مکرون در لبنان و عراق بدنبال چیست؟

محسن زاهدي موحد، گروه تعاملی الف،   3990618021 ۲۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
مکرون در لبنان و عراق بدنبال چیست؟

بنظر می‌رسد در شرایط کنونی دو نظر عمده در مورد تحرکات فرانسه بطور اخص (و اروپا بطور عام) در منطقه وجود دارد. نظر اول این تحرکات را مستقل از آمریکا و یا حتی در رقابت با آن کشور می‌داند و تحلیل دیگر بر آن است که با توجه به وزن اروپا در معادلات کنونی جهان و شرایط بحرانی درون اروپا، فرانسه و نیز اروپا علیرغم شعارها چاره ای جز دنباله روی از آمریکا در منطقه را نداشته و با توجه به رقابت‌های سخت موجود در صحنه جهانی و خطرات پیش رو، همچنان تحرکات خود را در هماهنگی آشکار و نهان با آمریکا تعریف می‌کند. تحلیل ذیل بر مبنای نظر اخیر بر آن است که تحرکات اخیر فرانسه در لبنان واخیرا عراق که با سکوت تایید آمیز دیگر قدرت‌های اروپایی همراه است می‌توان در ادامه روند تحرک اروپایی در قبال ایران و منطقه و در تداوم سیاست‌های هماهنگ اروپا و امریکا ارزیابی نمود. (البته نگاه آمریکا به اروپا زوایای دیگری نیز دارد که خود نیاز به تحلیلی جداگانه دارد). 

همانگونه که در مورد ایران اروپایی‌ها نقشی ظاهرا حاشیه‌ای اما مهم را در محور غربی ایفا نموده و می‌نمایند، در حوزه منطقه ای نیز بنظر می‌رسد تمایل به ایفای نقشی مشابه با هماهنگی آمریکا (وعلی رغم انتقادات ظاهری) دارند. در حقیقت هدف اصلی آمریکا در مورد ایران در دهه اخیر کاهش توان بازدارندگی بوده که آن را در تمامی زمینه‌ها اعم از نظامی، امنیتی، اقتصادی دنبال نموده اند. از بین بردن توانایی هسته‌ای، کاهش و یا در صورت امکان نابودی توان موشکی وتسلیحات استراتژیک، از بین بردن عمق استراتژیک ایران از طریق فشار بر شرکای منطقه ای و سعی در  برهم زدن انسجام داخلی از طریق فشارهای اقتصادی از جمله تحرکات انجام شده در همین جهت بوده است. 

حال اگر به حرکت اروپا نگاه کنیم این نقش ظاهرا حاشیه‌ای اما مهم، مفهومتر می‌شود. در مورد کاهش توان هسته ای اروپا نقش مهمی در اقناع ایران به پذیرش و انجام تعهداتش داشت، در حالی که پس از اقدامات آمریکا و بی اثر شدن امتیازات ایران در برجام، اروپا هیچ اقدام واقعی برای ایفای تعهدات خود صورت نداد و تنها به انتقادات سیاسی از آمریکا و یا اقدامات کم اثر دیگری اکتفا نمود که بیشتر برای اقناع ایران در حفظ تعهداتش (تاحد ممکن) به آن نیاز داشت. در موضوع تسلیحاتی و موشکی نیز اگرچه کار اصلی به آمریکا واگذار شده بود ولی اروپا نیز از اعمال فشار سیاسی و روانی (در حد امکان) خودداری نداشته و تاکید بر لزوم رسیدن به توافق در مورد تحریم تسلیحاتی در همین روند است که البته با توجیه میانجیگری و تلاش برای تندتر نشدن فضا صورت می‌گیرد. 

موضوع دیگری که اروپا اخیرا و با استفاده از تجارب اخیرش در آن فعال‌تر ظاهر می‌شود، پرونده منطقه ای است،  سفرهای ماکرون به لبنان و گفتگوهای وی با احزاب لبنانی در کنار دیگر اقدامات اروپا نظیر ارسال ناوهای جنگی و نفرات به لبنان از موارد قابل توجه می‌باشد. اظهاراتی که از ماکرون نقل شد اگر چه بعضا مورد اعتراض وی در مورد نشرش و تکذیب بعضی دیگر قرار گرفت، اما در کنار شیوه عملی وی و اظهارات علنی او و لحن آمرانه اش نشانه های مهمی از رفتار و اهداف اروپا و فرانسه در لبنان تلقی می‌شود. همچنین اظهارات امیل لحود در مورد فشار فرانسه برای صلح لبنان با اسرائیل نیز نشانه دیگری از محتوای این دیدارها می‌باشد. 

در مورد عراق نیز ظاهرا با سفر ماکرون این روند آغاز شده وباید منتظر تعمیق وگسترش شیوه لبنانی فرانسه و اروپا در عراق نیز بود. در حقیقت بنظر می‌رسد در این شیوه عملکرد غرب در منطقه، آمریکا و اسرائیل اقدامات سخت را بعمل آورده و اروپا وظیفه ماهیگیری از آب گل آلود را بعهده دارد و اگر صید به اندازه کافی نباشد و یا ورود به فازی جدید در نظر باشد، آمریکا و اسرائیل بار دیگر اقدامات سخت خود را به اجرا می‌گذارند. این شیوه عمل به اروپا اجازه می‌دهد در سایه آمریکا عمل کند بدون آنکه بعنوان حلقه ضعیف و آسیب پذیر غرب خود را در معرض خطر جدی ببیند و به آمریکا نیز اجازه می‌دهد نتیجه اقدامات خود را از طریق اروپا استمزاج نموده و حتی از این طریق (اروپا) وارد مذاکراتی با واسطه شود، بدون آنکه تعهدی را در قبال آن بپذیرد.

همچنین این شیوه عمل دست غرب را در اقدام و عقب نشینی (در صورت لزوم) و بنوعی جنگ و گریز نیز باز می‌گذارد و البته مشکلی هم نیست که برای ادامه این بازی گاهی انتقادی از اروپا توسط آمریکا صورت گیرد و یا در اقداماتی نمایشی و کم اثر، اروپا  از بعضی اقدامات آمریکا در مجامع جهانی حمایت نکند، زیرا آمریکای ترامپ نشان داده است که در فاز جدید اقداماتش نه به سازمان‌های بین المللی توجهی دارد ونه به افکار عمومی جهانی و به اقدامات یکجانبه خود نیز افتخار می‌کند. البته این را هم باید درنظر داشت که ایفای این نقش ممکن است با رضایت تام اروپا صورت نگیرد زیرا اروپا نگرانی‌های خاص امنیتی خود را دارد که شاید برای آمریکا چندان مهم نباشد اما اروپایی‌ها در نهایت همچنان خود را ناچار به دنباله روی از آمریکا می‌دانند و در زمینه امنیتی به گونه ای گروگان آمریکا هستند که فعلا ناچار به ایفای نقش خود در منطقه بوده و خواهند بود. همچنین باید توجه داشت که پررنگ شدن نقش اروپایی در منطقه با بالاگرفتن هیجان انتخاباتی در امریکا بی رابطه نیست و برای آمریکا فرصت تنفسی تا زمان انتخابات فراهم می‌نماید، بدون آنکه مجبور به دادن امتیازاتی ولو کوچک در آستانه انتخابات باشد.

در پایان یاداوری این نکته ضروری است که این یک تحلیل وضعیت (با تمام نقصان احتمالی) است و در تحلیل وضعیت وقتی سخن از منویات کشور یا قدرتی جهانی می‌گوییم لزوما بمعنی اجرای موفق این منویات نیست، بلکه قطعا تحرکات دیگر بازیگران جهانی و نیز اقدامات طرف مقابل و هوشیاری و عکس العمل صحیح می‌تواند این اهداف را خنثی سازد، نکته دیگر آنکه تحلیل وضعیت با ارائه راهکار متفاوت است و دومی نیاز به بررسی تمامی مطالب آشکار و پنهان و ضرورت‌ها و مصالحی دیگر و در جایگاه خود دارد. وهمچنین تحلیل ذکر شده حتی اگر دقیق و درست باشد بمعنی قطع تعامل با اروپا نیست، بلکه ضرورت هوشیاری در این تعامل را یادآور می‌شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۸۹۰۴۳۰۹:۳۳:۴۵ ۱۳۹۹/۶/۱۸
مکرون در لبنان دنبال کمک به مردم است.
ناشناس۱۵۸۹۹۳۱۱۷:۴۴:۳۵ ۱۳۹۹/۶/۱۸
کمک به مردم یا چاپیدن منابع نفت و گاز و .. اونها ؟
ناشناس۱۵۸۹۹۳۲۱۷:۴۵:۰۰ ۱۳۹۹/۶/۱۸
جایزه ..ترین جوک سال رو بهت میدیم با این حرف
ناشناس۱۵۸۹۹۴۱۱۷:۴۷:۲۲ ۱۳۹۹/۶/۱۸
اونوقت چرا مکرون به مردم فرانسه کمک نمیکنه تا دو سال تو خیابونها علیهش شعار ندن و عنوان کثیف ترین رئیس جمهور فرانسه رو براش تیتر نکنن ؟؟؟
ناشناس۱۵۸۹۹۴۸۱۷:۴۹:۳۲ ۱۳۹۹/۶/۱۸
دنبال غارت منابع اونهاست نه کمک کردن
ناشناس۱۵۸۹۹۵۰۱۷:۵۰:۲۴ ۱۳۹۹/۶/۱۸
آخه مکرون هم عددیه که حالا بیاد کمک کنه ؟ عرضه نداره یک خیابون شانزلیزه رو جمع کنه
ناشناس۱۵۸۹۹۵۶۱۷:۵۲:۱۴ ۱۳۹۹/۶/۱۸
مکرون مثل گرگی می مونه که اومده بالای جسد شکارش و داره اشک میریزه . شماها چقدر ساده این که حالیتون نیست
ناشناس۱۵۹۰۳۰۱۲۲:۰۸:۵۴ ۱۳۹۹/۶/۱۸
کلا تو دنیا همه سیاستمدارها حاضرن بخاطر مردم هر کاری بکنن ولی نمیدونم چرا اوضاع مردم روز به روز بدتر میشه!؟
ناشناس۱۵۸۹۰۵۳۰۹:۴۵:۱۸ ۱۳۹۹/۶/۱۸
عراق و لبنان توسط تروریستها و دخالت جند کشور به ویرانه ای تبدیل شده است لااقل مکرون کمک کنه از این بدتر نشوند
ناشناس۱۵۸۹۹۳۷۱۷:۴۶:۲۶ ۱۳۹۹/۶/۱۸
عراق و لبنان رو که تروریستهای داعش و .. نابود کردن که قطعا مکرون و ترامپ و جانسون اونها رو به اسم میشناسن . چون تربیت شده خودشون هستن . موشکی هم که به بیروت خورد بی برو برگرد کار مکرون و رفقاش بوده . چیز به این سادگی رو باید توضیح داد ؟
ناشناس۱۵۸۹۹۴۳۱۷:۴۷:۵۱ ۱۳۹۹/۶/۱۸
یعنی شاه دزد میخواد به مردم کمک کنه که دزدها جیبشونو نزنن ؟
ناشناس۱۵۸۹۹۴۵۱۷:۴۸:۳۸ ۱۳۹۹/۶/۱۸
کل اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی به مکرون بگو اگه راست میگه از دست جلیقه زردها در بره . مردک دوروی بی لیاقت
ناشناس۱۵۸۹۹۵۲۱۷:۵۱:۲۰ ۱۳۹۹/۶/۱۸
فعلا که داره نقش نوکر امریکا و اسراییل رو بازی میکنه . کمک کردن پیشکش
ناشناس۱۵۹۰۲۹۸۲۲:۰۶:۱۴ ۱۳۹۹/۶/۱۸
اگر دخالت خارجی راه حل بود که همون چندتا کشور قبلی یه کاری کرده بودن!!
ناشناس۱۵۸۹۱۵۲۱۰:۳۶:۰۴ ۱۳۹۹/۶/۱۸
معلوم است مکرون به دنبال مکر است.
ناشناس۱۵۸۹۱۹۹۱۱:۰۸:۱۵ ۱۳۹۹/۶/۱۸
جلیقه زردها
ناشناس۱۵۸۹۲۲۳۱۱:۱۸:۱۹ ۱۳۹۹/۶/۱۸
نمایش
ناشناس۱۵۸۹۲۸۳۱۱:۵۵:۵۵ ۱۳۹۹/۶/۱۸
به علت بند بودن سمهای شرور اعظم آمریکا غلام درجه دو صهیونیستها مشغول رتق وفتق امور محور شرارت شده!
ناشناس۱۵۸۹۳۱۰۱۲:۰۶:۲۲ ۱۳۹۹/۶/۱۸
مانند تمام کشورهای پیشرفته منافع اقتصادی با ایجاد جای پای سیاسی
علی 671۱۵۸۹۳۱۱۱۲:۰۶:۲۶ ۱۳۹۹/۶/۱۸
هدف این موش دوسر در ظاهر دوستی با این کشور ها و در باطن زدن زیر آب ایران می باشد با قول و وعده های دروغین .خدا می داند این دارد چه آشی برای ایران می پزد .هدف ایران است .هوشیار باشید .
ناشناس۱۵۹۰۰۳۰۱۸:۳۶:۳۶ ۱۳۹۹/۶/۱۸
دنبال هرچی که هست مردم کشورش عذاب نمی کشند شما حواست به داخل باشه که وقتی بدتر بشه راه برگشت نداره
ناشناس۱۵۹۰۱۵۷۲۰:۱۸:۵۶ ۱۳۹۹/۶/۱۸
مکرون رو ولش کن دلار 25 تومنی و پراید 100 ملیونی رو بچسب
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین