وضعیت ذخیره سدهای استان تهران

گروه اجتماعی الف،   3990623056

مدیر دفتر بهره‌برداری از تاسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: اکنون ۸۶۵ میلیون مترمکعب آب در پشت سدهای پنجگانه استان ذخیره شده که نسبت به روز مشابه سال گذشته ۹۷ میلیون مترمکعب کمتر است.

وضعیت ذخیره سدهای استان تهران

محمد شهریاری در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: در روز مشابه سال گذشته ۹۶۲ میلیون مترمکعب آب در دریاچه پشت سدهای امیرکبیر، لتیان، طالقان، لار و ماملو ذخیره شده بود و همین روند کاهشی طی روزهای اخیر وجود داشته است.

وی اضافه کرد: اکنون حجم موجود آب در سد امیرکبیر ۱۴۹ میلیون مترمکعب، سد لتیان ۶۸ میلیون مترمکعب، سد لار ۱۳۵ میلیون مترمکعب، سد طالقان ۳۱۸ میلیون مترمکعب و سد ماملو ۱۹۵ میلیون مترمکعب است.

به گفته مدیر دفتر بهره‌برداری از تاسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای تهران، بیشترین کاهش ذخیره آب مربوط به سامانه شرق و سدهای لار و ماملو است.

«شهریاری» با اشاره به اینکه از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۲ میلیارد و ۱۹۷ میلیون مترمکعب آب وارد مخازن سدهای استان تهران شده، بیان کرد: در مدت مشابه سال آبی گذشته این میزان ۲ میلیارد و ۵۹۲ مترمکعب بود که با احتساب آن، حجم آب ورودی با کاهش  ۱۵ درصدی مواجه است.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال آبی جاری ۴۶۲ میلی‌متر بارندگی در استان تهران به ثبت رسیده، اظهار داشت: طی سال آبی جاری یعنی از اول مهرسال ۹۸ تاکنون میزان بارش جوی ۲۰ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: با وجود افزایش نزولات جوی با کاهش حجم ورودی سدها به دلیل توزیع نامناسب بارش‌ها در دشت و ارتفاعات و در نهایت کسری حجم ذخیره سدها به دلیل افزایش میزان مصرف آب به خاطر شرایط کرونا مواجه هستیم.

مدیر دفتر بهره‌برداری از تاسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای تهران اضافه کرد: بنابه اظهارات همکاران شرکت آبفا، امسال شاهد رکورد مصرف آب شرب در شهر تهران هستیم و تهرانی‌ها طی روز ۲۱ شهریور سه میلیون و ۴۹۵ هزار و ۱۵۲ مترمکعب آب مصرف کردند که این آمار نسبت به روز مشابه سال گذشته رشد ۱۷.۳ درصدی را نشان می‌دهد.

وی بیان کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های هواشناسی سال آبی آینده که از مهر امسال شروع می‌شود، وضعیت بارندگی‌ها در فصل پاییز کاهشی و زیر نرمال خواهد بود و توزیع زمانی بارش‌ها بیشتر در زمستان و بهار انتظار می‌رود.

«شهریاری» ادامه داد: از این‌رو از شهروندان تهرانی درخواست می‌کنیم به منظور ایجاد شرایط مطمئن در تامین آب شرب به خصوص با توجه به شرایط کرونایی حاکم در استان، صرفه‌جویی و مصرف بهینه از این منابع آبی محدود را مدنظر قرار دهند.

معاون بهره‌برداری شرکت آب‌وفاضلاب استان تهران نیز طی روز جاری بیان کرد که ۲۵ درصد آب تهران از منابع زیرزمینی تامین‌ می‌شود و برداشت بیش از حد آب از منابع زیرزمینی برای تامین آب شرب شهروندان مشکلاتی از جمله فرونشست دشت‌ها و خشکی سفره‌های زیرزمینی را به بار خواهد آورد.

بر همین اساس تامین آب شرب هم از دریاچه پشت سدهای استان تهران و هم از منابع زیرزمینی با مشکلات عدیده مواجه است و تنها راهکار پیش‌رو صرفه‌جویی و مصرف بهینه آن است تا از جیره‌بندی آب به خصوص در روزهایی که مردم به دلیل شیوع کرونا بیش از گذشته به آن نیاز دارند، جلوگیری شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  22. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

آخرین عناوین