مهر، هم‌زمان با آغاز زودهنگام سال تحصیلی جدید، قیمت لوازم‌التحریر با افزایش مواجه شده است، لذا خانواده‌ها برای تهیه لوازم‌التحریر دانش‌آموزان خود با مشکل روبه‌رو شده‌اند، استفاده از ماسک و شیلد برای دانش‌آموزان با توجه به شرایط شیوع ویروس کرونا و حضور دانش‌آموزان در مدارس در کنار هزینه بسته‌های اینترنتی برای آموزش مجازی، مشکلاتی را برای خانواده‌ها به وجود آورده و فشار بیشتری را بر خانواده‌ها تحمیل کرده است.

هاجر بشکنی مادر مشهدی در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: برای آموزش مجازی فرزندان نیاز به تبلت و گوشی بود، اما چون موفق به خرید گوشی و تبلت نشدیم، لذا مجبور به تغییر شیفت کاری خود از نوبت صبح به عصر شدم تا در ساعات کلاس مجازی فرزندان بتوانم گوشی خود را در اختیار آن‌ها قرار دهم.

افزایش سه برابری قیمت لوازم‌التحریر

 

 

این مادر که سه فرزند محصل دارد، گفت: قیمت لوازم‌التحریر نسبت به سال گذشته حدوداً سه برابر شده، لذا برخلاف همیشه که به‌صورت کلی خرید می‌کردیم مجبور به خرید لوازم ضروری شده و از خرید زیاد و غیرضروری صرف‌نظر کرده‌ایم.

وی با اشاره به خرید ملزومات بهداشتی از قبیل ماسک و دستکش گفت: برای فرزندان خود علاوه بر ماسک قابل‌شست‌وشو، محلول ضدعفونی نیز تهیه کردم به‌طوری‌که برای لوازم بهداشتی هر فرزند مبلغ ۲۲ هزار تومان هزینه شده است و این مقدار برای یک هفته قابل‌استفاده هستند. این در حالی است که صرف حدود ۳۰۰ هزار تومان در یک ماه برای تهیه این اقلام برای یک دانش‌آموز هزینه‌ای است که در توان تمامی خانواده‌ها نیست، آن‌هم در کنار لوازم‌التحریر که امسال گران‌تر از قبل است.

راضیه طوقانی هم گفت: سال گذشته به علت توان مالی کم، مدادهای معمولی و با کیفیت پایین را برای فرزند خود تهیه کردم، اما امسال باید همان مداد را با همان کیفیت ولی با افزایش قیمت بالایی خریداری کنم.

احمد احمدی هم با اشاره به مشکلاتی که برنامه شاد ایجاد کرده، اظهار کرد: شغل من مسافرکشی است و توانایی خرید تبلت برای دخترم را نداشتم، لذا با همسر خود تصمیم گرفتیم که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فرزند خود را به مدرسه بفرستیم، اما حال مدارس می‌گویند که کلاس‌ها مجازی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی توان خرید یک تبلت معمولی را نداریم، اظهار کرد: هزینه یک تبلت معمولی چینی در بازار حدود سه میلیون تومان است و من نمی‌دانم برای حل این مشکل چه باید بکنم.

هزینه‌های کمرشکن تحصیل در سال تحصیلی جدید

در ادامه نعمت مظفرزاده پدر مشهدی بیان کرد: پسر من تابستان امسال مشغول به کار شد تا بتواند در تأمین هزینه‌های سال تحصیلی خود مقداری به خانواده کمک کند، زیرا هزینه‌های تحصیل از لوازم‌التحریر گرفته تا هزینه اینترنت بسیار سنگین و کمرشکن است.

وی افزود: در سال تحصیلی جدید لوازم‌التحریر جدیدی برای فرزند خود تهیه نکرده‌ایم، چراکه قیمت‌ها افزایش چند برابری داشته، لذا فرزند من مجبور به استفاده از لوازم‌التحریر سال گذشته خود شده است، علاوه بر این امسال هزینه بسته‌های اینترنتی بر هزینه‌های تحصیل افزوده‌شده و ما باید آن را پرداخت کنیم، متأسفانه این بسته‌ها هم با افزایش قیمت زیادی همراه بوده‌اند.

اکرم سپهری در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص ابزار آموزش مجازی فرزندان خود بیان کرد: در حال حاضر تلفن همراه خود را در اختیار فرزندانم قرار می‎‌دهم، چرا که ما قصد خرید تلفن همراه برای فرزند بزرگ‌تر خود را داشتیم، اما به علت بالا بودن هزینه‌ها فعلاً از خرید منصرف شده‌ایم.

وی که مادر دو دانش‌آموز است، در ادامه گفت: برای تأمین لوازم‌التحریر فرزندان خود با مشکل روبه‌رو شده‌ایم، در سال تحصیلی جدید فقط برای دختر خود که امسال به کلاس اول می‌رود یک کیف و دو عدد دفتر تهیه کردیم و برای پسر خود چیزی تهیه نکرده‌ایم و مجبور شده از وسایل سال گذشته خود استفاده کند، زیرا به علت گرانی و افزایش قیمت لوازم‌التحریر سعی داریم تا از خرید لوازم جدید خودداری کنیم.

وی در خصوص تهیه ملزومات بهداشتی برای فرزندان خود اظهار کرد: برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها ماسک‌های پارچه‌ای برای فرزندان خود دوخته‌ایم و بچه‌ها هنگام رفتن به مدرسه از همین ماسک‌ها استفاده می‌کنند.

بسته‌های اینترنت ماهیانه برای یک ماه کافی نیست

اکبر پژوهان‌نیا دیگر پدر مشهدی بیان کرد: برای آموزش مجازی فرزند خود مجبور به خرید تلفن همراه شدیم، اما برای تهیه لوازم‌التحریر اقدامی نکردیم، لذا فرزند من مجبور شده از لوازم سال قبل خود استفاده کند، علاوه بر این هزینه تهیه بسته‌های اینترنت نیز بسیار بالا است و علی‌رغم اینکه بسته‌های یک‌ماهه تهیه می‌کنیم، اما این مقدار کفاف یک ماه مصرف را نمی‎‌دهند.

پدر این دانش‌آموز در خصوص تهیه ماسک و دیگر موارد بهداشتی گفت: همسر من برای همه اعضای خانواده ماسک پارچه‌ای دوخته و از این ماسک‌ها استفاده می‌کنیم.

انسیه طاهری در خصوص تهیه لوازم‌التحریر بیان کرد: امسال به‌جز چند وسیله ضروری مثل دفتر و مداد، لوازم‌التحریر دیگری تهیه نکرده‌ایم، زیرا قیمت‌ها افزایش شدیدی داشته‌اند. علاوه بر این برای حضور فرزند خود در کلاس‌های مجازی گوشی موبایل خود را در اختیار او قرار می‌دهم.

مادر دانش‌آموز مشهدی در خصوص تهیه اقلام بهداشتی گفت: برای کاهش هزینه‌ها از ماسک پارچه‌ای استفاده می‌کنیم، زیرا قیمت هر ماسک پارچه‌ای پنج هزار تومان و قیمت یکشیلد ۲۸ هزار تومان است.

امتناع مردم از خرید لوازم التحریر به علت گرانی

احسان محمدی فروشنده لوازم‌التحریر در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید و میزان فروش لوازم‌التحریر، بیان کرد: با توجه به آغاز سال تحصیلی جدید فروش امسال نسبت به سال گذشته افت بسیار زیادی داشته که یکی از دلایل آن گرانی و افزایش قیمت تقریباً سه برابری لوازم‌التحریر بود، لذا همین امر موجب شده خانواده‌ها از خرید برخی موارد صرف‌نظر کنند و فقط لوازم موردنیاز فرزندان خود را تهیه کنند.

 

 

این فروشنده لوازم‌التحریر با اشاره به کاهش میزان خرید مردم گفت: اگر سال‌های قبل فردی برای خرید لوازم‌التحریر دو فرزند محصل خود یک بسته مداد مشکی خرید می‌کرد، امسال به علت گرانی فقط دو مداد مشکی تهیه‌کرده است.

مجید غفرانی فروشنده لوازم‌التحریر هم اظهار کرد: در سال جدید قیمت لوازم‌التحریر داخلی افزایش چندانی نداشته‌اند، اما کالاهای وارداتی به علت نوسان قیمت دلار، بین ۳۰ تا ۴۰ درصد از ابتدای سال تاکنون با رشد قیمت روبه‌رو بوده‌اند.

وی در خصوص میزان فروش محصولات ایرانی خود گفت: درزمینهٔ محصولات ایرانی فروش داریم، اما وقتی نمونه خارجی با کیفیت بهتر و قیمت پایین‌تر وارد بازار شده و به دست مشتری می‌رسد، موجب از رونق افتادن تولید ملی می‌شود.

غفرانی بیان کرد: برخی از شرکت‌ها محصولات خود را به کشورهای هند، چین و تایوان به علت نیروی کار ارزان سفارش می‌دهند و محصول را با برند ایرانی و آرم ساخت ایران در خارج از ایران تولید می‌کنند، لذا همین موضوع باعث رکود تولید داخل شده است.

وی با اشاره به فروش لوازم‌التحریر در سال تحصیلی جدید گفت: امسال تنها به میزان ۳۰ درصد سال قبل، فروش داشته‌ایم. یکی از دلایل این امر، مجازی شدن کلاس‌ها و کاهش نیاز دانش‌آموزان به لوازم‌التحریر مخصوصاً برای مقطع دبستان است، از طرف دیگر افزایش قیمت محصولات قدرت خرید مردم را کاهش داده است.

وارداتی که به تولید داخلی ضربه می‌زند

هاشم بافقی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه واردات اجناس مشابه داخلی باعث ضربه به تولید شده است، گفت: هیچ یارانه‌ای به ما تعلق نمی‌گیرد و واردات در این حوزه سمی مهلک برای اقتصاد و تولید کشور است.

این تولیدکننده لوازم‌التحریر با بیان اینکه واحد تولیدی ما با ۳۰ درصد ظرفیت مشغول به کار است، اظهار کرد: این مقدار در حالی است که توان تولید بیشتر از وضعیت فعلی را داریم.

وی بیان کرد: عرضه محصول به تقاضا مربوط می‌شود ولی وقتی هزینه‌های زندگی در جامعه افزایش‌یافته، خانواده‌ها بخش عمده خرج‌هایشان را محدود به مواد غذایی کرده‌اند نه لوازم‌التحریر.

برخی مسئولان معتقدند که واحدهای تولیدی لوازم التحریر، واحدهای بدون بازده اقتصادی هستند و نیازی نیست که برای خودکار و دفتر و … سرمایه ملی را اسراف کرد!

بافقی در ادامه تصریح کرد: ارز ۴۲۰۰ نیمایی برای واردات مواد اولیه به ما اختصاص نداده‌اند و وقتی پیگیر می‌شویم میگویند فقط بنگاه‌های دارای بازده اقتصادی مؤثر می‌توانند و شرایطش را دارند! پس آن‌ها که با دریافت ارز، چوب بستنی و گیره رخت‌آویز و میل بافتنی و پارچه دست‌دوم خراب رومبلی و پورشه و… وارد می‌کنند چه؟ آیا آن‌ها بازده اقتصادی مؤثری دارند؟ برخی مسئولان معتقدند که خودکار و مداد و دفتر هم مگر چیزی است که سرمایه ملی را بابتشان اسراف کرد؟

این تولیدکننده با بیان اینکه ما در کشور خودمان می‌توانیم تولید کنیم و احتیاجی هم به واردات نداریم، اظهار کرد: در سال جهش تولید هستیم ولی گویا عده‌ای هدفمند و سازماندهی‌شده تمایلی به حمایت از تولیدات داخل ندارند.

افزایش قیمت کالاها به دلیل افزایش قیمت دلار

موسی فرزائیان بیان کرد: از ابتدای سال جدید تاکنون محصولات خارجی با افزایش قیمت دلار با رشد قیمت مواجه شده‌اند و کالاهای ایرانی نیز حدود ۲۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار مشهد گفت: برخی از محصولات با افزایش قیمت شدیدی روبه‌رو نبودند، برای مثال قیمت دفتر نسبت به سال گذشته حدود پنج درصد رشد داشته، اما به علت رکود اقتصادی، قدرت خرید مردم کاهش پیداکرده و فروش واحدهای صنفی لوازم‌التحریر ۷۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

وی افزود: فروش لوازم‌التحریر بیشتر به‌صورت فصلی است و ما از تاریخ ۱۵ تا ۱۸ شهریور شاهد استقبال مردم برای خرید لوازم‌التحریر بودیم، اما تمام فروش امسال این صنف در همین سه روز خلاصه شد و مجازی شدن آموزش‌ها موجب شد تا فروش کاهش یابد.

فرزائیان با اشاره به علت کاهش فروش لوازم‌التحریر گفت: این کاهش فروش تحت تأثیر دو عامل است، اول مجازی شدن آموزش‌ها که دانش‌آموزان مانند کلاس‌های حضوری نیاز به مصرف لوازم‌التحریر ندارند، دوم کاهش قدرت خرید مردم است، لذا خانواده‌ها سعی دارند تا حد امکان در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند، باوجوداینکه گران شدن لوازم‌التحریر خارجی مردم را به سمت خرید کالای ایرانی که قیمت مناسب‌تری دارند سوق داده است، اما به علت رکود اقتصادی این محصولات نیز خریدار چندانی نداشته است.

 

 

محمدرضا صنعت‌کار رئیس اتحادیه تولیدکنندگان لوازم‌التحریر مشهد هم بیان کرد: هزینه‌های تولید لوازم‌التحریر بالا رفته و قیمت مواد اولیه هم بیشتر شده، قیمت‌ها تا ۲۰ درصد افزایش داشته، زیرا برای تهیه برخی از مواد اولیه هیچ یارانه‌ای در نظر گرفته نشده است.

وی بیان کرد: از طرفی کاهش تقاضای مصرف باعث کاهش فروش لوازم‌التحریر شده تا جایی که با ۶۰ تا ۷۰ درصد کاهش تقاضا در این صنف روبه‌رو شده‌ایم، علاوه بر این، تعطیلی برخی از واحدهای تولیدی به دلیل بدهی‌های بانکی بر مشکلات تولیدکنندگان لوازم‌التحریر افزوده است.

افزایش سه برابری قیمت لوازم‌التحریر نسبت به سال گذشته، شرایطی را فراهم کرده که توان خرید را از خانواده‌ها گرفته و این عدم توان خرید خانواده‌ها در حوزه لوازم‌التحریر باعث شده تا با شروع سال تحصیلی جدید فروشندگان لوازم‌التحریر از فروش پایین خود شاکی و از نبود مشتری گله‌مند باشند.

از طرفی ادامه آموزش در فضای مجازی خانواده‌ها را به تهیه تبلت و گوشی موبایل سوق داده، اما قیمت بالای تبلت و گوشی موبایل خانواده‌ها را با مشکل روبه‌رو کرده، لذا مسئولان امر باید در جهت رفع این مشکل تدابیری بیندیشند تا از دغدغه خانواده‌ها برای ادامه تحصیل فرزندان خود بکاهند و دانش‌آموزان با خیالی آسوده به ادامه تحصیل بپردازند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

آخرین عناوین