تحلیل شبکه ان بی سی نیوز آمریکا از سازش حکام عربی با اسراییل ان بی سی نیوز: این توافق ِ صلح نیست، پیمان سرکوب مردم در کشورهای عربی است

گروه جهان الف،   3990626076 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

شبکه ان بی سی نیوز آمریکا نوشت، اعلام عادی سازی روابط اسرائیل با امارات عربی متحده و بحرین، زمینه ساز سرکوب بیشتر قیام های مردمی در خاورمیانه است.

ان بی سی نیوز: این توافق ِ صلح نیست، پیمان سرکوب مردم در کشورهای عربی است

به گزارش الف "نورا ارکات" وکیل حقوق بشر، در مقاله ای در وب سایت  ان بی سی نیوز، افزود آنچه که "پیمان صلح" ترامپ برای اسرائیل، امارات و بحرین خوانده می شود، ماهیتی دروغین دارد.

<< از اعلام عادی سازی روابط میان بحرین و اسرائیل به عنوان توافق صلح یاد شده است اما دو طرف هرگز با هم در حال جنگ نبوده اند. در حقیقت روابط غیررسمی دیپلماتیک، امنیتی و تجاری بین منامه-تل آویور وجود داشته است. دونالد ترامپ به این نظر دوخته است تا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، امتیاز گیری کرده، خود  را به عنوان میانجی صلح نشان دهد. اما در حقیقت وی با این اقدام در حال انتقال کمک های نظامی، مالی و دیپلماتیک برای تشدید سرکوب قیام های  مردمی برای آزادی و دمکراسی  در خاورمیانه است.

امارات عربی متحده نیز به دنبال این  توافق قادر خواهد بود سلاح های پیشرفته از آمریکا وارد کند، سلاح هایی نظیر پهباد و جنگنده های اف-35.  بحرین نیز به همان اندازه از این توافق منافع کسب می کند، به ویژه در شرایطی که این کشور به دنبال وارد کردن سیستم های دفاع هوایی از آمریکا است. منامه همچنین به دنبال آن است که به دلیل نقض آشکار  حقوق بشر و زیرپا گذاشتن قوانین جنگی، از مصونیت دیپلماتیک و حمایت نظامی این ابرقدرت برخوردار شود.

توافق اسرائیل-بحرین نشان دهنده یک ائتلاف ژئوپولیتیک بین رژیم های سرکوبگر است که به جای پایان دادن به خشونت ها و یا کاهش سرکوب ها، سبب خواهد شد حوزه نفوذ آمریکا در خاورمیانه گسترش یابد. به صورت تاریخی کشورهای عربی، تا زمانی که اسرائیل حقوق فلسطینی ها را تضمین نکرده باشد، از عادی سازی روابط با اسرائیل خودداری کرده  اند. اما بحرین مانند آنچه که امارات اخیرا انجام داده است، در توافق خود با اسرائیل حتی یک مورد امتیاز برای فلسطینی ها را تضمین نکرده است؛ حتی ذره ای از محاصره غزه که  این  منطقه را به زندانی بزرگ تبدیل کرده، کاسته نشده است.

بحرین هم مانند اسرائیل که دستکم 43 بار مسئولیت پذیری بین المللی را نادیده گرفته است، سابقه حقوق بشری افتضاحی دارد و از حمایت های آمریکا بهره می برد. فراموش نکنیم که آمریکا دستکم 43 بار قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل را در محکومیت اقدام اسرائیل علیه فلسطینی ها، وتو کرده است.

خاندان اهل سنت آلِ خلیفه در بحرین، بر جمعیت اکثرا شیعه که عموما فقیر و از حقوق  خود محروم هستند، حکومت میکند. بحرینی ها متاثر ازاین شرایط و به دنبال قیام های مردمی در  منطقه تحت عنوان بهار عربی، اعتراضات دمکراسی خواهانه خود را در 14 فوریه 2011 آغاز کردند. تظاهر کنندگان خواستار تشکیل پارلمان منتخب و قانون اساسی جدید بودند، اما نیروهای امنیتی سریعا با قوه قهریه  با آنها برخورد کردند و به دنبال آن هزار و 500 نظامی از عربستان و امارات وارد بحرین شدند تا به سرکوب اعتراضات بپردازند...  

بحرین از سال 2015 تاکنون بخشی از ائتلاف تحت امر عربستان در جنگ با یمن بوده است. این جنگ که یکی از اهداف آن تلاش برای کاهش نفوذ ایران در یمن بوده، فجایع انسانی ویرانگر به همراه داشته است. به گزارش نهاد موسوم به "پروژه یمن"، این ائتلاف دستکم 20 هزار حمله هوایی علیه یمن انجام داده و بیش از 17 هزار و 500 غیر نظامی را کشته است. در این حملات بیمارستان ها، اتوبوس های مدارس، بازارها، مساجد، مزارع کشاورزی، پل ها و کارخانجات یمن بمب باران  شده اند. امروز  10 میلیون یمنی در معرض خطر قحطی هستند.

ائتلاف معاصر اسرائیل با بحرین، به نوبه خود، همچنان به معنای میراث غیراخلاقیِ حمایت از ناقضان حقوق بشر و کشورهای یاغی است. در دوران مقاومت مردم آفریقای جنوبی علیه حکومت آپارتاید، اسرائیل از این کشور حمایت کرد...به گونه ای که نلسون ماندلا رهبر آزادی خواهان آفریقای جنوبی در پایان حدود 30 سال حبس بلافاصله گفت مردم آفریقای جنوبی هرگز حمایت های  اسرائیل را از رژیم آپارتاید فراموش نخواهند کرد.

در روند سرکوب قیام مردمی در السالوادور نیز، بیش از 83 درصد از تجهیزات نظامی دولت از اسرائیل وارد می شد... و البته حمایت های نظامی اسرائیل از این دور رژیم، برای تامین منافع آمریکا صورت گرفت...

اسرائیل همچنان صادر کننده سلاح های نظامی، فناوری نظارتی-جاسوسی و همچنین نیروهای آموزشی به کشورهای ناقض حقوق بشر است....و با درنظر گرفتن این موارد عجیب  نیست که به دنبال اعلام ترامپ در خصوص عادی سازی روابط بحران-اسرائیل در توییتر، موضوع "بحرینی های مخالف عادی سازی" در توییتر ترند شد. مردم بحرین که همچنان برای آزادی  مبارزه می کنند، تاثیرات زیان آور توافق عادی سازی را بر زندگی  خود درک می کنند. آنها همچنین این مساله را درک می کنند که دورنمای آینده دمکراتیک برای آنها،  در گرو مقاوت فلسطینی ها علیه محاصره و تبعیض نژادی است. 

این که از چنین دستاوردهایی به عنوان "توافق صلح" یاد می شود دقیقا اشاره به واقعیتی است  که به دنبال جنگ اعراب-اسرائیل در سال 1973 آشکار شد، یعنی زمانی که "هنری کیسینجر" وزیر خارجه وقت آمریکا روند صلح خاورمیانه را ابداع کرد، و اکنون این ابتکار ابزاری برای خشونت و سرکوب دولتی است. این وظیفه ما است که ابعاد این داستان را آشکار و صراحتا اعلام کنیم این مساله، توافق صلح نیست بلکه پیمانی برای اتحاد نیروها برای سرکوب مبارزات آزادی خواهانه است. ما باید از ردیفِ جلو، شاهد این لحظه باشم، نه برای کف زدن و تشویق که برای اعتراض.>> 

دیدگاه کاربران

بهروز۱۶۰۱۵۶۱۰۷:۴۱:۲۰ ۱۳۹۹/۶/۲۷
اگر کمپ دیوید باعث صلح شد این نمیشود خیانت پایدار نیست چون صلح با گرگ معنا ندارد
ناشناس۱۶۰۱۶۲۶۰۹:۱۶:۵۴ ۱۳۹۹/۶/۲۷
هرچیزی که هست انجام شده و درحال گسترش است ....
ناشناس۱۶۰۱۶۸۴۱۰:۲۶:۰۴ ۱۳۹۹/۶/۲۷
سقوط وحشتناک درهم امارات و دینار بحرینی در بازارهای جهانی
ناشناس۱۶۰۱۹۸۱۱۵:۳۶:۰۶ ۱۳۹۹/۶/۲۷
دلار چنده ؟ تخم مرغ دانه ای چند ؟ گوشت کیلویی چند ؟ حبوبات و لبنیات کیلویی چند؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین