پلیس فتا: خرید و فروش آنلاین طلا قانونی نیست

گروه اقتصادی الف،   3990623006

رئیس پلیس فتا استان اردبیل گفت: ارسال بدلیجات به جای طلا واقعی، نمونه‌ای از کلاهبرداری‌های مجرمان سایبری در فضای مجازی بوده و از این‌رو خرید و فروش آنلاین طلا قانونی نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس فتا، علی قهرمان طالع اظهار کرد: ویژگی‌های خرید اینترنتی ازجمله عدم حضور در محل، صرفه‌جویی در وقت و انرژی، انتخاب آزاد کالا و همچنین شرایط به وجود آمده به دلیل بیماری باعث شده تا مردم زمان بیشتری را در خانه سپری کرده و برای تهیه اقلام مورد نیاز خود به خرید اینترنتی رو بیاورند که این امر بهانه‌ای شده تا مجرمان سایبری از این فرصت برای کلاهبرداری از هم‌وطنان استفاده نمایند.

وی افزود: از زمان شیوع ویروس کرونا پرونده‌های مختلفی در حوزه خریدهای آنلاین از جمله خرید و فروش طلا و سکه تشکیل‌ شده که نشان‌گر فرصت‌طلبی مجرمان سایبری و کم‌توجهی کاربران به توصیه‌ها و هشدارهای پلیس فتا در زمینه خریدهای اینترنتی است. 

رئیس پلیس فتا استان اردبیل بیان کرد: نوسانات اخیر بازار طلا، کاهش مراجعات حضوری مردم و تعطیلی بازار باعث شد تا مجرمین سایبری با اعلام قیمت‌های خارج از عرف بازار و غیرواقعی در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها، کاربران اینترنتی را به روش‌های مختلف ازجمله ارسال بدلیجات به جای طلای واقعی، دریافت بیعانه و عدم پاسخگویی و ... فریب داده و از آنان کلاهبرداری ‌کنند. 

وی تصریح کرد: خرید و فروش طلا و مسکوکات در فضای مجازی طبق مصوبه هیئت‌ مدیره اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه، تخلف صنفی محسوب شده و هرگونه مسؤولیت ضرر و زیان در این خرید و فروش‌های آنلاین به عهده خریدار است.

قهرمان طالع تأکید کرد: هم‌وطنان گرامی برای هرگونه خرید آنلاین به‌ویژه کالاهای قیمتی کاملاً هوشیارانه عمل کرده و به‌ هیچ‌وجه قبل از رؤیت کالا پولی را به فروشنده انتقال نداده و در قرار ملاقات حضوری برای بازدید از کالا نیز تمام جوانب امنیتی را در نظر گرفته و در صورت بروز مشکل سریعاً آن را از طریق وب‌سایت پلیس فتا به آدرس www.Cyberpolice.ir لینک مرکز فوریت‌های سایبری با ما در میان بگذارند.