نخست‌وزیر جدید ژاپن کیست؟

گروه جهان الف،   3990625130

"در سیاست ژاپن شگفتی‌های زیادی وجود ندارد، اما ظهور یوشیهیده سوگا به‌عنوان نخست‌وزیر بعدی، دقیقاً یکی از همان اتفاقاتی است که از قبل تعیین نشده بود."

نخست‌وزیر جدید ژاپن؛ سیاستمداری که از سایه خارج می‌شودبه گزارش ایسنا، به نقل از ایندیپندنت، روز دوشنبه، یوشیهیده سوگا اکثریت آرای انتخاباتی را که برای تعیین رهبری حزب محافظه‌کار لیبرال دموکرات برگزار شد به دست آورد. این حزب از زمان جنگ جهانی دوم، بجز چهار سال، حزب حاکم ژاپن بوده است.

حالا به احتمال بسیار زیاد سوگا، دبیر اول و سخنگوی کابینه ژاپن، نخست‌وزیر بعدی می‌شود. نیویورک‌تایمز در تحلیلی نوشته است که او با پیروزی قاطع خود در رقابت حزبی، مهارت‌های سیاسی خود را به‌عنوان اپراتوری که تقریباً هشت سال از پشت‌صحنه کار می‌کرد، نشان داد.

شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن چند هفته قبل اعلام کرد که به دلیل وخیم شدن وضعیت بیماری کولیک روده از مقامش کناره‌گیری می‌کند.

سوگا پسر یک کشاورز توت‌فرنگی و یک معلم مدرسه از روستاهای شمال ژاپن است. او یکی از معدود قانون‌گذاران برجسته ژاپنی است که از یک خانواده سیاسی نخبه نیست. او ۷۱ سال دارد و حتی از شینزو آبه مسن‌تر است.

به نوشته نیویورک‌تایمز، آنچه سوگا، دبیر کابینه آبه، به همراه می‌آورد، تداوم است. او قول داده که از همان جایی که آبه متوقف شده، حرکت کند؛ حرکتی که موجب اطمینان دوباره مردم می‌شود.

در ژاپن، جایی که اغلب ثبات بر ایدئولوژی می‌چربد، سوگا به یک دستگاه سیاسی متصل به سنت متوسل شده که در برابر تغییر مقاومت می‌کند.

میریا سولیس، مدیر مرکز مطالعات سیاست شرق آسیا در موسسه بروکینگز واشنگتن در این باره به نیویورک‌تایمز گفت: «این‌که مذاکرات با این سرعت به سوگا ختم شد، بیانگر ذکاوت سیاسی اوست.»

به‌طور اساسی‌تر، تشخیص دیدگاه سوگا در مورد آینده ژاپن یا اینکه آیا او می‌تواند راه‌حل‌های جدیدی برای چالش‌های عمیق کشور ارائه دهد، دشوار بوده است.

به نوشته نیویورک‌تایمز، سوگا درخواست مصاحبه را رد کرده، که نشانه‌ای از سال‌ها کار او به‌عنوان مشاور وفادار آبه است. او همچنین قول داده است که برخی از مهم‌ترین اهداف نخست‌وزیر در حال عزیمت را دنبال کند. انتظار می‌رود که او سیاست‌های بازنگری در قانون اساسی صلح‌طلبانه ژاپن و بازگشت شهروندان ژاپنی ربوده شده توسط کره‌شمالی را ادامه دهد.

وی همچنین گفته است که تقریباً به فرمول اقتصادی که امضای آبه بر آن است، و به «اقتصاد آبه» معروف شده، پایبند خواهد ماند. این فرمول ترکیبی از سیاست‌های پولی آسان، هزینه‌های دولت و اصلاح ساختاری صنایعی مانند کشاورزی است.

سوگا پس از آن‌که هفته گذشته نشانه کوچکی از اتخاذ سیاست جدید را نشان داد - افزایش بالقوه مالیات که مانع هزینه‌کرد مصرف‌کننده شده - به‌سرعت عقب‌نشینی کرد.

به نوشته نیویورک‌تایمز، با بحران جهانی همه‌گیری ویروس کرونا و افزایش تهدیدات ژئوپلیتیکی در آسیا، جانشینی که در مسیر سابق باقی بماند ممکن است همان چیزی باشد که ژاپن به آن نیاز دارد. کریستینا ال. دیویس، مدیر برنامه روابط ایالات‌متحده و ژاپن در هاروارد معتقد است: «ژاپن کشوری نیست که اصلاحات انقلابی آن اغلب اتفاق بیفتد. به‌ویژه این‌ نکته برایش یک مزیت است که در مواقع بحران و عدم اطمینان، یک مدیر خوب بحران دیده شود.»

سوگا در عین حال که نماینده وضع موجود است، کاتالیزوری برای تغییرات مهم نیز محسوب شده است. او به خاطر کمک به آبه در اجرای قوانین بحث‌برانگیز امنیتی که به ارتش ژاپن اجازه می‌دهد در کنار متحدانش به مأموریت‌های جنگ در خارج از کشور بپیوندند، کمک کرده است. سوگا همچنین یکی از موافقان جدی لایحه‌ای است که دو سال پیش درباره اجازه افزایش چشمگیر تعداد کارگران خارجی در ژاپن تصویب شد.

نگاه اجمالی به دیگر دیدگاه‌های سیاسی او نگرانی‌برانگیز شده است. برخی از منتقدان می‌گویند سوگا معمار برخی از انگیزه‌های اقتدارگرایانه آبه بود؛ اقداماتی از جمله تقویت قدرت بر بروکراسی گسترده ژاپن و استفاده از تاکتیک‌هایی برای خاموش کردن انتقاد در رسانه‌های خبری.

نیویورک‌تایمز در ادامه مطلب این سؤال مهم را مطرح کرده که سوگا چه مدت دوام خواهد آورد. این‌که آیا او یک سرپرست موقت خواهد بود یا پس از انتخابات عمومی در قدرت باقی می‌ماند، احتمالاً به واکنش او به چالش‌های فوری مانند بیماری همه‌گیر، المپیک به تعویق‌افتاده توکیو و افزایش تنش‌ها با چین بستگی دارد.

شایعاتی وجود دارد مبنی بر این‌که سوگا به‌زودی پس از تصدی نخست‌وزیری می‌تواند انتخابات زودهنگام را اعلام کند. او در صورت موفقیت، می‌تواند محبوبیت خود را تثبیت کند. در غیر این صورت، «شاید فقط یک رهبر موقت باشد». این نظر کن هیجینو، پروفسور حقوق دانشگاه کیوتو است: «و ممکن است آن‌ها با چهره‌ای جوان‌تر و جذاب‌تر برای حضور در انتخابات عمومی آینده آماده ‌شوند.»

در حالی که رأی‌دهندگان ژاپنی سوگا و آبه را یک جفت می‌دانند، اما احتمال این‌که زمینه‌های خانوادگی آن‌ها بیش از این با هم فرق داشته باشد بسیار کم بود. آبه یک سیاستمدار نسل سوم و نوه نخست‌وزیر است. سوگا در کنار دو خواهر بزرگ‌تر و یک برادر کوچک‌ترش خیلی عادی در استان آکیتا در روستا بزرگ شده است.

در حوزه سیاست خارجی، سوگا تلاش کرده تا جاهای خالی برنامه‌ها و پروژه‌های خود را پر کند. او سال گذشته به واشنگتن سفر کرد و اولین وزیر ارشد کابینه بود که طی سه دهه گذشته چنین سفری را انجام داد.

برای آبه، دیپلماسی فردی با رئیس‌جمهور ترامپ بسیار مهم بوده است. خانم سولیس، از موسسه بروکینگ، به نیویورک‌تایمز گفته است که اگر ترامپ دوباره پیروز شود، سؤال این است که آیا سوگا می‌تواند جادو کند، یا این‌که روابط رمانتیک برادرانه میان ترامپ و آبه است دیگر تکرار نخواهد شد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین