آقای رئیس جمهور! بی‌تدبیری تا کجا؟

  3990618035 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

تصمیم جدید وزیر آموزش‌وپرورش در خصوص عدم حضور دانش آموزان در مدارس و تناقض آن با گفته‌های رئیس‌جمهور نشان داد به‌هیچ‌وجه نمی‌توان روی حرف دولت تدبیر و امید حساب کرد و جان دانش آموزان بازیچه تصمیمات سست دولت شده است.

آقای رئیس جمهور! بی‌تدبیری تا کجا؟

خبرگزاری آنا نوشت: تغییرات پی‌درپی تصمیمات در بدنه دولت در مقابله با کرونا بارها اتفاق افتاده است، هرچند در گذشته این تغییرات در سیاست‌گذاری‌های مقابله با کووید-۱۹ را به عللی مانند ناشناس بودن اثرات و عواقب و زمینه‌های این ویروس نسبت می‌دادند اما، حالا و با آغاز زمان بازگشایی مدارس تغییرات روی داده در تصمیم الزامی بودن مدارس علاوه بر سردرگمی دانش آموزان و اولیا آن‌ها، باعث به خطر افتادن جان آن‌ها شده است.

اعتراض مردم و مسئولان نادیده گرفته شد

با انتشار خبر بازگشایی مدارس موجی از اعتراضات جدی در این خصوص منتشر شد. در کنار اعتراضات دانش آموزان و اولیا آن‌ها در فضای مجازی و برخی پزشکان و حداقل یکی از اعضای کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا که در رسانه‌ها منتشر شد، تندترین اعتراض از طرف محمدرضا ظفرقندی رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی مطرح شد.

او در این نامه که در پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان نظام پزشکی، منتشرشده خطاب به وزیر آموزش‌وپرورش نوشت:

مصاحبه جنابعالی و به دنبال آن ابلاغ معاون تربیت‌بدنی و سلامت شما به مدارس کشور در مورد تأکید بر بازگشایی حضوری مدارس در همه سطوح، برخلاف مطالب و بخشنامه‌های قبلی عنوان‌شده و در ایامی که همه استان‌های کشور در شرایط قرمز و هشدار قرار دارند و تنها در فاصله ۳ روز مانده به شروع سال تحصیلی موجب تعجب و نگرانی شدید خانواده‌ها و جامعه پزشکی کشور شده است.

علت واقعی این تصمیم غیرمنتظره برای مردم مکشوف نیست و امیدوارم علتی خارج از مصالح آموزشی و پرورشی نباشد ولی هر چه هست با شرایط خطیر بیماری کرونا و سلامت دانش آموزان و خانواده آن‌ها سازگاری ندارد و یقیناً موجب تحمیل بیماران بیشتر بر جامعه پزشکی، پرستاری و کادر درمان خواهد شد.

شما به‌خوبی واقفید که در شرایط حضور دانش آموزان در مدرسه‌ها بخصوص در پایه دبستان علیرغم ابلاغ بخشنامه‌ها، امکان عملی و مطمئن رعایت اصول سه‌گانه محافظتی و بهداشتی (شفا) میسر نیست. موارد ذکرشده در بخشنامه ابلاغی معاون جنابعالی هم از جهات متعدد غیرعلمی و دارای تناقض است.

اکثر موارد تسری بیماری در دوره بدون علامت (کمون) است و لذا عدم حضور دانش آموزان در ایام علامت‌دار حلال مشکل انتقال بیماری نیست.

عدم حضور مراقب بهداشتی در بسیاری از مدارس و نیز عدم آمادگی خانواده‌ها و مدارس برای تنظیم برنامه‌های ابلاغی در مورد بازگشایی حضوری و رفت‌وآمد دانش آموزان  و... نیز مزید بر علت است.

لازم به ذکر است اکثر کشورهایی که در کنترل این بیماری شرایط بسیار بهتری از ایران دارند و حتی مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در آن کشورها کمتر از یک‌صدم موارد در کشور ماست هنوز در مورد بازگشایی حضوری مدارس تأمل و احتیاط می‌کنند.

جناب آقای وزیر ازنظر علوم اپیدمیولوژی و بهداشت در شرایط همه‌گیری بیماری‌های واگیر اولین محل‌هایی که باید تعطیل شوند مدارس و آخرین محل‌هایی که بازگشایی می‌شوند مدارس هستند.

این‌جانب به‌عنوان فردی که سال‌ها در مدارس کشور تدریس کرده و افتخار معلمی داشته و با شرایط واقعی مدارس و تجمع دانش آموزان آشنا هستم و امروز به‌عنوان نماینده جامعه خدوم پزشکی کشور و به‌منظور حفظ سلامت مردم و عبور از شرایط بحرانی موجود، ضمن اعلام نگرانی و هشدار در مورد عواقب این تصمیم و مسئولیت‌ها و تبعات ناشی از آن، به‌طور جد درخواست بازنگری در ابلاغیه اخیر و اهتمام بیشتر به استفاده از آموزش در فضای مجازی و از راه دور را دارم.

امید است با در نظر گرفتن راهبرد اولویت سلامت دانش آموزان و مردم بر امور دیگر و شرایط خطیر پیش رو بخصوص در فصل پاییز تصمیم صحیح و مبتنی بر تجربیات علمی مدنظر و عمل قرار گیرد.

رئیس‌جمهور مخالفت‌ها را ندید

رئیس‌جمهور طبق معمول مخالفت‌ها را ندید و در کمال شگفتی در بین بهت و حیرت مردم  یک روز قبل از بازگشایی مدارس گفت: روز گذشته در خصوص بازگشایی مدارس در رسانه‌های خارجی چه بلوایی ایجاد کرده بودند که متخصصین همه با باز شدن مدارس مخالف‌اند، وزیر آموزش پرورش می‌خواهد مدارس را باز کند همه مخالف هستند، درحالی‌که این‌گونه نیست برعکس همه موافق هستند و کسی مخالف نیست مگر کسی مخالف این است که بچه‌ها درس بخوانند.

وزیر آموزش‌وپرورش عقب نشست یا باروح و روان مردم بازی کرد؟

روز گذشته وزیر آموزش‌وپرورش با تغییر آشکار تصمیم قبلی اعلام‌شده و شاید تحت‌فشار سؤال و احتمال استیضاح مجلس شورای اسلامی در تغییر نظری آشکار عقب‌نشینی کرده و اعلام کرد الزامی برای حضور دانش آموزان در مدارس نیست.

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: با توجه به بررسی‌های انجام‌شده تصمیم بر این شد که برای حضور دانش آموزان در مدارس الزام نباشد.

حاجی میرزایی درباره تازه‌ترین تصمیمات در خصوص نحوه تعامل دانش آموزان با معلمان، افزود: هیچ‌یک از مدارس دولتی و غیردولتی حق ندارند که دانش آموزان را ملزم به حضور در مدارس کنند.

وی تأکید کرد: دانش‌آموزان باید یکی از دو روش حضوری یا مجازی را انتخاب و به مدرسه اعلام کنند.

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: در شیوه‌نامه وزارت بهداشت نیز آمده است که دانش‌آموزانی که در مدارس حضور می‌یابند، ساعات کوتاهی در مدرسه خواهند بود و بنابراین باید بخشی از آموزش‌های آن‌ها نیز به‌صورت غیرحضوری انجام شود.

حاجی میرزایی تأکید کرد: گزارشی از ابتلای دانش آموزان به ویروس کرونا در چند روز گذشته در مدارس نداشته‌ایم ولی ما به نگرانی خانواده‌ها احترام می‌گذاریم و آن‌ها مختار هستند، آموزش‌های حضوری و یا غیرحضوری را انتخاب کنند.

وی یادآور شد: آمارهای تدریجی ما هم نشان می‌دهد تا چند روز گذشته بیش از ۵۰ درصد دانش آموزان آموزش حضوری را انتخاب کردند و بقیه دانش آموزان آموزش مجاری و تلویزیونی را ترجیح دادند.

آمار بالای ابتلای کودکان به کرونا: ۳۰ هزار کودک به دلیل کرونا تاکنون بستری‌شده‌اند

برابر اطلاعات به‌دست‌آمده در کشور بیش از ۳۰ هزار کودک در کشور در دوره شیوع کرونا بستری‌شده‌اند و خطر ابتلا به کرونا در تعقیب دانش آموزان است.

برخلاف باوری که در ماه‌های نخست شیوع کرونا در مورد عدم امکان ابتلای کودکان به بیماری کرونا وجود داشت، اکنون آمارهای منتشرشده نشان می‌دهد از ابتدای شیوع کرونا در ایران، بیش از ۳۰ هزار کودک و نوجوان مشکوک به کرونا بستری‌شده‌اند.

از این تعداد ۴ هزار و ۲۷۶ کودک و نوجوان با ابتلای قطعی به کووید-۱۹ بستری‌شده‌اند و  متأسفانه تاکنون ۲۴۸ کودک و نوجوان مبتلای قطعی به کرونا در کشور جان‌باخته‌اند.

آمار منتشرشده نشان می‌دهد این تصور که کودکان کرونا نمی‌گیرند از اساس نادرست است و خانواده‌ها باید مراقب جان کودکان و نوجوانان بوده و کرونا را جدی‌ بگیرند.

تا امروز ۳۸۶ هزار و ۶۵۸ نفر در کشور به کرونا مبتلا شده‌اند که از این میان ۳۳۳ هزار و ۹۰۰ نفر بهبودیافته و ۲۲ هزار و ۲۹۳ نفر نیز جان‌باخته‌اند.

با در کنار هم گذاشتن این اخبار می‌توان به این نتیجه رسید که بی‌تدبیری در مورد مقابله با کرونا در آموزش‌وپرورش و دولت موج می‌زند و خسارت این بی‌تدبیری را باید مردم و کودکان این سرزمین با جان خود بپردازند. مجلس باید هرچه سریع‌تر با ادامه روند استیضاح یا حداقل سؤال جدی از وزیر آموزش‌وپرورش درس ماندگاری به دولت و ستاد مقابله با کرونا بدهد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۸۹۲۲۸۱۱:۱۹:۴۸ ۱۳۹۹/۶/۱۸
هرکسی به دولت روحانی دل خوش باشه باید بهش شک کرد.
علی 671۱۵۸۹۴۰۳۱۲:۵۷:۰۷ ۱۳۹۹/۶/۱۸
این بی تدبیری ها همه در تاریخ ثبت و بعد .. همه برملا و آنوقت همه پیگیر جریان که آب از آب گذشته و کاری نمی شود کرد .درست است که ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است .بعضی مواقع ماهی مرده و بوی بد میدهد که باید دوباره در آبش انداخت تا بوی بدش عالمگیر نشود .بنای ریاست جمهوری ما هم همین است ..تا هست چاره کنید نه وقتیکه دستش به جایی بند نیست و مهره سوخته می شود .گفتن دیگر فایده ندارد .
ناشناس۱۵۸۹۴۱۰۱۳:۰۰:۳۹ ۱۳۹۹/۶/۱۸
..بی تدبیری تا کجا؟
ناشناس۱۵۸۹۴۹۸۱۳:۵۲:۳۶ ۱۳۹۹/۶/۱۸
ایشان که در این هفت سال و اندی رییس جمهور نبودند بلکه رییس کل گرانی ها بودند . خدا از هیچکدوم تون نگذره
ناشناس۱۵۸۹۵۷۹۱۴:۲۷:۴۵ ۱۳۹۹/۶/۱۸
اگه بچه ها نفرستن همه می گن وا مصیبتا جامعه تعلیم و تعلم ..چی شد. اگر بفرستن این همه داستان مرد حسابی بلاخره این بیماری هست و هرکاری مشکلات خودشو داره
ناشناس۱۵۸۹۸۵۱۱۶:۴۷:۳۹ ۱۳۹۹/۶/۱۸
منتظریم . شما را به خدا یه فکری بکنید که از دست این دولت و تصمیماتش به تنگ آمده ایم . کلاس فرزند من 38 دانش آموز دارد و در منطقه قرمز . با اینکه 27 نفر از والدین گفتند حاضر به فرستادن فرزندشان نیستند . کلاس با بقیه تشکیل شد و حالا معلم محترم فقط به همان تعداد درس داده و در فضای مجازی هیچ فعالیتی ندارد . ما که نگران جان عزیزمان هستیم چه کنیم ؟؟؟؟/
ناشناس۱۵۸۹۹۲۵۱۷:۴۰:۳۴ ۱۳۹۹/۶/۱۸
باید مدال بی کفایت ترین مسوول تاریخ ایران رو بدن به این دولت و شخص ..
ناشناس۱۵۸۹۹۷۴۱۸:۰۵:۴۰ ۱۳۹۹/۶/۱۸
کلا این حسن شاده !!
ناشناس۱۵۹۰۰۴۰۱۸:۴۰:۳۲ ۱۳۹۹/۶/۱۸
این دولت فقط .. با فساد ..، دولت حسن کلید آبروی همه دولت ها را برد.
ناشناس۱۵۹۰۱۲۸۲۰:۰۲:۱۰ ۱۳۹۹/۶/۱۸
همه گیری گله ای
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  15. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  16. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  17. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  18. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  19. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  20. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  21. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  22. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  23. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  24. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  25. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

آخرین عناوین