خواجه در بند نقش ایوان است!..

گروه فرهنگی الف،   3990622096 ۸۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

حذف دختران از نقاشی روی جلد کتاب ریاضی سوم دبستان در چند روز اخیر در رسانه‌ها و فضای مجازی مورد اعتراض بحث و گفت‌وگو قرار گرفت. در این زمینه چند نکته به نظر می‌رسد:

*ابتدا باید اشاره کنیم که با مروری بر جلد بقیه کتاب‌های سال سوم دبستان به این نتیجه می‌رسیم که موضوع حذف دختران تصمیمی سیستماتیک در راه کم‌کردن نقش زنان در جامعه نبوده است و پرداختن به آن در این سطح جای بررسی بیشتر دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

*همانگونه که این مورد باعث اعتراض طیف‌هایی از جامعه در فضای مجازی شد، چند وقت پیش بخش دیگری از کاربران به جایگزین‌کردن گلدان به جای قرآن در یک نقاشی دیگر در کتاب‌های درسی اعتراض کرده بودند. ایشان آن اتفاق را نشانه‌ای بر تلاش برای تضعیف فرهنگ دینی دانستند.

آنچه در این میان قابل توجه و نقد است، توجه طیف‌های مختلف اجتماعی به مسائل سطحی است. نقاشی روی جلد یا نقاشی یکی از درس‌های کتاب درسی تا چه میزان موثر است؟ نظام آموزشی کشور ما از مشکلات عمیق و ریشه‌ای رنج می‌برد و که به عمده آنها هیچ توجهی در افکارعمومی نمی‌شود.

همین الان اگر از دست‌اندرکاران آموزش و پرورش بپرسیم و به خروجی‌های آموزش و پرورش نگاه کنیم متوجه می‌شویم که در سیستم آموزش و پرورش دانش‌آموزان و معلمان ناراضی هستند و خروجی هم هیچ نسبتی با اهداف تعیین‌شده ندارد.

آمارهای عجیبی که هر از گاهی توسط مسئولین آموزش و پرورش اعلام می‌شود نیاز به تامل و حساسیت بیشتری دارد. مثلا معاون وزیر آموزش و پرورش در مردادماه امسال اعلام کرد ۸۰۰ هزار نفر از دانش آموزان دوره ابتدایی از ورود به دوره متوسطه محروم مانده‌اند. یا معاون دیگر این وزارتخانه گفته است ۳.۲ میلیون دانش‌آموز به‌دلیل عدم دسترسی به تبلت یا گوشی هوشنمد از شبکه شاد استفاده نمی‌کنند.

با نگاه به این آمارها متوجه می‌شویم که آموزش و پرورش ما با مشکلاتی بسیار عمیق‌تر از حذف چند نقاشی از جلد یکی از کتاب‌های درسی دبستان است. از مشکلات کنونی در زمینه عدالت آموزشی گرفته تا مشکلات عمیق ساختار نظام آموزش و پرورش.

*مسائل و مشکلات بسیار زیادی درباره حقوق زنان در کشور روی زمین مانده که بسیار بیشتر از یک نقاشی اهمیت دارند. چرا کسی تاکنون درباره شرایط کارگران زن اعتراضی نکرده است؟ چرا کسی به الزامات تحقیرکننده برخی کارفرمایان بخش خصوصی به زنان کاری ندارد؟

متاسفانه نگاه به حقوق زنان در کشور ما تابع فانتزی‌های فمینیستی است و پرداختن به حقوق واقعی زنان همواره مغفول مانده است.

*چه عاملی باعث می‌شود یک طرح جلد کتاب دبستان بدون بررسی به تلاش سیستم برای حذف زنان از جامعه تعبیر شود؟ در حالت عادی اگر خبری مانند این منتشر می‌شد شنوندگان می‌بایست درباره آن تحقیق کنند و اگر در این زمینه یک روند مشاهده شد به آن اعتراض کنند. اما با انتشار این خبر به‌راحتی در شبکه‌های اجتماعی موج به راه می‌افتد.

علت این مسئله را باید در تصمیم‌گیری‌های غلط در این حوزه جست‌وجو کرد. مثلا وقتی افراد شاهد این مسئله هستند که بنا به یک استناد قانونی ضعیف، برای زنان در کشور گواهینامه موتورسیکلت صادر نمی‌شود و کسی هم در ساختار حکومت به‌دنبال رفع این تبعیض نیست طبیعتا ذهنشان به این سمت متمایل می‌شود که در سیستم در تلاش است حضور زنان در جامعه را کمرنگ کند. درحالی‌که به نظر می‌رسد چنین عزمی در کلیت نظام وجود ندارد. نگاهی به آمار ورودی دانشجویان دختر به دانشگاه‌ها یکی از چند نمونه‌ای است که نبود تصمیم سیستماتیک برای این موضوع را نشان می‌دهد. اما با همه این احوال برخی از تصمیمات غلط و بعضا عجیب باعث می‌شود واقعیت‌های این حوزه از چشم افکارعمومی دور بماند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۹۶۱۱۰۰۰:۴۷:۱۳ ۱۳۹۹/۶/۲۳
طبیعی است. از ریاضی شروع شد . و اگر مردم حساسیت به خرج نمی دادند و ندهند به علوم و فارسی و.. اصولا نقش دختران و زنان در جامعه بیش از پیش می رسد.
ناشناس۱۵۹۶۴۹۹۰۹:۵۹:۱۴ ۱۳۹۹/۶/۲۳
بر طبق قانون اساسی باید تحصیلات دبستان و دبیرستان مجانی باشد. اما مدارس خصوصی (غیر انتفاعی!) را بوجود آوردند تا هر کس که وضع مالیش بهتر است، بچه اش از امکانات و آموزش بهتری برخوردار شود. کار به جایی رسیده که چند سال است که حتی مدارس دولتی هم برای ثبت نام در خواست پول های میلیونی می کنند! اصلا جای تعجب نیست که تصویر دختران را هم از روی جلد کتاب درسی حذف کنند!
ناشناس۱۵۹۶۵۰۹۱۰:۰۱:۳۷ ۱۳۹۹/۶/۲۳
بچه ای که باباش پول ندارد شکمش را با غذاهای مناسب سیر نماید، از کجا می تواند گوشی هوشمند چند میلیونی تهیه کند تا به آموزش مجازی دست یابد؟
ناشناس۱۵۹۶۵۱۱۱۰:۰۳:۴۰ ۱۳۹۹/۶/۲۳
نگاه جنسیتی در تمام جنبه های زندگی ما وجود دارد. این یک واقعیت تلخ است. چرا نباید تصویر پسرها حذف شوند؟
ناشناس۱۵۹۶۶۹۵۱۱:۵۴:۰۸ ۱۳۹۹/۶/۲۳
نگاه جنسیتی باید باشد چون با هم فرق دارید و باید بر اساس ان برنامه و سیاست درست کرد
ناشناس۱۵۹۶۷۳۳۱۲:۲۵:۰۹ ۱۳۹۹/۶/۲۳
زن و مرد مکمل هم هستند با هم تفاوت دارند ولی نه در عقل و هوش و به حکم انسان بودن باید حقوق برابر داشته باشند
ناشناس۱۵۹۶۸۰۳۱۳:۰۳:۲۲ ۱۳۹۹/۶/۲۳
شما بالاتر از خدا نیستی پس اول برو ببین خدا چی گفته بعد بیا از برابری حرف بزن.برابری که نگاه فمینیستی باشد زن ها را به فنا می کشاند
ناشناس۱۵۹۶۸۱۶۱۳:۱۰:۰۰ ۱۳۹۹/۶/۲۳
مادران و همسران و دختران خانواده و اجتماع رو باید تکریم کرد ____ کار زشت پیروان ۲۰۳۰ را باید تقبیح کرد
ناشناس۱۵۹۶۵۸۰۱۰:۳۱:۱۰ ۱۳۹۹/۶/۲۳
دیشب فیلمی از مدارس شمال تهران پخش می‌شد و این‌گونه القا می‌کرد که هیچ مشکلی وجود ندارد. اگر به حاشیه کرج بیایند خواهند دید که دستورالعمل‌های بهداشتی در مدارس این منطقه اصلاً معنی ندارد. وقتی به مدیر مدرسه گفته می‌شود، می‌گوید به ما بودجه نداده‌اند. رئیس‌جمهور و وزیر آموزش و پرورش هم هر روز یک حرفی می‌زنند. تکلیف فرزندان معصوم ما چه می‌شود؟
ناشناس۱۵۹۶۸۳۴۱۳:۲۵:۲۴ ۱۳۹۹/۶/۲۳
واقعا چه بهانه های الکی ؟؟ اگر با حذف یک عکس، نقش زن کمرنگ می شود پس چه نقش بیخودی است...این مسائل و قبیلش حاشیه هایی است برای فرار ازمسائل اصلی و اقتصادی... مثل همون چنان رونقی ایجاد بکنم و...و بهانه هاشان ...اگه ترامپ نبود اگه داور نبود اگه دروازه کج نبودو... سیل آمد و خانه را با خود برد خواجه(و مریدانش ) در بند ریش خود است
ناشناس۱۵۹۷۰۳۹۱۵:۰۴:۳۶ ۱۳۹۹/۶/۲۳
اتفاقا طبیعی نیست چون مساله اصلی اقتصاد مریض هست که مردم درفشارند ولی یه عده هوشمندانه اذهان به سمت چیزهای کم ارزش و حاشیه سازی سوق میدند مثل عکس روی جلد کتاب درسی یا پناهیان یا استراماچونی و...
ناشناس۱۵۹۷۵۴۳۲۲:۳۵:۵۷ ۱۳۹۹/۶/۲۳
چرا کسی به نبود عکس پسران در کتاب علوم تجربی سوم و هدیه های آسمان معترض نیست!!!!
علي اصقر۱۵۹۶۱۱۱۰۰:۴۷:۴۸ ۱۳۹۹/۶/۲۳
بعضي وقتا نقش ايوان خبر ميدهد از سر درون
ناشناس۱۵۹۶۶۴۵۱۱:۱۴:۴۷ ۱۳۹۹/۶/۲۳
دقیقا، نویسنده مقاله توجه ندارد که جلد کتاب یک پوستر تبلیغاتی و نماد است با تیراژ بالا و نفوذ زیاد در مردم. بعد ادعا میکند مسئله سطحی است. حتی به این توجه نمیکند وقتی محتوی کتاب تغییر چندانی نکرده و فقط جلد کتاب که تابلو خاص و عام است تغییر کرده، هدف طراح چه بوده؟
ناشناس۱۵۹۶۱۱۶۰۰:۵۱:۰۵ ۱۳۹۹/۶/۲۳
مشکل اکثریت مردم و کارشناسان دلسوز با نگاهی است که در جمعی کوچک از مدیران و مسئولان در تمام حوزه ها و عرصه های کشور وجود دارد. اکثریت مردم بسیار جلوتر و عاقلانه تر و منطقی تر از اقلیت کوچک مسئولین و مقامات به دنیا و کشور و مسایل آن می نگرند و از روی دلسوزی برای کشور و خود اولویتهای بس مهمتری را در نظر دارند و بیان می کنند ولی بعضا در بین این مسئولان و مقامات کوتاه امدن در برابر منطق و خواست و نیاز اکثریت مردم و مسئولان و علم و منطق برابر است با ضعف و خدای ناکرده گرفته شدن فرصت خدمت مادام العمر از انها و خانواده انها و فرزندان انها و..!
ناشناس۱۵۹۶۱۲۲۰۰:۵۴:۱۰ ۱۳۹۹/۶/۲۳
اگر ایرانیان ساکن ایران ( حتی شما نویسنده محترم)، کانال های ماهواره, تلویزیونی و سایتهای خود را از خارج به داخل منتقل کنید ۵۰٪ مشکلات حل شده است. ۵۰٪ دیگر به همت مردم در ساخت کشور بستگی دارد. البته که حذف عکس قرآن و یا دختران اهمیت دارد، اما این هر دو نشان از اعمال میل های درونی افراد دست اندر کار است. حتی این سبک نگارش خشن شما نشان از تاثیر پذیری الگو گیری از سایتها و کانالهای فارسی خارج است. برای کسی که ساکن خارج است این نوع برخورد با مسایل جهان سومی است، مانند آمریکای لاتین. مطمئن باشید نتیجه نخواهید گرفت.
ناشناس۱۵۹۶۱۲۵۰۰:۵۶:۳۵ ۱۳۹۹/۶/۲۳
می دونی چرا آموزش وپرورش ما از این همه مشکلات در رنجه ؟چون آموزش وپرورش اغلب در چنگ همان افرادیست که اگر نگوییم از روی عمد وبه دلیل تعصبهای .. عکس دختران را حذف کرده اند اما به طور یقین می توان گفت آنقدر ناآگاهند که به عواقب کارشان واثری که روی جامعه می گذارد حتی یک ثانیه فکر هم نکرده اند .
پیمان۱۵۹۶۴۰۳۰۸:۴۳:۵۷ ۱۳۹۹/۶/۲۳
مخالفم چون اینها فکر کرده اند و حتما هدفی در پشت این کم کاری وجود دارد
ناشناس۱۵۹۶۵۲۲۱۰:۰۶:۰۰ ۱۳۹۹/۶/۲۳
ذهن های بیمار زیاد است در ایران بخصوص انهایی که به علوم انسانی گیر میدهند. البته عرض خود میبرند و زحمت ما میدارند
ناشناس۱۵۹۶۵۲۳۱۰:۰۶:۱۶ ۱۳۹۹/۶/۲۳
نخیر حذف شده تا حواس ها از برخی کارها پرت شود مانند حذفیات دیگر یا مانند ...!
ناشناس۱۵۹۶۷۵۳۱۲:۳۳:۳۱ ۱۳۹۹/۶/۲۳
کلا در همه امور .و وزارت خانه ها و ارگانها با دو گروه بی مسئولیت مواجه هستیم. آنها که عکس قرآن را حذف می کنند و آنها که عکس دختران را، هر دو در حال درگیری هستند، هر دو می خواهند به جامعه بی مذهبی و تند مذهبی را تزریق کنند.
ناشناس۱۵۹۶۱۴۳۰۱:۰۸:۵۶ ۱۳۹۹/۶/۲۳
در 1358 هم قرار بود مجلس در راس امور باشد. ولی آنقدر توجیه و تبصره و سلیقه مانند این نوشته بکار رفت تا رسیده به این مجلس که الان سه ماه تشکیل شده و قرار بود که تحولی ایجاد کند ولی عملا حضور و وجود این مجلس اصلا انقدر ضعیف شده که کسی نمی داند باز هست یا بسته! از همین توجیهات شروع شد که خواجه در بند نقش ایوان است. الان یهو کل وظایف و وعده های مجلس تعطیل می شود یا در بیست دقیقه برجام را تصویب می کند و بعد همه از مسئولیت تصویب و تایید برجام شانه خالی می کنند.
ناشناس۱۵۹۶۱۴۸۰۱:۱۳:۲۲ ۱۳۹۹/۶/۲۳
..به این نتیجه می‌رسیم که موضوع حذف دختران تصمیمی سیستماتیک در راه کم‌کردن نقش زنان در جامعه نبوده است.. باید به نویسنده گفت دقیقا تصمیمی سیستماتیک بوده است. همین مقایسه جلد فارسی و ریاضی نشان می دهد که توجیه این نویسنده محترم از اساس ضعیف است چون اولین توجیه وزارت اموزش و پرورش این بود که چون جلد ریاضی شلوغ بود تصمیم به حذف گرفته شد. همه شاهدند که جلد فارسی که بس شلوغتر است. به هر حال امر خطا ابتدا از یک مورد شروع می شود و اگر حساسیت دیده نشود به همه تسری داده می شود. و هرگز نگوییم مگر این امور مهم است. در مثل مناقشه نیست. اگر تخم مرغی برداشته شود و حساسیت نشان داده نشود به طبری می رسد.
ناشناس۱۵۹۶۷۶۴۱۲:۳۸:۵۹ ۱۳۹۹/۶/۲۳
آیا معتقد هستید که حذف قرآن کریم هم کاری سیستماتیک بوده است؟ اگر بله چه کسانی؟ اگر خیر چرا دوگانه برخورد می کنید؟
ناشناس۱۵۹۶۱۵۱۰۱:۱۶:۲۹ ۱۳۹۹/۶/۲۳
این مسئله بسیار بزرگ است. چون در مثل مناقشه نیست. اگر تخم مرغی برداشته شود و حساسیتی نشان داده نشود می رسیم به طبری و بابک زنجانی و دانیال زاده و خاوری و داماد نعمت زاده و مهاجرانی و دکل و هزاران مورد بسیار بسیار عظیم تر از تخم مرغ در حد دکل یا همه لواسان و سعادت آباد هدیه دوستان ماست . خیر. خیلی خیلی همین تخم مرغ های به ظاهر بی اهمیت مهم است. کما اینکه تخم مرغ هم شده 1200 تومن!
ناشناس۱۵۹۶۱۵۵۰۱:۱۹:۵۵ ۱۳۹۹/۶/۲۳
به حذف قران و پسر ها این قدر هیاهو درست نکردن ولی در مورد حذف دخترها..قضیه کاملا مشخص است
ناشناس۱۵۹۶۷۷۴۱۲:۴۲:۳۵ ۱۳۹۹/۶/۲۳
حل مسأله ساده است! همانها که قرآن را حذف کردند عکس دختران را هم حذف کردند تا خود با هیاهو جامعه را به سمت اهمیت دومی ( عکس دختران) و بی اهمیتی اولی ( حذف عکس قرآن) پیش ببرند.
ناشناس۱۵۹۶۱۶۰۰۱:۲۴:۱۶ ۱۳۹۹/۶/۲۳
ادرس غلط ندهید جایگاه اصلی زن ها کار کردن در محیط مردان نامحرم نیست و خدا طبیعت را هم بر همین اساس آفریده و از 150 سال پیش دستکاری کردین در آن و در کشورخودتان هم از 25 سال پیش و نتیجه آن هم دارید می بینید
ناشناس۱۵۹۶۳۲۰۰۷:۵۳:۴۹ ۱۳۹۹/۶/۲۳
پس چرا فقط مردم ایران نتیجه اون را دارن می بینن؟ چرا کشور سوئیس، فنلاند، دانمارک و... که دارای بالاترین سطح آزادی و برابری جنسیتی در دنیا هستن شاد ترین زنان و دختران دنیا رو دارن؟
ناشناس۱۵۹۶۴۹۵۰۹:۵۷:۵۶ ۱۳۹۹/۶/۲۳
بعله شاد ترین مردم دنیا البته به همراه بالاترین امار خودکشی و چقدر به هم می اید!!!!!!!
ناشناس۱۵۹۶۵۰۸۱۰:۰۱:۳۴ ۱۳۹۹/۶/۲۳
و همین طور بیشترین خیانت ها در این کشورها رقم میخورد
ناشناس۱۵۹۶۵۱۶۱۰:۰۴:۳۳ ۱۳۹۹/۶/۲۳
مردم سوئیس و فنلاند و دانمارک افسرده ترین مردم دنیا هستن.
ناشناس۱۵۹۶۶۱۶۱۰:۵۶:۲۷ ۱۳۹۹/۶/۲۳
روی هوا حرف نزن یه چیزی بدون تحقیق می پرونی که چی بشه ؟؟ کسی باور می کنه ؟؟ یعنی از ما هم افسرده تر و گرفتار تر هستند ؟
ناشناس۱۵۹۶۷۵۲۱۲:۳۳:۲۴ ۱۳۹۹/۶/۲۳
اینقدر رو هوا است که از نظر شما شاد هستند پس چرا خود کشی انها چند برابر ما هست؟یا می گویی افسرده و در جواب دیگر به شما میدهیم چرا امار افسردگی انها باز هم بالا است و 30 درصد است؟ امارهای شما چون صفر و ویکی است و احساسات را در بر نمی گیرد به درد خودتان میخورد
ناشناس۱۵۹۶۸۱۹۱۳:۱۲:۰۴ ۱۳۹۹/۶/۲۳
وقتی امار افسردگی انها بالا است از رو هوا حرف نزده امار رسمی خودشان است و این قدر هم دنبال مدینه فاضله تو خالی نباشید
ناشناس۱۵۹۶۳۲۱۰۷:۵۵:۰۵ ۱۳۹۹/۶/۲۳
خدیجه همسر پیامبر قبل از ازدواج با پیامبر یک تاجر بود و به امر تجارت با مردان نامحرم مشغول بود. چرا پیامبر با ایشون ازدواج کرد؟
ناشناس۱۵۹۶۵۰۵۱۰:۰۰:۲۹ ۱۳۹۹/۶/۲۳
ان وقت چرا خدا که خالق همان پیامبر و خدیجه هست یک پیامبر زن نفرستاد برای هدایت انسان ها؟لطفا از جز به کل نتیجه نگیرید
ناشناس۱۵۹۶۸۷۲۱۳:۳۹:۲۷ ۱۳۹۹/۶/۲۳
چون در زمان تجارت ایشان اسلام نبود و دوم اینكه احكام اولیه شریعت بسته به زمان قابل تفسیر و نواوری هستن
ناشناس۱۵۹۶۱۶۲۰۱:۲۴:۲۶ ۱۳۹۹/۶/۲۳
تا چند سال پیش در جامعه و حتی صدا وسیمای ما و رسانه ها تا دلت بخواهد جوک ها و طعنه ها و تقلید های اقوام و حتی لباس و چهره و نوع کار و زندگی مردم مختلف ایران زمین بود و کسی هم انها را جدی نمی گرفت و اصلا قبول نمی کرد که اشتباه می کند. شوخی است دیگر! صبج جمعه با رادیو را پر می کنیم دیگر! ولی الان می بینید که همان حساسیت های کوچک که از نظر نویسنده خیلی مهم نیست به جایی رسیده که اقوام ایرانی احساس برابری بیشتری حداقل در فضای روزمره رسانه و جامعه دارند. این هم کوچک نیست. مسایل بزرگ از همین مسایل کوچک شروع می شود و حل مسایل بزرگ باز از حساسیت از همین مسایل پیش پا افتاده شروع می شود. غیر ممکن است یک ژاپنی صدا یا چهره یا قد یک ژاپنی دیگر را مسخره کند. از رعایت همین مسایل رسیدند به یکی از با فرهنگ ترین و موفق ترین جوامع صنعتی و توسعه یافته آسیا و دنیا. حتی ترامپ دیوانه از همان روز اول کرونا بارها و بارها تکرار کرد که حتی یک قربانی کرونا برای کشور و دولت من خیلی خیلی بزرگ و فاجعه است چه برسد هزاران. ولی ما می گوییم کوچک است به مسایل بزرگ بپردازیم!
ناشناس۱۵۹۶۲۰۷۰۲:۵۴:۲۵ ۱۳۹۹/۶/۲۳
نمیدونم چرا به یکباره یاد استاد مریم میرزاخانی اقتادم. روحش شاد و یادش گرامی باد.
ناشناس۱۵۹۶۵۳۴۱۰:۱۰:۵۱ ۱۳۹۹/۶/۲۳
چون عکس را در رسانه ها دیدی که روی جلد گذاشتند؟ ولی اینقدر این رسانه های زنجیره ای اصلاح طلب حالیشون نیست که یک زن بی حجاب نباید الگوی بچه های ما بشود هر چند از عمد این کارها می کنند چون دنبال خراب کردن جامعه هستند
ناشناس۱۵۹۷۴۲۳۲۰:۳۶:۲۱ ۱۳۹۹/۶/۲۳
به نظر من هم بهتر است به دختران دروسی همچون خانه داری و شوهر داری داد و دروسی مثل ریاضیات و علوم را به پسران سپرد
ناشناس۱۵۹۸۰۳۶۱۰:۴۸:۵۱ ۱۳۹۹/۶/۲۴
ان شاالله خدا قسمت دخترهات خانه داری کند
ناشناس۱۵۹۸۰۷۲۱۱:۱۱:۱۹ ۱۳۹۹/۶/۲۴
شما فقط برای خانواده خود نظر بده
عمران۱۵۹۶۲۹۳۰۷:۱۵:۱۳ ۱۳۹۹/۶/۲۳
نگاه منصفانه ای داشتید. جامعه ما حساس شده، و با هر اتفاقی ولو نمادین به تلاطم می افتد.
ناشناس۱۵۹۶۲۹۷۰۷:۲۴:۱۸ ۱۳۹۹/۶/۲۳
با سلام پس از 33سال تدریس با مدرک دکترا بازنشسته آموزش و پرورش هستم. یک سالی در مرکز تدوین کتب درسی، همکاری داشتم. راستش را بخواهید، اصلاً خوب نبود. بازگشتم سَرِ کلاس درس. مهمترین مشکل و چالش مرکز، برخورد سلیقه‌ای و غیرعلمی با موضوعات بود، به نظر می‌رسد، این مشکل، کماکان وجود دارد.
ناشناس۱۵۹۶۳۰۳۰۷:۲۸:۳۶ ۱۳۹۹/۶/۲۳
در عکس مربوط به اقوام ایرانی هم ترکها حذف شده اند
ناشناس۱۵۹۶۳۲۴۰۷:۵۷:۰۲ ۱۳۹۹/۶/۲۳
اصولا آموزش و پرورش ایران دنبال فقط واژه پروری و نه آموزش عمومی است.بچه ای که در حد پایینتری قرار دارد جایی در این نظام سخت ندارد و یا باید به مدرسه عقب افتاده ها برود.به عنوان یک معلم ابتدایی شاهد ریزش 50درصدی لحاظ همین سختگیریها هستم
ناشناس۱۵۹۶۳۳۴۰۷:۵۹:۵۹ ۱۳۹۹/۶/۲۳
با سلام در بسیاری از مسائل مدیریتی کشور چنین تصمیماتی را شاهد هستیم که یک کارشناس نا اگاه یا کم اگاه تصمیماتی را اتخاذ میکنند که تمام کشور را تحت تاثیر قرار می دهد متاسفانه این کارشناسان با زد و بند سیاسی در نقاط کلیدی قرار میگیرند و سلب ارامش از جامعه میکنند
ناشناس۱۵۹۶۳۴۴۰۸:۰۲:۵۸ ۱۳۹۹/۶/۲۳
این حرف نویسنده محترم مثل این است که بگویید مریض کرونا گرفته، دکتر به سرفه اش چه کار دارد؟ ممکن است عکس روی جلد کتاب به خودی خود تاثیر محدودی داشته باشد، اما مثل سرفه، نشانه ای است از بیماری جدی تر نظام آموزشی ما. این که چقدر کوته فکر است که اجازه چنین تغییرات مضری را می دهد، مساله ای جدی تر از خود تغییر است.
علی۱۵۹۶۳۵۳۰۸:۰۷:۳۳ ۱۳۹۹/۶/۲۳
نتایج حضور زنان در جامعه : درصد زنان در دانشگاه بیشتر از مردان است سن ازدواج دختران بالا رفته است درصد طلاق بالا رفته است
ناشناس۱۵۹۶۵۴۷۱۰:۱۸:۰۶ ۱۳۹۹/۶/۲۳
تا چشم شما مردها در بیاد دخترها با وجود بخل شماها و اینکه در اکثر مشاغل و برای تحصیل رشته ها فقط مرد میگیرند باز هم مستقل شدند و روی پای خودشون هستند. زن و مرد نداره هر دو انسان هستند و زندگیشون رو هر جور دوست دارند باید بتونن بسازن
ناشناس۱۵۹۶۶۳۳۱۱:۰۸:۲۰ ۱۳۹۹/۶/۲۳
پس لطفا دیگر ایراد نگیرید که چرا طلاق و خیانت ها بالا رفته و یا ازدواج ها کم شد و نق نزنید از این به بعد
ناشناس۱۵۹۶۷۷۲۱۲:۴۱:۳۷ ۱۳۹۹/۶/۲۳
نه ایراد نمی گیریم شما هم لطفا برای کاهش موالید هر روز قلم فرسایی نکنید خود کرده را تدبیر نیست زنان شاغل و مستقل امروز کاسه شور شما و کهنه شور بچه هاتون نیستند
ناشناس۱۵۹۶۹۱۶۱۳:۵۷:۴۴ ۱۳۹۹/۶/۲۳
همان دین می گوید برای کهنه شوری می توانید درخواست پول کنید از شوهران هرچند وظیفه ای هم ندارید برای شستن ها!
ناشناس۱۵۹۷۴۲۱۲۰:۳۴:۲۷ ۱۳۹۹/۶/۲۳
جناب شما می‌خواهید خیانت کنید تعارف نکنید، خیانت کن دنبال بهانه تراشی های الکی هم نباشید. زن های بسیار نجیب و خانه داری رو دیدم که بهشون خیانت شده...
ناشناس۱۵۹۶۵۶۰۱۰:۲۲:۴۵ ۱۳۹۹/۶/۲۳
چون همسری و مادری نصف نان اوری ارزش دارد قوانین مربوط به دیه را مطالعه بفرمایید ! چرا انسان باید عمرش را برای کاری که ارزش ندارد تلف کند ؟؟ زن امروز درس می خواند و شاغل می شود و حقوق برابر مطالبه می کند
ناشناس۱۵۹۶۳۵۵۰۸:۱۱:۱۵ ۱۳۹۹/۶/۲۳
با نظر نویسنده کاملا مخالفم. موضوع بسیار اهمیت دارد
ناشناس۱۵۹۶۳۵۷۰۸:۱۱:۴۹ ۱۳۹۹/۶/۲۳
درعجبم که این مسئولین محترم چه موقع قراراست دست از حواشی بردارند وبه موضوعات اصلی و رفع مشکلات بپردازند.....شاید هم ناتوانی در رسیدگی به مسائل اصلی ایشان را به این سمت سوق میدهد...
کریم۱۵۹۶۳۶۶۰۸:۱۷:۴۰ ۱۳۹۹/۶/۲۳
مشکل اینجاست که در هر سازمان و ارگانی، کسانی در راس تصمیم گیری قرار گرفته اند که هیچ دانشی نسبت به موضوعات آن سازمان و یا ارگان دولتی ندارند ولی به واسطه سمت وپستی که به آنها اعطا شده، هیچ کارشناس لایقی جرات اظهار نظر کردن را ندارد.
امیر۱۵۹۶۳۸۹۰۸:۳۲:۵۴ ۱۳۹۹/۶/۲۳
توجیه این بوده که جلد شلوغ بوده شما به تصویر جلد کتاب نگاه کنید 3پسر و2 دخترتعداد پسران بیشتر بوده یا دختران ایا نمیشد از تعداد پسران کم کرد احتمالا مسئولین اموزش پرورش شمارش هم خوب یاد نگرفتند.
ناشناس۱۵۹۶۴۱۱۰۸:۴۹:۳۱ ۱۳۹۹/۶/۲۳
خوبه دو باره چند مدت ملت سرشون گرم میشه به حذف دختران از عکس روی جلد کتاب دلار ۳۰ تومنی و سکه ۱۳ تومنی را بیخیال میشن !!!
ناشناس۱۵۹۶۴۲۵۰۸:۵۶:۳۰ ۱۳۹۹/۶/۲۳
دلیل دفاعتان از این کار غلط را نمی دانم . چرا صغری کبرا می چینید. حرف مردم این است اگر جلد شلوغ بود چرا از پسران کم نکردید و دختران را حذف کردید. این آیا همینجوری اتفاقی بوده مثلا گقتن از سمت چپ شروع کنید و صفحه رو خلوت کنید؟ این دفاع شما مشمئز کننده اس
ناشناس۱۵۹۶۴۲۶۰۸:۵۶:۳۹ ۱۳۹۹/۶/۲۳
اصلا آقا نظرتون چیه کلا عکس روی کتاب نباشه!!! یک تیکه مقوای سفید به عنوان جلد و طرح روی جلد رو به خود بچه ها بسپارند. این طوری دیگه فک نمیکنم حاشیه ایجاد بشه و جلد هم کلا خلوت هست دیگه
ناشناس۱۵۹۷۵۳۴۲۲:۳۲:۰۴ ۱۳۹۹/۶/۲۳
نیازی نیست مقوای سفید باشد، می تواند عکسهای مختلف باشد بدون بچه ها. نگاهی به عکس همان کتابهای سوئیس که خیلی ها از آن دم میزنند و نه رفته آمد و نه دیده آمد بکنید.
حسن۱۵۹۶۴۷۱۰۹:۳۴:۴۷ ۱۳۹۹/۶/۲۳
واقعا عنوان درستی انتخاب شده.ملت نون شب ندارن بخورن اینا چسبیدن به حذف عکس دختران
ناشناس۱۵۹۶۴۸۲۰۹:۴۴:۲۸ ۱۳۹۹/۶/۲۳
چرا آموزش و پرورش به جای این حجم پمپاژ ایدئولوژی مورد تایید خود به کودکان ، قدری در خصوص آموزش سبک زندگی و برخورد درست اجتماعی تلاش نمیکند .
ناشناس۱۵۹۶۵۱۰۱۰:۰۲:۳۷ ۱۳۹۹/۶/۲۳
اقای محترم الف تا کی میخوای همه چیز رو به خیال خودت به نفع حزبت توجیه کنی همه ما تویک کشتی هستیم
ناشناس۱۵۹۶۶۳۵۱۱:۰۹:۳۵ ۱۳۹۹/۶/۲۳
اخه مشکل این جاست که حزب دیگر در ظاهر حرف های قشنگ می زند ولی در ریشه دنبال......!
ناشناس۱۵۹۶۵۱۲۱۰:۰۳:۴۰ ۱۳۹۹/۶/۲۳
یا میخواهید دوره زن سالاری گسترش دهید ؟ الان خیلی از کتاب ها فقط دخترها هستند درحالی که قبلا این طوری نبود
ناشناس۱۵۹۶۷۹۲۱۲:۵۴:۱۴ ۱۳۹۹/۶/۲۳
شما یه نگاه به قانون ارث و دیه و طلاق بکن زن سالاری می بینی ؟؟
ناشناس۱۵۹۶۵۲۷۱۰:۰۷:۴۱ ۱۳۹۹/۶/۲۳
.عکس دخترهارو از کتاب حذف کردید. ان شا الله دخترهاتون از شوهرهاشون حسابی تو سری بخورند. میتونستید 1 دختر 1 پسر حذف کنید.
ناشناس۱۵۹۶۵۴۶۱۰:۱۷:۵۶ ۱۳۹۹/۶/۲۳
همین نقش ایوان رویای دیوان است!
شاهرخ۱۵۹۶۵۸۹۱۰:۴۱:۴۲ ۱۳۹۹/۶/۲۳
موضوع اینه چرا با روح و روان مردم هی بازی میشه!!!!؟؟؟؟ اصل داستان ترسی هست که برای خانواده ها بوجود میاد از اینکه چرا مصدر کار باید دست یک سری آدم کج فهم و سطحی بین باشه!!!!؟؟؟ مشت نمونه خروار هست.......یعنی دوتا آدم عاقل تو این وزارت خونه عریض و طویل نیست که نهیب بزنه که چرا شیطنت می کنید؟؟؟؟؟؟؟
علی کریمی۱۵۹۶۶۰۵۱۰:۵۱:۲۷ ۱۳۹۹/۶/۲۳
کاری نکنید که مردم از صاحب دختر شدن ناراحت و مغموم شوند.
ناشناس۱۵۹۶۷۴۷۱۲:۳۱:۵۸ ۱۳۹۹/۶/۲۳
دختر که به دنیا میاد به صرف دختر بودن از بدو تولد نصف پسر محسوب می شه ! چرا ؟؟ من هم پسر دارم و هم دختر در هوش توانمندی آنها فرقی نیست و هر دو به یک اندازه برای من عزیز هستند
ناشناس۱۵۹۶۸۰۹۱۳:۰۶:۴۲ ۱۳۹۹/۶/۲۳
برو از خدا سوال کن در ضمن به لطف دوستان شما نصف را برابر کردن و دستکاری در....!
ناشناس۱۵۹۶۹۶۹۱۴:۳۰:۱۹ ۱۳۹۹/۶/۲۳
خدا در همان قرآن زنده به گور کردن دختران رو محکوم می‌کند. همون خدا به پیامبر اسلام دختر داد نه پسر تا دهان امثال شماها بسته بشه اگر بفهمید البته
ناشناس۱۵۹۷۰۷۰۱۵:۲۹:۱۳ ۱۳۹۹/۶/۲۳
قوانین اجتماعی ذاتا وابسته به زمان و‌مکانه حتی قوانین اجتماعی ذکر شده در قرآن مجید.خداوند نعمت عقل رو به انسان داده و در کتاب آسمانی قرآن هم بارها و بارها به تفکر و تدبر توصیه شده.
علی۱۵۹۶۹۶۴۱۴:۲۷:۳۶ ۱۳۹۹/۶/۲۳
خدایی ببین یکی اعتراض کرد چرا روی کتاب علوم تجربی عکس پسرا نیست . خشونت علیه مردان تا کی واقعا ......
ناشناس۱۵۹۶۹۷۰۱۴:۳۰:۳۷ ۱۳۹۹/۶/۲۳
همه چیز را از مسیر واقعی خودش خارج کرده اند و با این کار سبب بوجود آمدن بحران و مشکل در همه عرصه ها شده اند . به راستی چیزی در این کشور مانده که بدون مشکل باشد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نا شناس۱۵۹۷۱۱۶۱۶:۰۱:۵۹ ۱۳۹۹/۶/۲۳
حذف تصویر دختران و دفاع مضحک آموزش پرورش، تعمدی بودن موضوع را برای مردم روشن کرد. حال این چه استدلال غلطی است که بگوییم چون هنوز تصویر سایر کتاب ها حذف نشده پس نباید ایراد گرفت. اتفاقا حساسیت عمومی باعث شده که برنامه حذف جنسیتی در آموزش پرورش فعلا متوقف شود مگرنه....
حامد۱۵۹۷۲۹۲۱۸:۰۱:۰۷ ۱۳۹۹/۶/۲۳
نویسنده محترم ، خوب تونستی صورت مسئله رو پاک کنی ؟ اینایی که گفتی هست ولی اونم هست.
ناشناس۱۵۹۸۱۲۴۱۱:۵۰:۰۳ ۱۳۹۹/۶/۲۴
از نویسنده محترم این مطلب میخوایم بجای توجیح کار دلیل منطقی حذف دختران رو بیان کنند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین