دپوی جدید خودروسازها؛ احتکار یا نقص فنی؟

  3990622015 ۲۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

طبق گزارشات به دست آمده خودرو‌های دپو شده زیادی در پارکینگ خودروسازان وجود دارد.

دپوی جدید خودروسازها؛ احتکار یا نقص فنی؟

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: «بازار خودرو این روز‌ها بسیار پر تلاطم است، بازاری که به گفته کارشناسان صنعت خودرو بسیار تشنه است و برای رفع عطش آن کارهای بسیاری انجام می شود. مسئولان برای اینکه تشنگی این بازار را رفع کنند به فکر راه حلی برای کاهش آن بودند  و که در نهایت طرح قرعه کشی را به میان آوردند.

از زمانی که طرح‌های قرعه کشی را راه اندازی کردند، افراد زیادی، متقاضی برای شرکت در آن بودند. چرا که در بازار آزاد قیمت‌ها به شدت نجومی رو به افزایش است و متقاضیان خرید خودرو نمی‌توانند آن را خریداری کنند. یکی از مسائلی که در بحث فروش خودرو توسط خودروسازان مطرح بوده، تحویل ندادن خودرو‌هاست.

از طرفی با توجه به تاخیر‌های عجیب و گسترده در تحویل هزاران خودروی پیش تولید شده توسط خودروسازان داخلی، خریداران، شرکت‌های وابسته به دولت را به احتکار، دستکاری در بازار و تجارت داخلی متهم می‌کنند.

طبق معمول، شرکت‌های محلی تولیدکننده اتومبیل ایران خودرو و سایپا هزاران خودرو را در طرح‌های بزرگ پیش فروش ارائه داده اند. این خودرو‌ها قرار بود ماه‌ها قبل تحویل داده شوند، اما خودروسازان ادعا می‌کنند که تحریم‌های آمریکا مانع فعالیت آن‌ها شده و تحویل را مختل کرده است.

با یک جستجوی ساده در اینترنت و گشت و گذاری در تصاویر ماهواره ای، می توان انبار‌های مملو از خودروسازان را رصد کرد.

دپوی جدید خودروسازها رونمایی شد؛ حداقل ۲۰ درصد سود برای سه ماه!

پارکینگ خودروسازی سایپا

برای جستجو در مورد پارکینگ خودروهای خودروسازان به کیلومتر  ۱۴ جاده مخصوص می‌رویم که در آنجا پارکینگی مملو از خودرو به چشم می‌خورد.

برای پی بردن به علت احتکار این خودروها، با افراد مطلع از این پارکینگ به گفت و گو نشستیم. یکی از این افراد می‌گوید این خودرو‌ها مدت زمان زیادیست که در پارکینگ مانده و نقص قطعات دارند، آنطور که این فرد می‌گوید مشکل اصلی این خودرو‌ها نداشتن برخی قطعات مانند صندلی و قطعات الکترونیکی است.

تولید خودرو بیش از ۲ هزار دستگاه است

حال به سراغ مدیرعامل ایران خودرو می‌رویم، فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو، گفت: در گروه صنعتی ایران خودرو در تعطیلات تابستانه کارخانه، ثابت کرده ایم که مجموعه ایران خودرو در ایام تابستانه تعطیل نبوده و غریب به ۳۰ هزار خودرو از کف کارخانه جمع آوری شده است.

او بیان کرد: امروز وضعیت تولید خودرو بیش از ۲ هزار دستگاه است. بحث خودرو‌های کف را بر اساس همان برنامه‌ای که سال گذشته داشتیم، امسال نیز دنبال خواهیم کرد که سرانجام خوبی خواهد داشت.

این مقام مسئول در خصوص مشکل تامین برخی قطعات وارداتی، گفت: بخشی از مشکل قطعات را با داخلی سازی حل خواهیم کرد و توانستیم حتی برخی دیگر را از طریق همکاری با صنایع دفاع حل کنیم. مابقی موضوعات را بر اساس فرآیند تامینی دنبال می‌کنیم.

مدیرعامل ایران خودرو گفت: در حال حاضر برنامه ریزی و قرار داد دقیقی با سازندگان داریم تا قطعاتی که در آنها وابستگی به خارج داریم، را به حداقل برسانیم. تا امروز بخش زیادی از آن به اجرا در آمده و بخشی از آن تست یک روز خط را انجام می‌دهد. به زودی به تولید انبوه این قطعات خواهیم رسید و از این فضا خارج خواهیم شد.

ایران خودرو

این خودرو‌ها به دلایل قطعاتی در پارکینگ هستند که نه تنها مشکلی در تولید آن‌ها نداریم بلکه به گفته دبیر انجمن قطعه سازی صادرات هم برای آن‌ها داریم.

مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان ایران، با بیان اینکه در کشورمان توانایی تولید چراغ خودرو داریم، گفت: در تولید چراغ خودرو ما از نظر کیفیت به شرایط خوبی رسیده ایم و تقریبا تمام تجهیزات موردنیاز تولید چراغ از صفر تا صد را در اختیار داشته و ظرفیت تولید روزانه ۲۰ هزار چراغ را داریم.

او در خصوص تکمیل خودرو‌های ناقص کف کارخانه، گفت: برای تکمیل خودرو‌های ناقص کف کارخانه تمام قطعات را نداریم و برخی از خودرو‌ها با مشکل عدم تحویل برخورد کرده اند.

دبیر انجمن قطعه سازان ایران بیان کرد: ۸۰ درصد قطعات خودرو را از صفر تا صد می‌توانیم در کشور تولید کنیم، اما ۲۰ درصد قطعات وارداتی است که اکنون این قطعات در گمرکات مانده اند. در هیچ کجای دنیا صفر تا صد یک خودرو در همان کشور ساخته نمی‌شود به طور مثال ۶۰ درصد قطعات BMW آلمان در کشوری جز آلمان تولید می‌شود.

بیگلو ادامه داد: به دلیل اینکه مشکل تحریم داریم، ناچار بودیم عمق ساخت داخل را افزایش دهیم. در کشور ضعف زیرساختی در ساخت برخی قطعات و مواد داریم. زیر ساخت صنایع الکترونیک در کشور ضعیف است و همین امر باعث افزایش تعداد خودرو‌های ناقص کف کارخانه می‌شود.

او تصریح کرد: نباید انتظار داشت که خودروساز، صنایع الکترونیک تولید کند. در کشور IC و پلی آمین نداریم. تولید کاتالیست مشکل است چرا که مواد اولیه آن را نداریم که همین امر مشکلاتی را ایجاد کرده است.

دبیر انجمن قطعه سازان ایران بیان کرد: مشکل اصلی در تکمیل خودرو‌های ناقص، کمبود قطعات الکترونیکی است، به طور مثال پشت چراغ خودرو یک آی سی وجود دارد که الکترونیکی است، چراغ را می‌توانیم تولید کنیم، اما آن قطعه الکترونیکی پشت چراغ را نمی‌توانیم تولید کنیم و وارداتی است و اکنون به دلیل مشکلات واردات این خودرو‌ها ناقص مانده اند.

آخرین وضعیت ساماندهی بازار خودرو

 

عباس تابش معاون وزیر صنعت در خصوص آخرین وضعیت ساماندهی بازار خودرو، گفت: متعاقب تصمیم ستاد تنظیم بازار در مقابله با محتکران خودرو، گشت بازرسی این سازمان ضمن انجام بازرسی‌های هدفمند و مراجعه به پارکینگ‌های عمومی و خصوصی تعداد متنابهی از این قبیل اماکن را که در آن‌ها خودرو‌های زیادی دپو شده‌اند را شناسایی کرده‌اند.

او بیان کرد: این تیم‌های بازرسی به محض شناسایی خودرو‌های صفر کیلومتر دپو شده، ضمن تنظیم صورتجلسه بازرسی به متصدیان پارکینگ‌های خودرویی اعلام می‌دارند که به صاحبان خودرو ابلاغ کنند تا ظرف مدت یک هفته نسبت به تعیین تکلیف خودروی پارک شده اقدام کنند.

دپوی جدید خودروسازها رونمایی شد؛ حداقل ۲۰ درصد سود برای سه ماه!

پارکینگ پارس خودرو

پیش از این در بیانیه‌ای مقیمی مدیر عامل ایران خودرو با رد شائبه احتکار خودرو در پارکینگ این خودروساز گفت: طی دو سال گذشته برخی از افراد به ویژه در فضای مجازی احتکار خودرو توسط خودرو ساز را طرح کرده اند که این موضوع صحت ندارد.

او با اشاره به تحریم‌های صنعت خودرو، تصریح کرد: دو سالی است که تحریم‌های ظالمانه علیه صنعت خودرو اعمال شده، برای جلوگیری از هدر رفت ظرفیت‌های تولید و توان نیروی انسانی، با وجود کسری برخی قطعات، تولیدرا متوقف نکرده ایم.

برخی از قطعات‌های های‌تک و الکترونیکی به دلیل مشکلات ارزی با تاخیر از گمرک ترخیص شد و در این مقطع برای استفاده حداکثری از ظرفیت‌های تولید و زمان، ناچاریم خودرو‌ها را با وجود کسری قطعات تولید کنیم.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان اینکه این خودرو‌ها پس از روند مراحل تولید به کف کارخانه منتقل می‌شوند و پس از ترخیص قطعات مورد نیاز، دراولین فرصت تکمیل و به مشتریان تحویل داده می‌شود بیان کرد: این اقدام موجب می‌شود تا سرعت تجاری سازی و تکمیل خودرو‌ها نیز افزایش یافته و متعاقب آن تیراژ تولید حفظ شده و تعهداتمان در قبال مشتریان هرچه بهتر و سریع‌تر محقق شود

این انبارها نشان می دهد که گویا خودروسازان در کمین افزایش قیمت‌های بیشتری نشسته اند و قصد تحویل را ندارند. به طوری که تحویل های معوق و افزایش قیمت های هر سه ماه یکبار سود حداقل ۲۰ درصدی را عاید آن ها می کند.

حال اینکه این خودرو‌ها چرا تکمیل و عرضه نمی‌شوند، با نهاد‌های نظارتی و قضایی است. خودرو‌هایی که می‌توانند با عرضه به بازار هم قیمت این کالا را کاهش دهند هم بسیاری از افراد نیازمند آن را دریافت کنند.»

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۹۴۱۴۱۰۸:۵۳:۳۳ ۱۳۹۹/۶/۲۲
چطور پس ادعای پیشرفت و خودکفایی داریم وقتی از تولید یه قطعه با فن اوری 50 سال پیش عاجزیم ؟!
ناشناس۱۵۹۴۱۴۶۰۸:۵۸:۰۳ ۱۳۹۹/۶/۲۲
صداقت در حرف این آقایان نیست .!
رضا۱۵۹۴۱۴۸۰۸:۵۹:۲۴ ۱۳۹۹/۶/۲۲
احتمالا خودروسازهای به این فکر بیوفتن که پارکینگ هاشونو سرپوشیده کنن تا دیگه تصاویر ماهواره ای هم نتونن دپو های اونها رو ثبت کنه. مملکت گل و بلبل واقعا
ناشناس۱۵۹۴۱۵۸۰۹:۱۲:۴۳ ۱۳۹۹/۶/۲۲
اگر دقت كرده باشيد اكثر خودرو هاي تحويلي كيلومترشو 10 تا 20 تاست نشون ميده با پاي خودش اومده اونجا در تصاوير هم مشخصه كه خودرو ها با پاي خودشون پارك شدند حالا كارگاه كجاست نمي دونم
ناشناس۱۵۹۴۱۹۴۰۹:۴۸:۴۳ ۱۳۹۹/۶/۲۲
آنقدری قطعه دارن که حداقل 50 درصد خودروهای خوابیده کف پارکینگاشونو کامل کنن و بدن بیرون بجای اینکه روی هر خودرو پازل ناقصی از قطعات بوجود بیارن، بیان از خودروهای دیگشون بردارن و کامل کنن
ناشناس۱۵۹۴۲۷۲۱۰:۱۷:۴۲ ۱۳۹۹/۶/۲۲
نقص فنی چیه ?! کسری قطعات ...
ناشناس۱۵۹۴۳۰۱۱۰:۲۴:۵۷ ۱۳۹۹/۶/۲۲
این ماشین ها که مدت هاست در پارکینگ مانده است آفتا سوختگی دارند که به مردم غالب می کنند
ناشناس۱۵۹۴۶۷۴۱۲:۳۷:۱۸ ۱۳۹۹/۶/۲۲
..خلایق هر چه لایق که می‌خرن.
ناشناس۱۵۹۴۳۱۵۱۰:۳۰:۱۳ ۱۳۹۹/۶/۲۲
علت اصلی افزایش قیمت خودرو: " خودروسازان در کمین افزایش قیمت‌های بیشتری نشسته اند و قصد تحویل را ندارند. به طوری که تحویل های معوق و افزایش قیمت های هر سه ماه یکبار سود حداقل ۲۰ درصدی را عاید آن ها می کند"
ناشناس۱۵۹۴۳۱۶۱۰:۳۰:۳۰ ۱۳۹۹/۶/۲۲
خدا لعنت کنه اونایی که این لگنهای بی کیفیتو برای گرانفروشی انبار کردن.
ناشناس۱۵۹۴۶۸۰۱۲:۳۸:۰۴ ۱۳۹۹/۶/۲۲
خدا لعنت کند آن کسی رو که پول بابت این لگنها پرداخت میکنن و تو صف خرید هستند
عباس۱۵۹۴۴۵۹۱۱:۲۴:۰۷ ۱۳۹۹/۶/۲۲
پارس خودرو بعد از دو سال تاخیر، خودرو پارس تندر را اردیبهشت 99 تولید کرده و به نمایندگی داده ولی به علت پلاک نشدن (به بهانه استاندارد یورو 5 نداشتن)، همچنان به دست مصرف کننده نرسیده، این مصداق کامل خیانت و خود تحریمی و همدستی خودرو ساز و دولت در تضییع حقوق ملت است. خدا ازشان نگذرد
ناشناس۱۵۹۴۵۱۵۱۱:۳۸:۴۲ ۱۳۹۹/۶/۲۲
اگر واقعا ایران خودرو و سایپا در ادعاشون صادق هستند درب پارکینگ ها را باز کنند تا کارشناسان سازمان بازرسی کل کشور نقص فنی و کسری خودرو ها را بررسی کنند و صحت ادعای آقایان تایید شود...اینکه یک خودرو به خاطر نداشتن زه یا پخش یا قالپاق به عنوان نقص فنی در انبارها دپو شوند ظلم به مردم است.به خدا ..
بهرام۱۵۹۴۵۹۰۱۲:۰۵:۳۳ ۱۳۹۹/۶/۲۲
این دلیل که برای تکمیل خودرو‌های ناقص کف کارخانه تمام قطعات را نداریم درست نیست سالهاست با این ترفند باعث آشوب در بازار شدند تا کنون یک بازرس بطور راندوم نرفت چند تا ماشین را چک کند. آیا درست میگویند یا خیر بطور حتم دروغ میگویند
ناشناس۱۵۹۴۶۷۲۱۲:۳۷:۰۸ ۱۳۹۹/۶/۲۲
الان همین ها را تکمیل می کنند و با قیمت روز به خلق الله تحویل می دهند سود از این بهتر
ناشناس۱۵۹۴۸۶۲۱۳:۳۹:۵۸ ۱۳۹۹/۶/۲۲
این مشکل تنها با آزاد شدن واردات خودرو حل میشه
ناشناس۱۵۹۴۸۷۳۱۳:۴۱:۲۵ ۱۳۹۹/۶/۲۲
خوب مردم فهمیدن نتیجه؟! بس نیست این همه خیانت و چپاول و دزدی و غارت در حق این مردم؟! واقع بس نیست تا کی تا کجا می خواهید ادامه دهید؟! گیریم که این مملکت صاحب ندارد آیا شما هم انصاف ندارید؟!
ناشناس۱۵۹۴۹۴۲۱۴:۰۵:۰۱ ۱۳۹۹/۶/۲۲
خودتان هم می دانید بنظر شما اینها برای دریایی از سود باد آورده صداقت خرج میکنند، صداقت امانتداری عدالت و.. خیلی وقته که ازین کشور رفتند.
ناشناس۱۵۹۵۰۳۰۱۴:۳۸:۲۲ ۱۳۹۹/۶/۲۲
خود دولت بزرگترین شبکه احتکار را راه انداخته یک ماشین به دلیل نداشتن برف پاک کن دیگری رودری دیگری قالپاق اون یکی زه روی درب .. که به عمد ناقص گذاشته اند احتکار شده
ناشناس۱۵۹۵۱۶۵۱۵:۲۹:۲۳ ۱۳۹۹/۶/۲۲
یه عده .. افتادن به جون مردم
ناشناس۱۵۹۵۲۳۴۱۶:۰۳:۲۱ ۱۳۹۹/۶/۲۲
خداییش مدیونید اگه فکر کنید احتکار کردن
ناشناس۱۵۹۵۳۴۴۱۶:۵۰:۳۸ ۱۳۹۹/۶/۲۲
دپو کردند ‌. با دلالها دستشون توی یک کاسه است .مگر برای تامین قطعه های خارجی با وزارت دفاع قرارداد امضا نکردند؟ این اژدها هنوز سیر نشده . قیمتهای نجومی هم کار خودشونه . مجلسی که این همه برای همه چیز اظهار نظر می کنه،. چرا به قیمت خودرو ورود نمیکنه ..
ناشناس۱۵۹۵۶۵۹۱۹:۵۷:۵۵ ۱۳۹۹/۶/۲۲
دو گزینه داریم ، یا مسئولان به بهانه کمبود قطعات ، خودروها را دپو کرده ، از مجاری قانونی عرضه نمی کنند ، تا به سود کلان بازار آزاد دست پیدا کنند (که امیدوارم حداقل در اسناد مالی شرکت این مابالتفاوت قیمتی ثبت بشود و مستقیم در جیب برخی نرود) یا اینکه سالها به بهانه حمایت از تولید ملی ، جلوی واردات را می گرفتند تا همزمان کم فروشی و گران فروشی کنند (تا آنجا که من می دانم اینکارها حرام است) و امروز طشت رسوایی از بام افتاده که برای ساده ترین قطعات هنوز نیازمند واردات هستیم و تولید ملی در صنعت خودرو یک دروغ بزرگ است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین