جزئیات طرح عرضه خودرو در بورس کالا

گروه اقتصادی الف،   3990619033

مدیر مطالعات اقتصادی شرکت بورس کالا گفت: یکی از فواید عرضه خودرو در بورس، کشف قیمت مبتنی بر نظام عرضه و تقاضا در یک بستر شفاف است، در حال حاضر مکانیزم کشف قیمت خودرو شفاف نیست.

جزئیات طرح عرضه خودرو در بورس کالا

به گزارش بورس‌نیوز، جواد فلاح درباره عرضه خودرو در بورس‌کالا درباره اینکه آیا بورس‌کالا توانایی عرضه خودرو را دارد، اظهار کرد: بورس‌کالا در گذشته تجربه انتشار اوراق سلف خودروی سراتو و سایپا را داشته و این کار انجام شده است.

مدیر مطالعات اقتصادی شرکت بورس کالای ایران افزود: خودرو هم یک کالا به شمار می‌رود، می‌تواند وارد بورس شود و مورد معامله قرار بگیرد و هیچ شک و شبه‌ای ندارد و می‌تواند به صورت های مختلف از جمله نقدی، نسیه، سلف عرضه شود و یا در شورا به صورت تامین مالی سلف موازی استاندارد برای آن طراحی کرد.

وی گفت: لازمه تمام این موضوعات آن این است که آیا تصمیم و اراده‌ای برای عرضه خودرو در بورس کالا وجود دارد یا خیر، که تصمیم گیر نهادهای ذیصلاح هستند و  اگر قرار بر عرضه خودرو در بورس باشد، در بورس یک قیمت پایه و یک قیمت کشف شده از عرضه و تقاضا وجود دارد.

فلاح ادامه داد: طبق طرحی که در حال حاضر در مجلس درباره آن بحث شده این است که شورای رقابت بر اساس یک قاعده قیمت‌گذاری، قیمت پایه را به گونه‌ای تعیین کند که افراد بتوانند در بازه‌های زمانی یک ماهه قیمت پایه هر خودرو را با استفاده از آمار موجود در دسترس همگان، محاسبه کنند یعنی متغییرهای این فرمول باید در دسترس همگان قرار داشته باشد تا بتوانند محاسبه قیمت پایه را انجام دهند.

وی با بیان اینکه بر اساس طرح مجلس، کل عرضه خودرو باید از طریق بورس عرضه شود، خاطرنشان کرد: قیمتی که روی تابلو کشف می‌شود ممکن است بیشتر و متفاوت از قیمت پایه باشد، بنابراین مقرر شده این فاصله قیمتی در سه محلی که پیش بینی شده اختصاص یابد.

مدیر مطالعات اقتصادی شرکت بورس کالا با اشاره به سه محلی که برای هزینه کرد مبلغ مابه التفاوت پیش بینی شده گفت: پیش بینی شده بخشی از این پول در اختیار دولت قرار گیرد تا از طریق آن توسعه حمل و نقل عمومی را در دستور کار قرار دهد همچنین بخشی از پول در اختیار خودروساز به صورت تسهیلات قرار گیرد تا بتواند هزینه‌ها را کاهش و تولید را افزایش دهد.

وی ادامه داد: بخشی از این پول هم برای جایزه در نظر گرفته شده تا اگر خودروساز بتواند تولید خود را افزایش دهد به عنوان جایزه و بلاعوض در اختیار بگیرد.

فلاح تاکید کرد: فلسفه این طرح به دلیل شرایط تحریمی کشور است که تولید کاهش یافته و واردات ممنوع شده به همین دلیل تقاضا و قیمت افزایش یافته و افراد سفته باز وارد شدند تا خودرو را با قیمت زیاد در بازار آزاد بفروشند.

وی گفت: ثبت نام در سایت و قرعه کشی طرح‌هایی است که تاکنون انجام شده این در حالی است که بیشتر افراد ثبت نامی مصرف کننده اصلی نیستند و سفته بازی دلیل بخشی از افزایش قیمت در بازار خودرو است.

مدیر مطالعات اقتصادی شرکت بورس کالای ایران تصریح کرد: بر اساس این طرح قرار است به جای اینکه مابه التفاوت قیمت کارخانه تا بازار که حدود ۲۴ هزارمیلیارد تومان است و در اختیار افراد کمی از جامعه قرار می‌گیرد در محل‌هایی که پیش بینی شده صرف شود.

فلاح افزود: یکی از فواید عرضه خودرو در بورس، کشف قیمت مبتنی بر نظام عرضه و تقاضا در یک بستر شفاف است، در حال حاضر مکانیزم کشف قیمت خودرو شفاف نیست، میزان عرضه و تقاضا و عرضه کننده و متقاضیان مشخص نیست، اما اگر این فرایند در بورس صورت بگیرد همه افراد باید کد داشته باشند و شناسایی می‌شوند و به راحتی همه موضوعات شفاف سازی می‌شود و می‌تواند مرجع قیمتی شود و قیمت‌ها معاملاتی خواهد بود، در حالی که در حال حاضر مشخص نیست قیمت‌ها معاملاتی است یا خیر.

مدیر مطالعات اقتصادی شرکت بورس کالای ایران تاکید کرد: اگر در این بازار فردی قصد دستکاری داشته باشد با توجه به سازوکاری که وجود دارد می‌توان تدابیری اتخاذ کرد که جلوی این دستکاری را گرفت.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین