با مسئولیت های انواع رشته های مدیریت آشنا شو!

گزارش بازرگانی،   3990623110

سلام به همه ی خوانندگان این مقاله، من ماهان تیموری ، رسالت من این است که کشوری ثروتمند داشته باشم. در این مقاله انواع رشته های مدیریتی را مورد بحث قرار دادم و مسئولیت و وظایف مدیران عالی شرکت ها را بررسی کردم. امیدوارم از خواندن این مقاله لذت ببرید.

این روزها دیگر قرار نیست که یک نفر، بعنوان مدیر انتخاب شود و همه‌ی کارها را یک نفر انجام دهد. به چه صورت؟ در حال حاضر دنیا به سمت تخصصی شدن پیش می‎رود. و این باعث می‌شود که هر شخص در جایگاه خودش، با توجه به تخصصی که دارد، یک سمت مدیریتی دریافت کند.

دیگر هیچ مدیر کلی، نمیتواند به طور مستقیم وارد مسائل مالی شود و نیاز هست که حتما یک مدیر مالی این وظایف را به طور تخصصی انجام دهد. یا برای جذب نیرو و بالا بردن تعاملات، این نکته لازم است که ما حتما از یک مدیر منابع انسانی استفاده کنیم و اینجاست که بحث انواع مدیریت مطرح میشود.

انواع مدیریت، به نوعی تقسیم بندی کارها و تعامل در رویکردهای کلی یک شرکت با استفاده از برتری تخصص هست. این روزها به این دلیل که کسب و کارها و اصولا سیستم اقتصادی دنیا، مدام در حال گسترده تر شدن هستند، نیاز هست که هر بخش از یک مجموعه، مدیری داشته باشه که منظره‌ی کلی اهداف مجموعه را به خوبی ترسیم کند و به آنها جامه‌ی عمل بپوشاند.

مدیر کل کیست و چه مسئولیت هایی دارد؟

مدیر کل، رایج ترین واژه و پرکابردترین نقش حوزه‌ی انواع مدیریت در تمام دنیاست. هر مجموعه‌ای بلا استثنا نیاز به یک مدیر کل دارد. مرکز مطالعات تجاری دانشگاه هاروارد در این باب میگوید:

” هر کسی که مسئول هدایت برنامه‌های بنیادی یک مجموعه و ایجاد ارتباطی موثر میان نیروی کار و طراح استراتژی‌های آتی در یک مجموعه رو به عهده می‌گیرد، یک مدیر کل محسوب می شود. “. هر چند که این تعریف کامل و بی نقص است، اما اگر بخواهم کمی برای شما شرح دهم باید بگویم که:

” مدیر کل، چارچوب کاری یک مجموعه را تعیین میکند و تلاش میکند که با تعاملی که بین نیروی کار و مدیران مجموعه ایجاد می‌کند، هدف‌های کوتاه مدت و بلند مدت را اولا طرح ریزی و بعد به سرانجام برساند. از طرفی دیگر، مدیر کل ناظر بر تمامی اسناد و استراتژی‌ها و اصول یک مجموعه محسوب میشود “.

اصولا مدیران کل، در همه‌ی حوزه‌های مدیریت، سر رشته‌ای هر چند کوچک دارند. چرا که باید در برهه‌های مختلف، نظارت دقیقی بر روی کار تک تک مدیران و نیروها داشته باشند. اما در یک حالت کلی، اگر بخواهیم چهارچوب کاری یک مدیر کل رو بگوییم، میتوانیم به مقاله نشریه‌ی اقتصادی اینستوپدیا رجوع کنیم، جایی که

متخصصین در این نشریه می گویند:

  • یک مدیر کل، برای بهبود کارآیی و افزایش سود مجموعه، کارکرد کلی مجموعه و به طور ویژه مدیریت بخش‌های کلان و خرد را زیر نظر می‌گیرد.
  • وظایف یک مدیر کل در یک نگاه کلی، مدیریت کارکنان، نظارت بر موارد مالی و استفاده از استراتژی‌های بازاریابی در مسیر درست به منظور کسب هدف‌های برنامه ریزی شده مجموعه است.
  • مدیر کل، مسئولیت رخداد هر گونه بحران، مشکل و چالش در مجموعه‌اش را می‌پذیرد و برای هر کدام وظیفه دارد که راه حلی پیدا کند.
  • مدیر کل، مسئولیت بررسی و نظارت داده‌های مدیران خرد را بر عهده دارد و در صورت نیاز باید به مدیران کلان، گزارش عملکرد خود را ارسال کند.
    این‌ها شاکله‌ی کلی کار یک مدیر کل هستند که هر مدیری باید اون‌ها رو بداند. اما این نکته را هم من اضافه میکنم که برای موفقیت در سمت مدیر کل، باید سه چیز، یعنی تجربه، توان و تحصیل را هم داشته باشیم تا بتوانیم یک موفقیت بی نظیر کسب کنیم.

2) مدیریت استراتژیک چیست و چه مسئولیت هایی دارد؟

هر مجموعه‌ای در حوزه‌ی کسب و کار از بدو تاسیس، با یک هدف و یک برنامه‌ای کارش را شروع می‌کند. اما هر چقدر که مجموعه‌ها بزرگ تر میشوند و کارشان گسترش پیدا میکند و یا حتی چالش‌های مسیرشان بیشتر میشود، برنامه هاشون هم بزرگ تر، زیاد تر و پیچیده تر میشود.

اینجاست که هر مجموعه‌ای نیاز به یک مدیر دارد تا در حوزه‌ی تدوین استراتژی‌ها فعالیت کند و بتواند در برابر حجم زیادی از استراتژی‌ها، یک بازخورد عالی بگیرد. پس یکی دیگر از انواع مدیریت که ما با آن در حوزه‌ی مدیریت سر و کار داریم، بحث مدیریت استراتژیک هست.

اما اگر بخواهیم بر اساس تعریفی که مرکز مطالعات تجاری هاروارد عرضه کرده است، مدیریت استراتژی را تعریف کنیم باید بگوییم که: ” مدیر استراتژی در هر مجموعه‌ای، مسئولیت رسم دور نمای کاری یک مجموعه به لحاظ برنامه‌های تولید، فروش و تحول را دارد. در حقیقت، مدیریت استراتژی، نقشه‌ی راه کوتاه مدت و بلند مدت یک مجموعه را رسم می‌کند. “.

خب با این تعریف میتوانیم بگوییم که وجود یک مدیر استراتژی‌ در یک مجموعه ی کاری میتواند خیال تیم مدیریتی را راحت کند تا مسیری که قرار است حداقل در طی سه تا پنج سال آتی طی شود، مسیر مطمئن و حساب شده‌ای هست.

 وظایف یک مدیر استراتژی‌

اینجا جا دارد که یک سری به نشریه‌ی اینستوپدیا بزنیم که یکی از بزرگترین نشریات حوزه‌ی سرمایه گذاری، مدیریت و کسب و کار در تمام دنیاست و ببینیم که شرح وظایف یک مدیر استراتژی دقیقا چیست؟

  •  یک مدیر استراتژیک، در هر مجموعه‌ای، وظیفه دارد که برنامه‌های میان مدت و بلند مدت یک مجموعه را بر اساس ساز و کارهای تعیین شده توسط مدیران ارشد، تدوین کند.
  •  مدیریت استراتژیک هر مجموعه این وظیفه را دارد که مسئولیت انعطاف پذیری برنامه‌های یک مجموعه را به عهده گیرد و شرایط را برای به ثمر رسیدن این برنامه‌ها تسهیل کند.
  •  یک مدیر استراتژیک، مسئولیت نظارت بر درست و صحیح انجام شدن برنامه‌های کلی و ارائه شده از سوی مدیران ارشد را نیز بر عهده دارد.

پس اگر بخواهیم یه جمع بندی کنیم، باید بگوییم که یک مدیر استراتژیک، میتواند مغز متفکر و نقشه‌ی راه یک مجموعه در رسیدن به تارگت‌های تجاری باشد. و این نکته را  هم فراموش نکنیم که یک مدیر استراتژیک باید از آزادی عمل زیادی برخوردار باشد تا بتواند پروسه‌ی نظارت و اجرای برنامه‌ها رو با دستی باز و با ایده‌های خلاقانه به ثمر برساند.

3) مدیریت بازاریابی چیست و چه مسئولیت هایی دارد؟

یکی دیگر از انواع مدیریت در جهان، شامل مباحث مربوط به مدیریت بازاریابی میشود. در مورد مدیریت بازاریابی و پروسه‌ی بازاریابی، مقاله‌های زیادی رو برای شما آماده کرده ایم که میتوانید یک دوره کامل بازاریابی را کاملا رایگان پشت سر بگذارید.

اما اگر بخواهیم به طور مختصر از مدیریت بازاریابی صحبت کنیم، باید بریم سراغ تعارفی که جوامع بین المللی در مورد مدیریت بازاریابی ارائه دادند. وبگاه مرکز کاریابی در آمریکا، مدیریت بازاریابی را این طور تعریف کرده است:

” مدیریت بازاریابی در هر مجموعه به پروسه‌ای گفته میشود که طی آن محصولات و خدمات از تولید به مرحله‌ی عرضه میرسند. در واقع، به بیان شفاف تر، حد فاصل تولید و فروش در هر مجموعه‌ای، شامل بازاریابی میشود.

یک مدیر بازاریابی، باید تمامی مراحل شناسایی مشتری، جذب مشتری، رفتار شناسی مشتری و کنترل بودجه برای تبلیغات و عرضه‌ی محصول را بر عهده بگیرد. در نتیجه یک مدیر بازاریابی، شرایط بازار را برای یک فروش بهتر آن هم برای یک مجموعه در برهه‌های مختلف فراهم میکند. “.

این تعریف به ما نشون میدهد که چیزی که ما را به فروش خوب میرساند، هیچوقت به طور مستقیم در پروسه‌ی فروش خلاصه نمیشود. چرا که ما باید اول از همه بازار هدف خودمان را پیدا کنیم و از داخل بازار هدف خودمان، تارگت‌هایی برای مشتری یابی داشته باشیم و سپس کاری کنیم که مخاطب را به مشتری تبدیل کنیم و مشتری را به خریدار.

مسئولیت های مدیر بازاریابی چیست؟

  •  مدیر بازاریابی وظیفه دارد سیاست‌های تبلیغاتی یک مجموعه را ساماندهی کند.
  •  مدیر بازاریابی وظیفه دارد کانال‌های استراتژی بازاریابی در حیطه‌ی کاری خود را رصد کند و در صورت نیاز با آن‌ها ارتباط کاری برقرار کند.
  •  مدیریت بازاریابی در هر مجموعه مسئول کنترل بودجه برای امور تبلیغاتی است.
  •  مدیریت بازاریابی مسئولیت سنجش افکار مشتریان و آزمون و خطاهای لازم در باب عرضه یک محصول است.
  •  مدیریت بازاریابی وظیفه دارد با رسانه‌ها ارتباط بگیرد.
  •  مدیریت بازاریابی باید تمامی مبانی سئو و پروموشن شبکه‌های اجتماعی را برعهده گیرد.
  • وظیفه‌ی آموزش نیروهای حوزه‌ی بازاریابی و پیشنهاداتی در زمینه‌ی تولید به صرفه نیز به عهده‌ی مدیریت بازاریابی است.

در نتیجه، مدیریت بازاریابی یکی از شاخه‌های اصلی انواع مدیریت هست که هر تیمی باید روی آن تمرکز زیادی داشته باشد، چرا؟ به این دلیل که هر بازاری، بیشتر از عرضه محصولات، نیاز به یک شناخت دارد. و مسئله‌ی شناخت کار کسی نیست جز مدیریت بازاریابی.

دوستان عزیزم برای خواندن مقالات بیشتر از جمله مبحث های مدیریتی میتوانید به سایت ماهان تیموری مراجعه کنید.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  4. و ناگهان اخلاق!

  5. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  6. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  9. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  10. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  11. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  12. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  13. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  14. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  15. فریب نخوریم! 

  16. دبی؛ چند روز پس از سیل

  17. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  18. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  19. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین