درخشنده: سینما ابزاری قدرتمند برای تبیین آسیب‌های اجتماعی است

گروه فرهنگی الف،   3990624049 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

کارگردان فیلم سینمایی «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند» سینما را ابزاری قدرتمند و تاثیرگذار در تبیین آسیب‌های اجتماعی دانست و گفت: متاسفانه بدلیل برخی ممنوعیت‌ها فرصت ساخت آثار سینمایی با سوژه‌ها و مضامین آسیب‌های اجتماعی کمتر حاصل شده است.

سینما ابزاری قدرتمند برای تبیین آسیب‌های اجتماعی است

پوران درخشنده در گفت وگو با ایرنا با تاکید بر اینکه سینما ابزار بسیار موثری برای کار بر روی پدیده های اجتماعی است، یادآور شد: متاسفانه به عنوان عضوی از جامعه سینماگر کشور، خیلی از این ابزار استفاده نکرده ایم زیرا همواره به نوعی ممنوعیت هایی در مورد سوژه ها و مضامین آسیب های اجتماعی وجود داشته که به سادگی مانع صدور مجوز ساخت فیلم ها برای به تصویر کشیدن یا به نوعی آگاه سازی مردم از آسیب ها می شود.

وی ضمن تاکید بر تاثیر سینما در آگاهی بخشی نسبت به آسیب های اجتماعی افزود: تاثیر سینما انکارناپذیر است اما سینمایی که بتواند مخاطب را برای تماشای فیلم های اجتماعی ترغیب سازد، نه اینکه فقط بیننده را به خاطر مضمون کمدی و یا حضور فلان سوپراستار بدون ارائه محتوای آموزشی به سالن سینما بکشاند.

کارگردان فیلم سینمایی «زیر سقف دودی» با یادآوری اینکه اتفاقی که رخ داده این است که نتوانستیم بیشتر بر روی این زمینه کار و اطلاع رسانی کنیم و همواره به نوعی ترس دچار بوده ایم که چه می شود، ادامه داد: با این شیوه، مخاطب ما از کجا باید از تله هایی که بر سر راه او قرار می گیرد یا از اتفاق هایی که ممکن است برای تو و فرزندانش پیش بیاید آگاه شود در حالیکه سینما در همه جهان ابزار قدرتمندی در این زمینه است.

وی با بیان اینکه سینمای بعد از انقلاب تا سال هایی خوب پیشرفت کرد، افزود: از یک سال هایی موضوع و مضمون ها تغییر کرد یعنی بجای پرداختن به مسایل اجتماعی توجه ها به تولید فیلم های کمدی یا طنز جلب شد؛ اینجا بود که خانواده و جایگاه کودک و نوجوان و آموزش آنان فراموش شد.

درخشنده تاکید کرد: در سطح بین الملل جوایز خوبی گرفتیم و نگاه جهان تا حدودی نسبت به ما تغییر پیدا کرد اما هنوز نتوانستیم از ظرفیت سینما برای عرضه و معرفی توانمندی های تاریخ کهن هفت هزار ساله، فرهنگی، تاریخی، اجتماعی، آیین و هنر در جهت ارزآوری کشور استفاده کنیم. حتی یک مستند که بازتاب جهانی پیدا کند، نساخته ایم.

سینمای اجتماعی مخاطب خوبی دارد اما حامی ندارد

کارگردان فیلم سینمایی «عشق بدون مرز» درمورد استقبال مخاطبان از فیلم های سینمایی با مضمون آسیب های اجتماعی افزود: مخاطب از فیلم هایی که آسیب های اجتماعی، فرهنگی و تاریخی را برجسته سازد بسیار استقبال می کند و شاهد آن استقبال بسیار خوب از فیلم «هیس دخترها فریاد نمی زنند» است.

درخشنده با بیان اینکه سینماگران به عنوان متصدیان فرهنگی می تواند با حمایت از فیلم هایی که در جهت بهبود وضعیت جامعه قدم برمی دارند و نگاه سلامت دارند، مسیر درست را نشان دهند، خاطرنشان کرد: متاسفانه وقتی به چنین سینماگرانی توجه نمی شود افراد دیگری مطرح می شوند که دغدغه های اجتماعی در اولویت های آخر آنان قرار دارد.

وی درباره نقش منتقدان در حمایت از کارگردانان با یادآوری اینکه منتقدان سینما باید به ما راه را نشان و این پنجره ای که به روی مسایل اجتماعی باز شده را بازتاب دهند، ادامه داد: منتقدان نباید به چند عکس و یا بازیگر فیلم توجه کنند بلکه باید به محتوای فیلم ها نیز دقت نظر داشته باشند. وقتی منتقد سینما فیلمی را به درستی معرفی و مخاطب علاقه مند به سینما را راهنمایی و ویژگی های فیلم ها را برجسته کند، سینمای اجتماعی پررونق می شود.

کارگردان فیلم سینمایی «پرنده کوچک خوشبختی» افزود: اعضای سینما همانند زنجیره به هم متصل هستند و اگر از یک حلقه زنجیره مغفول بمانیم کارایی خود را از دست می دهند و نمی توانیم به جایگاه مقدس سینما و به آنجایی که واقعا نگاه ما بوده، برسیم.

درخشنده با بیان اینکه افرادی در این جامعه زندگی می کنند که به آنها پرداخته نمی شود، گفت: این وظیفه سینماگران است که واقعگرایانه و محققانه به این افراد بپردازند و از این موضوع و افراد در جهت جلب مخاطب سوءاستفاده نکنند.

وی ادامه می دهد: باید واقعیت هایی که در مورد افراد مبتلا به اختلال جنسی وجود دارد به صورت محترمانه پرداخته شود. متاسفانه معضل ما این است که به زندگی چنین افرادی نپرداختیم درحالیکه همه چیز تعریف شده و قانون در مورد آنان مشخص است و سینماگر می تواند جامعه پذیری این افراد را بالا ببرد.

دختران و پسران آینده سازان کشور هستند

کارگردان فیلم سینمایی «شمعی در باد» در واکنش به موضوع حذف عکس دختران از کتاب ریاضی سوم دبستان نیز گفت: دختران  و پسران آینده سازان کشور هستند و باید بدون تبعیض جنسی و در کنار یکدیکر رشد کنند.

وی ادامه داد: نباید این تصور القا شود یک جنس بر جنس دیگر ارجحیت دارد زیرا وقوع چنین اتفاقی نهاد خانواده را تحت تاثیر قرار می‌دهد و طبیعی است که فضای ناسالمی ایجاد خواهد شد و آن وقت هم با ابزار سینما هم مشکل می توان در این مورد فرهنگسازی کرد.

«هیس پسرها گریه نمی کنند» بزودی کلید می خورد

درخشنده در بخشی دیگر از این گفت وگو، درباره پروژه سینمایی آتی خود گفت: پس از دو سال انتظار مجوز ساخت فیلم «هیس پسرها گریه نمی کنند» را گرفتم و در تلاشم با مضامین و اتفاق های روز به مسایل پسران بپردازم.

وی بدون اشاره به دیگر عوامل این پروژه سینمایی افزود: هزینه های بالای تولید در اولویت است اما بزودی پیش تولید کلید می خورد و امیدوارم فیلم به جشنواره فیلم فجر برسد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۹۸۱۰۱۱۱:۳۳:۳۱ ۱۳۹۹/۶/۲۴
زمانی که سینما و فیلمی وجود نداشت مشکلات هم کمتر بود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین